Letiště Praha odpískalo hledání klasické taxislužby pro „impulsivní cestující“, Uber zůstává

Taxi na Letišti Václava Havla. Foto: Letiště PrahaTaxi na Letišti Václava Havla. Foto: Letiště Praha

V rámci legislativy není podle letiště možné najít řešení, které by umožňovalo provozování klasické taxislužby s informací o ceně za službu předem.

Odebírat
Upozornit na
guest
45 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jiří Urban

Hodně často od lidí v ČR slyším, že, kvůli nějakému zdržení na stavbě nebo nastavení dálnic pod světly 24/7 jako v Číně, jsme celému světu pro smích. Ale tahle šaškárna s mafií okolo dovozu turistů 10km z letiště do Prahy je nejryzejší příklad toho, jaká je česká republika vlastně země. Od policie neřešící okradené turisty, super prioritu „již brzy“ vlakem na letiště, Uber týpky a registrace, potetované nelegální taxikáře, křižovatku Aviatická, buzerace na Evropské po fakt, že budou v budoucnu všichni tahat kufry z Masaryčky na hlavák. To je přesně ta vizitka, kterou tahle země má, a kterou cizinec jako… Číst vice »

4ever

Tomi trochu hlava nebere. Ako je to možné , že na všetkých letiskách ktorých som bol v Európe to funguje, len v Prahe nie. A ešte v Hurgade.
Normálne prídem k taxikárovi spýtam sa na cenu a ak je v pohode tak sadnem a idem….

Parel 185

Každý večer otravují u parkovišť turisty zlodějští taxikáři. Je tam nějaká uzbecká partička a ti se tam točí téměř každý věčer. Dokonce se tam dříve porvali s konkurenčními Vietnamci. https://www.idnes.cz/praha/zpravy/letiste-ruzyne-praha-rvacka-taxikari.A231006_173545_praha-zpravy_vajo

Vít

„Dlouhodobě důsledněji kontrolujeme dodržování provozního řádu parkovišť, který jasně stanovuje, že je zakázáno využívat jakékoli osoby k neoficiálnímu zprostředkování dopravy cestujících“ To dlouhodobě a důsledněji znamená, že sotva vylezete z terminálu, nějaký pochybný náhončí v bundě „Official Taxi“ na vás volá Taxi a vnucuje se vám, přesvědčuje vás, že on je ten oficiální letištní taxík, že Uber není taxislužba a nemáte si ho brát (takže v rozporu se všemi informacemi, co máte jako cestující v příletové hale a hlavně s tím, co je skutečnost), a s cigárem u pusy v místě zákazu kouření vás vede kamsi dozadu na parkoviště, kam… Číst vice »

D P

Taxi na Ruzyni je zpet na urovni horsi, nez vekslaci u Tuzexu. Organizovana „skupina“ necesky hovoricich pasaku s registraci v EU……, kde ale by tato praxe v jinych zemich neprosla. Navrat do praktik gangu.

Kozor24

Nejlepší jsou ty kecy o tom jak hlídají nepoctive taxikáře, realita je že na jedničce jsou Vietnamci a Bulhaři a na dvojice cigoši a ani jedna jízda není pociva ( na dvojice je momentální sazba do centra 60 éček)

Petr

Asi se mnou nebude každej souhlasit, ale tenhle problém už vyřešil Uber v půlce světa (a nevyřešil ho jen tam, kde mu samospráva – pod vlivem taxikářské mafie – nedovolila provoz). Když někdo vleze do auta k nějakýmu kolotočáři, tak tu lekci za 60 eur potřebuje.

Standa

No ale taxíky tam jsou ,ale za autobusy,vedení letiště je podpořilo včetně pár míst mezi vozy uber a jezdí tam .Jsou tam i dispečeři i holky (docela hezký).Takže si člověk vybere taxi nebo uber …za tu dobu tam nějak fungujou …taxíky jezdí zkušení řidiči ,co tam před tím jezdili a mrzelo je ,že uber vyhrál .Nyní je situace vcelku klidná a obě skupiny dělají co mají….Co se týče virtnamců tak to je samotná kapitola….včetně reportáži…..je komické jak vietnamec si česky řekne o více peněz ,ale když to bylo v tv….tak ztratil řeč.Celá problematika je rozsáhlá a lidé jsou rizní….rada pro… Číst vice »

Ddd

Když se nechce, je to horší, než když to nejde… Proč nejde v kiosku vydat anonymní účtenku a voucher/kód na jízdu. Voucher/kód odevzdám řídiči, ten si ho zadá do své aplikace, potvrdí si platnost, hned vidí destinaci. Žádné osobní údaje nejsou potřeba. Takový doplněk do stávajícího kiosku naprogramuje student na brigádě.

jirka

A umoznujou to nase zakony? Ja myslim, ze ne.

rodilyslavkovak

Neumožňují. Jo a tyhle zákony si protlačili hlavně klasičtí taxikáři….

Ddd

Máte pravdu, že na splnění současného zákona by asi bylo ještě potřeba zadat emailovou adresu pro doručení potvrzení o přepravě. Tak stačí jen emailová adresa. Případně zadám vymyšlenou.

Stejně je potvrzení po konci cesty pro většinu lidí spam. Důležitý je maximálně daňový doklad, pokud jej někdo chce použít pro služební cestu.

jirka

Ja myslel, ze to jde uz dneska.

Jaaa

“ současná legislativa neumožňuje provozování klasické taxislužby s informací o ceně za službu předem.”

Kdo chce, hledá způsob, kdo ne…

rodilyslavkovak

způsob myslíte jako jak ojebat zákon nebo jak ho změnit?
že by se někdo snažil o to druhé jsem nějak moc neslyšel.

Vít

Můžete asi poradit, jak ten způsob najít, protože zákon o silniční dopravě jasně říká, že přeprava taxislužbou musí proběhnout jedním ze 3 způsobů: 1) má taxametr a jede se podle něj (neznáte cenu předem, což vzhledem k problémům v minulých letech letiště zjevně nechtělo) 2) znáte cenu předem, ale pak musíte vyplnit předem klasickou smlouvu se všemi potřbenými údaji zákazníka (jméno a příjmení, adresa bydliště a datum narození objednatele přepravy) 3) znáte cenu předem, ale pak musí být přeprava objednána prostřednictvím elektronického prostředku (to je aplikace Uber nebo kiosek na letišti) a objednateli přepravy musí být bezprostředně po ukončení přepravy… Číst vice »

Jan T.

V bodě 3 může aplikace poskytnout dočasnou emailovou adresu, na kterou se přihlásíte prostřednictvím jednorázového kódu přes jednoduchý odkaz/qr kód a která funguje jako základní webmail. A nepotřebujete žádné osobní údaje.

Vít

Nejsem si jistý, jestli by toto splňovalo zákonnou podmínku: „objednateli přepravy bylo bezprostředně po ukončení přepravy na jím uvedenou adresu elektronické pošty zasláno potvrzení o přepravě“, protože takhle by tu adresu neposkytl přímo zákazník. A toho by se asi mohl někdo chytit, že je to obcházení zákona, což vzhledem k tomu, jak problémové bylo výběrové řízení na taxíky i bez nějakého obcházení, asi nebylo pro letiště žádoucí.

Martin

…staci jen ten email… ale klidne i sms,… v obchode take dostanete je uctenku bez zadavani udaju…
Mj., EU vadi i aplikace, kam musite povine zadavat osobni udaje, GDPR to totiz vsude zakazuje, az na ty aplikace, takze i ten cesky zakon bude muset byt stejne novelizovan…

Vít

Na obchod se asi nevztahuje zákon upravující provoz taxislužby. Na taxislužbu už ano, takže tam to bohužel prostě nejde. Buď nemůžete znát cenu předem, nebo musíte dát jméno, příjmení, adresu, datum narození a sepsat smlouvu, nebo musíte objednat přes aplikaci a poskytnout emailovou adresu. Samozřejmě, že to není dobrá legislativa, ale tu letiště ani Uber nevytváří.

Juraj

Impulsivní cestující se pořád může nechat okrást klasickým způsobem, na příletech se každou chvíli nějaký náhončí motá, nebo si prostě dojde na expresní parkoviště.

Pokud někdo odmítá Uber i Liftago s klasickými taxíky, a zdá se mu příliš i poskytnout telefonní číslo v kiosku, tak je to už čistě jeho problém a není důvod, aby to letiště řešilo.

Frantisek

Impulsivní cestující muze taky zkusit anonymní autobus

jirka

Premejslim, jak impulsivne letel tim letadlem, a jak jim nedal svoje udaje.

Matfyzák

Pokud letel jen uvnitr Schengenu, aerolinka nemusela vedet vubec nic krome (ne nutne spravneho) jmena, pokud to zrovna neni ryan/wizz tak se na kontrolu dokladu ve velkem kasle.

Tomáš

Co tím plácáním témat dohromady o odevzdávní osobních údajů a znalosti ceny předem chtějí říct? To spolu přece vůbec nesouvisí.
I kdyby byla někde dána povinnost hlásit konečnou cenu předem, tak to jde bez odevzdávání jakýchkoliv jiných údajů než cílové adresy.
A stejně nechápu, jak i ten slavný über může předem stanovit cenu, když jsem se při svých každotýdenních cestách až někde na D0 rozhodoval, jeslti se stavíme pro koláč v globusu nebo maso v makru.
Naštěstí na letišti konkurence je, taxíky jen čekají u příletů.

Leinad

Já bych docela veřil, že v legislativě je něco takového, jako že s „neznámým“ nelze uzavřít smlouvu s pevnou cenou, ale akorát mu zapnout turbo.

Vít

§ 21 zákona o silniční dopravě říká, že buď neznáte cenu předem a jede se na taxametr, nebo znáte cenu předem, ale musít sepsat buď klasickou smlouvu (což vyžaduje jméno, příjmení, adresu, datum narození) nebo objednat elektronicky, kdy vám pak musí přijít elektronickou poštou doklad (takže poskytovatel taxislužby musí mít váš email).
Takže to spolu značně souvisí, legislativa vám neumožňuje neposkytnout údaje, ale zároveň vědět cenu předem.

Jan T.

Co brání tomu, aby poskytovatel služby vám nabídnul dočasnou mailovou schránku ve formě webové stránky, na kterou dostanete odkaz či qr kód a můžete si doklad stáhnout na svoje zařízení?

Vít

To, že tu emailovou adresu musí poskytnout přímo objednatel přepravy. Tudíž on by vám musel říct, že vám poskytne takovou mailovou schránku, sdělí její adresu, kterou máte zadat někam jinam během objednávky, pokud tam nechcete zadávat vlastní. Nápad dobrý, ale legislativně by to už bylo asi na hraně obcházení zákona, do čehož se společnost jako Letiště Praha asi jen tak nepustí, obzvlášť, když by to usnadnění nebylo kdovíjak výrazné (pořád by se musel zadávat mail, jen jiný).

Apex

Nejsem právník a tak by mě zajímalo, jak je přesně v legislativě tato záležitost upravena a proč to jinde jde, mít stanovená pásma vzdálenosti a k nim odpovídající ceny a u nás to možné není.

Danny

Zákon od roku 2020, kdy uznal elektronickou objednávku přes appky, zná 2 hlavní kategorie. Buď taxi s taxametrem dle ujeté vzdálenosti, nebo taxi prostřednictvím elektronické objednávky (appky), kde však musí být dopředu známá cena (dle zákona tak tedy destinaci ani není možno v průběhu cesty měnit). Toť vše.

Apex

Děkuji. Takže by to šlo řešit tím, aby byl k dispozici pult nebo budka, kde by si cestující objednal a zaplatil odvoz a cena by byla podle zóny, kam chce jet. Dostal by potvrzení s číslem vozu, který by ho vezl. Nic proti zákonu. Stačilo by jen chtít.

Danny

Tam je ještě jeden problém, zákon hovoří o tom, že v případě elektronické objednávky musíte dostat potvrzení o jízdě na e-mail. Jako v praxi se dají hledat různé způsoby, jak to případně kreativně obejít a udělat customer friendly, ale chápu, že veřejný subjekt jako je letiště nemůže chtít kreativitu nad rámec zákona v rámci tendru a veřejně po třetích stranách.

anonym

A jak by tohle odpovidalo tomu zakonu, tedy jak by cestujici dostal vyuctovani na email, nebo to myslite tak, ze by v te budce sepsal klasickou smlouvu?

Vít

Tak to by nemusel uvádět mail, ale musel by uvést jméno, příjmení, datum narození a adresu bydliště, protože by se nejednalo o objednání prostřednictvím elektornického zařízení, ale o smlouvu (viz § 21 zákona o silniční dopravě). Takže by to tak šlo, jen by to bylo ještě horší.

Pavel Dvořák

Doporucuji si precist clanek, co nedavno vysel na e15 s nazvem “Pražské letiště zaostává za Varšavou i Budapeští rozdílem třídy. Stává se provinčním” Tohle ukazuje, ze stavajici vedeni jde ve stopach Tvrdika v CSA a donedavna jeste slusne letiste brzo zmeni v neco, kam nikdo zadnou novou linku neotevre. Tyhle kroky a rozhodnuti, kdy nevedi co chteji, pak zjisti ze to chteji asi radeji jinak aby ve finale rekli, ze to vlastne nejde. OMG, k cemu jich tam je tolik? Mozna by bylo lepsi nechat tam jen provozni personal a cely ten slavny management at jde nekam do pryc. I… Číst vice »

Milivoj Niklíček

Tak státní přezaměstnaný moloch.

Adam

Doporučuji si po přečtení článku na E15 sednout k internetu a ověřit si pár informací! Nedá to tolika práce zjistit, že ono to tak úplně není, jak se v článku píše. Ten článek je naprosto tendenčně napsaný, navíc od někoho, kdo ani neví, o čem píše. Kdyby Budapešť neměla Vikyho Orbána, který se soustředí na Čínu a Čína potřebuje své spojence v EU, tak z pohledu dálkovek nemají skoro nic. Mají lowcosty, což je pravda, ale 3/4 linek jím obsluhují Ryanair a Wizzair jen za podmínky výhodnějších poplatků, což je časovaná bomba, protože jakmile výhodnější cena skončí, tak jim Ryanair… Číst vice »

Pavel Dvořák

Lowcosty tvori vyznamnou cast provozu po cele Evrope a dost pravdepodobne budou spis rust. Dalkovky letaji primarne do hubu a Budapest ma kousek od sebe Viden, ktere muze tezko konkurovat.
Praha mezitim ztraci potencial pro budoucnost, lezi mezi Vidni, Mnichovem, Berlinem a Varsavou, ktere maji v segmentu dalkovek spadovou oblast, ktera se prekryva s tou prazskou. Tahle letiste rostou a tim se snizuje moznost, ze dopravce nekdy zacne letat zaroven i do Prahy, nevyplati se mu to. Na Prahu tak zbyvaji lowcosty stejne jako na tu Budapest.

Jan Pytela

To mi chcete říct, že těch asi pět firem na vídeňském letišti, které nabízí cestu fixpreis kamkoliv po vídni za něco mezi 40-50 EUR, by v ČR bylo nelegální?

rodilyslavkovak

Ano

babilon

Proč ty minusy, když má pravdu. Ono se to dá vyřešit (a v mnoha městech to tak funguje) tím, že se na taxametru nastaví nástupní sazba ve výši celkového jízdného a cena za kilometr nula, ale ne v Praze (a Brně), kde magistrát reguluje maximální výši jednotlivých položek.

rodilyslavkovak

Ať to mínusáři vysvětlí, pokud mají odlišný právní názor – rád si ho poslechnu 🙂 A i tenhle postup je ze strany letiště řekněme poněkud, obtížně garantovatelný, že to tak taxikář skutečně udělá.

Franta

A plati se pred jizdou nebo po jizde? Obecne byl v Praze problem v tom, ze ridic nekam nekoho dovezl, a pak po nem chtel nejakou nesmyslnou sumu. Pokud cenu mate spocitanou predem, neni asi problem si koupit v automatu na letisti „listek na taxi“ za 40 euro po Praze na 2 hodiny. Ten ukazat taxikarovi a nechat se vozit. Dovedl bych so takhle predstavit. Ale nechat se vozit, aniz bych vedel kolik zaplatim, je pro mne velky problem.

jirka

Ve Vidni taxikari nepodvadeli tak jako v Praze.