Letiště Praha odpískalo hledání klasické taxislužby pro „impulsivní cestující“, Uber zůstává

V rámci legislativy není podle letiště možné najít řešení, které by umožňovalo provozování klasické taxislužby s informací o ceně za službu předem.
Letiště Praha ustupuje od svých plánů na doplnění nabídky alternativní taxislužby společnosti Uber před terminály o klasické taxíky. Cílem původně bylo zajistit obslužnost cestujících, kteří nechtějí poskytovat žádné osobní údaje. Ty je nyní nutné zadávat buď při registraci do aplikace Uber nebo při objednávce v letištním kiosku, aby mohl cestující získat daňový doklad o platbě.
Ve výzvě k účasti na předběžné tržní konzultaci, dostupné na profilu zadavatele, označovalo letiště takové pasažéry jako „impulsivní“.
Důvodem přehodnocení plánů je podle letiště skutečnost, že současná legislativa neumožňuje provozování klasické taxislužby s informací o ceně za službu předem. Letiště tedy nebude o této službě jednat ani s Uberem, ani s dalšími poskytovateli taxislužeb. ČTK to řekla mluvčí letiště Denisa Hejtmánková.
Uber v roce 2023 s ruzyňským letištěm uzavřel pětiletou smlouvu, a stal se tak jeho oficiálním provozovatelem taxislužeb.
Společnost Uber umožňuje objednání jízdy pouze přes aplikaci nebo kiosek na letišti, na což si stěžovali někteří cestující včetně bývalého ministra financí Miroslava Kalouska. Letiště proto s firmou jednalo o tom, jak by mohla zahrnout do své nabídky také služby pro ty cestující, kteří nechtějí pro využití taxislužeb uvádět své osobní údaje. Tento požadavek letiště do smlouvy z roku 2023 ale nezahrnulo.
Pražské letiště vyhoví „impulsivním cestujícím“, nabídne opět i klasické taxíky
„Na základě všech následných analýz a jednání s potenciálními provozovateli došlo vyhodnocení, že v rámci platné legislativy není možné najít řešení, které by umožňovalo provozování klasické taxislužby s informací o ceně za službu předem,“ uvedla Hejtmánková. Vedení společnosti tak podle ní rozhodlo, že nebude stávající služby rozšiřovat.
V minulosti se stávalo, kdy zejména cizinci jezdili klasickou taxislužbou z Ruzyně do centra Prahy za přemrštěné ceny. „Znalost ceny před jízdou je pro nás nejdůležitějším parametrem fungování zasmluvněné taxislužby na letišti,“ uvedla mluvčí. Stanovení ceny předem je podle ní jediným způsobem, jak lze garantovat férové jednání s cestujícími.
Pražské letiště dostává ohledně fungování společnosti Uber dlouhodobě pozitivní ohlasy od cestujících. „Doposud nebyl evidován ani jeden prokázaný případ jízdy, kdy nebyla cena za službu dopředu známá nebo její výše nebyla dodržena,“ řekla Hejtmánková. Vedení letiště se podle ní zaměří na podporu těch provozovatelů klasické taxislužby, kteří na expresních parkovištích letiště působí dlouhodobě a dodržují zde provozní řád.
Postih nepoctivých
Letiště také plánuje zintenzivnit kontroly a postih nepoctivých taxi společností a taxikářů. „Dlouhodobě důsledněji kontrolujeme dodržování provozního řádu parkovišť, který jasně stanovuje, že je zakázáno využívat jakékoli osoby k neoficiálnímu zprostředkování dopravy cestujících,“ dodala.
Na dodržování pravidel na parkovištích dohlíží kamery a hlídky. „V případě, kdy vyhodnotíme, že dotyčný nedodržuje náš provozní řád, je na to upozorněn jak slovně, tak písemně. Pokud dochází i nadále k porušování provozních řádů, může letiště přistoupit k blokování či odebrání Taxi karty, nebo zablokování registrační značky příslušného vozidla pro vjezd na veškeré parkovací plochy letiště,“ řekla Hejtmánková.