Letiště Praha loni odbavilo 10,7 milionu cestujících, letos očekává o dva miliony více
Boeing 737-800NG ve speciálním nátěru Prague loves you. Foto: Filip Koška / Letiště Praha
Nejsilnější proudy cestujících se pohybují mezi Prahou a destinacemi ve Spojeném království a Itálii.
Nejzajímavější budou čísla z Varů, Budějic a Pardubic.
Tak hlavně, že se zaplatilo 5 nebo 10 nebo kolik mega Smartwings za ten logojet „Prague <3 You", aby mohl Prahu propagovat v destinacích jako Hurgada, Tenerife a Djerba u tamních turistů. Ti teď místo Benátek nebo Paříže budou všichni létat do Prahy.
Tak já vám za pětikilo polepím vaši škodovku a můžete je propagovat třeeba v Benátkách nad Jizerou
Vysledek bude stejny.
Nesmíte ale zapomínat, že těch 10,7 mil cestujících je tak trochu ulitých kvůli českému předsednictví EU. Do Prahy létali lidé, kteří by tam jinak za běžných okolností neletěli. Pořád platí, že mezi hlavními městy Evropy je Praha spíše sekundární destinace. V roce 2023 ztratí práci přes 100 tis. Čechů a to v kombinaci s dalším zdražováním všeho, včetně letenek, není moc pozitivní kombinace. To jsou prostě fakta.
Nebuďte tak pesimistický
Je to malý český člověk. Na víc nemá.
Těch 100 000 nezaměstnaných (nových? navíc nad běžnou fluktuaci?) pro rok 2023, konstatovaných 2. 1. 2023, je už fakt?
Pokud se nic nezmění, tak tohle bude ještě hodně lichotivé číslo. Ale fajn, to si povíme přesně za rok.
Nějak si nedokážu představit, že krom vládních představitelů letěl do Prahy někdo jen kvůli našemu předsednictví. Mezi hlavní destinace asi nepatříme, proto taky jen necelých 11 mil, na druhou stranu většina z těch 11 mil byla turistů mířící z/do Prahy a ne cestující na přestupu 🙂 Co se predikcí týče to nevidím tak špatně. Zdražování ani propouštění sice ničemu nepomůže, ale to se v predikci 13 milionů ztratí. Kdo cestovat chce, pořád se někde otočí alespoň s Ryanairem za litr. Pro turisty tu pak bude levno i tak
Pokud vaším vyjádřením myslíte, že většina z 11 mil byli (zahraniční) turisté, kteří mířili do Prahy, tak nemáte pravdu…. už v září se ředitel letiště vyjádřil takto: poprvé v novodobé historii pražského letiště se podíl českých turistů přehoupl přes padesátiprocentní hranici. Historicky totiž většinu cestujících tvoří přilétající cizinci, případně cestující, kteří mají pražské letiště jen jako bod mezipřistání.
Mým vyjádřením, že většina z 11 mil byla turistů mířící z/do Prahy myslím právě to. Turisty mířící z/do Prahy. 🙂 Češi a cizinci. Že 11 mil není moc, na druhou stranu ale tvořeno Čechy, co chtějí a mohou cestovat ven a cizinci, co chtějí cestovat k nám a dělají tu tržby mimo letiště.
Kvůli předsednictví? Myslíte, že ty desítky politiků a jejich doprovod něco změnili?
I kdyby ztratilo práci 100 tisíc lidí, což není moc pravděpodobné, tak i tak bude nezaměstnanost kolem 6 % a to je stále nízké číslo a pod průměrem EU, to nebude mít téměř žádný vliv na počet cestujících.
Praha jako 5. nejnavštěvovanější město Evropy asi nebude sekundární destinací.
A z pohledu dálkových linek? Kolik že přesně jich v roce 2022 Praha měla?
Pravidelná celoroční linka Dubaj a Doha sezóně měla Praha spojení New York JFK, Kuwait city, Rijád a ke konci roku začaly linky do Muscatu (celoroční) a salalah sezóní.
Kolik milionů cestujících to předsednictví udělalo? Jistě máte přehled.
Během předsednictví se v Praze dveře netrhly. Na každého vrcholného politika připadá tým cca 50 podržtašků. A těch delegací tady bylo. Tzn. že to několik desítek tisíc cestujících navíc to za 6 měsíců vygenerovalo. Navíc i Češi museli více cestovat služebně mimo. To teď skončí. A pokud je nějaké město ve středu zájmu, logicky to generuje turisty navíc.
Dále i ti, co zrovna nebudou nezaměstaní, tak budou žít z ruky do huby, takže o nějaké dovolené rozhodně nebudou moci uvažovat.
Zapoměl jste dodat „a to je fakt“