Letiště Praha a Správa železnic vypsaly společnou zakázku na projekt tunelu pod letištěm
Na společném postupu se Správa železnic a Letiště Praha domluvily v prosinci loňského roku.
Letiště Praha a Správa železnic vypsaly společný tendr na projektové práce, které souvisejí se zvýšením kapacity letiště a napojením terminálů na železnici. Konkrétně jde o projekt na nové pojezdové dráhy a odbavovací plochy pro letadla u chystaného nového terminálu, pod nimiž povede železniční tunel.
„Letiště Praha zodpovídá za část letištních vozovek a ploch, včetně podzemní infrastruktury, a Správa železnic v připravovaném projektu zodpovídá za stavební část tunelu pro zastropení plánované železnice,“ uvedla mluvčí Letiště Praha Kateřina Pavlíková. Zadavatelé se podle ní spojili „z důvodů velmi těsné vazby projektů“. Odhadovaná hodnota projektové zakázky je 60 milionů korun.
Na společném postupu se Správa železnic a Letiště Praha domluvily v prosinci loňského roku a spolupráci následně potvrdily podpisem dvou smluv, které umožňují technickou i časovou souslednost při přípravě a provádění staveb.
K rozšíření Terminálu 2 (což je fakticky výstavba nového terminálu) by mělo dojít v letech 2025 až 2028. Rok ukončení stavby terminálu je zároveň rokem, kdy by měly na letiště přijet první vlaky. Ty budou jezdit v úrovni základů nového terminálu, proto je třeba s nimi v projektu navazující infrastruktury počítat. Součástí zmíněné zakázky je i silniční tunel. Samotná vlaková stanice by pak měla být mezi Terminálem 1 a Terminálem 2, rovněž v podzemí. Ta ale není do vypsané zakázky zahrnuta.
Vlaky budou na letiště jezdit ze zastávky Ruzyně přes stanici Dlouhá Míle a smyčkou se napojí na trať Kladno – Praha v odbočce Jeneček. Praha tvoří spolu s Dublinem dvojici jediných letišť podobné velikosti v Evropě, která nemají kolejové spojení s centrem města.