Letectví Letiště

Letiště čeká klíčové hlasování pražských zastupitelů kvůli stavbě nové dráhy

Přistání na dráhu 06/24. Foto: Letiště Praha
Přistání na dráhu 06/24. Foto: Letiště Praha
Letišti hrozí, že bude hrát druhou ligu, varuje Hospodářská komora.

O dalším rozvoji Letiště Praha budou zítra rozhodovat zastupitelé hlavního města. Budou řešit, zda schválit pořízení změny územního plánu. Ta je nutná pro stavbu nové ranveje. Rozšiřování už radní dvakrát odmítli, pražská koalice není ale jednotná.

Hlasování přichází v době, kdy je letecká doprava ve velké krizi. Toho využívají zejména odpůrci stavby k argumentům, že dráha není potřeba. Mezi návrhy je i vymístění části provozu na jiná letiště, například do Pardubic.

Za stavbu dnes nově začala výrazně lobbovat také Hospodářská komora. Podle jejího stanoviska hrozí přesunutí kapacit osobní i nákladní dopravy z ČR na ostatní letiště v regionu střední Evropy a výrazný dopad na celou českou ekonomiku.

„Ačkoliv pandemie koronaviru letos výrazně utlumila letecký provoz po celém světě, v dalších letech čeká tento druh přepravy nepochybně rychlý rozvoj. Tomu se musí přizpůsobit i největší letiště v zemi. Bez nových kapacit a přistávací dráhy hrozí, že bude v evropském letectví hrát druhou ligu,“ řekl prezident Hospodářské komory Vladimír Dlouhý. „Díky paralelní dráze se v noční době uleví celému okolí letiště. V nočních hodinách bude po dostavbě dráhy letecký provoz od půlnoci do půl šesté ráno úplně uzavřen. Plánovaným zrušením stávající vedlejší dráhy 12/30 navíc dojde k absolutnímu snížení hlukové zátěže z leteckého provozu v hustě osídlených částech Prahy a Kladenska,“ připomíná předseda Dopravní sekce Hospodářské komory Emanuel Šíp.

Další požadavky pro vládu

Tábor odpůrců stavby vede mezi pražskými radními Petr Hlubuček ze STAN. Ten tvrdí například, že peníze na ranvej by vláda měla použít na železnici. Letiště si přitom stavbu bude financovat ze svých zdrojů a bankovních úvěrů, až do letošního roku každoročně do státního rozpočtu posílala miliardy korun.

Nová ranvej má doplnit stávající, a tím navýšit kapacitu na 30 milionů cestujících ročně. Loni jich terminály na Ruzyni odbavily rekordních 17,8 milionu, což bylo podle zástupců letiště na hraně kapacity. Letos kvůli koronaviru provoz klesl na minimum. Podle dřívějších plánů by letiště chtělo získat stavební povolení ke stavbě v roce 2025 a stavbu dokončit o tři roky později.

Při povolovacích řízeních by se podle posledního usnesení radních měly pražské instituce spadající pod samosprávu, jako je Institut plánování a rozvoje (IPR), vyjadřovat v souladu s nesouhlasným názorem vedení města. Samosprávy nicméně o povolování staveb nerozhodují a mohou jen vydávat stanoviska. IPR dostal také za úkol při plánované aktualizaci státní Politiky územního rozvoje připravit vyjádření požadující vypuštění projektu.

Přijaté usnesení zahrnuje celou řadu dalších požadavků vůči vládě. Podle radních by měla co nejrychleji zprovoznit plánovanou rychlodráhu na letiště. Případná rozšíření menších regionálních letišť by pak podle vedení Prahy mohla mít pozitivní dopad na regionální rozvoj.

Kvůli paralelní dráze rada požaduje nové posouzení vlivu na životní prostředí EIA včetně aktualizace hlukové a rozptylové studie. Vláda by měla podle usnesení také zhodnotit ekonomické a společenské dopady projektu v širším kontextu, včetně turismu v metropoli a jeho nežádoucích důsledků. Zhodnotit by se měl i vliv plánované vysokorychlostní železnice, míní radní. Usnesení radě předložil primátorův náměstek Petr Hlubuček (STAN). Pražské letiště se podle něj může rozvíjet i bez paralelní dráhy.

Neshody v koalici

V otázce se Hlubuček neshodne s TOP 09, se kterou STAN tvoří uskupení Spojené síly pro Prahu. Zástupci TOP 09 stavbu nové ranveje neodmítají a dnes Hlubučkovo usnesení v radě nepodpořili. Předseda klubu Spojených sil Jiří Pospíšil (TOP 09) navíc kritizoval fakt, že při hlasování neprošlo zařazení otázky i na prosincové jednání zastupitelstva. „Při jednání zastupitelstva budu žádat, aby se k tomuto tisku vedla řádná diskuse. Jsou zde zcela zřejmé ekonomické a ekologické důvody, proč by druhá dráha měla, za určitých podmínek, v Praze vzniknout, a je třeba s nimi pracovat, a ne se populisticky schovávat za líbivé kroky,“ sdělil. Bod se nakonec do programu zastupitelstva dostal.

Letiště už zažádalo o územní rozhodnutí ke stavbě, to je však nyní přerušené kvůli tomu, že soud na návrh městských částí Nebušice a Suchdol zrušil aktualizaci zásad územního rozvoje Středočeského kraje, v nichž se vymezovala plocha pro stavbu. Letiště podalo spolu s Ředitelstvím silnic a dálnic proti rozhodnutí kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu, o které zatím nebylo rozhodnuto.

S využitím ČTK

71 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
sladlu

Pokud se nepletu tak nova runway ma vzniknout predevsim jako NAHRADA za starou RWY 12/30 smer pres centrum Prahy … uz nyni ma onezeny provoz. Kdysi na TV bezeli rozhovory s 30letymi panickami u 2lete vilky na zapade Prahy, kteri si stezovali na hluk… A nadale je smutne, ze radnice Praha atd se ohani nesmyslnymi duvody proc nepostavit novou drahu. Napr. tzv. overturismus atd. To jako podle nich vsichni co prileti letadlem na Ruzyni chteji do Prahy… nova runway bude smerovana nad budouci D0 😉 Letiste je pro cele Cesko a popr. Moravu! A pokud podle HK se vybudeje na… Číst vice »

sladlu

Stat a ostatni kraje Cech by meli mit vetsi pravo rozhodnovat nez mesto Praha

Jindra

Když nebude dráha, což je velká chyba, tak nemusí být ani spojení! Co kdyby vlak rušil obyvatele třeba Nebušicích atd.

Kalanis

A teď stačí, pokud si stát dupne a v Politice územního rozvoje zůstane i druhá ranvej. Protože ta je nadřazena všem dalším územním plánům. A Suchdol se může vztekat dál.

Jirka

Od půlnoci do 6 ráno i před koronou na Ruzyni létali jen cestovky, které využívali letadla, která by jen stála na letišti. Źádné pravidelné linky v tuto dobu nelétali. A mezi 20 a 24 to bylo pár letadel. Argument uzavření letiště mezi půlnocí a 6 ráno je úplně mimo.
Letiště i před koronou mělo volné kapacity během většiny dne.

Pavel Pospíšil

Tak Hluboček to dělá hlavně pro své zájmy, nikoliv pro společenské či pro životní prostředí. Jeho hlavním zájmem jsou vlastněné pozemky v Lysolajích, kde starostuje.

Vlk

Vyhozené peníze ! V době koronaviru a celkové stagnace dopravy je nesmysl to zrovna teď řešit ! Výhledově možná, ale stát potřebuje každou korunu protože se lijou peníze jinam a tady někdo řeší přistávací dráho pro deset letadel denně ?
To je naprostý skandál !!!! Výhledově možná, ale teď je to sebevražda a nesmysl !!!

Milan

Doporučuji Vám nevynechávat medikaci.

MartinS.

O tom to právě je, že v době krize investujete, dáte lidem práci a když krize pomine, jste připraven na lepší časy.

Luděk S.

Nemohl by to vyřešit kanál DOL?

X 1

Docela určitě mohl.
Pokud by se začal stavět za tu +/- predikovanou částku (600 miliard), tak 100 let tady nebudou finance ani na natření modrého zábradlí.
😉

Kalanis

Jako… Pokud chcete punk, tak napojit na DOL ostravské letiště. Ať to umí všechno.

FRX

Připomínàm slavný masarykův výrok : Vzduch je naše moře !!

Rossec

Nebýt Koženýho, tak máme i to moře.

Dominik

Asi mě teď za to zašlapete do země, ale Gatwick ma 45 a Stanstead 30 milionů pasažérů ročně a obě dvě letiště používají jednu dráhu. Nešlo by jen postavit nový terminál, pár pojížděček a upravit tma okolo Prahy? Nebo čekáte, že bude Praha za 20 let na úrovni Frankfurtu?

Stony

Samozrejme a tak to i dopadne. Duvod proc letiste chce novou drahu je spis prakticky a kvuli pohodli. Ne kvuli tomu ze se vic lidi nevejde.

JirkaF

Teď máte reálnou špičkovou kapacitu na 46 pohybech za hodinu. Pokud na letišti nebudete dělat cargo, pokud vyloučíte GA a letadla velikosti AT72, pokud využijete plnou kapacitu pro letadla od A320/B738 a větší, pokud je budou v drtivé většině obsluhovat Lowcosty/ultralowcosty, pokud budete metropole velikosti a významu Londýna, máte šanci dosáhnout čísel někdy mezi STN a LGW. Pokud chcete nabízet zázemí pro několik Lowcostů, Cargo a poštu, místní charterovku s dceřinkou, která se pořad snaží odkazovat na svoji 95 letou historii, adekvátní objem GA a pár dálkovek s nadějí na alespoň částečný přestupní bod, máte reálnou šanci se při dostavbě… Číst vice »

X 1

Ještě bych přidal schyzma Londýna. Kdy letadla na přistání čekají a pomalými oblouky klesají dolů. Vlastně polovinu času letu z Prahy do Londýna zabere vyčkávání v pořadí.
Jsem pro druhou dráhu. Nechci aby letadla ZBYTEČNĚ spalovala palivo nad naší zemí.

...

Je to tak. Vyhlídkových okruhů nad Londýnem si při letech PRG-LHR člověk užije dosytosti, zejména sedí-li na pravé straně letadla.

Tomáš

Já a mě podobní potřebujeme létat do práce v 7:00 ne až bude volná kapacita (tvrdil tu někdo, že máme ráno nejdřív jet do Pardubic a letět odtud?). Do Gatwicku se létá uprostřed dne, to na práci není. Jen na dovolenou. Praha klidně může být za 20 let na úrovní současného Frankfurtu. Uvědomte si, že v bohatších zemích je zcela normální, že větší část populace létá často, zatímco u nás kromě spolupracovníků neznám nikoho, kdo by pravidelně létal. Až dojdeme do stavu, kdy si lidé budou moci dovolit létat každý měsíc, bude Letiště potřebovat kapacitu, kterou se teď demagog Hlubuček… Číst vice »

Jaaaa

Létat polovině populace každý měsíc nedovolí příroda a prostor. A ani ekonomika. Ledaže byste vynalezl bezskleníkové palivo, používal superobří letadla a vše bylo v podstatě bezobslužné. To už dřív budou individuální letouny pro každého.

Do té doby má pro zemi naší velikosti a ekonomické role smysl rozvíjet převážně jiné způsoby dopravy – VRT, a letiště nechat pro destinace, kam VRT nemá smysl cestovat.

Jirka

Jenže Praha není tak velká a z Brna je lepší dojet do Vídně, kde je i větší výběr za lepší ceny.

michalspina

letiště by měla „hrát druhou ligu“ všeobecně, nejen to pražské.

kolemjdoucí

A proč jako, prosím? Ono je na letadlech něco špatného? Netáhla náhodou letadla velmi významně vědeckotechnický pokrok? A pokud by měla hrát letiště druhou ligu, odkud pak létat? A jestli vadí hluk (bydlím na přímce, kde už letadla klesají na přistání), musím mnohým spoluobčanům připomenout, že i já jsem se s tím musel smířit. Zahušťování bydlení kolem letiště nemůže být argumentem pro volání, aby letiště hrála druhou ligu. Jenom to pražské dává dohromady ve všech souvislostech práci cca 8500 lidem přímo a významně přispívá do státního rozpočtu. A pan Hlubuček je v konfliktu zájmů, protože je zároveň starosta jedné městské… Číst vice »

JirkaF

Ono ještě minulý rok touto dobou davalo přímou práci spíše 15 tisícům a v důsledku podle některých přůpočtů i 50 tisícům navázaně.

michalspina

na letadlech samo o sobě nic špatného není, ale na preferenci letecké dopravy i tam, kde má šetrnější alternativu, už něco špatného je. ono i takové uhlí svého času „významně táhlo vědeckotechnický pokrok“ a dodnes dává práci milionům lidí, ale rozšiřovat uhelné elektrárny už se nikdo soudný nechystá. navíc nejde jen o emise: samozřejmě se můžeme tvářit, že třeba krize bydlení v Praze nijak nesouvisí s overturismem a ultralevnými letenkami a dál tomu všemu napomáhat budováním ranvejí, ale já pro to opravdu nevidím důvod.

Jaaaa

To je jako argumentovat rozvojem cyklistiky proti autíčkářům. 🙂 Češi jsou proslulí svým lpěním na starých modelech.

MartinS.

Která je ta šetrnější alternativa? VRT? Tak tedy stavba vysokorychlostni železnice také není pro přírodu nic pozitivního… a elektřina pro ty vlaky nevznikne ze vzduchu. Navíc síť VRT v ČR se dá předpokládat tak v roce 2060, to už by se paralelní dráha dávno zaplatila a měla za sebou i generálku.

Jakub P

Vzhledem k tomu, v kolika podstatnejch věcech hraje naše země v Evropě maximálně okresní přebor mě vyhrožování, že největší letiště bude hrát v Evropě druhou ligu nechává dost chladným. Co si budem povídat, jsme malá, hustě obydlená země a letiště u hlavního města máme poměrně blízko zástavby. Významnej mezinárodní hub z Ruzyně nebude nikdy a pro potřeby Prahy a oblasti kolem, která to nemá blíž na významnější letiště, je ta druhá Evropská liga naprosto dostatečná. Zejména když v případě vyčerpání kapacity máme možnost odklánět nízkonákladovky nebo cargo do Pardubic a podobně, kde si dlouhodobě stěžujou na nízký vytížení, takže opravdu… Číst vice »

JirkaA

A jste si jist že nízkonakladovky budou chtít lítat do Pardubic?

kolemjdoucí

Volání po Pardubicích je vlhkým snem jednoho pardubického poslance. Ano, mohlo by to být řešení, pokud by existovala VRT z Pardubic (letiště) do Prahy. Dvacet let a možná. Lepší byl projekt v devadesátkách byl využít letiště v Milovicích. Pak by se nemusela rozšiřovat Praha. Tenhle dobrý nápad (přestože ho razil Kocáb), byl bohužel zastaven tehdejší vládnoucí modrou stranou a jejím předsedou, který tvrdil, že to má být soukromá investice.

Jakub P

To jsem si samozřejmě jist, že nebudou. Ale pokud na Ruzyni nebudou sloty nebo budou kvůli vyčerpaný kapacitě tak drahý, že kdyby je zaplatili, už nebudou nízkonákladovka, budou si to holt muset rozmyslet, co jim za to stojí a co ne…

JirkaF

Vázený kolego, jako člověk, který strávil mnoho let prací na letištích regionálních i na tom Pražském vám povím tajemství. Regionální letiště nejsou schopna být plnohodnotnou náhradou, nemají ani dráhovou výbavu ani kapacitu letadlových stání. Přeji témeř všem regionálním letištím vše dobré, ale uvědomte si, že stejně drtivé procento cestujících na pravidelných linkách stejně míří do Prahy. Jejich role pro zajistit sezonní cestování, zajistit kapacitu pro regionální cargo, ale naivní představa že by jednoho krásného dne měli vlastní objemy na úrovni roku 2019 a ještě měli sloužit jako záloha Ruzyni jsou zcela liché.

Jakub P

A já něco psal o tom, že by měla Ruzyni nahradit? To je samozřejmě nesmysl, ale taky je to něco úplně jiného než odlehčit jí od malé části jejího provozu, na kterou by případně neměla nárazově kapacitu (lety na dovolené v hlavní sezóně, cargo).

JirkaF

Byl jsem ve službě na pardubickém letišti v den, kdy v Praze hořela věž, všechna regionální letiště nepojala vše, co během hodiny sedalo v Ruzyni ani za cenu toho, že letadla stála na pojezdových drahách a provoz musel i do Drážďan. Byl jsem ve službě v Tuřanech ve dnech, kdy Praha nemohla přijímat kvůli nízké vybavenosti na 12/30 (tehdy 13/31) a nebylo kam je stavět, protože o hodinu dříve zamrzla Bratislava, kdyby tehdy byl tak „in“ fr24, to by bylo oválků na sítích … A představ te si, že máte v tu chvilku na zemi ještě vlastní provoz … Odlehčit… Číst vice »

Jakub P

No a kdyby Ruzyně v tu chvíli, kdy musí kvůli nějakýmu problému úplně zavřít, měla dvě paralelní dráhy, a tím i větší kapacitu (samozřejmě pokud by byla naplněná), byly by ty problémy, který popisujete, logicky ještě o dost horší… Já fakt nemluvím o tom, že by Ruzyně měla zavřít a Pardubice nebo jiný menší letiště (nebo všechna dohromady) ji nahradit. Ale o situaci, kdy Ruzyně zůstane, třeba se i zvětší kapacita odbavení na terminálech, aby stačila pro případ, že tam budou chtít aerolinky kvůli zájmu nasazovat větší letadla, a stejně sezónní chartery nebo cargo nepobere. Tedy žádný nahrazování velký části… Číst vice »

Jaaaa

Že nyní nemají kapacity neznamená, že se nedají v případě potřeby dobudovat.

JirkaF

Znamená. Nedají. Pardubické letiště těžko bojovalo s lidmi v okolí a majiteli pozemků pod osou 09 sdruženými v aktivitě Nenaleť aby vybudovalo alespoň to co má dnes, pokud by se podařilo západ (APN W) roztáhnout kousek aby vznikla dvě místa pro střední nákladní letadla a pár místeček pro Ačková letadla GA bude zázrak a úžasný nárust využitelnosti, jak ale jistě víte, sdílí svoji kapacitu s AČR. Velká nákladní letadla tam odbavíte s trochou fantazie na IN ale ne na OUT, a chápejme, naše malinká zemečka potebuje hlavně ten OUT. S 2500m dráhou, bohužel, těžká letadla nedostanete do vzduchu. Prodloužit práh… Číst vice »

...

Jako že v případě potřeby, tedy když Ruzyně zavře obě dráhy například kvůli sněhu nebo těžké mlze a letadla jsou již ve vzduchu, si na letišti v Pardubicích půjčí od komunálu válec a začnou válcovat plochu pro větší apron? Tak nějak si to račte představovat?

Apex

Super nápad! A kdo to zaplatí? Tady je projekt, který si zaplatí letiště samo a nebude nás, daňové poplatníky, to stát ani korunu. Dobudování čehokoliv na regionálním letišti znamená, že to bude muset financovat erár, protože na to si ta letiště nevydělají.

Jakub P

Už i šéf Ruzyně připustil, že po Covidu to s tím „zaplatí samo“ zdaleka nebude tak žhavý, jak předtím tvrdili.

RHPrague

Je zajímavé vidět Emmanuela Šipa v této tiskové zprávě, který zachovává mýtus, že paralelní dráha přinese obyvatelům Prahy 6 menší hluk. Mohu jen předpokládat, že ho Dlouhý přinutil přispět „něčím“. Protože je odborníkem na dopravu v HK, a jako takový přispěl tímto vynikajícím článkem na tento web https://zdopravy.cz/emanuel-sip-propocty-statu-k-vysokorychlostni-trati-na-letiste-jsou-fatalne-chybne-47259/ a obhajoval připojení letiště k vysokorychlostní železniční trati; což by pro severočeské daňové poplatníky rozhodně bylo mnohem výhodnější. Možná by ho redaktoři mohli kontaktovat a zeptat se ho, zda nevidí konflikt mezi těmito dvěma návrhy. Nebo alespoň vzhledem k tomu, že stát bude mít po Covidovi méně peněz na infrastrukturu, která z… Číst vice »

Jirka

Tady nejde jen o to, že se bude moct odbavit více letadel, ale bude záloha, pro případ, že jedna dráha bude mimo provoz.Na jedné může probíhat údržba a na druhé bude zachován provoz.

Jirka

Vzajmená záloha drah a hlavně vyšší bezpečnost při zmenšení rozestupů v rámci vzletů a přistání s minimální šancí toho, že vznikne byť jen náznak situace, kdy by třeba při závadě, „sedl někdo někomu na záda“ nebo musel na kolečko kvůli pomalu pojíždějícímu kolegovi.

Jirka

Letiště záložní dráhu má.

Řiditel

Ve světě byla už před coronavirem nálada spíše proti utlumování masové turistiky, takže v té souvislosti ani rozšiřování kapacity letiště není zrovna žádoucí.

Petr

Švédské a německé třeštění není „ve světě“.

kolemjdoucí

A prosím kde ve světě Řiditeli? Můžete prosím uvést zdroje pro Vaše tvrzení? Děkuji.

Řiditel

Asi nesledujete dění ve světě ale např. Benátky nebo Řím zavedly limity pro vstup turistů na určitá místa a i na mnoha dalších místech světa se začalo rázněji vystupovat proti přílišnému množství turistů. Koneckonců i v Praze se začalo dávat více najevo, že hordy ožralých Angličanů není zrovna to pravé ořechové co tu nutně musíme mít.

Y.K.

Zajímavé, že všechny grafy letectví ukazovaly každý rok rekord v počtu osob, což moc na utlumování nevypadá (nevypadalo).

Řiditel

Ano, počty cestujících narůstaly a s tím spojené neblahé projevy masové turistiky také.

Y.K.

To jistě, ale nepostavení dráhy tomu nezabrání. Jen zůstanou zpoždění a problémy nic více.

Stony

Proti utlumovani?

Řiditel

Pravda – pro utlumování.

Jirka Hlavička

Nová ranvej má doplnit stávající, a tím navýšit kapacitu na 30 milionů cestujících ročně. Loni jich terminály na Ruzyni odbavily rekordních 17,8 milionu, což bylo podle zástupců letiště na hraně kapacity.

17,8 milonu při 24 hod provozu na jedné dráze mi vychází na 27,4 milionu při 18,5 hod provozu na dvou drahách.
Ale kapacita se prý navýší na 30 milionů. Tak uvidíme, jak dlouho vydrží slib „V nočních hodinách bude po dostavbě dráhy letecký provoz od půlnoci do půl šesté ráno úplně uzavřen“

Jirka

Asi jste nezohlednil snížení drahových časů díky jednotnému provozu, kratší pojezdové časy a větší množství letadlových stání.

Insider

Vedení letiště o tom nechce mluvit, ale počítali s mnohem vyššími čísly, ale kvůli EIA se to nesmělo prezentovat. Teď už budou čísla jiná a k původním předpokladům se dostanou až o dost let později.

...

Ach jo, to je to používání trojčlenky na věci, které mají více proměnných a jejichž průběhy jsou zpravidla nějaké křivky…

Mad_Majk

To je zase takové to polovičaté uvažování, kdy nevidím dál než na konec volebního období.. Paralelní dráha znamená rozvoj, časem více pohybů v menším čase, více peněz pro letiště = větší dividendy pro stát. Ale ne, my tady budem trucovat, usnem na vavřínech a pak už bude, milé STAN, pozdě.

cikcak

Ano, Češi jsou proslulí v hledání důvodů, proč něco nejde.
Přesně tak, pokud se to zazdí teď, zazdí se to na věky. A automaticky to přece neznamená, že na Ruzyni stoupne provoz o 100%. Chápu to jako optimalizaci.

X 1

Souhlas.
Také si myslím, že paralelní ranvej nepovede k okamžitému nárůstu dopravy ale k nárůstu postupnému. Tím mám na mysli horizont dekády až dvou, tří.
Po dostavbě se jako primární ůčel jeví, vyšší bezpečnost leteckého provozu.

Jakub P

Houby, do konce volebniho obdobi by se nejspis ani nezacala stavet. Oni prave spis resej dlouhodobej vyhled a dalsi brutalni narust letecky dopravy na Ruzyni v nem celkem pochopitelne nechtej.

Jaaaa

Jj, vám se to zdá výhodné, protože neuvažujete externality.

Dizgrafyq

Letiště bude hrát druhou ligu? To jakože teď hraje PRG první ligu? 😂

Michal

Na co dráhu ? Jezdí tam autobusy,auta,taxiky,tak proč tam tahat koleje ??

Jakub (easydrink)

😀

V. K.

Argument, že si dráhu letiště postaví za svoje není úplně na místě, protože to i tak nejsou peníze letiště, ale státu. Pokud se dráha stavět nebude, tak si stát může ty peníze vyplatit ve formě dividend a investovat je do něčeho jiného.

Jakub

Ale letiště si je samo vydělá/zařídí a ze státní kasy do stavby dráhy nepůjde nic.

jakub (easydrink)

Letiště je akciovka, má tedy právní osobnost a tedy i vlastní majetek včetně peněz. Peníze letiště nejsou státu, tomu jsou pouze jako akcionáři vypláceny dividendy, teprve potom patří státu. Stejně tak stát nemůže do řízení letiště zasahovat jinak, než umožňuje zákon o obchodních korporacích.

Vít Jůza

Asi by stát mohl své vlastní letiště jen vyssávat a házet mu klacky pod nohy, ale bylo by to hloupé. A s frequencí létání, pro kterou je vhodný dvoukolejný provoz, je třeba počítat.

RHPrague

Máte pravdu, ale každopádně jde o diskutabilní otázku, protože v tomto rozhovoru 26. května
https://archiv.ihned.cz/c7-66768650-pm13j-c50448922d0830d
pan Řehoř tiše připustil, že kvůli Covidovi to letiště již nemůže platit přímo, a tak to musí stát učinit. To znamená, že vy a já. Je to jediná věc, kterou připustil, že se Covid změnil. Zjevně nečte prognózy Eurocontrolu. Pokud by to udělal, věděl by, že jeho „předpovědi“ růstu provozu byly fantazie, ještě před Covidem.

Partneři

Škoda transportation