Letiště čeká klíčové hlasování pražských zastupitelů kvůli stavbě nové dráhy
Letišti hrozí, že bude hrát druhou ligu, varuje Hospodářská komora.
O dalším rozvoji Letiště Praha budou zítra rozhodovat zastupitelé hlavního města. Budou řešit, zda schválit pořízení změny územního plánu. Ta je nutná pro stavbu nové ranveje. Rozšiřování už radní dvakrát odmítli, pražská koalice není ale jednotná.
Hlasování přichází v době, kdy je letecká doprava ve velké krizi. Toho využívají zejména odpůrci stavby k argumentům, že dráha není potřeba. Mezi návrhy je i vymístění části provozu na jiná letiště, například do Pardubic.
Za stavbu dnes nově začala výrazně lobbovat také Hospodářská komora. Podle jejího stanoviska hrozí přesunutí kapacit osobní i nákladní dopravy z ČR na ostatní letiště v regionu střední Evropy a výrazný dopad na celou českou ekonomiku.
„Ačkoliv pandemie koronaviru letos výrazně utlumila letecký provoz po celém světě, v dalších letech čeká tento druh přepravy nepochybně rychlý rozvoj. Tomu se musí přizpůsobit i největší letiště v zemi. Bez nových kapacit a přistávací dráhy hrozí, že bude v evropském letectví hrát druhou ligu,“ řekl prezident Hospodářské komory Vladimír Dlouhý. „Díky paralelní dráze se v noční době uleví celému okolí letiště. V nočních hodinách bude po dostavbě dráhy letecký provoz od půlnoci do půl šesté ráno úplně uzavřen. Plánovaným zrušením stávající vedlejší dráhy 12/30 navíc dojde k absolutnímu snížení hlukové zátěže z leteckého provozu v hustě osídlených částech Prahy a Kladenska,“ připomíná předseda Dopravní sekce Hospodářské komory Emanuel Šíp.
Další požadavky pro vládu
Tábor odpůrců stavby vede mezi pražskými radními Petr Hlubuček ze STAN. Ten tvrdí například, že peníze na ranvej by vláda měla použít na železnici. Letiště si přitom stavbu bude financovat ze svých zdrojů a bankovních úvěrů, až do letošního roku každoročně do státního rozpočtu posílala miliardy korun.
Nová ranvej má doplnit stávající, a tím navýšit kapacitu na 30 milionů cestujících ročně. Loni jich terminály na Ruzyni odbavily rekordních 17,8 milionu, což bylo podle zástupců letiště na hraně kapacity. Letos kvůli koronaviru provoz klesl na minimum. Podle dřívějších plánů by letiště chtělo získat stavební povolení ke stavbě v roce 2025 a stavbu dokončit o tři roky později.
Při povolovacích řízeních by se podle posledního usnesení radních měly pražské instituce spadající pod samosprávu, jako je Institut plánování a rozvoje (IPR), vyjadřovat v souladu s nesouhlasným názorem vedení města. Samosprávy nicméně o povolování staveb nerozhodují a mohou jen vydávat stanoviska. IPR dostal také za úkol při plánované aktualizaci státní Politiky územního rozvoje připravit vyjádření požadující vypuštění projektu.
Přijaté usnesení zahrnuje celou řadu dalších požadavků vůči vládě. Podle radních by měla co nejrychleji zprovoznit plánovanou rychlodráhu na letiště. Případná rozšíření menších regionálních letišť by pak podle vedení Prahy mohla mít pozitivní dopad na regionální rozvoj.
Kvůli paralelní dráze rada požaduje nové posouzení vlivu na životní prostředí EIA včetně aktualizace hlukové a rozptylové studie. Vláda by měla podle usnesení také zhodnotit ekonomické a společenské dopady projektu v širším kontextu, včetně turismu v metropoli a jeho nežádoucích důsledků. Zhodnotit by se měl i vliv plánované vysokorychlostní železnice, míní radní. Usnesení radě předložil primátorův náměstek Petr Hlubuček (STAN). Pražské letiště se podle něj může rozvíjet i bez paralelní dráhy.
Neshody v koalici
V otázce se Hlubuček neshodne s TOP 09, se kterou STAN tvoří uskupení Spojené síly pro Prahu. Zástupci TOP 09 stavbu nové ranveje neodmítají a dnes Hlubučkovo usnesení v radě nepodpořili. Předseda klubu Spojených sil Jiří Pospíšil (TOP 09) navíc kritizoval fakt, že při hlasování neprošlo zařazení otázky i na prosincové jednání zastupitelstva. „Při jednání zastupitelstva budu žádat, aby se k tomuto tisku vedla řádná diskuse. Jsou zde zcela zřejmé ekonomické a ekologické důvody, proč by druhá dráha měla, za určitých podmínek, v Praze vzniknout, a je třeba s nimi pracovat, a ne se populisticky schovávat za líbivé kroky,“ sdělil. Bod se nakonec do programu zastupitelstva dostal.
Letiště už zažádalo o územní rozhodnutí ke stavbě, to je však nyní přerušené kvůli tomu, že soud na návrh městských částí Nebušice a Suchdol zrušil aktualizaci zásad územního rozvoje Středočeského kraje, v nichž se vymezovala plocha pro stavbu. Letiště podalo spolu s Ředitelstvím silnic a dálnic proti rozhodnutí kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu, o které zatím nebylo rozhodnuto.
S využitím ČTK