Autobusy Doprava ve městě Tramvaje Trolejbusy

Letem Českem: Historie dopravy Matky měst v jedné vozovně, to je Muzeum MHD v Praze

Muzeum MHD v Praze. Foto: Vlastimil Kučera
Muzeum MHD v Praze. Foto: Vlastimil Kučera
Čtyřicet historických vozidel je plně funkčních. Jejich řidiči musí procházet speciálním školením.

V dnešním díle našeho putovního seriálu vás Vlastimil Kučera zavede poprvé do hlavního města. Do Muzea Městské hromadné dopravy v Praze.

Stačí stylově přijet jednou ze čtyř linek tramvají na zastávku „Vozovna Střešovice“, projít bránou samotné vozovny postavené v roce 1909, a pak už je to jen pár kroků ke vchodu do haly plné historie. Právě tady se vrátíte k prvopočátku městské hromadné dopravy v Praze, které se datují do druhé poloviny 19. století.

Jen kousek od páteřní frekventované pražské komunikace postávají koně. Modely v životní velikosti čekají před koněspřežnou tramvají. „Koňka“ byla v Praze v provozu od roku 1875, její první vyjetí se považuje za začátek provozu pražské MHD. Na přelomu století byla koněspřežní tramvaj vystřídaná elektrickou. Cesta do dějin dopravy může začít. A pak už jen nacházet samá nej. Nejstarší, nejkurióznější, nejtěžší. Tím nejtěžším střešovickým exponátem je bezesporu pojízdná kolejová měnírna elektrického proudu z roku 1930. Stroj khaki barvy sloužil zejména tramvajím, kde stabilní zařízení bylo mimo provoz.

Nejkurióznější exponát záleží na vkusu každého návštěvníka. Může to být třeba pojízdná prodejna jízdenek z roku 1928 přestavěná z letního vozu „Koňky“. Nebo otevřený obousměrný elektrický vůz č. 500 z roku 1913, který byl určen pro vyhlídkové jízdy. V zásadě více než stoletý předchůdce současné vyhlídkové tramvaje DPP T3 Coupé.

I tohle muzeum má svou filmovou hvězdu – Salonní vůz č. 200 z roku 1900 – familiárně přezdívaný „Terezka.“ Ve filmu z počátku šedesátých let „Pohádka o staré tramvaji“ měl dokonce hlavní roli. Teď tu ale stojí v jiných barvách, než jaké měla na filmovém plátně. Obdivovat ji můžete v původním, světle zeleném nátěru. Vůz navrhl architekt Jan Kotěra. Je v secesním slohu a městské radě sloužil k výjezdním zasedáním.

Střešovické Muzeum MHD ale není jen o tramvajích. Jsou tu i trolejbusy a DPP připravuje stavbu další výstavné haly pro silniční vozidla. Poslední přírůstek mezi exponáty, trolejbus Škoda 14 TrE,, zvaný „Čechoameričan“, je až ze Spojených států. V ČR je to rarita, jediný dochovaný vůz v Evropě. Jedná se o vozidlo smontované v USA, pro tamní trh, z dílů vyrobených v závodě Škoda Ostrov. A v Praze je pouze dočasně, do letošního listopadu, tak jeho prohlídku nepromeškejte.

Ale pojďme dál. Tento exponát byste rozhodně neměli minout: model prvního vozidla pro pražské metro – Projekt Tatra R1. Pokud vás zapomenutý příběh stručně popsaný na doprovodném panelu zaujal, můžete si ve stánku se suvenýry zakoupit knížku „Projekt R1 aneb Vozidlo, které nedostalo šanci od současného šéfa archívu DPP Roberta Mary. Bohužel původní soupravu už nikdy nikdo neuvidí, protože byla v 80. letech seštrotována…

K české metropoli patří i lanovky. V muzejním podání i ta první, která vedla na Letnou. Model je postaven dle originálních plánů. Vedle něj ale věnujte pozornost i motoru dosud fungující lanové dráhy. Tedy té, která vede na Petřín.

V pražském Muzeu MHD můžete vidět víc než šest desítek historických vozidel. „Všechna jsou plně funkční. Řidiči, kteří na nich jezdí, musí projít zvláštním školením,“ říká můj dnešní průvodce, Petr Malík, vedoucí jednotky Historická vozidla Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) a současně šéf Muzea MHD a dodává: „Jednou za zhruba 10 let s nimi děláme slavnostní projížďku Prahou. Tu nejbližší chystáme v září 2025 ke 150. výročí zahájení provozu MHD v Praze. Proto už teď žádáme Drážní úřad o vydání osvědčení o provozu.“

Teď ale trochu odbočím. Napadlo vás někdy, jak se v minulosti spojovaly jednotlivé vagony? Nebo jak se vyvíjel podvozek? Zkuste se tady na to zaměřit. Uvidíte ten obrovský posun v čase.

Zajímavých exponátů je tu ale daleko víc. Můžete se například dozvědět, k čemu sloužila dřevěná výhybkářská budka nebo čím se lišila tramvaj z období 2. světové války od těch neválečných.

A pokud jsou už vaše děti unavené z výkladu, nechte je třeba řídit historickou tramvaj nebo současný autobus, které tu přesně pro to „vyzkoušet si“, také jsou. A nezapomeňte na grafického průvodce s mapou dopravních muzeí celé Evropy, což může být pro vás tip na další tematické „dopravní“ výlety do Brna, Ostravy nebo k sousedům do Drážďan.

Poté se všichni sejdete u automatu na Pamětní mince. Nebo u stánku s tematickými suvenýry – a že jich je!

Info pro návštěvníky:
Muzeum MHD
Patočkova 4
Praha 6

Otevírací doba Muzea MHD:
Soboty, neděle, státní svátky: v letošním roce do 29. listopadu 2020 od 9.00 hodin do 17.00 hodin
Středy: letos už jen 16. září 2020 od 13.00 do 18.00 hodin

Vlastimil Kučera

 

Odebírat
Upozornit na
guest
2 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
V. K.

Pražské muzeum MHD je super zážitek pro každého fanouška dopravy. Jen je trochu škoda, že už je úrovní zpracování zastaralé, např. popisky na papíru A4 psané na psacím stroji. Taky se domnívám, že by se nic nestalo, kdyby člověk mohl aspoň do některých vozů i vstoupit dovnitř, ne se jen dívat zvenku.

Anonymas

Také by se měl změnit pohled z ulice, který je až na pár náhodně odstavený T3 dost nudný ne-li přímo odpudivý. Na to, že je to muzeum ničím zvenku neláká. Klidně bych si dovedl představit, jako to mají v Bruselu. Skleněná vrata, dá volně pohybovat po části harfy až k vratům, což je zvlášť pěkné po setmění.

https://www.altiplan.eu/wp-content/uploads/2014/05/ALTIPLAN_STIB-Mus%C3%A9e-du-Tram-Brussels-1.jpg