Leteckou záchranku bude v Brně a Ostravě nově zajišťovat policie

Vrtulník letecké záchranné služby v akci. Foto: Záchranná služba hl. m. PrahyVrtulník letecké záchranné služby v akci. Foto: Záchranná služba hl. m. Prahy

O větším zapojení policie rozhodla vláda.

Od roku 2028 by se měla do provozu letecké záchranné služby (LZS) víc zapojit policie, létat bude v Praze, Brně a Ostravě. ČTK to řekl mluvčí ministerstva zdravotnictví (MZd) Ondřej Jakob. Nová základna vznikne v Karlovarském kraji, počítá se s provozováním vrtulníku soukromou firmou jako ve většině dalších základen. Dosud ministerstvo vnitra zajišťovalo provoz základny v Praze, v Plzni létala armáda a soukromé firmy vybrané ve veřejné zakázce v osmi zbývajících. Nově budou tři policejní, jedna armádní a na sedm MZd vypíše veřejnou zakázku. Podle Jakoba vláda schválila minulý týden obecnou koncepci, podrobnosti budou specifikované v chystané veřejné zakázce.

Vláda se shodla, že podporuje variantu s větší mírou zapojení Policie ČR, kdy se do budoucna tak předpokládá její větší zapojení v Praze, Brně a Ostravě,“ řekl Jakob. Vznik jedenácté základny pro pokrytí Karlovarského kraje také podle něj zajistí, že se nebude muset žádná základna stěhovat. Dříve se spekulovalo o tom, že by se vrtulník do Karlových Varů přesunul z Plzně, kde armáda zajišťuje LZS na letišti v Líních, na jehož místě měla vzniknout továrna gigafactory na baterie do elektromobilů.

Rozšíření nepřetržitého provozu

„Dojde také k rozšíření nepřetržitého provozu u dvou stanovišť, a to v Jihlavě a Olomouci, a nyní bude šest stanovišť pro speciální záchranné činnosti,“ doplnil mluvčí. Vláda podle něj také souhlasila s tím, že do provozu na stanovištích Praha, Plzeň a Karlovy Vary budou zapojené vojenské zdravotnické posádky, tedy záchranář a lékař armády.

V řádu měsíců ministerstvo podle Jakoba musí vypsat veřejnou zakázku a připravit podrobný časový harmonogram. Současná smlouva na provoz LZS platí do konce roku 2028, náklady jsou 2,8 miliardy korun.

Pokusy o centralizaci

MZd na jednání vlády minulý týden předkládalo několik variant, jak v provozu LZS pokračovat. Ministr Vlastimil Válek (TOP 09) při příchodu na jednání označil dřívější snahu systém centralizovat pod státní podnik, který připravovala vláda Bohuslava Sobotky (ČSSD), za fiasko. Česko podle něj jde cestou obvyklou v Evropě, kdy provoz letecké záchranné služby nezajišťuje armáda, ale soukromníci se specializovanými vrtulníky. Vláda ale nakonec rozhodla o posílení podílu regionů, kde se o LZS stará ministerstvo vnitra.

LZS v Česku funguje od dubna 1987. Od poloviny 90. let se stabilně zajišťuje z deseti stanovišť, která jsou majetkem jednotlivých krajů, výjimkami jsou vojenská základna v Plzni-Líních a pražské ruzyňské letiště.

Od roku 2021 provozují LZS na osmi stanovištích soukromníci. Společnost DSA má na starosti České Budějovice, Ústí nad Labem, Liberec, Hradec Králové, Brno a Jihlavu. Firma Air Transport Europe (ATE) pak létá z Ostravy a Olomouce. Vrtulníky na stanovišti v Praze-Ruzyni provozuje na základě dohody mezi úřady ministerstvo vnitra, v Plzni-Líních ministerstvo obrany. Svou základnu v současné době nemají Pardubický, Středočeský, Zlínský a Karlovarský kraj.

Podle údajů ministerstva zdravotnictví připadá v ČR na jedno stanoviště letecké záchranné služby 1.087.000 obyvatel. Například na Slovensku je to 778.000 lidí, v Rakousku 536.000, v Polsku 1.720.000. Záchranářský vrtulník vzlétá k pacientovi asi ve třech procentech nejzávažnějších případů. Jde například o vážné dopravní nehody, zástavy srdce, popáleniny nebo úrazy v nepřístupném horském terénu.

Tagy letecká záchranná služba ministerstvo zdravotnictví
Žádné komentáře