Leteckou záchranku bude v Brně a Ostravě nově zajišťovat policie
Vrtulník letecké záchranné služby v akci. Foto: Záchranná služba hl. m. Prahy
O větším zapojení policie rozhodla vláda.
O větším zapojení policie rozhodla vláda.
Když v Přerově byly vojenské vrtulníky, tak se plánovalo, že tam bude i Letecká pro Zlínský kraj, případně vypomůže okolním krajům. Proto se do opravy letiště nasypaly veliké peníze – Městem Přerov, Olomouckým krajem, Zlínským krajem atd. Až se to opravilo, tehdejší ministr obrany Vondra přes svým koncem ve funkci vrtulníky převedl do Náměště n/O. (s posvěcením zúčastněných). A tak má prima letiště v majetku LOM Praha. Zlínský kraj utřel nos, je závislý na LZS Olomouc nebo Brno. A vojenští vrtulníci lítají na výsadky do Prostějova, lítají tankovat do Přerova. A tož tak my hospodaříme. Jinak před leteckou smekám klobouk… Číst vice »
Popravdě, Přerov vs. Olomouc, vzdálenost 20km, doba přeletu (v nejhorším geometrickém případě) okolo 4 minut… není až taková tragédie?
Ano, máte pravdu, z Olomouce do Přerova to není tak daleko, ale mně jde o ty příhraniční obce a městečka se Slovenskem na Zlínsku a Vsetínsku, tam je ta dostupnost horší. Navíc mne štve to, že letiště v Přerově se modernizovalo za velké peníze a podle zpráv tam mají v plánu cvičit s drony válečníci Černochové – to nevymyslíš i kdyby tě někdo pantokem vzal po hlavě !
Mohu redakci poprosit o pohled MUDr. Romana Gřegoře, MBA na tento nový koncept?
A proč zrovna jeho?
Karlovarský kraj je super, je sice malý, ale tak trochu daleko… tam už to mají blíže ADAC z Bayreuthu než z Plzně
A.. proč? Je to levnější? Lepší? Potřebuji praci pro vrtulníky, které stejně chtějí? Máme tam kamaradíčky na vnitru? Neměl by po nich někdo chtít transparentní zdůvodnění, abysme věděli, že rozhodnutí dávají smysl?
LZS s PČR je krok zpět. 4členná posádka (místo 3) -> hromada nevýhod (1 člověk navíc = -100 kg paliva). Krásně to popisuje Dr. Truhlář zde (čas 13:06): https://www.youtube.com/watch?v=NuwpysczBVw
Pred nejakou dobou byl clanek jak se armada rada zbavila zachranky protoze ji vycleneni a nalet ubiral moznosti vycviku a jinych vyuziti. Je docela zvlastni ze ted uz takovy problem neni.
A to jste vyčetl kde? Armáda dodá zdravotníky (právě kvůli výcviku), vrtulník dodá soukromá firma. VS AČR by ostatně neměly po roce 2028 čím létat, W3A jsou hodně olétané, výrobce je moc nechce podporovat (má lepší výrobní program) a když už tak chce nesmyslné peníze, navíc W3A díky své velikosti a váze není úplně vhodný stroj na LZS.
plánuje se nějaký výměna W3A? údajně by měly končit někdy kolem roku 2030. Se divím, že nezačnou plánovat i ty Líně předat soukromníkovi … ona vlastně kolem Plzně ta LZS já takovou zajímavou historii…
Skončí kolem roku 2028. Náhrada je komplexnější problém, tj. jak dál s vrtulníky ve Kbelích. Náměšť je jasná, H1 a časem asi CH 47F. Ale ve Kbelích máme Mi 17 a právě W3A. Oboje na konci životnosti a s obtížemi při akvizici ND. Takže ano, ve střednědobém výhledu je náhrada v plánu. Ale je otázka zda to budou spíš stroje kategorie W3A, například AW 139, H 160 nebo Bell 412, které zastanou i VIP a SAR, nebo lehčí stroje typu H 145. Tipl bych si tu první variantu když nebude potřeba dělat LZS.
Jako Armáda by potřebovala aby piloti měli co nejvíc zkušeností, aby měli co nejvíc „nalítáno“. Samozřejmě by bylo ideální kdyby na to měli spoustu peněz, takže by si nakoupili stroje dve svých představ a konali by výcvikové lety (s patřičnou specializací). Bohužel ale nejsme nekonečně bohatí, a letecká technika je sakra drahá jak na pořízení, tak na provoz. Proto bych byl rád kdyby se LZS vhodně přidružil k armádě aspoň tam kde to lze. Bohužel Sokoly jsou nejen olétané, ale taky jsou to velké krávy se zbytečně drahým provozem, a dokonce kvůli nižší obratnosti mají občas problém někde „sednout“. Nově… Číst vice »
Armáda má cvičit na válku, to se s mirovým létáním podle civilních předpisů moc neslučuje. To je jako byste na rallye trénoval v běžném provozu třeba v Kolíně. Prostě jiný sport.
Evidentně moc netušíte o čem je řeč.
Nebavíme se tu o pilotech AH-1Z Cobra (útočný stroj) ale o pilotech W3-A Sokol (případně dalších typů které ho nahrazují). Významnou částí jejich výcviku jsou MEDEVAC (Medical Evacuation) a SAR (Search and Rescue) z jakého důvodu si myslíte že se tyto mise výrazně liší od hledání ztracených osob nebo převozu zraněných?? A s těmi civikními předpisy – to jako myslíte že mimo vojenský výcvikový prostor (který je obzvlášť pro leteckou techniku malý) si můžou vojenští piloti dovolit lítat aniž by respektovali civilní předpisy?? Vždyť civilní licence je základním předpokladem přijetí do výcviku! Zatím jste úspěšně dokazoval že nevíte o čem… Číst vice »
Vtipný je, že naše řešení je stále kočkopes… 1) armáda nesmí lítat civilní lety, porušuje tím zákon o civilním letectví 2) nechápu proč má stále někdo pocit že stát udělá cokoliv (LZS) nevyjímaje líp nebo levněji než soukromník. Tahle myšlenka je naivní a zcestná. 3) Nerozumím proč by vůbec policejní vrtulník měl mít jakékoliv do činění s LZS, nic proti kolegům od PČR, jistě jsou dobří ve spoustě věcí, nicméně poskytování přednemocniční péče je věcí záchranky, ta je k tomu určená. 4) celá tahle sranda opět bude stát velké množství peněz, naprosto zbytečně utracených. Nehledě na skutečnost že se budou… Číst vice »
Vtipné je, že mícháte věci dohromady. Péči o zraněného bude zajišťovat zdravotnický personál. Provoz vrtulníku je věc jiná. 😉
Já rozhodně dvě věci dohromady nemíchám 😉 jak probíhá zásah LZS vím velice dobře… Co tím chci říct, je blbost aby vrtulník provozovala policie, která by pouze dodávala piloty a vrtulník, stejně jako nevidím důvod proč by se tohle mělo dít bez toho aniž by k tomu měla co říct ZZS. Provoz LZS si má řešit primárně ZZS. To je asi jako kdyby záchranky začly fušovat do řemesla policajtům, proč jim třeba radary nezajišťuje ZZS? Protože je to blbost a nedává to smysl.
Provoz vrtulníků mají řešit záchranáři? A servis sanitek taky? Ano mícháte dvě věci dohromady. A to, že policejní a vojenští piloti díky tomu získají více nalétaných hodin je jen bonus. Zamyslete se nad tím co píšete. 😉
Právě proto že mám náhled do dané problematiky, tak píšu co píšu. Servis aut ZZS probíhá formou soukromých společností, zástavby řeší taky soukromé subjekty, stejně tak přístrojovou techniku. Myslet si že ostrý vzlet LZS může být tréninkem pro vojenské nebo policejní piloty je nonsens. Rozdíly mezi tréninkovým létem a létem kdy jde o lidské životy jsou poměrně podstatné. Stejně tak je rozdíl mezi civilním pilotem a vojenským pilotem. Jak jsem psal výše, dle zákona o civilním letectví nemá vojenský stroj provádět civilní lety. Nehledě na skutečnost, že to je daleko dražší. V Německu nebo Rakousku to vědí, proto vrtulníky a… Číst vice »
Není jen výcvik, ono je také udržování (získané) praxe, a u letců obecně je velmi důležité.
Každý kdo má kvalifikaci musí nalítat jisté minimum, jinak o ni příjde. Což třeba u armády vede k tomu že na konci období už někteří honí „hodiny“ a je úplně jedno kam poletí, často vysloveně zbytečně…
„Nehledě na skutečnost, že to je daleko dražší“ to právě výrazně záleží na tom jaký stroj se použije. I v armádě se provádí mise SAR/Medevac, jejichž náplň je velice podobná jako civilní LZS. Když se potom na to použije hodný stroj, není důvod proč by to bylo dražší než soukromník.
Ne. mně spíš připadá jako že navrhujete aby si banka (soukromá společnost) platila nejen vlastní ozbrojenou ochranku (což dejme tomu, sice to má trošku problémy s tím co všechno takovým civilům povolíte za výzbroj) ale ještě navíc aby si organizovali i vlastní SWAT, což už je úplně mimo mísu…
Co budete dělat, když armádní personál bude muset být nasazen jinde a nebude k dispozici?
No, je hezké že soukromník udělá „lítání“ levněji než státní složka, ovšem státní složka z principu své funkce (MV/PČR) má ty vrtulníky „v pohotovosti“ čehož je škoda nevyužít (víceméně se tím nic neušetří, ty stroje stejně budou u pčr zaplacené) a především armáda, ta potřebuje spoustu lítání v rámci výcviku, no když nebudou lítat pro LZS tam místo toho budou lítat specializované výcvikové mise, což se stejně musí zaplatit (palivo, údržba, personál), maximálně si můžeme hrát na to že to jde z jiné „kapsy“…
A s cim to budou litat?
S vrtulníkem.
podle mě spíš helikoptérou
Nerozumím tomu, proč zrovna policie. Spíš armáda by měla více trénovat SAR, ne?
(A nezapomněli na hasiče? Ti mají teď taky vrtulníky, na hraní…)
V článku je zmínka, že vojenské zdravotnické posádky se budou zapojovat ve třech krajích.
Jo, a piloti tohle trénovat asi nemusí nebo co.
CSAR nebo SAR a LZS jsou dvě rozdílné věci. Navíc by to nebylo na čem létat.
CSAR určitě, ale klasická SAR je prakticky totéž, zejména pro pilota. Dostupnost strojů je otázka jiná… u policie to není problém, EC-135 je jeden z nejvodnějších, a mají jich celkem dost.
LS PČR není armáda. SaR za války a LzS v míru.
A proč ne? Hasiči zajišťují jiné složky IZS.
https://www.hzscr.cz/clanek/leteckou-hasicskou-sluzbu-zajisti-do-poloviny-zari-4-vrtulniky.aspx
Samozřejmě, s nejdražšími možnými vrtulníky, co byly v nabídce k dispozici. Trvám na tom, že jde o hračky po pár kámošů, které jim platíme všichni. My nejsme Švýcarsko, abychom si to mohli dovolit. Ani Rakousko takové vrtulníky pro hasiče nemá, rozhodně ne 6! Nákup zaplatí EU ze 75 %, to se nám to nakupuje – místo toho, aby se prachy využily na něco potřebnějšího. Typicky čecháčkovské. O nákladech na provoz se raději vůbec nezmiňovat – zas to bude žrát prachy jinde. V ČR si rozhodně 6 takovýchto vrtulníků, jenom abychom s nima mohli machrovat po okolí, opravdu nemůžeme dovolit. Tohle… Číst vice »
No je to trošku jinak, hračky možná částečně, ale jde o dotační politiku EU… když jim 75% nákladů platí dotace tak to se to provozuje, tam moc tlak na „levnost“ není…
Zase je fakt že aspoň trochu srovnatelné vrtulníky u ačr teprve přicházejí (Vipery) takže zatím by rozhodně nebyly k dispozici, plus určitě nějakou dobu bude trvat než k nim někdo nakoupí aspoň 2-3 bambivaky (pro srovnání s tím letákem hasičů, Viper by měl umožňovat kapacitu 2500l), a staré Mi-17/171 je už asi lepší nerajtovat, kupovat bambivaky k pomalu odcházející třídě už by nebylo moc efektivní…
Myslíte ten půjčený Blackhawk ze Slovenska, na který se loni vybíraly peníze, že půjde bojovat na Ukrajinu a přitom letá stále tady? Čestmír se jmenoval, ten myslíte?
Mínusy za pravdu? 😀
Cestmir je stale v CR proto, ze se na nej stale nevybrala potrebna castka.
Takze misto remcani muzete prispet.
Aha, tak to je něco špatně nebo není?
Ne, není . Takže nechápu, co remcáte.
A ty vybrané peníze jsou kde?
Zkuste hádat. Na třetí, čtvrtý pokus to třeba dáte.