Letecké hašení zajistí vrtulníky Black Hawk, ministerstvo zemědělství si je pronajalo ze Slovenska

Sikorsky UH-60 Black Hawk s registrací OM-BHK. Foto: Lukáš VardžákSikorsky UH-60 Black Hawk s registrací OM-BHK. Foto: Lukáš Vardžák

Cílem hasičů je vybudovat na území České republiky vrtulníkovou základnu leteckého hašení s přispěním grantu EU.

Od  15. července mají případné letecké hašení na starost dva vrtulníky Black Hawk pronajaté u slovenské firmy Heli Company. K dispozici budou dva měsíce. Služba vyjde na necelých 63 milionů korun s DPH. Tři čtvrtiny nákladů pokryjí evropské fondy.

Poskytovatel vrtulníků vzešel z výběrového řízení, do kterého se kromě vítěze přihlásila také firma Heli Austria. Zakázka byla rozdělena na dvě části, 120 letových hodin má být zajištěno jedním vrtulníkem přes Ministerstvo zemědělství, zbylých 60 pak druhým vrtulníkem přes Ministerstvo životního prostředí. Obě ministerstva mají lesy v působnosti.

Vrtulníky budou moci kromě území České republiky zasáhnout na základě požadavku i na území účastnických států Mechanismu civilní ochrany Unie. Podrobně popisuje podmínky takového zásahu web pozary.cz.

Základny vrtulníků v Přerově a Mělníku

Zhotovitel má být schopen zajistit letecké hašení lesních požárů leteckou technikou kdekoli na území České republiky do 90 minut od vznesení požadavku. Vrtulník, který má pod palcem Ministerstvo zemědělství, bude mít základnu na letišti v Přerově. Půjde o stroj s registrací OM-BHK. Vrtulník sloužící Ministerstvu životního prostředí bude startovat z Mělníku. Zde se bude jednat o registraci OM-BHB.

„Hašení lesních požárů standardně zajišťují vrtulníky Letecké služby Policie České republiky. Cílem zakázky je pro období s nejvyšším rizikem požárů doplnit existující hasební kapacitu další leteckou technikou s výrazně většími hasebními schopnostmi, než tomu bylo dosud,“ uvedl ministr zemědělství Zdeněk Nekula.

Ponaučení z požáru v Národním parku České Švýcarsko

Až do minulého roku zajišťovaly leteckou hasičskou službu nad rámec Letecké služby PČR soukromí letečtí provozovatelé s nasazením hasebních letounů typu Antonov An-2. Minimální požadavek na objem nesené vody byl 800 litrů.

„Požadavek na zajištění vrtulníků s hasební kapacitou tři tisíce litrů vychází ze zkušeností nejen při požáru v Národním parku České Švýcarsko, ale především z hašení požárů v zahraničí. Naším cílem je vybudovat na území České republiky základnu leteckého hašení pomocí vrtulníků s přispěním grantu EU, a to nejpozději do roku 2030,“ dodal generální ředitel HZS ČR Vladimír Vlček.

Tagy hasiči Hasičský záchranný sbor letadla na hašení požárů letecké hašení požárů Letiště Přerov Mělník požáry Přerov vrtulníky
33 komentářů