Letecká záchranka začne na karlovarském letišti fungovat v roce 2027, kraj už má studii proveditelnosti

Vizualizace základny LZS na karlovarském letišti. Zdroj: Siebert+TalašVizualizace základny LZS na karlovarském letišti. Zdroj: Siebert+Talaš

Ještě letos hodlá Karlovarský kraj vyhlásit zadávací řízení na zpracovatele projektové dokumentace stavby.

Stanoviště Letecké záchranné služby (LZS) v Karlovarském kraji bude na jihozápadním okraji areálu tamního letiště. Výstavba má začít v roce 2026, uvedení do provozu je plánováno na konec roku 2027.

„V současné době nejsou dvě třetiny území regionu pokryty v doletové zákonem stanovené době dvaceti minut. Do Karlovarského kraje létají záchranné vrtulníky z Ústeckého a Plzeňského kraje, vlastní LZS sníží dobu doletu na nejnutnější minimum a zajistí rychlý transport pacienta do vhodného zdravotnického zařízení,“ uvedl Karlovarský kraj v tiskové zprávě.

Ještě letos hodlá kraj vyhlásit zadávací řízení na zpracovatele projektové dokumentace stavby. Studie proveditelnosti už je k dispozici, hlavním cílem bylo posouzení variant umístění LZS včetně její pozemní složky a výjezdové základny zdravotnické záchranné služby v areálu karlovarského letiště.

„Ve studii byly posuzovány například skutečnosti navazující na letecko-provozní plochy letiště včetně aktuálních požadavků letiště v souvislosti s jeho dalším plánovaným rozvojem,“ řekl hejtman Karlovarského kraje Petr Kulhánek.

V rámci architektonické studie pak byla dopracována finální podoba LZS, a to včetně jejího dispozičního uspořádání a napojení na stávající infrastrukturu.

„Základna je navržena se dvěma prostory dotyku a odpoutání vrtulníku. Na manipulační plochy navazuje budova základny členěná do tří základních hmot odpovídajících jejich funkčnímu využití, a to jak tvarem, tak konstrukcí i architektonickým pojetím. Převýšená hmota hangáru je obklopena nižšími hmotami zázemí, ve kterých jsou umístěny prostory provozně-technického zázemí základny a zázemí posádek (jednotek) a operační místnost. Budova je navržena se zastřešením s tvaroslovím odkazujícím se na profil listů rotoru vrtulníku, s přiznanými konstrukčními prvky akcentující technicistní výraz budovy, který je zároveň výrazově příbuzný odbavovacímu terminálu letiště,“ píše se ve studii.

Umístění základny LZS na karlovarském letišti. Zdroj: Siebert+Talaš

Umístění základny LZS na karlovarském letišti.
Zdroj: Siebert+Talaš

Pro dva vrtulníky

Hangár je navržen pro umístění dvou kusů vrtulníků typu EC-145, kapacita garáže je pro dva sanitní vozy a jedno záložní stání pro vozidlo typu SUV. Součástí stanice bude podzemní čerpací stanice pro doplňování leteckých pohonných hmot JET A-1 a také parkoviště pro personál a návštěvy. Základna je navržena pro dvacet zaměstnanců LZS a deset zaměstnanců provozovatele vrtulníku.

Ve směně jsou denně dva zdravotníci (lékař + záchranář) a dva až tři zaměstnanci provozovatele (jeden až dva piloti a technik letadla). Střídání směn je po 12 hodinách. Základna bude provozována nepřetržitě.

Tagy Karlovarský kraj KLV letecká záchranná služba Letiště Karlovy Vary zdravotní záchranná služba
7 komentářů