Letecká záchranka začne na karlovarském letišti fungovat v roce 2027, kraj už má studii proveditelnosti
Ještě letos hodlá Karlovarský kraj vyhlásit zadávací řízení na zpracovatele projektové dokumentace stavby.
Stanoviště Letecké záchranné služby (LZS) v Karlovarském kraji bude na jihozápadním okraji areálu tamního letiště. Výstavba má začít v roce 2026, uvedení do provozu je plánováno na konec roku 2027.
„V současné době nejsou dvě třetiny území regionu pokryty v doletové zákonem stanovené době dvaceti minut. Do Karlovarského kraje létají záchranné vrtulníky z Ústeckého a Plzeňského kraje, vlastní LZS sníží dobu doletu na nejnutnější minimum a zajistí rychlý transport pacienta do vhodného zdravotnického zařízení,“ uvedl Karlovarský kraj v tiskové zprávě.
Ještě letos hodlá kraj vyhlásit zadávací řízení na zpracovatele projektové dokumentace stavby. Studie proveditelnosti už je k dispozici, hlavním cílem bylo posouzení variant umístění LZS včetně její pozemní složky a výjezdové základny zdravotnické záchranné služby v areálu karlovarského letiště.
„Ve studii byly posuzovány například skutečnosti navazující na letecko-provozní plochy letiště včetně aktuálních požadavků letiště v souvislosti s jeho dalším plánovaným rozvojem,“ řekl hejtman Karlovarského kraje Petr Kulhánek.
V rámci architektonické studie pak byla dopracována finální podoba LZS, a to včetně jejího dispozičního uspořádání a napojení na stávající infrastrukturu.
„Základna je navržena se dvěma prostory dotyku a odpoutání vrtulníku. Na manipulační plochy navazuje budova základny členěná do tří základních hmot odpovídajících jejich funkčnímu využití, a to jak tvarem, tak konstrukcí i architektonickým pojetím. Převýšená hmota hangáru je obklopena nižšími hmotami zázemí, ve kterých jsou umístěny prostory provozně-technického zázemí základny a zázemí posádek (jednotek) a operační místnost. Budova je navržena se zastřešením s tvaroslovím odkazujícím se na profil listů rotoru vrtulníku, s přiznanými konstrukčními prvky akcentující technicistní výraz budovy, který je zároveň výrazově příbuzný odbavovacímu terminálu letiště,“ píše se ve studii.
Pro dva vrtulníky
Hangár je navržen pro umístění dvou kusů vrtulníků typu EC-145, kapacita garáže je pro dva sanitní vozy a jedno záložní stání pro vozidlo typu SUV. Součástí stanice bude podzemní čerpací stanice pro doplňování leteckých pohonných hmot JET A-1 a také parkoviště pro personál a návštěvy. Základna je navržena pro dvacet zaměstnanců LZS a deset zaměstnanců provozovatele vrtulníku.
Ve směně jsou denně dva zdravotníci (lékař + záchranář) a dva až tři zaměstnanci provozovatele (jeden až dva piloti a technik letadla). Střídání směn je po 12 hodinách. Základna bude provozována nepřetržitě.