Létání na příděl. Zelení v Norsku navrhují kvóty na počet letů

Letiště v Oslu. Foto: Avinor - Espen SolliLetiště v Oslu. Foto: Avinor - Espen Solli

V seznamu návrhů je i zákaz reklamy na vnitrostátní lety nebo konec duty free shopů.

Omezení létání má být podle norských Zelených jednou z hlavních cest, jak snížit do roku 2035 emise skleníkových plynů. Jednou z cest k omezení mají být i kvóty na to, jak často mohou obyvatelé létat.

S takovým návrhem přišla předsedkyně norských Zelených Ulrikke Torgersenová. V jedenácti hlavních bodech svého programu se omezení emisí dostalo na první místo. „Díky strukturálním změnám ve společnosti, jako jsou investice do vlaků, nikoli do letadel, bude snadné cestovat, žít a nakupovat s nízkými emisem,“ uvedli ve svém programu.

Návrh na kvóty zatím nemá konkrétní podobu. Podle vyjádření Torgersenové by se kvóty lišily podle potřeb obyvatel, například místa bydliště. „Osobní letové kvóty zajistí spravedlivější snížení letového provozu. Zohlednily by geografické a sociálně-ekonomické rozdíly. Vidíme, že se podnikatelé se dokázali přizpůsobit a více využívají schůzky on-line. A ti, kteří žijí například ve Finnmarku (odlehlá oblast na severu Norska, kde je často letadlo jedinou možností cestování, pozn. redakce), získají kvót více,“ uvedla Torgersenová serveru Nettavisen.

V seznamu návrhů je i zákaz reklamy na vnitrostátní lety, od čehož si Zelení slibují menší zájem o létání. Požadují také zákazy duty-free shopů na letištích, aby nelákaly lidi k létání jen kvůli nákupům levnějšího zboží.

Zelení chtějí, aby se více investovalo do železniční dopravy. Kvůli hornatému terénu a velkým vzdálenostem i řídkému osídlení ale není Norsko ideální zemí pro budování takové železnice a řada lidí proto raději letí. Například cesta z Osla do Trondheimu trvá vlakem přes šest hodin.

K omezování letecké dopravy přistupují i v jiných zemích. Francouzský parlament například v prvním čtení schválil zákon, který omezuje vnitrostátní létání.

Tagy Norsko omezení letecké dopravy
260 komentářů