obnoveny

Letadlu upadl motor, nedávno prošlo údržbou. První detaily k havárii MD-11

Motor z havarovaného letadla MD-11. Zdroj: Breaking Aviation News & VideosMotor z havarovaného letadla MD-11. Zdroj: Breaking Aviation News & Videos

Zřícení nákladního letounu společnosti UPS v Kentucky si vyžádalo nejméně 11 obětí.

20 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jirka

Z videa bylo vidět, že motor hořel ještě při rozjezdu na ranveji, přesto pilot se snažil vzlétnout. Spíše se měl asi pokusit zastavit.

Rene_L

Piloti mají vypočítaný tzv. bod rozhodnutí – určitá rychlost a místo na letišti. Před tímto bodem mohou bezpečně zastavit, za tímto bodem startují, ať se děje cokoli. Klidně to mohlo být tak, že po uvedeném bodu, zahlásil systém požár. Pustili hašení a museli pokračovat ve startu. Netušili, že jim upadl motor. Samozřejmě toto vše jsou jen doměnky, ale věř, že kdyby zaznameali poruchu před bodem rozhodnutí, tak by zastavili.

Rudolf Tuček

V momentě kdy překročíte určitou rychlost není možné zastavit a nezbyde vám než se pokusit o vzlet a návrat zpět na letiště. Což se stalo i v tomto případě.

Y.K.

Naivní. Motor se utrhl v momentě „rotace“, z té rychlosti to nejde zastavit. Pravidlo je po V1 (vypočítaná rychlost ze které to ještě jde ubrzdit) do vzduchu i když třeba bez (pracujícího jednoho motoru. Je třeba si uvědomit že to je v momentě rotace něco kolem 280 km/h a MTOW je někde kolem 280 t, takže něco jako tří- čtyř vozový vlak. To prostě potřebuje brzdnou dráhu. Navíc piloti nespíš neměli nejmenší tušení co se přesně děje, protože z kokpitu je z křídla zahlédnutelný možná jeho konec, když se hodně nakloní k oknu, rozhodně ne motory, takže určitě cítili ránu,… Číst vice »

Y.K.

Proč nejsou kolem silnic? I přesto že to je tragédie, s úmrtími na silnicích a v okolí to nejde srovnat ani velmi vzdáleně.

Petr

Tak to čtete málo. Mimochodem na tranzitu ve Zdicích pracovala jedna paní, která, když slyšela, že je nehoda kamionu pod sjezdem okolo Knihova na I/5, tak hned věděla, že je u nich v baráku. Přitom nestojí přímo v zatáčce, ale jak se to snažil vybrat, hned byl u nich v obýváku.

Y.K.

Na celém světě? Samozřejmě že v auta v nehodách vjíždí / vlétávají na chodníky, zahrady, do spodních pater domů a obchodů.

Pájin

DC 10 měly problémy s uchycením motorů. Člověk by řekl že u MD11 to už bylo vychytané.

vojtech.horacek

Ani ne tak problém s uchycením, jako spíš komplikovaný proces montáže motoru k nosníku, takže servisáci aerolinek si na demontáž udělali vlastní zkrácený postup, během kterého mohlo dojít k poškození, jako to bylo u American 191.

test

jo to byl ten případ kdy si pomohli s vysokozvižným vozíkem

Apex

Pokud vím, tak právě po nehodě AA 191 (což byla ale DC 10) bylo celé uchycení přepracováno a postupy montáže upraveny. A upravené uchycení motorů pak bylo použito i na MD 11.

Y.K.

Vzhledem k tomu jak dlouho už MD-11 létají to zřejmě bude vychytané. Možností proč se toto stalo je několik, uvidíme co najdou vyšetřovatelé.
– katastrofální selhání motoru a následný extrémní stres na závěs (nepříliš pravděpodobné)
– únavová vada některého čepu závěsu motoru (takové případy už byly)
– chyba při údržbě čepu či jeho montáži, nějaký vtisk či překročení tepelných parametrů a odtud iniciovaná trhlina po cyklech

Vzhledem k tomu, že ten motor zůstal ležet na letišti a neporoučel se do inferna zbytku letounu to bude pro NTSB velmi cenný zdroj informací pro metalurgy.

Rudolf Tuček

Trosky motoru jsou roztahané dost daleko od sebe. Destrukce motoru a následné odtržení bych nepovažoval za nepravděpodobné, ale jednu z vyšetřovacich verzí.

Y.K.

Nepravděpodobné, není nemožné. 🙂 Určitě to je jedna z vyšetřovacích verzí. Každopádně „Uncontained failure“, tedy roztržení motoru, dost dobře možné je, to se stává pravidelně, ale že by vedlo k okamžité separaci motoru z pylonu by bylo nevídané, alespoň si nevybavuji žádný takový případ – třeba někdo ví lépe.

TS73

Tam je divny, ze to vubec neprezila skrin fanu a fan. Pokud by to jen upadlo ze zavesu, cekal bych ze to prezije. Vypada to ze ty zluty vlakna vpredu pred bustrem jsou zbytky laminatu z vnejsi strany skrine fanu.Treba se objevi vic fotek. Z videa jsem nebyl schpny poznat kdy to upadlo. Je pravda ze pri rotaci by tomu mohli pomoct nejake gyroskopicke sily. Rychlost na rotaci bude asi jeste vyssi nez 280 km/h, je to opravdu rychle ero, ale nehledal jsem. Co je na videu videt je ze dvojka motor pumpovala. Pripad roztrzeni motoru pri kterym by motor… Číst vice »

TS73

Vcera na tiskovce NTSB oznamilo ze to upadlo i s pylonem.

JiVe

Uvidíme jak hodně to bude podobné AA191

test

tam ten motor upad jen o něco pozdějc

NFF

No upřímně mě velmi zajímá, jestli tam nebudou i paralely s LY1862 (Amsterdam 4.10.1992)

looking4bucho

Ve treti sekunde videa je po vsem, pak uz jen inferno. Ve skutecnosti to bylo asi jenom o par sekund delsi. Rychlost od normalu k totalni zkaze neskutecna. Strasny.