egoe-plus
Letecké společnosti Letectví Zprávy

Letadlo Travel Service létalo dva týdny níže než ostatní. Firma mlčí, proč

Boeing 737-800 společnosti SmartWings. Foto: Smartwings
Boeing 737-800 společnosti SmartWings. Foto: Smartwings

/AKTUALIZOVÁNO 12.8./Část cestujících na středomořských linkách z Prahy se společností Travel Service zažíval v posledních dnech nezvyklý průběh letu. Zatímco většinou letadlo vystoupá nejméně do deseti kilometrů, jeden stroj létal o 2,5 kilometru níže. Firma důvody nevysvětlila, podle úřadů ale nejde o nic, co by ohrožovalo bezpečnost.

Konkrétně jde o deset let starý Boeing 737-800 OK-TSO. Podle jeho historie letů na Flightradar24.com  letěl v běžné letové hladině kolem 38-40 tisíc stop naposledy 26. července při letu z Mennorcy. Od té doby létá pouze v hladině 24-25 tisíc stop, tedy zhruba mezi 7-8 kilometry. Jiná letadla Travel Service létají výše. 

Během soboty 11. srpna firma letadlo opravila, od včerejšího večera už letadlo létá opět v běžné letové hladině, jak ukazují data z Flightradar24.com. Poslední let ve 24 tisících stopách firma uskutečnila v noci z pátku na sobotu, kdy letěl z Rhodosu do Prahy. Celou sobotu bylo letadlo odstavené, večer ho čekal let už v běžné výšce na Mallorcu. 

Průběh letu z Prahy do Prevezy s letadlem OK-TSO 9. srpna. Flightradar24.com ukazuje maximální letovou hladinu 25 tisíc stop. Foto: FR24.com
Průběh letu z Prahy do Prevezy s letadlem OK-TSO 9. srpna. Flightradar24.com ukazuje maximální letovou hladinu 25 tisíc stop. Foto: FR24.com

Deník Zdopravy.cz oslovil se žádostí o vysvětlení dopravce už minulý týden, zatím se odpovědi nedočkal. Pravděpodobným důvodem může být nefunkčnost některých systémů, které ale neohrožují bezpečnost letu. Například může být nefunkční jedna klimatizační jednotka. S jednou se může podle bezpečnostních předpisů létat, ale v nižší letové hladině, aby při výpadku bylo možné rychleji klesnout do takové výšky, aby nedošlo k dekompresi.

Několik zdrojů deníku Zdopravy.cz potvrdilo, že problém je právě s klimatizací. Bezpečnostní manuály Boeingu umožňují s touto závadou létat tři týdny. Zda se s určitou závadou může létat nebo ne, určuje takzvaný Minimum Equipment List (MEL). 

Důvodů pro tuto skutečnost může být celá řada – technické, provozní, obchodní a to jak ze strany leteckého provozovatele, tak ze strany například i příslušných služeb řízení letového provozu, nebo například aktuálního rozdělení vzdušného prostoru v dané chvíli a dané oblasti, způsobu provede ní letu a podobně. Pro daný konkrétní případ by tak bylo třeba mít k dispozici více informací,“ uvedl ředitel sekce provozu Úřadu civilního letectví Vítězslav Hezký.

Ředitel útvaru provozní bezpečnosti Řízení letového provozu Petr Vozdecký uvedl, že nezkoumají důvody, proč si dopravce zvolí nižší cestovní hladinu, než je pro daný typ obvyklé. „Zpravidla to bývá snahou dopravce vyhnout se přeplněným sektorům s cílem eliminovat eventuální zpoždění, nebo závadou na některých pro bezpečnost letu nevýznamných systémů,“ dodal Vozdecký.

Letecká doprava letos zažívá extrémní boom, který se projevuje nedostatkem jakýchkoliv náhradních kapacit. Potíž už navíc bývá i se sháněním náhradních dílů na letadla. Pro dopravce je přitom let v nižší letové hladině nákladnější: spotřeba leteckého paliva je výrazně vyšší.

48 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tom

Jen pro toho pána, co tady psal ty pochvaly na Norwegian mimochodem i o tom, že mají nová letadla…Travel service má objednáno 39 nových letadel Boeing 737 Max, přičemž 5 jich už obdržel v první polovině letošního roku, takže si myslím, že TS svoji flotilu letadel modernizuje a většina jejich stávajících B737 nemá více než 10 let….Takže to urcitě není společnost, která by stavěla byznys na starých letadlech. Bohužel v exponované době letních prázdnin je velmi těžké si pronajmout jiná než někdy pro někoho tzv. stará letadla, resp. letadla, která už toho mají nalétáno z hlediska věku víc než bychom… Číst vice »

Honza D.

Skutečně to vypadá na úspěšně provedenou opravu a to 11.8. přes den. Poslední přistání před opravou 02:08, první vzlet po 19:08. V současné době nedostatku kapacity letadel by to letadlo asi zbytečně nestálo. Navíc graf letové hladiny při prvním letu po opravě ukazuje postupné stoupání s přestávkami na 30, 36 a 37 tisíci stopách – zřejmě součást kontroly po opravě.

JL-3347

11.8. letěl OK-TSO jako QS1164 PRG-PMI na standardní letové hladině.
Zřejmě opraveno.

JL3347

11.8. letěl OK-TSO jako QS1164 PRG-PMI na standardní letové hladině.
Zřejmě opraveno.

mara

Dobry den, v patek jsme absolvovali let s OK TSO na Karpatos. Celou dobu jsme leteli v 8 km. Jako cestujicich se nas to nijak nedotklo krom toho ze jsme meli lepsi vyhled z okenka. Pouze v jednu chvili si cestujici v predni casti stezovali na prilusne teplo ale nedokazu posoudit zda to muze mit s uvedenym souvislost. Jinak chovani posadky hodnotim velmi pozitivne coz u TS nebyva pravidem. Tohle letadlp jsme dostali na ten let jako nahradni za jine. Clanek jsem cet uz pred letem ale nepamatoval sem si registraci tak sem se chtel presvedcit zda to bylo ono… Číst vice »

Tomas

Dobry den, Vas zpravodajsky server jsem si velmi oblibil i jako osoba, ktera v letectvi pracuje cely zivot. Prosim, drzte nastavenou latku Vasich clanku :). Sam jsem letos letal na 2 zahranicnich letadlech 1 mesic kvuli zavade na jednom z packu. Max FL250. Opravdu jde o docela standardni postup. Zavad, ktera letadlo muzou omezit na maximalni letove hladine je spousta. A v dobe letni spicky je odstaveni letadla kvuli drobne nepodstatne zavade draha sranda. To radeji vice utratit za palivo. K neodpovidajici spolecnosti…abych byl uprimny, tak kdybych ja vlastnil aerolinky a dostaval tyto typy dotazu, tak bych tez neodpovidal. Preci… Číst vice »

Vašek

A pro mě je článek pane Martin také přínosný a žádný bulvár v něm nevidím.

A evidentně je i čtený, když je tu taková diskuze, navíc s jedním hodně přínosným příspěvkem od pana Urbana.

Martin

Pane Sůro, server zdopravy.cz jsem považoval od začátku za dobrý a částečně i trochu odborný, byl to jeden z mála dopravních serverů zaměřených na více druhů dopravy, rozhodně ne za žádný bulvár. Nicméně tímto článkem jste u mě skončili. Tento článek je pro mě typický bulvár, kde jde jen o to, aby se poškodil TVS. Jak psal již někdo výše, jediným důvodem, proč létá OK-TSO níž, než je obvyklé, je jeden nefunkční klimatizační pack, což nijak neohrožuje bezpečnost letu. Jediný následek je to, že se musí létat níž, což je pro dopravce samozřejmě nevýhodné, nicméně uprostřed sezony není během letů… Číst vice »

Martin

Dobrý den, děkuji za odpověď. Ano přiznávám, že to není obvyklé, ale opakuji, na cestující to nemá žádný vliv a jak máte i uvedeno, při současném zaplněném prostoru a nekonečných stávkách řídících ve Francii to může být na kratším letu výhoda a je menší pravděpodobnost, že let dostane CTOT. Jinak vím, že TVS má občas problém s komunikací a zbytečně si tím přidělává problémy, za které třeba ani nemůže, což má za následek celorepublikovou kampaň proti TVS, která mě osobně štve. I když si každý může myslet co chce, a TVS má spoustu chyb, pořád je to největší (a téměř… Číst vice »

DP

kdybych si mohl vybrat, tak s TVS vůbec nelítám, ale chápu české dovolenkáře, kterým státní aparát zvýšil platy a tak se chtějí podívat k moři a z Prahy s cestovkou to jinak než s TVS nejde.
Mě se třebas moc líbí Norwegian Air , dobře komunikuje, má nová letadla a je prostě cool 😉
Prostě chci mít z letu zážitek (super jídlo,screen před sebou nabušený aplikacemi) , a néé se mačkat na sedadlech a pak se tlačit u východu.

Jakub

Jak to myslíte dovolenáře, kterým státní aparát zvýšil platy?

Leo

No tak Norwegian nema ani super jidlo a ani screen s appkama pres sebou…je to nizkonakladovej hladolet kde se cestou do New Yorku pekne mackate

jan

Jak nemá vliv? A proč to asi boeing dělal redundantní?

Nekdo

cestujici maji pravo to vedet, ze v letadle neco nefunguje a o tomto neobvyklem postupu aerolinek pak mohli hlasovat svoji penezenkou…

Jen tak

Realita je taková, že najít ve vzduchu letadlo, kterému vše funguje na 100% je vcelku … náročná práce.

Prostě je to tak, že existuje seznam vybavení, který může být nefunkční (po nějakou dobu) a omezení z toho vyplývající.

Funguje to tak v případe travel servisu, stejně jako třeba emirates nebo jakékoli jiné letadlo.

Cestujícím nemá smysl něco takového vysvětlovat – prostě by to nepochopili. A tento článek, stejně jako část reakcí pod ním, je toho důkazem.

Nekdo

jj, penize od cestujicich jsou Vam dobre, ale jinak jsou to idioti, kteri to nemaji vedet, protoze by to nepochopili. a pozdravujte do Travel Servisu!

jan

Proč, pro mě je to zajimavá informace. A pokud Boeing jasně stanovuje max 3 týdny. A nižší letovou výšku, tak to rozhodně ze srandy asi není.

DP

možná kdyby v TVS nebyla mluvčí paní Dufková co dříve leštila kliku panu Železnému na Nově, tak by komunikace TVS byla daleko lepší, ale očividně i jinak TVS chybí větší konkurence v rámci ČR , kdyby byla, tak by letadlo buď co nejdříve opravili, nebo šli s pravdou ven.

Petr.R

tak já jsem to stihnul ještě v červnu ok? Vždyt ale tu letovou hladinu má přikázanou, jednou jak jsem letěl a byly turbulence, tak kapitán požádal o let výše. Je ten radar přesný?

Jen tak

Ten radar je presny.

Dopravni letadla bezne letaji mnohem vyse – hladiny kolem 31-37 tisic stop. Duvodem je nizsi sootreba paliva.

Pokud letadlo soustavne leta v nizsich hladinach soustavne, je to neobvykle.

Pavel

Žádná senzace to není ……. L/H air conditioning pack INOP.

Jen tak

Vysvetlun to pisalkum. V okurkove sezone. Specialne pokud tomu nerozumi.

Jeste jim rict neco o MELu, a dostanou koprivku rovnou.

Karel Urban

Samozřejmě Minimum Equipement List (MEL) je tu od toho, aby u letadel v komerční letecké dopravě určil, co je ještě přípustné pro bezpečný let v případě nefunkčnosti nějakého vybavení. To je případ i této klimatizační jednotky. Pokud jezdna z nich nefunguje, tak riziko musí být omezeno letem v nižší hladině a MEL říká, jaký je ten limit včetně časové (kalendářní) přípustnosti tohoto jevu. Nicméně celou filozofií MEL je, aby let mohl být úspěšně dokončen bez nutnosti nouzového přistání, když něco, co není kritické, nefunguje. Nebo aby bylo možné letadlo „evakuovat“ do míst, kde může být zajištěna řádná údržba/oprava. Pokud by… Číst vice »

železničář v důchodu

A platí to samozřejmě nejen pro létání, ale i jinde – v podstatě všude a vždycky …

pivko

Asi nejpřínosnější příspěvek v této diskusi. A chtěl bych se zeptat těch, co výše TVS obhajovali, na jejich reakci.

pivko

Asi nejpřínosnější příspěvek v této diskusi. Zajímala by mě reakce těch, co TVS výše obhajovali.

Pepa

Naprostý souhlas bez výhrad.

David

Letěl jsem s 737-800 OK – TSO
3.8
Lamezia Terme – Praha
Výška 10,700
VŠE V POŘÁDKU

Honza D.

TS se „pochlapil“ – začal s OK-TSO odvážně létat o celých 1000 stop výš. Aktuálně se vrací z Dubrovníku, výška 25 000 stop 🙂

Jen tak

To je správně. Aby se minimalizovalo riziko srážky, jsou určité výšky vyhrazeny letům na východ (0-180) a jiné výšky letům na západ (180-360), resp. v některých zemích je to otočené a je to sever X jih.

takže se střídá (např.) 25 000 a 26 000, podle toho, jakým směrem letadlo letí.

Helena Žežulková

Letěli jsme také 3.8.2018 na trase Lamezia Terme – Praha a výška byla právě překvapujících 7,5 km!

Petr

Okurková sezóna i tady?

David

Přesně jak se píše, jedná se o nefunkční jednu klimatizační jednotku (pack cooling cycle). A i jak se píše, letět se s tím dá, ale musím se letět níž. Důvod, proč s tím letadlo létá je, že je letní sezóna a letadla jsou vytížená na maximum, tudíž na rozsáhlejší opravy není čas a čeká se do pravidelných naplánovaných kontrol, kde se problém opraví. Děje se to často a napříč všemi společnostmi, není to nic až tak neobvyklého.

Michal

No a zejména u Travel Service jsou takové jevy méně neobvyklé než jinde, že…

Po letošní dovolené s Čedokem a nočními lety Travel Service připomínajícími spíš mobilizaci již nikdy více…

Jen tak

Ale houbeles. Jen se o travelu pise casteji, protoze je to ceska spolecnost

Dubican

Spletl jsi se, spíš čínská…

Jen tak

Ty jsi taky cinska. Prd o tom vis, ale hlavne ze placas.

jan

Což je ovšem zdá se možná trochu ojeb . Co mi je po tom, jestli mají sezónu nebo ne.

Nekdo

neobvykle to neni. nezakonne taky. ale vypovida to o firemni kulture a pristupu k bezpecnostnim regulacim. mesidz zde nehledejte, tu si musi kazdy odnest svou a podle ni se zaridit pri dalsim nakupu dovolene/letu…

Miropiro

Co takhle opravit titulek článku a doplnit do něj interpunkci?

FS

Pár faktickych doplnění 🙂 MEL nezná žádnou lhůtu tří týdnů – pro danou závadu je maximalní doba využití 10 dní…. kterou si ovšem provozovatel může sám prodloužit na dvojnásobek, za podminky že to oznamí UCL. Udělejte si vlastní názor.. Závady systému přetlakovani (ne závady packů jako takových), tedy ztráta přetlaku, vypadané masky,nouzová klesání jsou na 737 pomĕrnĕ častė – stačí se podívat třeba na AV Herald.. Jeden pack má obvykle co dělat letadlo ufoukat na FL250, obvzláště v klesani, kdy je stažený plyn. Boeing doporučuje, ale nenařizuje pro takové situace ověřit, zda výkon jednoho packu je dostačující. Jakákoliv závada zbývajícího… Číst vice »