Letecké společnosti Letectví Zprávy

Letadlo Travel Service létalo dva týdny níže než ostatní. Firma mlčí, proč

Boeing 737-800 společnosti Travel Service v nátěru SmartWings. Foto: Travel Service
Boeing 737-800 společnosti Travel Service v nátěru SmartWings. Foto: Travel Service

/AKTUALIZOVÁNO 12.8./Část cestujících na středomořských linkách z Prahy se společností Travel Service zažíval v posledních dnech nezvyklý průběh letu. Zatímco většinou letadlo vystoupá nejméně do deseti kilometrů, jeden stroj létal o 2,5 kilometru níže. Firma důvody nevysvětlila, podle úřadů ale nejde o nic, co by ohrožovalo bezpečnost.

Konkrétně jde o deset let starý Boeing 737-800 OK-TSO. Podle jeho historie letů na Flightradar24.com  letěl v běžné letové hladině kolem 38-40 tisíc stop naposledy 26. července při letu z Mennorcy. Od té doby létá pouze v hladině 24-25 tisíc stop, tedy zhruba mezi 7-8 kilometry. Jiná letadla Travel Service létají výše. 

Během soboty 11. srpna firma letadlo opravila, od včerejšího večera už letadlo létá opět v běžné letové hladině, jak ukazují data z Flightradar24.com. Poslední let ve 24 tisících stopách firma uskutečnila v noci z pátku na sobotu, kdy letěl z Rhodosu do Prahy. Celou sobotu bylo letadlo odstavené, večer ho čekal let už v běžné výšce na Mallorcu. 

Průběh letu z Prahy do Prevezy s letadlem OK-TSO 9. srpna. Flightradar24.com ukazuje maximální letovou hladinu 25 tisíc stop. Foto: FR24.com
Průběh letu z Prahy do Prevezy s letadlem OK-TSO 9. srpna. Flightradar24.com ukazuje maximální letovou hladinu 25 tisíc stop. Foto: FR24.com

Deník Zdopravy.cz oslovil se žádostí o vysvětlení dopravce už minulý týden, zatím se odpovědi nedočkal. Pravděpodobným důvodem může být nefunkčnost některých systémů, které ale neohrožují bezpečnost letu. Například může být nefunkční jedna klimatizační jednotka. S jednou se může podle bezpečnostních předpisů létat, ale v nižší letové hladině, aby při výpadku bylo možné rychleji klesnout do takové výšky, aby nedošlo k dekompresi.

Několik zdrojů deníku Zdopravy.cz potvrdilo, že problém je právě s klimatizací. Bezpečnostní manuály Boeingu umožňují s touto závadou létat tři týdny. Zda se s určitou závadou může létat nebo ne, určuje takzvaný Minimum Equipment List (MEL). 

Důvodů pro tuto skutečnost může být celá řada – technické, provozní, obchodní a to jak ze strany leteckého provozovatele, tak ze strany například i příslušných služeb řízení letového provozu, nebo například aktuálního rozdělení vzdušného prostoru v dané chvíli a dané oblasti, způsobu provede ní letu a podobně. Pro daný konkrétní případ by tak bylo třeba mít k dispozici více informací,“ uvedl ředitel sekce provozu Úřadu civilního letectví Vítězslav Hezký.

Ředitel útvaru provozní bezpečnosti Řízení letového provozu Petr Vozdecký uvedl, že nezkoumají důvody, proč si dopravce zvolí nižší cestovní hladinu, než je pro daný typ obvyklé. „Zpravidla to bývá snahou dopravce vyhnout se přeplněným sektorům s cílem eliminovat eventuální zpoždění, nebo závadou na některých pro bezpečnost letu nevýznamných systémů,“ dodal Vozdecký.

Letecká doprava letos zažívá extrémní boom, který se projevuje nedostatkem jakýchkoliv náhradních kapacit. Potíž už navíc bývá i se sháněním náhradních dílů na letadla. Pro dopravce je přitom let v nižší letové hladině nákladnější: spotřeba leteckého paliva je výrazně vyšší.

47 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Jen pro toho pána, co tady psal ty pochvaly na Norwegian mimochodem i o tom, že mají nová letadla…Travel service má objednáno 39 nových letadel Boeing 737 Max, přičemž 5 jich už obdržel v první polovině letošního roku, takže si myslím, že TS svoji flotilu letadel modernizuje a většina jejich stávajících B737 nemá více než 10 let….Takže to urcitě není společnost, která by stavěla byznys na starých letadlech. Bohužel v exponované době letních prázdnin je velmi těžké si pronajmout jiná než někdy pro někoho tzv. stará letadla, resp. letadla, která už toho mají nalétáno z hlediska věku víc než bychom si všichni přáli. Pane Sůro, díky za zajímavý článek a jen houšť.

  • Skutečně to vypadá na úspěšně provedenou opravu a to 11.8. přes den. Poslední přistání před opravou 02:08, první vzlet po 19:08. V současné době nedostatku kapacity letadel by to letadlo asi zbytečně nestálo. Navíc graf letové hladiny při prvním letu po opravě ukazuje postupné stoupání s přestávkami na 30, 36 a 37 tisíci stopách – zřejmě součást kontroly po opravě.

  • Dobry den, v patek jsme absolvovali let s OK TSO na Karpatos. Celou dobu jsme leteli v 8 km. Jako cestujicich se nas to nijak nedotklo krom toho ze jsme meli lepsi vyhled z okenka. Pouze v jednu chvili si cestujici v predni casti stezovali na prilusne teplo ale nedokazu posoudit zda to muze mit s uvedenym souvislost. Jinak chovani posadky hodnotim velmi pozitivne coz u TS nebyva pravidem. Tohle letadlp jsme dostali na ten let jako nahradni za jine. Clanek jsem cet uz pred letem ale nepamatoval sem si registraci tak sem se chtel presvedcit zda to bylo ono a bylo. Doufam ze zpet poletime pro zmenu s Ukrajinci 🙂

  • Dobry den, Vas zpravodajsky server jsem si velmi oblibil i jako osoba, ktera v letectvi pracuje cely zivot. Prosim, drzte nastavenou latku Vasich clanku :). Sam jsem letos letal na 2 zahranicnich letadlech 1 mesic kvuli zavade na jednom z packu. Max FL250. Opravdu jde o docela standardni postup. Zavad, ktera letadlo muzou omezit na maximalni letove hladine je spousta. A v dobe letni spicky je odstaveni letadla kvuli drobne nepodstatne zavade draha sranda. To radeji vice utratit za palivo. K neodpovidajici spolecnosti…abych byl uprimny, tak kdybych ja vlastnil aerolinky a dostaval tyto typy dotazu, tak bych tez neodpovidal. Preci jen to neni letecka poradna a zakladni otazky tohoto razu zodpovidy kdejaky nadsenec do letani. Nechapejte me prosim spatne. Snad jsem se Vas svym komentarem nijak nedotknul – nebyl to vubec zamer. Vase clanky hltam kazdy den, ale clanky podobneho razu jsou velky krok zpet. Pekny den 🙂

  • A pro mě je článek pane Martin také přínosný a žádný bulvár v něm nevidím.

    A evidentně je i čtený, když je tu taková diskuze, navíc s jedním hodně přínosným příspěvkem od pana Urbana.

  • Pane Sůro, server zdopravy.cz jsem považoval od začátku za dobrý a částečně i trochu odborný, byl to jeden z mála dopravních serverů zaměřených na více druhů dopravy, rozhodně ne za žádný bulvár. Nicméně tímto článkem jste u mě skončili. Tento článek je pro mě typický bulvár, kde jde jen o to, aby se poškodil TVS. Jak psal již někdo výše, jediným důvodem, proč létá OK-TSO níž, než je obvyklé, je jeden nefunkční klimatizační pack, což nijak neohrožuje bezpečnost letu. Jediný následek je to, že se musí létat níž, což je pro dopravce samozřejmě nevýhodné, nicméně uprostřed sezony není během letů dostatečný čas na opravu, a vše se opraví během další kontroly. To, že tady vytváříte nějaké fámy, proč a jak atd. považuji opravdu za bulvár. Každý, kdo se pohybuje v letectví, a ani se nemusí považovat za experta jako Vy, by tyto informace měl vědět.

    • Dobrý den, děkuji za názor. 1. Není opravdu obvyklé, aby letadlo létalo přes dva týdny v omezené letové hladině. 2. V textu je dostatečně vysvětleno, že to neohrožuje bezpečnost, dokonce několikrát. V textu nejsou žádné fámy. 3. Společnost Travel Service měla dostatek času na to vše vysvětlit.

      • Dobrý den, děkuji za odpověď. Ano přiznávám, že to není obvyklé, ale opakuji, na cestující to nemá žádný vliv a jak máte i uvedeno, při současném zaplněném prostoru a nekonečných stávkách řídících ve Francii to může být na kratším letu výhoda a je menší pravděpodobnost, že let dostane CTOT. Jinak vím, že TVS má občas problém s komunikací a zbytečně si tím přidělává problémy, za které třeba ani nemůže, což má za následek celorepublikovou kampaň proti TVS, která mě osobně štve. I když si každý může myslet co chce, a TVS má spoustu chyb, pořád je to největší (a téměř jediná) letecká společnost, která se rozvíjí a expanduje.

        • Na cestující to vliv může mít, například ve chvíli, kdy dojde k závadě na druhém funkčním packu. Stávky řídících ve Francii jsou hezký argument, nicméně když se podívám do historie letů OK-TSO za poslední dva týdny, tak by je zrovna příliš neovlivnily. Nevím, o jaké kampani píšete. Prostě tohle bych popsal, kdyby se to dělo komukoliv jinému. Kdyby to bylo pár dní, tak to opravdu neřeším.

        • kdybych si mohl vybrat, tak s TVS vůbec nelítám, ale chápu české dovolenkáře, kterým státní aparát zvýšil platy a tak se chtějí podívat k moři a z Prahy s cestovkou to jinak než s TVS nejde.
          Mě se třebas moc líbí Norwegian Air , dobře komunikuje, má nová letadla a je prostě cool 😉
          Prostě chci mít z letu zážitek (super jídlo,screen před sebou nabušený aplikacemi) , a néé se mačkat na sedadlech a pak se tlačit u východu.

        • Jinak vás mohu uklidnit: srdceryvné story o koupácích, co museli čekat na letišti více hodin či popisují přistání na jiných letištích kvůli divertu, opravdu neplánujeme.

        • cestujici maji pravo to vedet, ze v letadle neco nefunguje a o tomto neobvyklem postupu aerolinek pak mohli hlasovat svoji penezenkou…

          • Realita je taková, že najít ve vzduchu letadlo, kterému vše funguje na 100% je vcelku … náročná práce.

            Prostě je to tak, že existuje seznam vybavení, který může být nefunkční (po nějakou dobu) a omezení z toho vyplývající.

            Funguje to tak v případe travel servisu, stejně jako třeba emirates nebo jakékoli jiné letadlo.

            Cestujícím nemá smysl něco takového vysvětlovat – prostě by to nepochopili. A tento článek, stejně jako část reakcí pod ním, je toho důkazem.

    • Proč, pro mě je to zajimavá informace. A pokud Boeing jasně stanovuje max 3 týdny. A nižší letovou výšku, tak to rozhodně ze srandy asi není.

    • možná kdyby v TVS nebyla mluvčí paní Dufková co dříve leštila kliku panu Železnému na Nově, tak by komunikace TVS byla daleko lepší, ale očividně i jinak TVS chybí větší konkurence v rámci ČR , kdyby byla, tak by letadlo buď co nejdříve opravili, nebo šli s pravdou ven.

  • tak já jsem to stihnul ještě v červnu ok? Vždyt ale tu letovou hladinu má přikázanou, jednou jak jsem letěl a byly turbulence, tak kapitán požádal o let výše. Je ten radar přesný?

    • Ten radar je presny.

      Dopravni letadla bezne letaji mnohem vyse – hladiny kolem 31-37 tisic stop. Duvodem je nizsi sootreba paliva.

      Pokud letadlo soustavne leta v nizsich hladinach soustavne, je to neobvykle.

    • Vysvetlun to pisalkum. V okurkove sezone. Specialne pokud tomu nerozumi.

      Jeste jim rict neco o MELu, a dostanou koprivku rovnou.

      • Samozřejmě Minimum Equipement List (MEL) je tu od toho, aby u letadel v komerční letecké dopravě určil, co je ještě přípustné pro bezpečný let v případě nefunkčnosti nějakého vybavení. To je případ i této klimatizační jednotky. Pokud jezdna z nich nefunguje, tak riziko musí být omezeno letem v nižší hladině a MEL říká, jaký je ten limit včetně časové (kalendářní) přípustnosti tohoto jevu.

        Nicméně celou filozofií MEL je, aby let mohl být úspěšně dokončen bez nutnosti nouzového přistání, když něco, co není kritické, nefunguje. Nebo aby bylo možné letadlo „evakuovat“ do míst, kde může být zajištěna řádná údržba/oprava. Pokud by MEL nebyl definován (ten se definuje podle MMEL vydaným držitelem typového osvědčení a schváleného certifikační autoritou) tak by jakákoliv „drobná závada“ vedla ke stavu letové nezpůsobilosti a nemožnosti uskutečnit let.

        Ale rozhodně by MEL neměl sloužit jako nástroj k oddalování nebo dokonce neplnění potřebné údržby nebo odstranění závad. Tzn. využít limitace MEL pro 1 nebo 2 lety, např. pro ukončení letového dne a návrat na mateřskou základnu je akceptovatelné. Ale létat takto několik dnů nebo i týdnů po sobě (i když je to legální) svědčí o nedostatečné „safety culture“ u daného provozovatele.

        Je to asi tak jako s tím džbánem a jeho uchem… 99x to vyjde a potom najednou vysadí i zbylá klimatizační jednotka a bude opravdový nouzák. Je toto zapotřebí?

        Nechci teď mluvit konkrétně o TS, ale jsou i další velcí dopravci v Evropě, kteří se (bohužel) chovají stejně a jsou až na zákonné limity. Jenže když se k těm zákonným limitům budou přibližovat příliš často nebo dokonce pravidelně a s vysokou intenzitou, jednou se problém dostaví a bude to stát více, než včasné odstavení letadla a řádná oprava.

        Já stále říkám všem okolo sebe: Chceš-li létat, musíš na to mít.
        To platí jak pro soukromé piloty, provozovatele, tak pro cestující.

  • Přesně jak se píše, jedná se o nefunkční jednu klimatizační jednotku (pack cooling cycle). A i jak se píše, letět se s tím dá, ale musím se letět níž. Důvod, proč s tím letadlo létá je, že je letní sezóna a letadla jsou vytížená na maximum, tudíž na rozsáhlejší opravy není čas a čeká se do pravidelných naplánovaných kontrol, kde se problém opraví. Děje se to často a napříč všemi společnostmi, není to nic až tak neobvyklého.

    • No a zejména u Travel Service jsou takové jevy méně neobvyklé než jinde, že…

      Po letošní dovolené s Čedokem a nočními lety Travel Service připomínajícími spíš mobilizaci již nikdy více…

    • neobvykle to neni. nezakonne taky. ale vypovida to o firemni kulture a pristupu k bezpecnostnim regulacim. mesidz zde nehledejte, tu si musi kazdy odnest svou a podle ni se zaridit pri dalsim nakupu dovolene/letu…

    • Pár faktickych doplnění 🙂
      MEL nezná žádnou lhůtu tří týdnů – pro danou závadu je maximalní doba využití 10 dní…. kterou si ovšem provozovatel může sám prodloužit na dvojnásobek, za podminky že to oznamí UCL. Udělejte si vlastní názor..
      Závady systému přetlakovani (ne závady packů jako takových), tedy ztráta přetlaku, vypadané masky,nouzová klesání jsou na 737 pomĕrnĕ častė – stačí se podívat třeba na AV Herald..
      Jeden pack má obvykle co dělat letadlo ufoukat na FL250, obvzláště v klesani, kdy je stažený plyn.
      Boeing doporučuje, ale nenařizuje pro takové situace ověřit, zda výkon jednoho packu je dostačující.
      Jakákoliv závada zbývajícího packu nebo přetlakovani znamená klesání do FL 100, potažmo tedy nemožnost doletět do cílové destinace.
      Je několik dalších položek MELU, které omezují letadlo na FL250.
      Neočekávejte u 90 % dopravců operujících z českých leťišť jiny přístup.
      Příjemnou dovolenou 🙂

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora