Letadlo Emirates startovalo z Dubaje, když byl na dráze ještě jiný boeing
Během měsíce jde o druhý bezpečnostní incident dubajské aerolinky.
Podruhé během jednoho měsíce řeší letecká společnost Emirates nestandardní vzlet z Dubaje. Na konci prosince letoun Boeing 777-300ER odstartoval až na konci bezpečnostní dráhy a těsně od antén přibližovacího systému. Ve středu se stejný typ letadla již rozjížděl po ranveji ve chvíli, kdy na ní bylo ještě jiné letadlo.
Oba incidenty popisuje například server Aviation Herald, budí velké otazníky nad bezpečností provozu Emirates. Dopravce ze Spojených arabských emirátů k nim ale mlčí.
V případě posledního incidentu šlo o let do indického Haidarábádu. Letadlo již nabíralo rychlost pro vzlet, když dostalo pokyn z věže k přerušení startu kvůli jinému letadlu na dráze. Šlo rovněž o letadlo Emirates, konkrétně z Dubaje do Bangalore. Aviation Herald s odvoláním na své zdroje uvádí, že piloti letadla do Haidarábádu začali startovat bez souhlasu řízení letového provozu. Událost připomněla největší leteckou nehodu v historii, kdy se v roce 1977 srazila na dráze na Tenerife dvě letadla.
Concerning: Another incident at Emirates in Dubai — This time a Boeing 777 passenger flight bound for India was accelerating for take off at Dubai – *without air traffic control clearance* – meanwhile another Emirates jet was crossing runway at the same time. See below on fr24👇🏽 pic.twitter.com/KHLXXhNWax
— Alex Macheras (@AlexInAir) January 13, 2022
Velký rozruch v letecké komunitě vzbudila i událost z konce prosince, kdy se letadlo Emirates na lince do Washingtonu vyhnulo možné nehodě zřejmě jen velmi těsně. Letadlo odstartovalo za oficiálním koncem dráhy až na konci bezpečnostní zóny. Nad prvními domy u letiště prolétlo letadlo ve výšce pouhých 75 stop. Letadlo po vzletu pokračovalo dál do Washingtonu. Podle Aviation Herald měli být čtyři členové posádky za tuto událost propuštěni.
Aerolinky po události vydaly upozornění pro piloty, aby po přistání nechali na panelu MCP (Mode Control Panel) nastavenou výšku letiště a omezilo se tak riziko chyby, kdy na MCP zůstane nastavena nula. Právě kvůli tomu zřejmě letadlo z Dubaje odstartovalo na poslední chvíli. Piloti přitom musejí nastavení výšky zvolit před odletem a dvakrát zkontrolovat.
Události se důkladně věnuje ve svém podcastu Avtalk server Flightradar24.com s leteckým publicistou Jonem Ostrowerem.