Letecké společnosti Letectví

Letadla byla loni rekordně plná. Největší obsazenost hlásí dopravci v Evropě

Pojíždění letadel na největším evropském letišti Londýn - Heathrow. Foto: Heathrow Airport
Pojíždění letadel na největším evropském letišti Londýn - Heathrow. Foto: Heathrow Airport

Rekordní rok letecké dopravy, který naznačovala čísla od aerolinek i letišť, definitivně potvrdily poslední statistiky mezinárodního sdružení leteckých dopravců (IATA).

Loni letadlem letělo 4,3 miliardy lidí. Podle dat IATA loni jeden ze základních ukazatelů kondice letecké dopravy – využité sedačkové kilometry (RPK) stoupl o 6,5 %, což je mírné zpomalení oproti růstu o 8 % v roce 2017. Nabízená kapacita dopravců stoupla o 6,1 %.

Ukazatelem zájmu o létání je i průměrná obsazenost letadel. Ta loni stoupla o 0,3 procentního bodu na 81,9 %. V praxi to znamená, že na každém letu bylo v průměru volná jen necelá pětina sedaček. Nejvytíženější jsou letadla v Evropě, kde dosáhla obsazenost 85 %.

Rok 2018 byl dalším rokem silné poptávky cestujících, letectví podporovalo růst globální ekonomiky. Čekáme podobná čísla, i když možná mírně horší, letos,“ uvedl Alexandre de Juniac, šéf IATA. Podle něj výsledky můžou zhoršit především nejistoty z Brexitu a napětí v americko-čínských vztazích.

Růst hlásily za loňský rok všechny regiony, největší skok podle očekávání zaznamenaly dopravci v Asii. Jen v Severní Americe a Africe ale doprava rostla loni rychleji než v roce 2017. V Evropě letecká doprava vzrostla o 6,6 %.

10 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Adam

Dovolím si opravit, že RPK (Revenue Passenger Kilometre, ASK * LF = RPK) neni příjem na kilometr, ale jsou to využité sedačkové kilometry. RASK je výnos na za nabízený sedačkový kilometr.

železničář v důchodu

A tvrzení, že „Loni letadlem letělo 4,3 miliardy lidí.“ také určitě není pravdivé, resp. správné: letečtí cestující uskutečnili 4,3 miliardy letů mezi svými výchozími a cílovými destinacemi, ale lidí, kteří ty lety ve skutečnosti absolvovali, bylo mnohem méně – tipuji, že tak snad dvě třetiny..

Adam

4,3 mld PAX je pravda a dokonce i správně – i ICAO o tom mluví jako o celkovém počtu přepravených cestujících (https://www.icao.int/Newsroom/Pages/Solid-passenger-traffic-growth-and-moderate-air-cargo-demand-in-2018.aspx). Nehledě na to, že o tom, jak performuje globální trh, je důležitější vědět o celkovém počtu uskutečněných cest/sektorů bez ohledu na to, jestli je absolvovalo n nebo n-1 lidí.

Tady na Moravě

Rok 2018 byl rokem silné poptávky cestujících – to jenom v Česku dál letecké linky skomírají a letiště musí zachraňovat chartery (nebýt nich, tak se Brno a Ostrava dál propadají). Morava a Slezsko dnes lítá zásadně z Vídně a Katowic, příp. z Prahy.

Martin S.

V Česku za rok 2018 počet cestujících na všech letištích rostl – nejméně v Brně o 7 % a nejvíce v Karlových Varech o 110 %. Celkově na českém území došlo k růstu o 9 %. Takže bych nebyl tak negativní. Zdroj: https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_leti%C5%A1%C5%A5_v_%C4%8Cesku

Jen tak

A co chcete litat z Brna nebo Ostravy? Kdyby to melo smysl, tak uz tam davno nekdo poradne lita.

Brno a Ostrava jsou proste prilis male, navic Na Brne paratizuje Viden a na Ostrave Polska letiste…

Jen tak

… a zapomel bych… blizkost bratislavy dela v pripade brna take sve

Tady na Moravě

Ma to smysl, obsluhuji regiony dost velke na to, aby mely vlastni letiste. Nikdo tam poradne nelita, protoze letiste jsou nenazrana a nabidka je prachbidna. To mate jako se zeleznici. Kdyz vam do mesta typu Liberec bude jezdit jeden vlak denne, taky lide budou jezdit spis autobusem nebo autem. 90% politiku by v takove situaci reklo „vidite, Liberec zadne nadrazi nepotrebuje, nikdo vlakem nejezdi a zijeme“. Uz chapete? Vtip je v tom, ze bez poradne nabidky leteckych spojení zůstaneme porad tou zadnici Evropy. Katovicke letiste obsloužilo letos pres nejake 4,8 miliony cestujicich, tj. vice nez je obyvatel vojvodstvi. Letiste Ostrava… Číst vice »

Tom

Nicméně jak ostravské, tak i brněnské letiště se snaží, avšak výsledky se bohužel nedostavují…proč asi? Odpověď viz příspěvky „Jen tak“….zvýšená konkurence letišť z Vídně, Katowic, Krakowa a Bratislavy, která mají před Brnem a Ostravou velký náskok.

Jen tak

Polsko je dost specificka zalezitost. Strasna spousta polaku dela po celem svete.

Treba v USA je polaku tolik, ze se LOTu vyplatilo litat ameriku z vesnic jako rzeszow a krakow.

Brno a ostrava proste nejaky vetsi potencial nemaji … nejakej ten dotovanej ryanair za dotace to da … ale to je vse.