Letecké společnosti Letectví

Letadla byla loni rekordně plná. Největší obsazenost hlásí dopravci v Evropě

Pojíždění letadel na největším evropském letišti Londýn - Heathrow. Foto: Heathrow Airport
Pojíždění letadel na největším evropském letišti Londýn - Heathrow. Foto: Heathrow Airport

Rekordní rok letecké dopravy, který naznačovala čísla od aerolinek i letišť, definitivně potvrdily poslední statistiky mezinárodního sdružení leteckých dopravců (IATA).

Loni letadlem letělo 4,3 miliardy lidí. Podle dat IATA loni jeden ze základních ukazatelů kondice letecké dopravy – využité sedačkové kilometry (RPK) stoupl o 6,5 %, což je mírné zpomalení oproti růstu o 8 % v roce 2017. Nabízená kapacita dopravců stoupla o 6,1 %.

Ukazatelem zájmu o létání je i průměrná obsazenost letadel. Ta loni stoupla o 0,3 procentního bodu na 81,9 %. V praxi to znamená, že na každém letu bylo v průměru volná jen necelá pětina sedaček. Nejvytíženější jsou letadla v Evropě, kde dosáhla obsazenost 85 %.

Rok 2018 byl dalším rokem silné poptávky cestujících, letectví podporovalo růst globální ekonomiky. Čekáme podobná čísla, i když možná mírně horší, letos,“ uvedl Alexandre de Juniac, šéf IATA. Podle něj výsledky můžou zhoršit především nejistoty z Brexitu a napětí v americko-čínských vztazích.

Růst hlásily za loňský rok všechny regiony, největší skok podle očekávání zaznamenaly dopravci v Asii. Jen v Severní Americe a Africe ale doprava rostla loni rychleji než v roce 2017. V Evropě letecká doprava vzrostla o 6,6 %.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Adam
Host
Adam

Dovolím si opravit, že RPK (Revenue Passenger Kilometre, ASK * LF = RPK) neni příjem na kilometr, ale jsou to využité sedačkové kilometry. RASK je výnos na za nabízený sedačkový kilometr.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

A tvrzení, že „Loni letadlem letělo 4,3 miliardy lidí.“ také určitě není pravdivé, resp. správné: letečtí cestující uskutečnili 4,3 miliardy letů mezi svými výchozími a cílovými destinacemi, ale lidí, kteří ty lety ve skutečnosti absolvovali, bylo mnohem méně – tipuji, že tak snad dvě třetiny..

Adam
Host
Adam

4,3 mld PAX je pravda a dokonce i správně – i ICAO o tom mluví jako o celkovém počtu přepravených cestujících (https://www.icao.int/Newsroom/Pages/Solid-passenger-traffic-growth-and-moderate-air-cargo-demand-in-2018.aspx). Nehledě na to, že o tom, jak performuje globální trh, je důležitější vědět o celkovém počtu uskutečněných cest/sektorů bez ohledu na to, jestli je absolvovalo n nebo n-1 lidí.

Tady na Moravě
Host
Tady na Moravě

Rok 2018 byl rokem silné poptávky cestujících – to jenom v Česku dál letecké linky skomírají a letiště musí zachraňovat chartery (nebýt nich, tak se Brno a Ostrava dál propadají). Morava a Slezsko dnes lítá zásadně z Vídně a Katowic, příp. z Prahy.

Martin S.
Host
Martin S.

V Česku za rok 2018 počet cestujících na všech letištích rostl – nejméně v Brně o 7 % a nejvíce v Karlových Varech o 110 %. Celkově na českém území došlo k růstu o 9 %. Takže bych nebyl tak negativní. Zdroj: https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_leti%C5%A1%C5%A5_v_%C4%8Cesku

Jen tak
Host
Jen tak

A co chcete litat z Brna nebo Ostravy? Kdyby to melo smysl, tak uz tam davno nekdo poradne lita.

Brno a Ostrava jsou proste prilis male, navic Na Brne paratizuje Viden a na Ostrave Polska letiste…

Jen tak
Host
Jen tak

… a zapomel bych… blizkost bratislavy dela v pripade brna take sve

Tady na Moravě
Host
Tady na Moravě

Ma to smysl, obsluhuji regiony dost velke na to, aby mely vlastni letiste. Nikdo tam poradne nelita, protoze letiste jsou nenazrana a nabidka je prachbidna. To mate jako se zeleznici. Kdyz vam do mesta typu Liberec bude jezdit jeden vlak denne, taky lide budou jezdit spis autobusem nebo autem. 90% politiku by v takove situaci reklo „vidite, Liberec zadne nadrazi nepotrebuje, nikdo vlakem nejezdi a zijeme“. Uz chapete? Vtip je v tom, ze bez poradne nabidky leteckych spojení zůstaneme porad tou zadnici Evropy. Katovicke letiste obsloužilo letos pres nejake 4,8 miliony cestujicich, tj. vice nez je obyvatel vojvodstvi. Letiste Ostrava… Číst vice »

Tom
Host
Tom

Nicméně jak ostravské, tak i brněnské letiště se snaží, avšak výsledky se bohužel nedostavují…proč asi? Odpověď viz příspěvky „Jen tak“….zvýšená konkurence letišť z Vídně, Katowic, Krakowa a Bratislavy, která mají před Brnem a Ostravou velký náskok.

Jen tak
Host
Jen tak

Polsko je dost specificka zalezitost. Strasna spousta polaku dela po celem svete.

Treba v USA je polaku tolik, ze se LOTu vyplatilo litat ameriku z vesnic jako rzeszow a krakow.

Brno a ostrava proste nejaky vetsi potencial nemaji … nejakej ten dotovanej ryanair za dotace to da … ale to je vse.

Partneři