Letadla Air Canada se po čtyřech dnech vrací do provozu. Dopravce začne platit i za práci na zemi
Airbus A330 letecké společnosti Air Canada. Zdroj: Air Canada

Stávka narušila plány stovek tisíc cestujících.
Stávka narušila plány stovek tisíc cestujících.
Tady by se mely inspirovat odbory TVS.
Takto se dosahuje vysledku!
Realita je bohuzel takova, ze se Air Canada stane pouze jednou z mala aerolinek na svete, ktera svuj personal zacne platit jiz na zemi. Bezna praxe vypada nasledovne: boarding (casto nejnarocnejsi cast kazdeho letu), kazde zpozdeni, aircraft security search a safety equipment check (nejdulezitejsi cast prace letusek) a predletova priprava/briefing zustavaji v podstate nezaplacene. Penize zacinaji palubnimu personalu naskakovat teprve az po zavreni dveri letadla/brakes release. Aerolinky tyto ‚pozemni‘ cinnosti ohodnocuji formou zakladniho platu, ktery je vsak fixni. Takze za ctyrhodinove zpozdeni na zemi, pri kterem se musite starat o nastvane/omdlivajici cestujici, nedostanete extra ani cent. To vse je kryte… Číst vice »
Souhlas, bývalá pracovala u SW….základní mzda dle státního minima, v tom 40h práce (přesněji letových hodin), a pak až nad rámec toho placené hodiny extra tarifem /samozřejmě jen ve vzduchu/. K tomu všemu co píšete ještě přidám, že cesty na odlet z Otravy a Brna měli sice zařízené převozy, ale taky platově „free“ (cesta 4h tam, večer 4h zpátky a byla z toho leckdy krásná 16-18h směna). Výsledkem byla celkem podprůměrná mzda, pokud člověk někoho neznal na plánování a neodpracoval díky němu full 160 hodin, což šlo prakticky reálně jen v sezoně.
Chuděrka. A v práci ji drželi násilím, že.
A vas procesor v hlave nekdo pri vyrobe zrejme poskodil, šotek.
V tomhle případě se jim nedivím. Letušky připravují před vzletem letadlo, mají poradu s kapitánem, vítají hosty. Proč by za to neměli dostat zaplaceno?
Zatím to ale vypadá, že let do Prahy je zrušený, zatímco třeba do Vídně ne
Tohle nepochybně ještě bude mít politickou dohru, neboť ministryně práce Patty Hajdu se v neděli rozhodla řešit to silou a brutálně jí to nevyšlo. V podstatě chtěla obejít právo na stávku nucenou arbitráží a přinutit personál nastoupit do práce. Personál, logicky, odmítl.
Az na to, ze toto zakon umoznuje a pocita a tim. Ze to neni asi eticke a empaticke se shodneme. Ale zakon to umoznuje a nenastoupeni do prace, hrozi zpetne velke sankce/uvezneni odboraru. Bude jeste velmi zajimave sledovat dohru u soudu.
Jistě, jenže specifické zákony jsou tu tak trochu v kolizi se základním právem na stávku, což je u kritické infrastruktury celkem běžné. Udělal to i Biden se stávkujícími železničáři.
Jenže co udělá Air Canada, když personál prostě nenastoupí? Vyhodí všechny a začne nabírat a školit nové posádky, aby za tři měsíce mohli postupně začít obnovovat provoz? Asi těžko.
A politické body se tímto taky moc nezískají.
Dochází tedy k přechodu od americké praxe na evropské zvyklosti.