Les stožárů na Václaváku. Proč vyrostly na náměstí sloupy, se kterými se původně nepočítalo
Sloupy s upevněním trakčního vedení ve střední části Václavského náměstí. Foto: Zdopravy.cz
Důvody vzniku nových stožárů byly dva. Architekti teď řeší jejich přesun.
Kazdy porad Praha Praha…
Brno nebo treba Olomouc maji tisickrat hezci namesti…
V Praze jsem bydlel 6 let a přes Václavák chodil min. dvakrát denně. Obnovení tramvají rozhodně nepodporuji. Pamatuji je ještě v 70. letech a bez nich to tam bylo podstatně lepší.
Proč z těch sloupů neudělají nějaký zajímavý umělecký dílo?
Václavák byl dřív koňský trh. Nemohl by třeba David Černý vytvořit koně, jak šplhá po sloupu? Když bude z imitace slámy (drátěný), hmotnost bude nižší. Navíc může být podsvícený.
Připomene to původní funkci náměstí a zároveň trochu odhnusní sloup. 🙂
Ještě to chce dotáhnout. V Brně je zvykem, že na drátech se ještě gengle staveništní rozvaděč. To dáte…
tak DPP koupí pár tramvají na baterie a stožáry i troleje mohou odstranit. Umí je kde kdo, i Škoda Transportation.
OK, místo mínusů pokusím krátce napsat. Nejde o tramvaje na baterky a jen úsek Václavské náměstí pro jednu, dvě linky. Jde o to, že Václavák bude sloužit i jako objízdná trasa pro dnes nedostačující a zničenou (vyžadující opravu) Ječnou. A momentálně objízdné trasy scházejí. Nyní jsou jen Nusle a přes Žižkov/Hlavní nádraží.
Jo ještě schválit komentář s názorem ❓🤣
No nic, tady v ČR politický tlaky úplně všude. Prostě větší bere všechno.
Začíná se mi již zvedat kufr z populistických čachrů❗
Je to váš první komentář zde, proto se schvaluje ručně. Protože může jít od spam nebo člověka porušující pravidla diskuze.
A kam ses s tím kufrem vydal? Vychod nebo zapad?
Nekdy se ty prispevky overuji. Nestava se to jen tobe.
A jinak predchozi clanek na toto tema ma v diskuzi fakt luxusni sbirku trollu. Takovy hnojomet se hned tam nekde nevidi…
Problem je hlavne to, ze dane sloupy jsou odporne per se. Uzit nejake estetictejsi, historizujici a v nejake lepsi kompozici.
Coz je ale tezke kdyz pan architekt ci kdo sni nesmyslne sny o tramvaji bez troleji
Velmi ale velmi hnusné až přímo odporné.
Zadrátované náměstí s požehnáním architekta. Kolik za to jen dostal, inženýr.
Prosím pana redaktora o opravu a doučení se češtiny:
Vysoké sloupy… zkalily. To je takový problém? TY sloupY zkalilY.
Díky.
Uz, aby se tahle blbost modernizovala.
Hele, dyť si to vysloveně cucají z palce… „Takové sloupy však mají mnohem menší údržnost a musí jich vzniknout více.“ A proto jsou tam tak vysoké sloupy jako snad nikde jinde?? Které tím pádem musely mít extra základy? Anebo kdyby tam nebyla ta deska v podkladu, tak by bývaly ještě vyšší??
Za mně je nejhorší kombinace velký počet x velká výška. Buď jich mělo být míň, anebo teda když se jinak nedá tak aspoň poloviční.
Třeba příprava na LED obrazovky a repráky při demonstracích, něco jako na festivalech. A pak bych to tam nechal rovnou a Václavák bude jeden velekej klub, drogy už tam stejně frčej 🙂
Celé je to naprosto šílený flamewar vyvolaný exstarostou Prahy 1.
Tady vůbec nejde o Václavské náměstí nebo nějaké sloupy, ale jen o politický boj.
Jakože kdo nechce tam ty sloupy, je proti tramvajím? Možná kdyby to jinak nešlo.
To teda nemáte pravdu, mě žádný starosta neplatí ani nenapovídá, že je to hnusné bylo jasné z první fotky…
Sloupy trakce vkusné nejsou ale výrazem „pěst do tváře Václaváku“ bych je označil.
*neoznačil zatracený autocorrect
Toto není formulace kterou bych použil já… moc melodramatická. Ale ne zase tak daleko od toho co si myslím.
Teoreticky by šlo udělat řadu sloupů po krajích a mezi nimi nějakou „pavučinu“, na níž by viselo vše potřebné. Jenže takové sloupy by musely být silnější a vyšší. Další problém je, že spodní část Václaváku není v ose horní, takže stejně to nebude symetrické.
Zvýšit a hodit na ně dvě český vlajky a jsem s tím v pohodě.
Vyjádřit se nějak komplexně, aby to pochopil i laik, by bylo na samostatný článek nebo přednášku. Tak z mého pohledu jen stručně: 1) Pokud jde projet tramvají bez trolejí v jiném městě, můžeme projet centrem bez trolejí tramvají i tady v Praze. Problém je, že investice do vozového parku by byla mimořádně obrovská. 2) Mnoho lidí věří vizualizacím, ale už dlouho poukazuju na to, že ty vizualizace neobsahují všechny prvky. A najednou se lidi diví, že křižovatka vyžaduje stožáry a daleko víc než na přímé trati. 3) Několikrát jsem se setkal s tím, že architekti ve svých návrzích, které se… Číst vice »
Já bych si takový článek rád přečetl, zkuste něco poslat redakci. Potřebu sloupů chápu a souhlasím s tím že potřebné sloupy by měly být lepší provedení a být lépe zakomponovány do náměstí, jak se to povedlo u těch s osvětlením a prezentace budoucích pro novou trať podél náměstí. Co mi vadí, a zřejmě dost ostatním taky, je hlavně nevhodné konkrétní provedení stožáru bez ohledu na místní specifické použití, umístění doprostřed kde skutečně kazí panorama (více než most pod Vyšehradem nebo lanovka do Bohnic) a nadměrný počet zřejmě plynoucí z toho osazení přímo nad podchod. Stále jsem přesvědčený že by to… Číst vice »
Mně to nevadí. Václavák není Staromák… Víc než sloupy bych řešil celkovou odpudivost prostoru s podivnými individui…
Já teda víc podivných individuí potkávám na Andělu nebo Palmovce než na Václaváku, ten je akorát plný turistů.
Asi tak. V úterý jsem to prošel celé odspoda na céčko. Dole rozkopáno (vypadalo to jako výkop na elektriku), v celé spodní části byly cítit fekálie.
Jediné pozitivní od minulého průběhu byl vyšší počet restauračních zahrádek, čimž by se to teoreticky snad dalo nějak oživit něčím užitečným…
A teď otázka do pranice. Jak to bylo řešeno, když ty tramvaje ještě v 70. letech jezdily?
Nebyla tam křižovatka.
Byla, ale měla jiné parametry. Václavák byla obyčejná silnice a trolejové vedení viselo i v křižovatce na stožárech na ostrůvcích. Tehdy měl Václavák jinou funkci i prostorové uspořádání, takže nikdo nějaké pohledy někam moc neřešil.
Máte to částečně napsané v článku.
To jsou problémy…. Navíc bych. řekl že to jsou sloupy pro stávající trať aco až tam vzniknou pro r novou.
To, že je uprostřed Václavského náměstí více sloupů na tramvajové vedení, než bylo na vizualizaci je něco co se mi nelíbí. Současně však rozumím, že při realizace takto velké stavby k úpravě detailů z praktických důvodů dochází. To čemu nerozumím je ten povyk kolik několik sloupů navíc vyvolalo.
Jednoduše – tomu povyku hodně pomáhají odpůrci tramvají.
Hlavně že šotosen se splnil.
Tento „šotosen“ umožní přepravu tisíců lidí denně a ulehčí přetíženým tratím i křižovatkám v centru. Je to ryze praktická záležitost.
To je ale překvapení, tramvaj potřebuje sloupy a troleje. Měl jsem za to, že to je jedna z věcí, kterou měla architektonická soutěž řešit.
Architekt něco namaluje a realita je jiná.
Ale ono to proběhlo legitimně, v soutěži, aspoň podle vizualizace, se měly sloupy schovat mezi stromy, samozřejmě by měly osvětlení atd.
Pak to se ale bez soutěže změnilo i se souhlasy architektů, ale už ne s tak velkou prezentací před veřejností.
Překvapení je v jakém množství a jakém provedení. Nějaké sloupy čekal asi každý, ale ne co 10 metrů a ještě uprostřed náměstí.
Jenže kdyby to vybalili narovinu hned, ono by to zakolejování a zadrátování dost možná neprošlo. Tak si to nechali pro sebe, malůvky udělali krásné a spoléhají na to že teď už to nikdo nevykope. Za mně slušná křivárna, a někteří to zcela určitě věděli předem…
Umistit vse do puvodnich ruzic i za cenu vynuceni/vyvlastneni s majitelem domu. Vyresit legislativne. Oba dva sloupy zrusit a tahat z okolnich sloupu. Todle je fakt desnej paskvil a ostuda.
Jako že za odmítnutí nové kotvy do zdi vám někdo sebere dům? Opravdu? Není to noc mírné?
Zastřelit a mrtvolu znesvětit…
Neyblo tím myšleno spíš i přes nesouhlas zřídit růžici a tedy věcné břemeno ve veřejném zájmu?
Mě by dost zajímalo, jak se to řešilo v minulosti. Když se před +- 100 lety zaváděly tramvaje, tak se primárně troleje kotvily na domy, ne? Proč s tím tehdy nebyl problém a dnes ano? I dřív byl co dům, tak jiný majitel. Byli majitelé tak rozumní, že chápali potřebu tam držet jak troleje tak osvětlení (viz Vodičkova za rohem) anebo neměli na výběr a dostávali to rozkazem od státu/magistrátu?
No ono před 100 lety se jaksi nikdo majitelů domu na to, jestli se jim to líbí, neptal.
Ne? 🙂
Za první republiky?? Tak to bych se hodně divil.
Na historických foto jsou poměrně pěkné nízké sloupy s výložníkem, pravda poměrně hustě, ale ne uprostřed náměstí, pěkně na okraji chodníku.
Nechci vyvlastnin zadny dum, jen ve verejnem zajmu umistit trol.vedeni na dum.
Vy se ve věci nějak vyznáte? Zrušit a tahat? Víte, co to trolejové vedení obnáší?
Vyvlastnit půl Václaváku? Tak to by se Praha nedoplatila. Nehledě na to že to je stejně úplná blbost, protože tramvaj na Václaváku není stavba státu a město nemůže vyvlastňovat.
JUDr. z Vysoké školy života v tom má jen dvě chybky:
– Návrh na vyvlastnění může podat klidně i soukromá osoba, kritériem je veřejný zájem, který se vyvlastěněním sleduje.
– A pokud se jedná o stavbu na území Prahy, je vyvlastňovacím úřadem Magistrát hlavního města Prahy, takže město je naopak fakticky tím, kdo by vyvlastnění provedl.
Nechci vyvlastnin zadny dum, jen ve verejnem zajmu umistit trol.vedeni na dum.
A když to nenechají?