Les stožárů na Václaváku. Proč vyrostly na náměstí sloupy, se kterými se původně nepočítalo
Sloupy s upevněním trakčního vedení ve střední části Václavského náměstí. Foto: Zdopravy.cz
Důvody vzniku nových stožárů byly dva. Architekti teď řeší jejich přesun.
Nevím na co se spěchalo. Stačilo položit koleje a výhybky a počkat na hybridní tramvaje s bateriovým pohonem. Když vydrželo náměstí bez tramvají několik desetiletí, pár let to ještě vydrží.
To oni nechápou, zatímco jiná hlavní města se rozvíjejí, v Praze se rozvíjí pouze doprava, a i kdyby ty sloupy byly 100m vysoké a ušetřily by 1 minutu času, tak je to v pořádku. Prostě lidské blbost nezná mezí – a to platí pro vedení Prahy více než jinde.
Postě Praha je spíše ve velké křeči než rozvoji, lidé ve vedení nemají žádný estetický fundamenet. To se sešli ti praví.
A kdyby ty sloupy měřily 200 m, tak i toto by tady v komentářích obhájil pan Jirsák, oficiání obhajovatel toho, co vedení dělá.
Tak pane Jirsáku, pusťte se do toho.
V Praze žádné hybridní tramvaje nebudou. Není k tomu důvod ani peníze.
No To si dělají p**** že před rekonstrukcí tam byly závěsy na okolních domech a po třech měsících rekonstrukce je tam idiotský zpátky nedali?
No to je vrchol!!!
To lze vysvětlit jedině tak že DPP podplatili majitelé okolních domů aby tam ty závěsy už zpátky nedali a nebo je druhá možnost a to sloupová lobby která vydělala stovky tisíc na fantasmagorických sloupech uprostřed Václaváku. Nevím co je horší!
Zajimavé je, že nejsme tak daleko abychom měli hybridní tramvaje, ale trolejbusy takový po praze jezdí. Já si tedy myslim, ze to neni ani tak o technologickym pokroku, ale spíš o obecné lemplovitosti těch co o tom rozhodují. Vůbec, nějak celkově pozoruji, že ti politikové dneška se soustředí hlavně a maximálně na svůj mediální obraz, ale opravdové a funkční řešení s hlavou a patou jaksi upozaďují. Zajímá je zejména to, jak vypadaj v médiích a kolik jim z toho kápne do kapsičky. Realita je pro ně taková podružná věc. Nějak se to zaimprovizuje. Takový malý děti co si hrajou na… Číst vice »
Technicky je parciální tramvaj (s dojezdem řádů stovek metrů, ne desitky kilometrů) jednodušší než trolejbus (menší vliv přidané hmotnosti, nepotřebuje „trefovat“ troleje při natrolejování) ale bylo to míň potřeba doposud, takže se na to hází bobek i do blízké budoucnosti…
Tak ono existuje i neco takoveho:
https://www.youtube.com/watch?v=EZylrGjebnw
Video je uz 15 let stare, dnes jsou technologie jinde, ale je to mnohem drazsi nez std. trolejove vedeni…
No právě, nejen dražší, ale taky zatížené licencí (neboli vás sváže s konkrétní firmou) a potřeba na to rozkopat cesty…
Baterka je oproti tomu citelně jednodušší a pomůže i v jiných situacích.
Já bych řekl, že je to tím, že trolejbusy se soutěžily cca před rokem a jezdí na pár speciálních linkách. Zatímco tramvaje se soutěžily někdy před 15 lety, přičemž tenkrát nikoho nenapadlo požadovat tramvaje s baterií – mimo jiné i proto, že tramvaje byly vnímány jako nutné zlo, s jejich rozvojem se moc nepočítalo a řešila se jen náhrada za dosluhující tramvaje. No a kupovat nové tramvaje jenom kvůli Václaváku Praha nebude, zvlášť když snad má ještě opci na T15. Zejména když celá aféra „sloupy na Václaváku“ je jenom nafouknutá bublina vyvolaná těm, kdo tramvaje Václavákem nechtějí, protože když jim… Číst vice »
Tak nevím kde vám uteklo že Praha už je „o jeden typ dál“ viz třeba zde (Škoda 52T): https://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%A0koda_52T
Dodávky mají začít příští rok… zde rozhodně mohla baterka být, technologicky jde o typ zcela aktuální. Nebo aspoň „příprava“ tj. místo a nosnost…
Jestli jsou všechny vaše informace podobně aktuální tak to potěš 🙁
Pan Jirsák obhájí skutečně všechno. I neuvěřitelnou blbost s jakou se v Praze postupuje.
Jako v domě mé sestřenky: rázem jim v domě přibyly sloupky -podpěry balkónů. Taky s nimi nepočítali.
Co se získá tím,že tramvaje budou jezdit po Václaváku??
Tramvajová linka jezdící po Vaclaváku.
Treba to, ze se z oblasti kolem Italske dostanu velmi snadno MHD na Vaclavak nebo Masarykovo nadrazi. Dtto napr z Jiraku. A to bez potreby kvuli par zatavkam tramvaji farat do a z metra a k tomu treba pochodovat v podzemi Mustku
Vážně je nutné, aby ten důvod byl vysvětlen každému zvlášť? Je dost otravné, když člověk po stopadesáté odpovídá na stejně blbý dotaz. Jste snad dnešní? Nečtete články?
Existuje další řešení, ale to se chtělo dopředu trochu zamyslet. A v Praze dokonce fungovalo – Křižíkův systém přes Karlův most. Třetí kolejnice, kterou si zapíná vozidlo a je pod napětím právě jen pod tímto vozidlem. Není to běžné, ale v pár městech si to prosadili, a funguje to. Mimo centrum se automaticky zvedne sběrač a jede se na vrchní vedení.
Jen nefungovalo. A tramvaj, co zastavi dest ci snih fakt nepotrebujeme
Nesrovnávejte technologie z konce devatenáctého století a konce dvacátého. V Lyonu s tím měli zpočátku taky problémy, ale vychytali je a těžko budou provozovat systém, který ohrozí deštíček v uzlu. Spíš si myslím, že tady přetrvávají zkušenosti s tramvajemi řady T, ty byly skutečně určeny jen pro slunečné počasí.
Vy neznáte tu slavnou posměšnou pohlednici od Josefa Švába Malostranského?
https://www.prazsketramvaje.cz/obrazky/karluv_most/t-karluv_most-006.jpg
Jak jsem jiz psal minule, nektere sloupy nesou jen jedno zaveseni, sice chapu, ze to muze byt priprava na pokracovani trati, ale to tu zas trochu popira tvrzeni v clanku. Druha vec je to osvetleni, proc jsou ty svetla pokazde jinak natocena? A treti, jak je mozne, ze pri rekonstrukci trati stane to, ze zaniknou uchyty na domech? Jinak ta vyska tech sloupu je vazne nejak vysoka, jsou kombinovane pro osvetleni, ale to na nich nebude, a opravdu mohli byt blize okraji namesti. Ovsem ted to vypada hur nez po dokonceni rekonstrukce, je treba jeste pocitat s tim, ze se… Číst vice »
Jeste k tomu osvetleni, proc se vsude davaji 10m stozary, drive byly ulice osvetlene i 3m lampami a temer nikomu to pak nesvitilo celou noc do oken…
Mame v ulici v obytne ctvrti lampy 8-10m vysoke (do 3 patra) a sviti celou noc i kdyz v noci je provoz prakticky nulovy…
A chodi tam v noci lide? Ja myslim, ze ano. Pokud se nechceme vracet k loucim, lucernam apod, tak je standard ve meste v noci svitit. Predevsim kvuli bezpecnosti
Berete to moc doslova,… v noci v obytne ctvrti fakt nemusi byt dalnicni stozary, aby tam bylo svetlo jako ve dne… Na hlavni ulici, v noci je tak take klid az na tram. a par aut, jsou lampy vysoko tak, ze pres koruny stromu je na chodniku hur videt,…
Zato v nekterych ulicich a parcich jsou nizke lampy – sadove a svetla je tam dost take, dokonce je i videt lepe…
Výška stožáru nerozhoduje o intenzitě osvětlení. Naopak – čím vyšší stožár, tím větší plochu jedno světlo pokrývá a při stejné intenzitě svítidla bude dole ta intenzita menší.
Vyšší stožáry se dělají proto, aby nebylo nutné jich mít tolik.
Akorát je zvykem svítit pánubohu do oken, a když někdo poukazuje na světelný smog, všichni se mu akorát posmívají. Tak se třeba konečně začne víc řešit, aby lampy svítily dolů na ulici a ne nahoru nebo lidem do oken.
Takže je to jasné – na Václavák přibyly další stožáry proto aby tam mohlo vést víc linek do všech směrů, a jsou tak vysoké proto aby jich tam mohlo být míň… to je asi mrtvá smyčka!
Některé stožáry nesou jen jedno zavěšení, protože ty další už jsou v nevhodné pozici.
Ty úchyty tam byly více než 50 let. Zřejmě se přišlo na to, že novému zatížení už by nevyhovělo zdivo.
Lampy kdysi možná byly nižší, ale dnes jsou jiné normy, takže se toho musí osvětlovat víc a na větší ploše. Taky mi trochu vadí, že jsou některé prostory přesvětlené, ale to zase někdo má velký důraz na bezpečnost.
Sloupy sice nejsou žádná paráda, ale mně na Václaváku mnohem víc vadí různé reklamy, poutače, stánky a jiný vizuální smog.
Me vic vadi ruzni pobudove a bezdomovci… tech je tam hafo…
Podepisuji a doplnuji…poulicni prodejci drog a jini podobni kousci
Ale to je problém téměř každého velkoměsta. Toho se asi nikdy nezbavíme. 🙁
Každopádně ne v rámci stavby kolejí…
V „architektonickém“ návrhu jsou právě tyhle vysoké černé sloupy. Ukotvení trolejí měl řešit projekt a ne aby se to řešilo během stavby- zvlášť když je tam metro, podchody a x sítí. Možná by bylo dobré, aby podobné soutěže vyhrávaly lepší návrhy než jen zakreslení dvou tramvají na obdélník.
Druhá věc je, proč jsou zase nové typy, rozměry, barvy sloupů atd…. V centru se vyhazují miliardy a přitom Praha nemá MO, radiály apod. Silnice na okrajích Prahy jsou ve stavu 70.let…
To trolejové vedení projekt řešil, tedy konkrétně SO 665. Račte si stáhnout dokumentaci, která je veřejně přístupná.
Nebudu řešit jestli je sloup takovej nebo makovej, ale v článku se píše, že se nepodařilo dohodnout s majiteli okolním baráků na umístění kotev tak jak to bylo dřív. Nejsou k tomuhle nějaké podrobnosti? Proč se nedohodli? Praha nechtěla platit, nebo majitelé se chtěli až moc napakovat? Nebo tam byl jiný zádrhel?
To me zajima take, proset pokud uz mam na dome uchyt, a trat se rekonstruuje, tak prece nezadam majitele o souhlas, kdyz je ten uchyt pouzivan… tedy nezanika, ani novy nevznika, totez trat, ta je porad puvodni jen opravena…
Zalezi, co je v katastru. Ja mam na dome vecne bremeno umisteni trolejoveho vedeni. Neni to ale jen o zapisu ale treba presnem obsahu bremene – muze byt treba zaves presunout ci nejak zmenit a pak muze byt problem
Jasne, chapu to,… jen me to prijde podezrele, spis jako vymluva, aby se sloupy obhajili, je to ceska tradice, kdyz se neco uplne nepovede, tak hledat alibi o kdyz se hleda lepsi reseni…
Úchyty na fasády nařídit zákonem, s majitelem se vyrovnat podle tabulkových kompenzací… A z Prahy zmizí stovky, možná tisíce zbytečných sloupů trakčního vedení… Ale je na to odvaha? Těžko. A v poslanecké sněmovně se Praha řešit nesmí, to uráží mimopražské voliče a je to fuj, tak se každý politik ohání tím, co udělal pro regiony, ale kdy naposledy byl přijat zákon který zlehčuje něco ve městě?
Byl jste někdy v domě kde takový úchyt byl? Ve dne si toho ani nevšimnete, ale v noci tu tramvaj vnímáte méně než rezonanci toho vedení. Bydlet tam se úchytům bráním zuby nehty.
V dnesni dobe? Dvojite odizolovani, pruzny uchyt a pantograf misto tycovych sberacu?
Ano, je to znat ve starsich domech, ale takova tragedie to neni,… vlastni zkusenost…
Na druhou stranu, ok, chapu to, ale pak neni na miste protestovat proti sloupum podel ulice…
Protože byste ke každému úchytu musel zřídit věcné břemeno na dotčené nemovitosti a také projekt, protože se jedná o zásah do stavby. Do úvahy, jak by vypadalo vlastní stavební řízení (ve srovnání s umístěním sloupů), se raději ani nepouštím. Dále byste asi nechtěl garantovat trvalou pevnost ukotvení do bůh ví jakého zdiva z bůh ví jaké doby, o kterém nikdy nebudete vědět vše. A to nemluvím o údržbě. Projekt, povolovací řízení, realizace a údržba sloupořadí je proti tomu všemu procházka růžovým sadem. Sloupy trakčního vedení nejsou zbytečné, sloupy trakčního vedení slouží ke spolehlivému nesení trakčního vedení. Natahování drátů mezi baráky… Číst vice »
No výsledek se sloupy ale vypadá jako z rozvojové země a ten s úchyty na fasádách naopak, tak nevím… A k tomu vibrování: chápu, ale nejsou dnes jiné technologie než před xx lety? A nedalo by se to umisťovat alespoň na nebytové budovy? To je v centru stejně většina.
Technika samozřejmě pokročila, existují tlumiče hluku a vibrací. A s těmi nebytovými budovami máte pravdu. Nově jsou např. úchyty na obchodním domě My.
Myslite treba Viden, kde maji i vetsinove natazene mezi domy osvetleni,…?
Nebude osvětlení lehčí a prakticky bez vibrací, na rozdíl od troleje?
S věcným břemenem máte pravdu, ale v centrech měst je prostě taková kolonáda zbytečná a nežádoucí.
Na youtube vidím obrázky z Washington DC. (Nejen) PCC jezdí na periférii s tyčí pod drátem, v centru bez drátů s třetí kolejnicí. Jak byl ten systém tehdy zabezpečený, proč je nepřenositelný do dnešní doby? Byly ty tramvaje hodně odlišné od PCC pro jiná města? Bez problému pak jezdily v Sarajevu.
Proč špatně fungovaly Křižíkovy tramvaje na Karlově mostě?
https://www.prazsketramvaje.cz/view.php?cisloclanku=2019122901
Tak raději než kopání do země a systém který má občas výpadky bych viděl postupnou implementaci aku v tramvajích, které jsou už zavedené (v elektrické trakci mhd) a jako bonus případné výpadky pomáhají řešit… ale bylo by záhodno začít, aby to nebylo „naráz musíme vyměnit aspoň 50% všech vozů“
Člověka s citem pro estetiku úplně zaráží, jak na Václavském náměstí něco takového mohlo vyrůst. Když už se tam vrací tramvaje, mělo by tam být dle mého instalováno nízké historizující trolejové vedení, přiměřeně zdobné, třeba evokující secesi.
To by ale náměstí muselo být architektonicky laděno jinak, ale k tomu nevidím žádný důvod.
Jako člověk s citem pro estetiku byste měl vědět, že pokud máte rekonstrukci náměstí v nějakém stylu, historizující secesní sloupky by tam byly jak pěst na oko.
Dejte k těm sloupům nové stromy, ať se to schová. Nebo je oviňte každý rok fazolemi anebo trvale břečtanem.
Je ale pravda, že mohly být hezčejší, třeba se to nějak vylepší. Anebo taky ne, v Olomouci vadil sloup pohledu na pravoslavný kostel a stejně se to nechalo být a už to není politické téma tak nikdo netrolí.
A co se týče baterkotramvají, zkuste být, vážené obecenstvo, elementárně soudné a nenavrhujte zjevné nesmysly.
Původní stožáry tv na Václaváku:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Tramvajov%C3%A1_tra%C5%A5_na_V%C3%A1clavsk%C3%A9m_n%C3%A1m%C4%9Bst%C3%AD#/media/Soubor:Vaclavak.jpg
Takove tramvaje nezne jezdi, a i Skoda dodavala takove tramvaje do Konye…
Ale je to ZJEVNÝ nesmysl!
Mě spíš vadí že se z centra stane opět prostot plný betonu a kamení. Na druhou stranu, kdyby tam byla zeleň tak se o ní neumí starat (nebo nechce, protože je to drahý) a je z toho hnusný roští a vyhamtaný bahno.
Není to centrum, je to jedno náměstí. A bude tam podstatně víc zeleně, než dnes. Je pozoruhodné, že lidem nevadí magistrála, nevadí jim, že se všude dělají další a další parkoviště, ale když přijde řeč na Václavské náměstí, je najednou dlažba špatně, podstatně více stromů pořád málo a zřejmě by tam měl být mokřad, aby to bylo dostatečné.
Ona zajímavě vypadá i právě předělávaná Dukelských hrdinů. Někde z jedné strany sloup, z druhé na fasádě. Někde z jedné strany, pak z druhé.
Někde z obou stran sloupy.
Někde pouliční osvětlení na sloupu vedení, někde dva sloupy vedle sebe, jeden pro vedení, druhý pro světlo.
A každých „pár metrů“ je to jinak. Čekal bych trochu větší systematičnost vzhledem k tomu, že to je nové.
„Někde pouliční osvětlení na sloupu vedení, někde dva sloupy vedle sebe, jeden pro vedení, druhý pro světlo.“
Tady je problém v případě stožárů s napájecím bodem, děličem apod. Správce osvětlení se při údržbě právem nechce motat s plošinou kolem živých částí vedení.
Kdyby se o údržbu světel staral dopravní podnik, tak by šlo stožáry sloučit, protože narodzíl od THMP má vyškolené lidi i techniku pro pohyb kolem živé elektriky.
Ok, takže sloup co jenom drží vedení, na tom lampa výt může. Sloup co má na sobě pro vedení „něco navíc“, tam už je to problém kvůli údržbě lampy. Dobře, technicky to dává smysl, ale sakra, bude to tam dalších 50 let, trochu víc se tomu věnovat a nějak to vyřešit mohli.
V Praze to problém je. V Brně ale není, i když je správce osvětlení jiný. Takže odpojovač napájecího bodu a úsekového dělení může být na společném stožáru s osvětlením. Výrobce stožárů je má běžně v nabídce.
Jak mi na Brnu dost věcí vadí, tak tohle je velké plus.
No a nemůžou to být lapače blesků?
Ve skutečnosti je to periferní anténní pole pro HAARP, ale psst…
Prostě je teď v Praze tramvajových trend a vše se tomu podřizuje. Nemá cenu s tím bojovat, když s tím vnitřně nesouhlasí ani primátor, ale schválí to. Určitě brzo nějaký další šílenec protlačí trať i na spodní část Václaváku, ulici 28. října a Na Příkopě, stejně jako v dalších lokalitách v centru.
Vše se tomu podřizuje?! Tak proto je tak složité projednat i blbých sto metrů na Pankráci? 😀
Petře, to chce klid. Ono čím víc tramvají, tím míň aut. Takže ano, i na 28. října by dávaly daleko větší smysl oproti dnešnímu parkovišti, plus by skvěle propojily Nám. Republiky s Národní podél hradebního korza.
Čím víc tramvají, tím méně aut? To byste mohl nějak blíže vysvětllit? Snad jedině tak, že v místě, kde jezdí tramvaje, bude provoz aut zakázaný. Jinak Vám to nevyjde.
Ale chápu, že nepřátelé IAD se tetelí radostí, že parkující auta asi někam zmizí, třeba na Mars. A s nimi i lidé, vlastníci těch aut, tomu se tuším říká vylidnění centra. Protože když doma nemáte kde zaparkovat, tak tam nechcete bydlet.
Jednoduše. Vždy se najde nějaká skupina lidí, která si vybírá mezi MHD a autem na základě toho, co se jim zrovna víc vyplatí. Tedy když se zlepší spojení MHD (což v tomhle případě bude dost silně), tak pár lidí z toho auta přesedne a vám se pojede líp.
Ale nepovídejte… Chtěl bych vidět studii, která by to v případě tramvaje na Václaváku potvrdila. Oblast je perfektně obsloužená metrem a z velké části výborně prostupná pro pěší. Pouze se uleví metru, ze kterého pár lidí přesedne na tramvaj. Pro pěší to bude mínus – kritické místo bude mezi výlezem z metra u Domu potravin a Koněm, kde je teď přechod, na kterém mají chodci přednost. Tam se ty tramvaje ucinkají. Na magistrále dojde k dalšímu omezení aut díky průjezdu tramvají a stane se z toho druhý Ípák. Fakticky dochází k postupnému omezování magistrály bez náhrady. V minulosti alespoň Bém… Číst vice »
Ano, dojde k ulevě metru, díky čemuž se tam dostanou i další lidé. Tomu metre, které už teď převáží 6x více lidí denně, co magistrála a to ani nefunguje celý den.
A prosím vás, už teď máme nejdelší městský tunel v Evropě a ještě k němu budeme spostu kilometrů přidávat. A vy si stěžujete kvůli JEDNÉ křižovatce, kde bude opět dost pravděpodobně víc lidí křížit magistrálu, než pojede podél.
Praxe ukáže, jak to bude fungovat a kdo měl pravdu. Prioritu mají teď v Praze tramvaje před pěšími, koly i auty. Tak to prostě je.
To je dobře, že už je postaveno prodloužení tramvajové tratě z Pankráce na Budějovickou, že z ní je odbočka Jeremenkovou a na Dvorecký most. Že se nebudují další a další parkovací místa, automobilové radiály apod.
Mám jenom drobný dotaz: Z jakého roku jste k nám zavítal? Abychom věděli, jak dlouho to ještě bude trvat, než budou mít v Praze tramvaje přednost před auty.
*přednost před auty, cyklisty a pěšími. Z Václaváku mohla být klidně pěší zóna s pořádným cyklo friendly cyklopruhem bez aut a tramvají. Jestli Vám to někdo ještě neprozradil, tak přes ty tramvajové koleje se na tom kole dost špatně jezdí. Zkuste se nějakého cyklisty zeptat, jestli už podobný úraz někdy měl.
Václavské náměstí je příliš velké na to, aby bylo obsluhováno jenom pěší dopravou. A stavět jeho obsluhu na cyklodopravě, která je v Praze sprosté slovo, to nedává smysl. To, jestli z Václaváku bude klidná pěší zóna, závisí jenom na tom, kolik aut se tam pustí. Tramvaje tomu nijak bránit nebudou, jak je vidět na jiných pěších zónách s provozem tramvají. Místa pro cyklisty je tam také dost – Václavské náměstí je o fous širší, než běžné pražské ulice, takže tam cyklisté opravdu nebudou muset jezdit v kolejích, ale budou moci jet pohodlně vedle.
Podivejte se, jak je hluboko metro C a zamyslete se, jak by se asi napojoval Nuselak do tunelu. A ne, opravdu neni reseni zbourat ty bloky mezi vetvemi magistraly. Taky neni realne se vyhnout odbavovaci hale hlavniho nadrazi ani podjet masarycku a vyjet pred Hlavkovym mostem zase na povrch. Je to pitomost a nejspis neproveditelna. Tech vasich par lidi napriklad bydli na Vinohradech a je nehynouci ostudou, jaky je problem se MHD dopravit z casti Vinohrad nad muzeem na Vaclavak. Ano, z prvnich bloku nejlepe pesky, coz ale uz nejde od Trznice. Vecna nevytizenost linek 11 a 13 plyne z… Číst vice »
Zmiňoval jsem zahloubení pouze u Muzea, které bylo v minulosti vyprojektováno.
Ale tak vždyť se tam přeci (do nájemu na úrovni centra) rád nastěhuje někdo bez auta… Jistě, někteří takoví existují, nicméně to vylidňování center je fakt který indukuje to kolik jich asi tak je…
Naopak nějaký šílenec tyto ulice nezavřel pro auta, ale to se třeba v projektu Hradební korzo změní
Takže hradební korzo mínus…
Na většině rekonstruovaných tramvajových tratí a ulic v Praze přibyly další sloupy navíc oproti předchozímu stavu. Mizejí jednoduché úchyty z fasád domů, objevují se často naprosto hnusné sloupy, někde i s betonovými protizávažími a dalšími navěšenými „ozdobami“. Navíc Praha nemá žádnou koncepci stožárů veřejného osvětlení ani pro ulice v centru, existuje jich po městě na 40 typů… Vítězí, bohužel téměř všude, jen nutné technické řešení, bez zájmu o vzhled, prostředí, neschopnost či nechuť domluvit se s majiteli objektů.
Sloupy veřejného osvětlení… Myslíte jak se za Béma pronajaly sloupy firmě eltodo že na nich bude dělat servis a údržbu??? No tak firma eltodo nechtěla na lampch mít vedení (nebo za velkou úplatu) smlouva se sice vypověděl ale státě projekty nikdo nepřežila (zdržení a prachy )
Je mi líto, ale tohle je jen hospodské nadávání na celý svět. Praha koncepci má, IPR má jasné požadavky: – nové sloupy černé – všechny nové sloupy pro trolej musejí mít přípravu na veřejné osvětlení Každý nový stožár je podle jednotných pravidel. U těch starých bych rád viděl toho smělce, který nařídí výměnu úplně všech a ekonomicky to obhájí. Pro betonová závaží máme v Praze funční a zároveň estetické řešení. Dávají se na stožáry profilu H, takže závaží běhá uvnitř profilu a vedle stožáru nemusí viset nevzhledný betonový koš. (srovnejte https://mapy.cz/s/hadepevano a https://mapy.cz/s/manehapape) Chuť domluvit se s majiteli objektů by… Číst vice »
A byly ty tramvaje nutné? Myslím si, že to dost dlouho fungovalo bez nich, je tam v dosahu metro i vlak. To je problém dojít někam 50 metrů?
Spíš si myslím že je to, aby lidi nedemonstrovali.
To přeci v demokratické společnosti není potřeba.
Ale pro jistotu tam nasaďme i tramvaje …
Zkazilo to klidný prostor a pěkný výhled na náměstí …
Ale kvůli demonstracím to rozhodně není. Navíc předpokládám, že když bude na Václaváku něco většího, tak se provoz tramvají přeruší. Taky to není kvůli tomu, že by někdo nedošel 50 metrů. Ale podívejte se, jaký je provoz na Lazarské, nebo I.P.Pavlova. Tam stačí nějaká havárie aut a MHD v centru kolabuje, tramvaje to prakticky nemají kudy objet. Takže je to hlavně proto, aby se trochu rozmělnil provoz a případné výluky se řešily lépe. Ono to bez toho fungovalo proto, že ten provoz dlouho nebyl tak silný, ale více tramvají se do centra nevejde a i tak jezdí často plné. Byla… Číst vice »
Klidný prostor a pěkný výhled na náměstí? To je řeč opůvodním václaváku, který je kombinace parkoviště a víceproudé silnice?
Právěže to moc nefungovalo a zrušení se dlouhodobě ukázalo jako špatné rozhodnutí.
Jednak byla zpřetrhána vazba z Vinohrad do užšího centra, byť na mnoho cest metro vůbec není optimální (Mírák–Můstek je obrovské zdržení jen přístup do stanice, navíc není bezbariérové), jednak to vytváří zranitelné úzké hrdlo v Ječné.
Tady vůbec nejde o to dojít 50 metrů, ale usnadnit pohyb po centru a jako bonus mít náhradní trasu pro případ kolapsu.
Doplňuji ještě, že tramvaje z Vinohrad jsou na jediné současné trati ve špičkách na hraně kapacity.
Ano, vláda nechce demonstrace, tak se na jednom náměstí postaví tramvajová trať… Ach bože. Ani se neptám, na čí demonstrace tímto míříte.
Řeknu vám jedno tajemství, je to tak moc tajné, tak sdílejte, než to smažou!!!
Připraven? Provoz tramvají se na těch pár hodin dá přerušit.
Možná než vymýšlet konspirace byste si mohl přečíst důvody tramvají na Václaváku, ne?
Nebyly nutné, ale je to několik much zabitých jednou ranou. Potřeba odklánět peníze a magistrát to řeší přes DP, tak je potřeba investovat do něčeho, co souvisí s MHD. Tohle se nabízelo. Navíc propojka Vinohradské a Vodičkovy se bude hodit v případě různých výluk, tohle bylo fakt úzké hrdlo tramvajové dopravy.
A je to ideální záminka, zase zrušit nějaká parkovací místa bez náhrady, jak se to děje již asi 10 let. Auta jsou ošklivá a na jejich řidiče a majitele magistrát kašle, resp. kdyby jen kašlal, bylo by to super, jen hází klacky.
Jak jste přišel na to, že to bez tramvají fungovalo?
Ano, pro někoho je problém dojít i 30 metrů.
Ostatní vaše spekulace jsou spíš k pobavení než k zamyšlení.
Adámek už dlouho na Václaváku neviděl sbírku russáckých onucí jako je Rajchl a Hamplová co věští benzín za stovku a chleba za stopade.
Ale tramvajema to nebude, prostě to už přestalo bavit i ty dvojzubce, co na ty demonstrace chodili…
Jaký je problém s demonstracemi? Nezvládnou lidi uvolnit 8 metrů napříč?
Klidný prostor a výhled na náměstí? Prohlédněte si to aspoň na Panoramě Seznamu, když jste tam nikdy nebyl.
Tramvajový provoz na Václaváku se zastavuje při demonstracích už teď, není důvod, proč by to v budoucnosti mělo být jinak.
Fungovalo? Jste asi nikdy nemusel kvůli nějaké havárii jet odklonem přes Nusle nebo Palmovku a na odjezdu z konečné čekajícím vysvětlovat, proč tam čekají třeba 20 minut a déle u prázdné smyčky 😀
Těm nejvíc vadí že jim nikdo nic neřekl… což SNAD už řeší tabla, pomalinku…
Trošku v kontrastu s tím, že lanovka do Bohnic by prý narušovala panorama a krajinný ráz.
No, tak jste si trochu zapřeháněl…
Rozdíl mezi sloupem pro lanovku a tramvajovou trolej snad poznáte, ne? Aspoň podle velikosti.
No nevím, lanovka měla mít celkem 5 podpěr na trase dlouhé přes dva kilometry . Zde vidíme 3 sloupy na ploše zhruba 20m2, které prostě historické centrum fakticky hyzdí. Nemyslím, že je srovnání úplně od věci. Nicméně, ono už je v Praze zvykem, že se na vizualizacích před stavbou bezostyšně lže. Zastávka tram Hradčanská po rekonstrukci vypadá jinak, než na vizualizacích před rekonstrukcí. Park Marie Terezie také. Podchod pod Strakonickou – stejný příběh. Sloupy na Václaváku také. V souvislosti s rekonstrukcí té Hradčanské a prodloužením metra A také tvrdili, že po zahájení provozu prodlouženého úseku metra bude posílen tramvajový provoz… Číst vice »
Zato šestiproudá dálnice na mostě přes Vltavu v Trojské kotlině ráz krajiny nenaruší 😡
Chápu veškeré komplikace, ale stejně je mi líto, že se nepodařilo obnovit kotvení do fasád. 😞
To je líto i mně, protože preferuju čistý prostor. A v centrech měst je obecně málo místa, spousta inženýrských sítí a musí se to tam všechno vejít. Město by tedy mělo vynaložit maximální úsilí, aby majitelům případné komplikace s věcným břemenem vynahradilo v zájmu čistého prostoru. Tím víc na náměstí a velkých pochozích plochách.
Kdyby se používala v Praze u tramvají řetězovka (např. v Polsku zcela běžná věc i v centrech), stačila by těch sloupů půlka.
Možná na rovných tratích, to ano. Ale nikoliv na křižovatkách nebo v obloucích. A sám víte, jak jsou tratě v centrech klikaté, takže by se toho moc neušetřilo.
Právě v centru to vypadá dost hrozně když tam máte místo pár drátů v rovině takové masivní železniční vedení.
V křižovatce řetězovka nijak nepomůže, naopak je tam pak násobek drátů. Na rovné trati, to je jiná.
Nejen v Polsku. celý Liberec vč. trati do Jablonce má řetězovkové vedení.
Jen připomenu, že prakticky všechny projekční kanceláře hledají projektanty trakce. Pokud chcete speciálně někdo dělat tramvaje, Metroprojekt už čeká s otevřenou náručí. Zkuste to a uvidíte, jak Vám budou vycházet dopínací úseky, kotvení, apod. 🙂 A jak je super domluva s architekty na čemkoli…
Metroprojekt čeká už dlouho. Pokud je mi dobře známo, mají tam na trakci snad jen jednoho nebo dva lidi.
Jinde to není lepší, co se TV MHD týče.
Jaká je potřebná kvalifikace? Já bych to klidně zkusil, ale obávám se, že by mě tam nevzali 🙂
Váš zaměstnavatel (nejmenovaná firma sídlící na Praze 8) takovou projekční kancelář má. Poptejte se u kolegů 😀
Rozumět tomu a umět to nakreslit aby to bylo funkční a realizovatelné. Hlad je takový, že by nebyla třeba ani maturita.
Z toho jsem blázen. Snad dvacet let plánují a neplánují vrácení tramvají na Václavák. Metro tam stojí ještě déle. A najednou přijdou na to, že tramvaj potřebuje proud z drátu který je nad kolejemi a že ten drát musí na něčem viset a ta tyč s drátem musí být zapíchnuta do země, která v tom místě není dost pevná. Tak kdo je tady vlastně blbec?
Chtěli jenom tramvaje a oni jim tam k tomu vyrostly sloupy 🤣.
Kdo by to čekal, když v powerpointu nic takového nebylo 🤣
Já jsem se musel podívat na datum, jestli dneska není apríl. Vážně je možné, že město zadá architektovi vyprojektovat tramvajovou trať přes náměstí, on to pro vizualizaci nakreslí bez stožárů, ačkoliv ví, že tramvaje potřebují trakční vedení, a když tam stožáry nakonec být musejí, tak vyčítá dopravnímu podniku, že jeho tramvaje nejezdí na baterky? Tohle se fakt může stát jen v takovým banánistánu.
Já si myslím, že to moc dobře věděli, ale schválně to do studie nepřiznali, jelikož by se proti tomu zvedla nevole a trať by na Václaváku nevznikla…
Studie vznikla a byla prezentována se stožáry pouze na okraji náměstí, které se schovají mezi stromořadí. Což byl taky jeden z hlavních a mnohokrát opakovaných argumentů, že tam ty tramvaje nebudou hyzdit veřejný prostor. Takže docela chápu, že se lidi cítí být podvedení takovýmhle řešením, před kterým byli chlácholeni, že to nebude ani vidět.
To je pravda. Ale sloupy jsou „schované“ ve stromořadí pouze na rovném úseku. Nikde jsem ale neviděl vizualizaci sloupů v křižovatce. Takže buď jsem je přehlédl nebo prostě ve vizualizaci nebyli. Proto výše píšu, že to do studie schválně nezpracovali a tím myslím ty sloupy v křižovatce. Navíc jak sám říkáte „Studie vznikla a byla prezentována se stožáry pouze na okraji náměstí, které se schovají mezi stromořadí.“
Dobrý den, přečetl jste si ten článek pozorně?
Pořád nechápu v čem je problém. Prostě normální sloupy jako všude. Není to žádná krása, ale ničemu to nevadí. Celé to náměstí není kdovíjaká krása, a pár sloupů mu nemůže uškodit. A ten nápad, kupovat stovky bateriových tramvají jen kvůli výhledu na NM, to soudný člověk prostě nemůže vymyslet.
Dalo by se to vymyslet možná i lépe, ale je to taky otázka ceny a umu architektů, aby vhodně dokázali stožáry do toho prostředí zakomponovat.
Ono by se na prejezdove baterie daly predelat vsechny tramvaje. Vzdyt ona na tu baterku nemusi ujet ani kilometry, bavime se tu o par set metrech a pak ma kupu casu na dobiti. Kdyby rekli, ze musi umet jet na baterky prubezne 5 procent casu, zadne drama by se nekonalo.
třeba to jednou bude shledáno účelným a začne se to zvolna zavádět na nově dodávaných vozech. Zatím to ale moc účelně nevypadá a navíc zavádět to hrc frc do dvou let i na vozech existujících je volovínium.
Právě proto aby to nebylo „z ničeho nic“ tak začít zavádět by se měly právě teď… kdyby mi někdo řekl „ty sloupy tam budou cca. deset let (pak budou jen dva, menší, pro rovnou)“ tak to bych bral… ale v podání „možná jednou začneme“ to už je jiná.
Předělání na bateriový provoz znamená kompletně novou trakční výzbroj a celý řídící systém. A následně to celé schválit u drážního úřadu To by se stěží z hlediska životnosti vyplatilo u nových 15T, pokud by do toho vozu šlo někam nacpat měnič a baterie. Zbytek vozového parku můžete rovnou hodit do šrotu. A co smlouva na nové 52T? Tu také můžete rovnou hodit do koše. Víte proč odmítli na Ukrajině relativně nové T6A5 z Ostravy? Protože by jim museli předělat celou trakční výzbroj. Ova i Brno mají totiž jen takovou „drobnost“, opačnou polaritu. Tramvajová výzbroj už prostě není jak za pana… Číst vice »
On je problém do těch tramvají vůbec dostat klimatizaci za normální cenu.
Do nových?? Právě teď se mají objednat, ještě by to celkem šlo…
Konalo. Tohle funguje tak na starých vozidlech
Konalo. Je to elektrická výzbroj vozů.
Já tam právě vidím ten rozpor mezi tím, že tam dáme běžné sloupy, které skvěle fungují někde ideálně vedle chodníku mimo centrum, do velmi specifického prostoru. Přímo uprostřed jednoho z nejdůležitějších a nejdražších míst v ČR by se mi líbil nějaký subtilní sloup, který odpovídá speciálně tomu místu vzešlý ze soutěže. V takovém případě jsem ochoten akceptovat i vyšší cenu.
Nenaše jsem v článku nikde vysvětlení, proč jsou ty sloupy dvakrát vyšší, než je pro tramvajové vedení potřeba. Nevidím tam nic, co by bylo upevněné výš, než cca v poloviněi sloupu. Běžně vysoké sloupy by asi nikoho do očí nebily.
Tuší někdo?
Zmiňuje se tam ta kombinace s veřejným osvětlením…
Podle mého názoru je to kvůli veřejnému osvětlení. Obyčejně bývají svítidla nějakých 10 m nad zemí, ale protože jde o osvětlení velké plochy, tak jsou stožáry vyšší. Ale je to jen domněnka.
Jak jako že se nepočítalo se stožární trakčního vedení a na čem by to trakční vedení bylo jako připevněné. Jak já na té vizualizaci vidím asi 30 stožárů na straně nahoru a 30 stožárů na straně dolů, to nejsou kmeny stromů 😉
jasně že jo, ale byly decentně schované ve stromořadí. Tady najednou trčí uprostřed náměstí ,a to v té vizualizaci jaksi chybí…
Však, a jsou tam kde jsou kreslené??
O to tu asi běží, že?
Jestli jsem dobře četl, existuje řešení formou hybridních tramvají. Tvrzení, že na to ještě technicky nemáme, nerozumím. To jsme izolovaní od zbytku světa? Co hybridní trolejbusy? Nechci vytvářet konspirační teorie, ale asi se něco pokazilo.
Situace je v principu celkem jednoduchá. Pražská trolejbusová síť se buduje úplně od nuly, tedy není žádný problém postavit trakční vedení pouze v nezbytném rozsahu a nakoupit všechny trolejbusy parciální s možností jízdy na baterie. Tramvajová trať na Václaváku je pouze dílčí doplnění stávající sítě v centru, na které jsou provozovány nižší jednotky stovek stávajících tramvají, které jízdu mimo trakční vedení neumožňují. Stavět takovou trať bez trakčního vedení nedává naprosto žádný smysl, neboť takováto trať prostě musí být sjízdná pro všechny typy tramvají. Něco jiného by třeba byla nějaká trať na periferii, kam by byla určena jedna, dvě konkrétní linky… Číst vice »
Gratuluju, jsi 157. kdo sem přišel napsat přelomovou myšlenku o výměně všech pražských tramvají za hybridní kvůli 60 metrovému úseku.
Fakt si myslíte, že taždá tramvaj, která Václavákem projede (při výluce i ta, která tam normálně nejezdí) za sebou potáhne vozejk s baterií? Anebo snad všechny tramvaje, co se v Praze vyskytují budou ze dne na den poslány do šrotu a jednoho krásného dne ráno vyjede těch několik set nových tramvají podle vašeho nápadu?
Tady to paradigma stojí jinak – Proč se architekti ohánějí bateriovými tramvajemi, když nikdy v zadání nebyly a Praha je ani neplánuje?
Spíše mi přijde, že se architekti snaží stočit diskusi od toho, že někde pochybili. Očividně se to u pár lidí daří.
Že na to technicky nemáme, neznamená, že to je to obecně technicky neřešitelné, ale to, že na to tramvaje v Praze nijak připravené nejsou a stěmi současnými i objednanými to neřešitelné je. A vzhledem k tomu, kolik linek Václavákem projíždí to opravdu není tak snadné, jako ve městě kde mají jednu, dvě nové travajové linky a prosadí si tam pár stovek metrů bez drátů. Tak si to pro to připraví už od začátku,
Nemuselo by to být ihned… ale to že ani v těch současně objednávaných nejsou ba nemají dokonce ani požadovanou možnost dodatečného osazení znamená že „příštích 20 let ani ťuk, potom možná pomaličku“…
Tak jelikož jezdí pořád spousta tramvají T3, které dosud nebyli schopní nahradit novějšími, tak hybridní tramvaje s bateriemi jsou jen vzdálený sen. 😛
Aspoň ty sloupy vypadají originálně. Taky tam mohl úřadovat stejný architekt jako v Pardubicích, kde mají v hlavní pěší zóně obyčejné tlusté oceláky.
https://www.granit-lipnice.cz/wp-content/uploads/2018/03/2-13.jpg
A teď si představte, jak by to vypadalo v Pardubicích na pěší zóně, kdyby tam ty sloupy byly vyvedené v „pražské hřbitovní černé“.
Opačně zas, pokud by v Praze ty sloupy na Václaváku byly „na stříbrno“, určitě by tak moc nerušily pohled na Museum, jako teď, ale zas by to nebylo v souladu manuálem „Černá Praha“.
Pokud si pamatuji, v Pardubicích se protestovalo ne proti sloupům jako takovým, ale hlavně proto, že na třídě Míru jsou ty nejobyčejnější šedě natřené oceláky, zatímco hned vedle na náměstí Republiky jsou trolejové sloupy zcela jiné, podstatně hezčí: https://mapy.cz/s/nujukagave
A teď si představte, že v Brně na Mendláku mají po rekonstrukci ty sloupy trakčního vedení a osvětlení vyvedené originálně – v červené barvě, to je teprve krása!
https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2023/02/mendl1.jpg
Hm, když tam projíždím tak nijak divně nevypadají… spíš tak nějak potvrzují „podivnost“ celé té plochy. Jedny zastávky se vymístily „do rohu“ kde se přetlačují na příjezdu s kolonou aut, na druhé straně vzniklo „placaté nic“ a v rohu dada kovová houština…
Ale případně přebarvení je to nejmenší.
Představte si, kdyby architekt zapíchl tlustý černý sloup přesně doprostřed Třídy Míru, aby byl v kolizi s pohledem na Zelenou bránu. Mě by se to nelíbilo a věřím, že Vám také ne. Za mě Pardubice OK, Praha ne.
Kazdy porad Praha Praha…
Brno nebo treba Olomouc maji tisickrat hezci namesti…
Tak proč si čtete článek o Praze? Nikdo vás nenutí.
V Praze jsem bydlel 6 let a přes Václavák chodil min. dvakrát denně. Obnovení tramvají rozhodně nepodporuji. Pamatuji je ještě v 70. letech a bez nich to tam bylo podstatně lepší.
Já se v Praze narodil a bez mála 60 let tu žiji a mám zcela opačný názor. Tramvaje k městu patří a na Václavském, stejně jako na Příkopech mi chybí. Jsem velice rád, že se vrací, a to nejen, že bude cestování rychlejší, ale pomůže to i při dalších případných odklonech v okolí. teď se z Vinohrad a Strašnic dostat z míst, kde není přímo vstup do metra na Václavské je dost protivné. Vinohradská se konečně zase stane důležitou dopravní cestou.
Proč z těch sloupů neudělají nějaký zajímavý umělecký dílo?
Václavák byl dřív koňský trh. Nemohl by třeba David Černý vytvořit koně, jak šplhá po sloupu? Když bude z imitace slámy (drátěný), hmotnost bude nižší. Navíc může být podsvícený.
Připomene to původní funkci náměstí a zároveň trochu odhnusní sloup. 🙂
víc korporátního kýče od Davida Černého je přesně to, co Praha potřebuje
D. Černý má toho po Praze asi ještě hodně málo…
Černého do toho raději netahejte – arogatní vůl, sorry. Osobní zkušenost. 🙁
Ano, a ani si ještě nevšimnul, že komunismus skončil před 35 lety.
Koukám, že David Černý je ideologicky neprůchozí. 😳
Ideologií to není, spíše jde o to, že už nás prostě se*e.
Potkat se osobně s Davidem Černým si přeju už mnoho let.
Ještě to chce dotáhnout. V Brně je zvykem, že na drátech se ještě gengle staveništní rozvaděč. To dáte…
…a taky pořádnej kokot – pardon orloj – tomu náměstí chybí ;o)
Tak *orlojů* už je tam dost…
tak DPP koupí pár tramvají na baterie a stožáry i troleje mohou odstranit. Umí je kde kdo, i Škoda Transportation.
OK, místo mínusů pokusím krátce napsat. Nejde o tramvaje na baterky a jen úsek Václavské náměstí pro jednu, dvě linky. Jde o to, že Václavák bude sloužit i jako objízdná trasa pro dnes nedostačující a zničenou (vyžadující opravu) Ječnou. A momentálně objízdné trasy scházejí. Nyní jsou jen Nusle a přes Žižkov/Hlavní nádraží.
Seifertova trpí občas na havárie vodovodu a ve špičkách často na omezenou průjezdnost od Olšanského náměstí k Bulharu. Pokud se sejde výluka v jedné s nějakou nehodou ve duhé, tak za půl hodiny stojí provoz i na několika tratích na kraji města. Pak jsou na odklon už jen Nusle a Palmovka-Karlín, což je už dost velké zpoždění a vynechané dlouhé úseky trasy.
A a na které lince těch pár tramvají bude jezdit. 3? 5? 9? 14?, 24? a ty budoucí na Vinohrady? K tomu polovina nočích linek. To jsou stovky vozidel a to máme ještě objízdné trasy při závádách v provozu a při výlukách. Takže většina vozového parku,
Řekl někdo že to musí být letos? Stačilo by aspoň začít…
Možná by bylo schůdnější napájení ze země (APS) jako to mají třeba v Bordeaux, nicméně by se muselo na to upravit stovky tramvají.
Jo ještě schválit komentář s názorem ❓🤣
No nic, tady v ČR politický tlaky úplně všude. Prostě větší bere všechno.
Začíná se mi již zvedat kufr z populistických čachrů❗
Je to váš první komentář zde, proto se schvaluje ručně. Protože může jít od spam nebo člověka porušující pravidla diskuze.
A kam ses s tím kufrem vydal? Vychod nebo zapad?
Nekdy se ty prispevky overuji. Nestava se to jen tobe.
Já se na ten názor moc těším, podle tohoto příspěvku soudím, že to bude něco světaborného…
A jinak predchozi clanek na toto tema ma v diskuzi fakt luxusni sbirku trollu. Takovy hnojomet se hned tam nekde nevidi…
Problem je hlavne to, ze dane sloupy jsou odporne per se. Uzit nejake estetictejsi, historizujici a v nejake lepsi kompozici.
Coz je ale tezke kdyz pan architekt ci kdo sni nesmyslne sny o tramvaji bez troleji
Ono by v zasade stacilo, kdyby pan „architekt“ premyslel hlavou a nevybral pro ne cernou barvu nateru, ale nejakou normalni svetlou (stribrna/bila/max. nejaky rozumny odstin svetle sede), cimz by je v podstate „zneviditelnil“. Takhle jenom zduraznil jejich vysku a hnusnost…
Velmi ale velmi hnusné až přímo odporné.
Zadrátované náměstí s požehnáním architekta. Kolik za to jen dostal, inženýr.
Chápu náhle vzniklý přetlak vašich myšlenek. To muselo ven. Také se mi to nelíbí.
Prosím pana redaktora o opravu a doučení se češtiny:
Vysoké sloupy… zkalily. To je takový problém? TY sloupY zkalilY.
Díky.
Uz, aby se tahle blbost modernizovala.
Aby český jazyk dále degradoval? Co ho rovnou nahradit němčinou?
Tak iotisté byly , právě naopak, hnusní reformátoři kteří naší tradiční českou řeč změnily změnami ve výslovnosti i/y …
Proc nemcinou? Slovaci prestali rozlisovat i/y v pricesti a nemyslim, ze jim to uskodilo
Nevím, proč by se čeština měla přizpůsobovat lidem, kteří ji ani za 15 let nezvládnou. Nechcete i jednodušší testy na řidičák? Nebo jednodušší maturitu?
Slovenština se tímto způsobem modernizovala a i/y v příčestím minulém tam rozhodně nikomu nechybí. Stejně tak bych opustil bazírování na mě/mně. Významový rozdíl žádný, jen pruda.. Pak by ve škole aspoň zbylo více času na skutečně podstatné věci, jako pochopení psaného textu, rozpoznávání manipulací/dezinformací atd.
Nechcete zrušit i rozlišování mezi „tě“ a „tobě“, když podle vás významový rozdíl žádný, jen pruda?
Tě a tobě se jinak vyslovuje. Nikdo s tím nemá problém.
Zkalili a zkalily se vyslovujou stejne poslednich cca 500 let. A neni duvod proc je psat jinak.
Pravopis není čeština
Jak souvisi psani stejne vyslovovaneho pismena v minulem příčestí s ridicakem?
Kdyz spletu jedno, urazi to pana Zlamalika. V druhém pripade jde o život.
Používání interpunkce jste zjevně taky nepobral.
Pisu na mobilu a bohuzel zdejsi system komentaru neumoznuje opravy.
Ja to nechapu. Cestina uz 500 let nerozlisuje mei y a i. Obrozenci se pred 200 lety u stolu rozhodli, ze to v pravopise (ne v mluvené cestine) chtějí presto udrzet. A my ted budeme tvrdit, ze ten kdo pise „sloupy zkalili“ je primitiv, zatimco geroj pise „sloupy zkalily“. Je uplne jedno, jakou ma strukturu vety, natoz odstavcu. Hlavne ze ma spravne i v pricesti. — Jeden z duvodu, proc platim za tenhle web, je ze clanky maji hlavu a patu. Takovych webu v Cesku moc neni. A je mi uplne jedno, jestli pan novinar prehlidne pravopisnou shodu prisudku s… Číst vice »
On je ten český pravopis taky trošku testem všeobecné inteligence.
Když někdo nepobere shodu přísudku s podmětem, něco to o jeho inteligenci vypovídá.
Průměrně inteligentní člověk si umí si zapamatovat, že ,,ženy si hrály s tvrdým a muži šli potom domů s měkkým“.
Hele, dyť si to vysloveně cucají z palce… „Takové sloupy však mají mnohem menší údržnost a musí jich vzniknout více.“ A proto jsou tam tak vysoké sloupy jako snad nikde jinde?? Které tím pádem musely mít extra základy? Anebo kdyby tam nebyla ta deska v podkladu, tak by bývaly ještě vyšší??
Za mně je nejhorší kombinace velký počet x velká výška. Buď jich mělo být míň, anebo teda když se jinak nedá tak aspoň poloviční.
Třeba příprava na LED obrazovky a repráky při demonstracích, něco jako na festivalech. A pak bych to tam nechal rovnou a Václavák bude jeden velekej klub, drogy už tam stejně frčej 🙂
Selský rozum tentokrát neplatí.
Potřeba základu s vyšší únosností není daná hmotností sloupu, ale především horizontálním tahem od nosných lan troleje. Jde o to, aby se základ nepřeklopil.
Ano, a horizontální tah je tím vyšší čím vyšší je páka neboli výška upevnění…
Celé je to naprosto šílený flamewar vyvolaný exstarostou Prahy 1.
Tady vůbec nejde o Václavské náměstí nebo nějaké sloupy, ale jen o politický boj.
Jakože kdo nechce tam ty sloupy, je proti tramvajím? Možná kdyby to jinak nešlo.
To teda nemáte pravdu, mě žádný starosta neplatí ani nenapovídá, že je to hnusné bylo jasné z první fotky…
Sloupy trakce vkusné nejsou ale výrazem „pěst do tváře Václaváku“ bych je označil.
*neoznačil zatracený autocorrect
Toto není formulace kterou bych použil já… moc melodramatická. Ale ne zase tak daleko od toho co si myslím.
Teoreticky by šlo udělat řadu sloupů po krajích a mezi nimi nějakou „pavučinu“, na níž by viselo vše potřebné. Jenže takové sloupy by musely být silnější a vyšší. Další problém je, že spodní část Václaváku není v ose horní, takže stejně to nebude symetrické.
Zvýšit a hodit na ně dvě český vlajky a jsem s tím v pohodě.
Vyjádřit se nějak komplexně, aby to pochopil i laik, by bylo na samostatný článek nebo přednášku. Tak z mého pohledu jen stručně: 1) Pokud jde projet tramvají bez trolejí v jiném městě, můžeme projet centrem bez trolejí tramvají i tady v Praze. Problém je, že investice do vozového parku by byla mimořádně obrovská. 2) Mnoho lidí věří vizualizacím, ale už dlouho poukazuju na to, že ty vizualizace neobsahují všechny prvky. A najednou se lidi diví, že křižovatka vyžaduje stožáry a daleko víc než na přímé trati. 3) Několikrát jsem se setkal s tím, že architekti ve svých návrzích, které se… Číst vice »
Já bych si takový článek rád přečetl, zkuste něco poslat redakci. Potřebu sloupů chápu a souhlasím s tím že potřebné sloupy by měly být lepší provedení a být lépe zakomponovány do náměstí, jak se to povedlo u těch s osvětlením a prezentace budoucích pro novou trať podél náměstí. Co mi vadí, a zřejmě dost ostatním taky, je hlavně nevhodné konkrétní provedení stožáru bez ohledu na místní specifické použití, umístění doprostřed kde skutečně kazí panorama (více než most pod Vyšehradem nebo lanovka do Bohnic) a nadměrný počet zřejmě plynoucí z toho osazení přímo nad podchod. Stále jsem přesvědčený že by to… Číst vice »
Tak kámen úrazu vizualizací je názorně vidět na Novém Pergoláku.
Naprosto s vámi souhlasím. Vizualizace jsou zpravidla vyvedené v příjemných pastelových barvách světle šedé, pískové, ekologicky zelené a nebesky modré, postavy na nich jsou mladé, atletické, radující se ze života. Pokud se jedná o nádraží, je na peroně zpravidla nezbytné ICE. Výběrové komise jsou často až tak moc „kompetentní“, že zpravidla hodnotí krásu vizualizací, zato funkčnost projektu je jim ukradená – viz Praha (kromě Václaváku bez sloupů) Pergola na Hlaváku, nebo v Brně přednádraží, či Mendlák. Pak se to po slavnostním otevření stejně předělává dodělává a vznikají noví kočkopsi. https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2023/11/406284880_935763994580401_7650003164257831256_n.jpg Co se architektů týká, tak někteří po sobě chtějí zanechat… Číst vice »
Mně to nevadí. Václavák není Staromák… Víc než sloupy bych řešil celkovou odpudivost prostoru s podivnými individui…
Já teda víc podivných individuí potkávám na Andělu nebo Palmovce než na Václaváku, ten je akorát plný turistů.
Asi tak. V úterý jsem to prošel celé odspoda na céčko. Dole rozkopáno (vypadalo to jako výkop na elektriku), v celé spodní části byly cítit fekálie.
Jediné pozitivní od minulého průběhu byl vyšší počet restauračních zahrádek, čimž by se to teoreticky snad dalo nějak oživit něčím užitečným…
A teď otázka do pranice. Jak to bylo řešeno, když ty tramvaje ještě v 70. letech jezdily?
Nebyla tam křižovatka.
Byla, ale měla jiné parametry. Václavák byla obyčejná silnice a trolejové vedení viselo i v křižovatce na stožárech na ostrůvcích. Tehdy měl Václavák jinou funkci i prostorové uspořádání, takže nikdo nějaké pohledy někam moc neřešil.
Máte to částečně napsané v článku.
Nějaké záběry z Václaváku z roku 1967 jsou na tomto videu:
https://www.youtube.com/watch?v=hROH-fGYEOs
To jsou problémy…. Navíc bych. řekl že to jsou sloupy pro stávající trať aco až tam vzniknou pro r novou.
To, že je uprostřed Václavského náměstí více sloupů na tramvajové vedení, než bylo na vizualizaci je něco co se mi nelíbí. Současně však rozumím, že při realizace takto velké stavby k úpravě detailů z praktických důvodů dochází. To čemu nerozumím je ten povyk kolik několik sloupů navíc vyvolalo.
Jednoduše – tomu povyku hodně pomáhají odpůrci tramvají.
Hlavně že šotosen se splnil.
Tento „šotosen“ umožní přepravu tisíců lidí denně a ulehčí přetíženým tratím i křižovatkám v centru. Je to ryze praktická záležitost.
To je ale překvapení, tramvaj potřebuje sloupy a troleje. Měl jsem za to, že to je jedna z věcí, kterou měla architektonická soutěž řešit.
Architekt něco namaluje a realita je jiná.
Ale ono to proběhlo legitimně, v soutěži, aspoň podle vizualizace, se měly sloupy schovat mezi stromy, samozřejmě by měly osvětlení atd.
Pak to se ale bez soutěže změnilo i se souhlasy architektů, ale už ne s tak velkou prezentací před veřejností.
Překvapení je v jakém množství a jakém provedení. Nějaké sloupy čekal asi každý, ale ne co 10 metrů a ještě uprostřed náměstí.
Jenže kdyby to vybalili narovinu hned, ono by to zakolejování a zadrátování dost možná neprošlo. Tak si to nechali pro sebe, malůvky udělali krásné a spoléhají na to že teď už to nikdo nevykope. Za mně slušná křivárna, a někteří to zcela určitě věděli předem…
Umistit vse do puvodnich ruzic i za cenu vynuceni/vyvlastneni s majitelem domu. Vyresit legislativne. Oba dva sloupy zrusit a tahat z okolnich sloupu. Todle je fakt desnej paskvil a ostuda.
Jako že za odmítnutí nové kotvy do zdi vám někdo sebere dům? Opravdu? Není to noc mírné?
Zastřelit a mrtvolu znesvětit…
Neyblo tím myšleno spíš i přes nesouhlas zřídit růžici a tedy věcné břemeno ve veřejném zájmu?
Mě by dost zajímalo, jak se to řešilo v minulosti. Když se před +- 100 lety zaváděly tramvaje, tak se primárně troleje kotvily na domy, ne? Proč s tím tehdy nebyl problém a dnes ano? I dřív byl co dům, tak jiný majitel. Byli majitelé tak rozumní, že chápali potřebu tam držet jak troleje tak osvětlení (viz Vodičkova za rohem) anebo neměli na výběr a dostávali to rozkazem od státu/magistrátu?
No ono před 100 lety se jaksi nikdo majitelů domu na to, jestli se jim to líbí, neptal.
Ne? 🙂
Za první republiky?? Tak to bych se hodně divil.
Na historických foto jsou poměrně pěkné nízké sloupy s výložníkem, pravda poměrně hustě, ale ne uprostřed náměstí, pěkně na okraji chodníku.
Dostávali za to zaplaceno.
Co už tady někde zaznělo, tak dříve nebyl takový provoz tramvají a i vliv zavěšení troleje na dům byl menší.
Nu, těch tramvají naopak možná jezdilo – alespoň v době krátce před zavedením metra – naopak více. Trolejové vedení se snad dělá i subtilnější než dříve. Podle mě by stačilo zavést nějaká pravidla pro strpění závěsů osvětlení a napájení MHD na domech za přiměřenou úplatu. Ty sloupy také musí město platit.
Nechci vyvlastnin zadny dum, jen ve verejnem zajmu umistit trol.vedeni na dum.
Vy se ve věci nějak vyznáte? Zrušit a tahat? Víte, co to trolejové vedení obnáší?
Vyvlastnit půl Václaváku? Tak to by se Praha nedoplatila. Nehledě na to že to je stejně úplná blbost, protože tramvaj na Václaváku není stavba státu a město nemůže vyvlastňovat.
JUDr. z Vysoké školy života v tom má jen dvě chybky:
– Návrh na vyvlastnění může podat klidně i soukromá osoba, kritériem je veřejný zájem, který se vyvlastěněním sleduje.
– A pokud se jedná o stavbu na území Prahy, je vyvlastňovacím úřadem Magistrát hlavního města Prahy, takže město je naopak fakticky tím, kdo by vyvlastnění provedl.
Rozdíl mezi samosprávou a výkonem státní správy v přenesené působnosti vám nic neříká? Magistrát nerovná se město. Navíc u stavby v majetku města by byl nejspíš MhmP prohlášen za podjatý jako v případě silničního okruhu a museli by to rozhodnout v jiném kraji. Soukromá osoba si může navrhovat co chce, o vyvlastnění vždy rozhoduje orgán státní správy a je možnost soudního přezkumu.
Proč Vy tu v poslední době každého, kdo má jiný názor, označujete jako absolventa Vysoké školy života?
Nechci vyvlastnin zadny dum, jen ve verejnem zajmu umistit trol.vedeni na dum.
A když to nenechají?
Mám barák dostupný tramvají, což by měla být výhoda. Je to veřejná infrastruktura, kterou mám jako vlastník/nájemník možnost využívat. Tak to bude něco málo stát, část mi může město vynahradit. Jednoduché. Procházejí mnohem horší, až absurdní zákony a vyhlášky. Toto podle mě naopak není nic proti ničemu.
Rozhodně nejsem tak radikální, není třeba hned vyhrožovat. Ale zcela jistě jsem pro domluvu… i za cenu nějaké úplaty… aby bylo co nejvíce trolejí kotvených do fasád a následně i pro eliminaci sloupů ze středu náměstí.