Železnice Železniční průmysl

Les Echos: Škoda má exkluzivitu k jednání o koupi závodu Alstomu ve Francii

Jednotka Coradia Polyvalent z továrny v Reichshoffenu. Pramen: Alstom
Jednotka Coradia Polyvalent z továrny v Reichshoffenu. Pramen: Alstom
Podle francouzského listu preferují odboráři ze závodu v Alsasku španělského investora.

Škoda Transportation získala podle francouzského listu Les Echos exkluzivitu k vyjednávání se společností Alstom o odkup závodu v alsaském Reichshoffenu. Ten musí Alstom prodat, pokud chce ovládnout železniční divizi Bombardieru.

Podle listu dostala Škoda Transportation přednost před španělskou společností CAF. Les Echos to vysvětlují tím, že by CAF mohl být pro Alstom ambicióznějším rivalem než český výrobce. Alstom nechtěl jednání komentovat. Podle listu odboráři preferují španělského investora. V Česku na zprávu o exkluzivitě jako první upozornilo Echo24.

Alstom se musí továrny zbavit, aby se mu z hlediska antimonopolního práva uvolnila cesta ke spojení s železniční divizí kanadského Bombardieru. Ze stejného důvodu proto prodává i druhý závod v německém Hennigsdorfu.

Alstom v Reichshoffenu vyrábí jednotky Coradia. Škoda Transportation se už dříve k transakci odmítla vyjádřit.

Dosud největší akvizicí Škody Transportation, která od roku 2018 patří pod PPF, byla koupě finského Transtechu v roce 2015.

35 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
M262

Nestačí, že dělají ostudu lokomotivnímu průmyslu v Čechách a u Slovenských a německých sousedů…….🤨

JÁÁ

, HAHA,

Jarda

s Alstomem by měli spolupracovat na vývoji lokomotiv na vodík…

Jarda

….a tramvají

_Pavel_

To ovšem musí být snaha a výhodnost na obou stranách 🙂

Alf

Obavy odborářů chápu, pokud nebude naplněná kapacita výroby v holdingu na 100%, tak francouzský závod je první, kde se začne omezovat.
K tomu navíc nutno připočítat přirozenou nedůvěru k čemukoliv z východního bloku.

bkp

To možná taky, ale tam jde spíš o to, že odbory nechtějí dalšího „domácího“ výrobce do revíru Alstomu. Stačí že CAFu už před nějakou dobou prorazil, teď ještě škodovka.

Ondrys

Tady je ale řeč o odborech z Reichshoffenu, a ty právě preferují CAF, protože má smlouvy na dálkové jednotky a na RER (společně s Bombardierem). CAF právě slibuje, že zaplní výrobní kapacitu Reichshoffenu, což Škoda zaručit nemůže, a jako nový hráč na uzavřeném francouzském trhu nebude zpočátku takovou hrozbou pro Alstom jako posílený CAF.

Vladimir

Skodovka se ocividne chce stat se minimalne silnym evropskym hracem. Skoda electric se montuje do Solarisu, SOR aj vyrobcu, ktere se dnes prodavaji temer vsude. Skoda Transtech ma ambice dodavat jak tramvaje, tak vlaky na vyspele trhy. S dobrou strategii do 10 let bude jednou z vyznamnejsich dopravnich spolecnosti, protohe PPFka statni zakazky vyhrat umi!

Vlastimil Kocurek

To jste se pěkně zasnil, trochu jste pominul, že existuje také konkurence. Malujete to růžovou barvou, ale ve skutečnosti to bude hodně tvrdý boj, ve kterém Škoda není favoritem. Samozřejmě to nic nemění na tom, že jim to o to více přeji. Povede se o jen za mimořádného úsilí a při nadraftování tvořivých a velmi pracovitých lidí.
Škoda, že Škoda promrhala prvních dvacet let.

Vladimir

Mate pravdu, ale nesmylny sen to neni. PPF vzdy mela silu na to vyhravat statni zakazky. Skodovka bude muset investovat do technologii a vyvoje a to rapidne, ale min 30 let bude mit vybodu levnejsi vyvoje a vyroby.

Ondrys

O jakých státních zakázkách píšete? Zatím nevím o ničem v rámci Francie ani Německa, což jsou dva největší železniční trhy v rámci EU. To že PPF umí státní zakázky v ČR, a možná ještě někde ve východní Evropě, je pro zaměstnance v Reichshoffenu dost nepodstatné.

Vlastimil Kocurek

Ne investovat, ale vyvíjet nové technologie, a k tomu potřebujete právě nadraftovat na renomovaných VŠ talentované lidi. A ostatní se pokoušet přetáhnout odjinud. Jiná cesta není.
Takže v té akvizci, co si chce Škoda pořídit vlastně kupuje, i ty lidi.

bkp

Koupit či být koupen, o to tu běží.

Laik

Ať se to povede včetně know how, samotná výrobní kapacita mi nepřijde moc zajímavá. Ledaže má Škoda plány na expanzi na západ…….což pochybuji vzhledem k problémům s NIM.

_Pavel_

Bez plánů na expanzi na západ by investice nedávala vůbec smysl. Zapomínáte úplně na výrobu tramvají, kde má v Německu úspěchy.

Vlastimil Kocurek

Tramvaj a vlak jsou poněkud odlišné výrobky.

_Pavel_

Jsou to odlišné výrobky, ale není důvod, proč by to nemohlo být dělané v jednom závodě. Ve Finsku Transtech taky dělá tramvaje, vagony a plánují se i elektrické jednotky.

Vlastimil Kocurek

Jenže v tramvajích je Škoda usazena na zahraničních trzích trhu pevněji, jak píšete má výrobu ve Finsku, a také přidávám společný podnik v Petrohradu s Ruskem. Tam budou odbytové možnosti skoro nekonečné. Nicméně její bližší trhy jsou jen praha- brno -bratislava. Ostatní česká města hledají jiné tramvaje a dávají přednost jiným značkám (Liberec – Evo, Plzeň .Evo, Ostrava Stadler). Stejně tak Škoda montuje zařízení pro trolejbusy -asi u nás bez konkurence. Ale váš úvodní komentář na mne působil jako slohová práce na gymnáziu, že přeci je to úplně jasné, že to Škoda zvládne. K tomu je potřebné tak obrovské množství… Číst vice »

Kubrt

Plzeň i Ostrava taky mají objednané tramvaje Škoda..

Vlastimil Kocurek

Tak ano mají nemáchaný dobrý kokteil různých značel. Momentálně ve v Ostravě Stadler.

_Pavel_

Vůbec jsem nepochopil, co svým komentářem jste se snažil sdělit. Škoda se v západní Evropě snaží působit, z toho důvodu má i vývojové centrum v Mnichově. Mimo rozporuplného projektu NIM, jsou objednávky tramvají v Mannheimu a Bonnu. V ČR jste zapomněl u škody zmínit tramvaje 39 T pro Ostravu a 40 T pro Plzeň, kde mají být dodávky zahájeny koncem roku. Nechápu část o několika malých chybách. To jako, že dělají zmetky a na východě to je ok a na západ ať kašlou? Aby byl podnik prodán, musí být na prodej. Což Škoda ve vlastnictví investiční společnosti asi bude, ale… Číst vice »

Vlastimil Kocurek

Já to tedy zjednoduším: talová firma potřebuje kombinaci kladné i záporné motivace, prostě obojí: kladná je, že to zvládne, záporná je, že existence také nespí, Musí se s tím šikovně balancovat, polovina lidí má raději zápornou nebo kombinovanou. Jen na veřejnost se pouští jen to kladné. No a ta poslední věc je úplně mimo, vše je dnes na prodej. Fúzují spolu globální monstra u kterých jme si to ještě před 5 leta nedovedli představit. je to prostě šílené, co se děje. Malé firmy – tzv. outsideři budou vždy existovat, aby vykryly výrobky, které hlavní firmy nebudou dělat. Třeba Mustang, Wrangler… Číst vice »

Jiří Kocurek

Běžte ke Stadlerům, vysvětlit jim, že vlak a tramvaj jsou poněkud odlišné výrobky, že si mají vybrat co budou dělat, buď jedno, nebo druhé. Až se vrátíte s banánem v ruce a sněhem v botách, tak můžete rozumovat.

Vlastimil Kocurek

Ale já jsem nepopisoval situaci ve Stadleru, kde mají obě výroby velmi dobrý odbyt. ale psal jsem o Škodovce. Takže asi došlo k omylu. a v jiném komenetáři jsem vysvětlil že tím myslím podíl na trhu. Na trhu s tramvajemi bude Škodovka silná, to se dá predikovat už dnes, na trhu s vlaky je to neznámou.

Vlastimil Kocurek

Zeptám se ted pana Sůry jestli zde mohu dále diskutovat, když vám tak moc záleží na tom, abych zde nediskutoval.

Indian

Tam jde především o know how. Vývoz technologií směr východ stejně jako to desítky let dělá Čína.

Jerry

Moc to škodovce přeji rozšíří to její nabídku a firma která roste je úspěšná.

esc

Jak to rozšíří její nabídku? Škoda má koupit jenom fabriku, nikoliv licenci na jednotky Coradia.

Pe.tr

Tak to by si tam tu fabriku mohli postavit vedle na zelené louce levněji a bez odborů.

Vorech

Jenze,pokud ji koupi on,nemusi resit konkurenci

Pe.tr

A s čím by potom konkuroval ? S barákem a v něm s jeřábem ve drahé Francii ? Kupuje to celé a počítám že bude přebírat i zákazníky a stávající smlouvy.

Vlastimil Kocurek

Akvizice správně zahrnuje i všechny licence a vynálezy a know-how. Pokud by to tak nebylo, je to zbytečná investice. Proto bývá cena tak velmi vysoká, není to jako koupit hangár na výrobu.

Vlastimil Kocurek

upřesnění: ale samozřejmě jen to, co se vztahuje k této jedné výrobní jednotce. TAké značku Alstom bude moci používat jen pro výrobky v této jednotce, nepřímo si také kupuje tržní segment. Záleží na smlouvě, na té budou pracovat velké právní firmy.

Kubrt

Prodej včetně výrobního programu.