Železnice Železniční průmysl

Lepší signál ve vlacích: Koncem roku vyjedou Desira s novým povrchem skel

Siemens Desiro HC pro Rhein-Ruhr Express. Autor: Siemens
Siemens Desiro HC pro Rhein-Ruhr Express. Autor: Siemens

Společnost Siemens představila novinku, která má výrazně vylepšit signál mobilních operátorů ve vlacích. Signál oslabuje především metalický povrch okenních skel, který chrání interiér vozů před teplem a slunečným zářením; zároveň ale blokuje i elektromagnetické vlny.

Vídeňský Siemens proto vyvinul vrstvu, která signál propouští až 500krát lépe. Novinka tkví v jemnému vzoru (rastru), který je vytvářen pomocí laseru a přerušuje elektricky vodivou průhlednou vrstvu. „Tento způsob velmi zlepšuje příjem mobilního signálu,“ uvedl vedoucí projektu v Siemens Corporate Technology Lukas Mayer. Podle něj jde o mnohem efektivnější a jednodušší způsob zesílení signálu ve srovnání s elektronickými zesilovači, které se montují do vagonů. Zesilovače se navíc musejí vždy přizpůsobit nové generaci mobilních systémů.

„Ve vysokorychlostních vlacích umožňuje naše řešení přenést dovnitř do vozu mobilní signál v pracovních kmitočtových pásmech nejméně padesátkrát silněji, než při použití běžných pokovených skel,“ doplnil Mayer.

Nová skla budou poprvé použita na siemensovských elektrických jednotkách Desiro HC (High Capacity), první prototyp aktuálně postupuje zkoušky v testovacím středisku Siemensu u Düsseldorfu. Prvních sedm jednotek by mělo začít sloužit už koncem roku v systému Rhein-Ruhr Express (RRX), který je naplánován pro obsluhu rýnsko-rúrského regionu. Podle Siemensu lze novými okny osadit i starší vozidla. Vzorkovaná struktura povrchu skla je prý pouhým okem téměř neviditelná. Na projektu RRX se podílel i český tým Siemensu.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Marek Turnovec
Host
Marek Turnovec

Pro vysokorychlostní vlaky? Mám pocit, že jsem kdysi četl, že mobilní sítě mají problém s předáváním mezi jednotlivými základnovými stanicemi, pokud se koncové zařízení pohybuje příliš rychle. Tehdy se snad psalo tak nějak o 160-200 km/hod. Takže si člověk říkal, že na dálnicích je to jedno, když se víc než 130 km/hod u nás jezdit nesmí – a pro ty vlaky, no, tehdy se snad nejezdilo ani těch 160 km/hod (a to je stejně dnes jen někde).

Ale kdo ví, třeba novější generace sítí už to zvládají i při vyšších rychlostech…

Radek
Host
Radek

O kolik to zhorší tepelné vlastnosti?

Václav Novotný
Host
Václav Novotný

Jenom aby jsme se toho u nás někdy dočkali…

Filip Chocholatý
Host
Filip Chocholatý

Tomu se říká aspoň nová technologie. Náklady jsou srovnatelné s předchozími okny a pro cestujícího jasné plus. Výborně Siemens.

Newsletter

Výběr editora