Lepší, než jsme čekali. V Brně si pochvalují parciální trolejbusy, chtějí s nimi na letiště
Trolejbus 32Tr na lince 30 v Brně. Foto: DPMB

Bateriové trolejbusy mají častěji nahradit autobusové linky.
Bateriové trolejbusy mají častěji nahradit autobusové linky.
A čo linka 50?
Nejvíc zvědavý jsem na to nasazení jednoho krásného dne na 67. Jinak si představuju v baterkových kloubácích minimálně okružku 84, pokud by nešla i 44 a hlavně převlíkačkovou 26/46 z Kameňáku na Lesnou až na Haškovu, velkej kopec to není. Co si pamatuju, tak se takhle jezdilo s převlíkáním ve všední dny někdy kolem roku 2010-2012, v dobách kloubových trolejbusů 15Tr/22Tr, (25Tr tu bylo jen pár a s problémama).
K pousmání: Čtu si na konečné tento článek a sedím v parciálním trolejbusu linky 30 🙂
Kéž by se svých parciálních trolejbusů dočkala i brněnská okružní linka 44 / 84 (44 jezdí v jednom směru, v opačném pak 84). Na více jak polovině své trasy jezdí pod trolejemi. Nevýhodou je, že těch ne-zadrátovaných úseky je několik a tak by fajfky musely během okruhu několikrát nahoru a dolů.
Asi by i stálo za to ty úseky co už zadrátované jsou spojit. Přes Rosického náměstí je to kousek, na Lesnou z Štefanikovy čtvrti se to má dělat tak jako tak, a z druhé strany by to pak mohla využít případně i 72 (i když třeba jen část, nemá asi smysl kupovat drahé trolejbusy na linku co mimo špičku skoro nejezdí). A pokud by to na baterky nestačilo tak ještě ze Staré osady na Tržní.
Největší problém je hlavně podjezdná výška 3.1 m pod viaduktem Opuštěná ve směru západ -> východ. Do toho se trolejbus ani se staženýma fajema nevleze.
Když bylo možné zahloubit hned vedle železniční kolej a projel tam Ešus (jednotka 471, patrový vlak!), tak by to mělo být řešitelné.
Tak kloubáky by 44/84 dát mohly, snad jedinej kopec bez troleje tam je Tunýlek…
Na takto prodloužené lince 30 je navíc zajímavé to, že v době konání ohňostrojů na přehradě byla linka 30 opravdu až do Soběšic. Takže lidé ze Soběšic měli díky tomu spojení také.
Tak do tech kopcu bych tu yrolej natahnul, setrite jeste vice baterie
Právě ten kopec z Kr.Pole do Soběšic je jediný nezadrátovaný, takže pak by se baterie nevyužila vůbec a mohl by tam jezdit běžný trolejbus.
Dle zkušeností DPMB zřejmě takové zadrátování není třeba, baterie tím zřejmě nijak moc netrpí. Navíc, natáhnout troleje by 1) stálo hezkých pár desítek milionů, 2) bylo roky blokováno přes NIMBY (v Brně neobyčejně velké, tady lidi odmítají i stanici sanitek).
Spíš by mě zajímalo, jestli se to na tu baterku zvládne doplazit i do Útěchova 🙂
Tam jezdí linka 57 od Lesné 🙂 a myslím si, že to by si dopravní podnik už nelajznul. Zvlášť proto, že některé spoje 57 zajíždí až do Vranova.
(nelajznul by si to jednak kvůli kapacitě baterie, a pak taky kvůli riizku uváznutí ve sněhu v zatáčkách U Buku, tam se hodínafta víc než skoro vybitá baterka. Chápu, riziko je v posledních letech vlivem oteplování malé, ale i tak..)
To by mě zajímalo, nafta se vyhrabe ze sněhu snáz než baterka? A jak hraje roli to že je méně nabitá? Nebo jde o hmotnost vozidla?
No, elektro/trolejbusy mají trochu větší problém s podkluzovaním při rozjíždění. Nicméně zastávka je ještě v rovině. Problém by mohl být, pokud by trolejbus musel v zatáčce nečekaně zastavit. Nicméně pokud to jde, doufám, že při zavádění trolejbusů na Lesnou se na 57 dají taky.
Před několika lety novináři dělali srovnávací testy chování elektrických a spalovacích aut na sněhu. Elektrická auta měla podstatně lepší trakci kvůli lepším možnostem dávkování točivého momentu na kola. U trolejbusu/autobusu to bude dost pravděpodobně podobný.
Jednak rozjíždění na kluzkém povrchu je imho horší, a já už zažil pár autobusů co zůstalo stát v té zatáčce. Dále jsem hlavně myslel na menší kapacitu baterie v mrazech, což může být při delším čekání kritické.
Zjistili jsme, že bez troleje to funguje dobře a problémy to nedělá. Tak ji postavíme, ikdyž ji nepotřebujeme!
Super, tak snad se brzo dočkáme trolejbusů na dalších linkách. Kloubové parciály by se dost hodily právě i na výluky, viz aktuální nahrazení linky 25 autobusy na 7km části trasy kvůli odklonu přes cca 1km úsek bez troleje.
Ale na tu x25 přitom nevypravuje Slatina klouby, ale sóla…
Tak v délce trolejové sítě pro TROLEJBUSY bude Brno v ČR na špici jistě dlouho nepřekonáno, pokud vůbec někdy – mají prostě historicky celé TROLEJbusové linky včetně manipulačních tratí z vozoven na ně, a kdo až teď buduje či rozšiřuje tento druh dopravy, tak rovnou pro provoz parciáoních vozdel – odpustí si minimálně ty manipulační tratě pro ně včetně pojezdu ve vozovnách, kde vybuduje pouze příslušné úpravy stání, aby během něj se dobíjely. Ale spíše nebudou troleje v koncových úsecích jednotlivých linek, ale pouze v těch, kde je či se dá očekávat souběh více linek, a tedy využití více spoji… Číst vice »
Tak zrovna Brno před několika lety zprovoznilo dočasnou manipulační trať kolem spalovny. Asi to vycházelo líp než pořizovat parciální trolejbusy jen kvůli přejezdům z vozovny na linku. A na velikost sítě se můžete dívat z různých pohledů. Může to být délka trolejí, ale také to může být délka trolejbusových linek, kam by patřily i úseky bez trolejí a naopak nepatřily by tam manipulační úseky.
Pokud přistoupím na Vaši tezi, tak největší provozovanou sítí trolejbusů – jejich tratí asi nebude v ČR Brno, ale Plzeň, protože ta má mít jako virtuální trolejbusové tratě schválenu celou uliční síť ve městě, aby kdykoliv kde koliv mohl legálně jet parciální trolejbus i s vestujícími.
Dost pochybuji, že DPMB to má právně/papírově vedeno stejně, když mu blízký Zlín má jako virtuální tratě vedeny určité ulice kolem fyzickcýh tratí, aby mohl operativně zavést předem plánované možní odklody při jejich neprůjezdnosti.
Tyhle virtuální tratě pro případ potřeby má každý trolejbusový provoz jinak, protože o schválení rozhoduje v přenesené působnosti místně příslušný obecní úřad, a dotčení úředníci na to nemají jednotný názor
…. jinak co dělalo Brno do teď je irelevatní – bylo dosud prostě provozovatelem klasických trolejbusů bez trakční baterie, a až poslední rok provádělo zkušební provoz linky parciálníh trolejbusu, a teprve nyní se rozhodlo, že přechází na provoz parciálních trolejbusů, a velmi pravděpodobně tyto pořídí i v kloubové verzi a větším počtu než mělo ty klasické bez baterií, protože pak těmi parciálními dokáže nahradit desítky dosud jím provozovaných autoBUSů na jejich aktuálních linkách
Kdepak, linka 32 jezdila na baterie už při výluce před léty
https://www.bmhd.cz/vyluky/vyluka.php?vyluka=1792
a od kdy je linka 32 v kloubech a od kdy má DPMB jediný parciální kloubák? 🙂 🙂 🙂
Píšete: „… až poslední rok provádělo …“
Tak vám odpovídám, že linka na baterie jezdila už v roce 2018, byť to byl odklon. Což je z pohledu hnacího ústrojí naprosto jedno.
Manipulační trať kolem spalovny je jen dočasná, až se dobuduje měnírna měla by tudy jezdit i linka někam n terasy.
Záměr s linkovým využitím se mi moc nezdá, neboť zatím se s určitostí neví kolik času bude mezi zprovozněním měnírny Bělohorská a snesením oné dočasné manipulační trati. Teoreticky může nastat i stav, kdy trať bude snesena dřív než bude měnírna v provozu.
Myslím, že Praha Brno dožene a předežene.
Smyslem dopravních podniků je rozumně provozovat MHD v daném městě, ne si honit tričko v nějakých pochybných žebříčcích.
A teď si za mě přímo odporujete – pokud je ve městě nejerozšířenější infrastruktura pro jízdu TROLEJbusů v ČR, tak je nerozumné ji nevyužívat pro provoz parciálních trolejbusů a místo nich pod tou infrastrukturou jezdit s jinou trakcí!
Ale jsem rád, že dle obsahu článku současné vedení DPMB došlo k tomut stejnému závěru a chce to změnit/napravit.