Lepší, než jsme čekali. V Brně si pochvalují parciální trolejbusy, chtějí s nimi na letiště

Trolejbus 32Tr na lince 30 v Brně. Foto: DPMBTrolejbus 32Tr na lince 30 v Brně. Foto: DPMB

Bateriové trolejbusy mají častěji nahradit autobusové linky.

Dopravní podnik města Brna (DPMB) chce do budoucna na některých linkách více využívat parciální trolejbusy, které kombinují provoz pod trolejemi a na baterii. Chce s nimi nahradit především některé delší autobusové linky, případně jich spojit více do jedné.

Dopravce to uvedl po vyhodnocení ročního provozu linky 30, která od loňska spojuje Bystrc a Soběšice. Linka vznikla sloučením původních linek 30 a 43 a dopravce na ní testoval využití parciálních trolejbusů v náročnějším terénu.

Brno končí s dieselovými autobusy z Králova Pole do Soběšic, nahradí je trolejbusy

Na konečné s více než 50 % baterie

Pilotní provoz parciálních trolejbusů na lince 30 předčil naše očekávání. Splnil naše technické nároky na kapacitu baterií i provozní požadavky. S vozy jsou spokojeni i cestující a místní obyvatelé. Jejich provoz označují za bezproblémový, tichý a spolehlivý,“ řekl Miloš Havránek, generální ředitel DPMB.

Podle něj lidé oceňují i přímé propojení některých městských částí. „Pilotní projekt potvrdil směr, kterým chceme v rámci ekologizace dopravy jít – využívat na více trasách v Brně parciální trolejbusy namísto autobusové dopravy,“ dodal Havránek.

Trolejbusy na lince 30 jedou z Bystrce do Králova Pole pod trolejemi. Od Semilssa až na konečnou jedou na baterie. Při cestě zpět se už částečně nabíjí jízdou z kopce. Trolejbusy absolvují přibližně 67 % své trasy pod trolejovým vedením a 33 % na trakční baterii.

Hlavním úkolem pilotního projektu bylo ověřit, zda trolejbusy obstojí v kopcovitém terénu. „Z Králova Pole do Soběšic překonávají převýšení až 170 výškových metrů. Přesto jejich baterie na konečné stále disponují více než 50 % kapacity. To potvrzuje, že kombinace trolejového a bateriového pohonu je ideální volbou pro město Brno, a to i pro energeticky náročnější trasy,“ dodal Havránek.

Aktuálně dokončená strategická studie Koncepce čistých pohonů MHD v Brně odkazuje na největší trolejbusovou síť v Česku a doporučuje dominantní využití parciálních trolejbusů. DPMB by v budoucnu chtěl parciální trolejbusy využívat i na jiných trasách. „V návaznosti na novou trolejbusovou trať na Černovické terase bychom tyto vozy chtěli využít k provozu k Letišti Tuřany nebo logistickým areálům v této oblasti. V úvahu připadá i linka 67. Při doplnění vozového parku o kloubové parciální trolejbusy by bylo možné je využít i na okružních linkách,“ uvedl Havránek.

DPMB provozuje 50 parciálních trolejbusů. Doposud je využíval zejména při výlukách, kdy bylo potřeba část trasy trolejbusů přejet mimo trolejové vedení. DPMB je největším provozovatelem trolejbusů v ČR, disponuje téměř 140 vozy této trakce.

Tagy Dopravní podnik města Brna DPMB parciální trolejbus
10 komentářů