Dopravci Železnice

Leo Express shání další peníze. Půjčuje si dráž, než banky poskytují úvěr na televizi

Souprava Stadler Flirt dopravce Leo Express. Foto: Jan Sůra
Souprava Stadler Flirt dopravce Leo Express. Foto: Jan Sůra

Soukromý železniční dopravce Leo Express Global se rozhodl pro netradiční způsob financování. Přes společnost Acema začal hledat podnikatelský úvěr ve výši deset milionů korun na dva roky. Jde o takzvané peer to peer financování mimo banky. Firma současně zveřejnila část svých výsledků za loňský rok.

Leo Express nabízí investorům úrok ve výši 9,1 %, což je při současných minimálních úrokových sazbách výrazný nadprůměr. Například spotřebitelský úvěr v řádu stovek tisíců u České spořitelny je aktuálně úročen mezi 6 a 7 %. Podstatně levněji si půjčují peníze i konkurenti Leo Expressu. „Pokud by si České dráhy potřebovaly v tuto chvíli rychle půjčit peníze, pak by to bylo za 1,5 až 2,5 %,“ odpověděl mluvčí Českých drah Radek Joklík na dotaz, kolik by stálo půjčení peněz státního dopravce. Sazby kolem devíti procent jsou na úrovni, za tolik si nyní půjčují Indie či Brazílie.

Mezi investory je o půjčku relativně zájem, jen za pondělí lidé firmě půjčili necelý milion korun. Společnost Bondster, která úvěr prodává, uvádí, že půjčka disponuje zajištěním v podobě zástavního práva k části obchodního podílu na společnosti Leo Express GmbH (německá společnost, pod kterou Leo Express provozuje vlaky FlixTrain) a ručitelským prohlášením vystaveným mateřskou společností LEO Transport N.V. Bondster umožňuje komukoliv poskytnout půjčku už od výše sto korun.

Nabídka na financování Leo Express na facebookovém profilu Bondster. Foto: Facebook
Nabídka na financování Leo Express na facebookovém profilu Bondster. Foto: Facebook

Leo Express na dotazy Zdopravy.cz k financování neodpověděl. V porovnání s jeho jinými závazky je dvouletá půjčka na deset milionů velmi malou, klíčový je pro firmu závazek u Credit Suisse na nové vlaky.

Společnost Finlord kvůli půjčce zpracovala obsáhlou analýzu Leo Express Global . „Projekt je značně ztrátový a v nejbližších letech se to nezmění,“ řekla Eva Mahdalová, analytička Finlordu. Firma ale současně v analýze uvedla, že do půjčky vložila soukromé peníze.

Leo Express dříve vydal podstatně větší emisi dluhopisů, ty už splatil. Vymanil se tak z povinnosti zveřejňovat detailnější informace o svém hospodaření nejpozději čtyři měsíce po skončení účetního období. V materiálech k půjčce je tak výroční zpráva za rok 2016 a výtah informací za rok 2017. Jde ale pouze o čísla, která mnoho neřeknou: počet ujetých kilometrů či počet cestujících, případně ukazatel EBITDA (zisk před zdaněním, odpisy a úroky). „Jde o předběžné, neauditované hodnoty. Zdrojem údajů je management společnosti,“ uvádí Bondster v materiálech pro investory.

Podle údajů k půjčce loni firma přepravila méně lidí, než v roce 2016. Loni ve vlacích a autobusech svezla 1,185 milionu cestujících (2016: 1,4 milionu), což je zřejmě způsobeno hlavně výpadkem havarované soupravy. Tržby klesly z 275 na 263 milionů korun. EBITDA naopak stoupla z 25 na 47 milionů korun.

Server E15.cz s odvoláním na data sdělená managementem firmy uvedl, že tržby firmy letos stouply za první polovinu roku více téměř dvojnásobně na 315 milionů korun a počet cestujících vzrostl o 20 %.

Štítky

35 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Na druhou stranu mu například Jančura tuším vyklidil pole na vlaky ze Zlína a Starého města. Tedy na této lince by se měla situace zlepšit

    • No a proc je asi vyllidil? 😁
      Je to venkov, proti Ostrave vyrazne nizsi poptavka…

      • no venkov je trochu urážka. já si naopak myslím, že pro flirt docela dobré. ale aby tam jezdili 3, to už je příliš.

  • Velice důležité je tato informace uvedená v článku: ,,Vymanil se tak z povinnosti zveřejňovat detailnější informace o svém hospodaření nejpozději čtyři měsíce po skončení účetního období.”
    Potřebuje efektivně fugující společnost skrývat účetní informace o svém hospodaření? Nechť si každý odpoví sám.

  • Porovnávat spotřebitelský a business úvěr může jen pan Sůra …

    • Ano, většinou je ten spotřebitelský násobně dražší. Pokud je to naopak, vypovídá to o značné rizikovosti toho business úvěru

  • Ukázka blížící se konečné. Nikde na světě není žel.doprava tak zisková, aby dělala super zisk. Spíše se dotuje nebo je jako doplňkový business. Chytré státy to berou jako službu pro své občany placené z jejich daní.
    Leo někdo koupí, to je víc než jasné. Závěrem snad jen, že si namazal velký krajíc chleba…

    • Ale tak lze celkem dojit cestující, ukázkou je Anglie a dojíždějící do velkých měst. Jen by tady nesměly být ty zlé čd. Které jezdí levně.
      Ale tak Leo jezdí dálkové trasy. A mezinárodní jsou dobré pro soukromé dopravce.

  • Je možné, že skrz LeoExpres pronikne na české kolej FlixTrain, či je tato úvaha zcestná?

    • No spíš číňani a čínské vlaky. Prý jednají o vstupu. Těší se na soutěte:-) Nikoliv Regiojet a český kapitál.

  • Tímto způsobem se stejně blíží konec. Jakmile si začnete půjčovat za 10%, je to cesta k exekuci. Bohužel Leo zvolil špatnou cestu – nové soupravy místo ojetin apod. V ČR jde holt hlavně o cenu, takže ojetiny a šrot je pro nás to nejlepší blaho. Soupravy Lea sice nejsou stavěny pro vzdálenost 300 a více km, ale za mě pořád lepší než se mačkat v Jančurovu kupé pro 6. Leo zkouší nové destinace, avšak ihned ho se svým šrotem následuje Jančura, aby mu expanzi znepříjemnil. Jak někdo píše níže – vysvobozením z toho trápení by mohla být linka S41.

    • „Vysvobození“ v podobě S41? Naprostý nesmysl (jak už jsem napsal níže) – navíc: k čemu by pro „tangentu“ bylo 5 jednotek – to by bylo využití „jak stehno“!

    • Dle mého názoru měl posunout část výkonů na trať Praha -Ústí nad Labem – Děčín, tam by využil jednotky a nemusel by řešit přetlak na trase Praha – Ostrava a byla by tady šance na vyšší cenu za km. Vzhledem k tomu, že jeho jednotky neumí jezdit pod střídavým proudem, tak destinace jako Brno, České Budějovice, Plzeň jsou nereálně.

      • Dle názoru jízdního řádu je rychlíková linka R20 nevyjezditelná se čtyřmi jednotkami, nebo jestli bylo myšleno ježdění na komerční rychlíkové bázi pro město jako Kralupy, Roudnice a Děčín.. 😀

        • S pěti.
          Ale také je třeba si uvědomit, že ve špičkové dny bývají jednotlivé spoje posíleny až na kapacitu cca 500 míst. Leošův Flirt jich má 230…

          • Páta už rok v opravě a nevypadá, že by se vracela, možná ale vzhledem k této půjčce nemájen na zaplacení, každopádně brzy se vracet vypadá to nebude.

        • Spíše jsem myslel, že jedna nebo dvě soupravy by šli přesunout na tuto trasu.

          • Vzal by je kde? Už teď je železnici směr Morava svým počtem oproti zbylým dvou docela zanedbatelný.. Představa dopravce, který dopravní koncept Praha – východ postaví na dvou jednotkách je totiž velmi vtipná.

    • To tezko. Pokud si pujcuje tak malou castku na tak vysoky urok, znamena to, ze nutne potrebuje na nejake provozni vydaje, nebo na vyplaty…

  • Tak vlaky jinak mají zdá se celkem slušnou vytíženost. Ale ta nehoda asi problém

    • Vytížené jsou, ale maximum cestujících u nich je méně, než čtyři vozy u Rj nebo ČD.

  • Já myslím, že by měl dát jednotky k dispozici pro linku S41. V závazku veřejné služby bude mít jistotu výdělku a neprojede trenýrky..

    Že se 3 hráči na jedné lince neuživí je zřejmé. Zas takový terno ta česká železnice není. Proto zkouší ty různý Polska apod. Bohužel.

    • K čemu by na „tangentě“ pro maximálně cca 100 cestujících v jednom vlaku v nejexponovanější době byly tak kapacitní a rychlé jednotky?
      Mnohem užitečnější by v případě, že by současný provoz LE „padl“, byly třeba jako Sp vlaky relace Praha – Benešov u Pr. (třeba i s přesahem někam na opačnou stranu Prahy), nebo ještě lépe jako rychlíky relace Praha – Kolín – Pardubice – HK – Jaroměř, které by byly užitečné především při chystaných výlukách na chlumecké trati. Nebo by případně mohly užitečně jezdit třeba mezi Prahou a Děčínem v trasách současných „plívových“ rychlíků …

  • Porovnávat ceny úvěrů mezi Leo Express a ČD mi přijde nešťastné, když musíme vzít v úvahu, že hlavním ručitelem za závazky u ČD je stát. V tomto ohledu je možné chápat tyto investice jako za bezrizikové, čemuž i odpovídá nízká úroková míra ve výši 1,5-2,5 %. Raději bych benchmark prováděl na jiném konkurentovi v odvětví – RJ.

      • Stát je skutečně nejméně rizikový – přeci jen států, které vyhlásily bankrot je minimum.

        • Ale jak stát. To je A.S. příjde kvítek jako u Sazky. Koupí 2 pohledávky po splatnosti, řekne, že jsou předlužení. A jedem. Rozprodej majetku.

  • Půjčka 10 mio. Kč při aktivech 1 milia. Kč na úrok 9,1% . Co je smyslem minoritní půjčky? Nedostatek provozního kapitálu? Následovat bude další půjčka mimo banky, za vyšší úrok 10-13%, Blíží se konečná, budeme vystupovat… Anebo odprodej.

    • Re. Franta
      Co je smyslem minoritní půjčky?
      Třeba to může být zkouška na větší půjčku.
      Nebo fakt nemá prachy.
      Každopádně Leošův koncept není špatný.
      Kvalitní lehké vlaky se stewardy.
      Jen se bohužel špatně zaměřil na jeden trh.
      Neinvestoval do kvalitního, nízkonákladového zázemí.
      A to hlavní. U Leoše je přemanažerováno.
      Ultramoderní manažerské postupy totálně zazdívají dennodenní snahu provozního personálu.
      Vymýšlení nových metod jak oškubat zaměstnance a to ještě přes megadrahé právničky je z pozice koženého křesla klimatizované kanceláře, to pravé ořechové.
      Vymýšlení kravinek jako půjčování koloběžek a sdílení toaletního papíru, určitě vymysleli manažeři s platem stewardky.
      Tak jesli chce Leo express vyslat jasný signál investorům ,, jsme na tom blbě, půjčte nám“, tak se v prvé řadě musí zbavit zbyzečných přísosků, kteří nic neumí ale říkají si Manager.
      Postavit na první perón hlaváku unimobuňku a odtud řídit cirkus.
      Jako investor bych pochopil, že má plány na nové trasy. Že chce postavit nízkoenergetické depo. Že provozním zaměstnancům platí kvalitní ubytování. Neb to jsou jeho JEDINÉ výrobní prostředky.
      Jako investor zcela jistě nebudu platit přemrštěný plat nýmanda, který sedí v drahém kanclu a o dopravě neví nic. Hlavně se honosí titulem mba.

  • Hlavním problémem je, že stejně leo express nevydělává na to, aby dokázal splácet své jednotky. A bohužel není dáno, jak fungují samostatně vlaky a jak autobusy.

Newsletter

Partneři