Leo Express prodal vlaky bance, vzal si je zpět na finanční leasing
Jednotka Stadler Flirt. Foto: Leo Express
Dopravce Leo Express dnes ohlásil refinancování své flotily pěti elektrických jednotek Stadler Flirt. Vlaky prodal bance, se kterou uzavřel desetiletou
Omlouvám se za téma, které sem nepatří. Ale chtěla bych se zeptat zda by nemohl vyjít nějaký článek ohledně jízdného na železnici od nového grafikonu. Třeba jak a kde se bude co uznávat a podobně. Jako cestující se rozhoduji zda koupit předplacené jízdné na ČD nebo na ids nebo dle síťového tarifu, který pořád není. Tohle tema jsem zde nikde nenašla a myslím, že čas se krátí a už by někdo něco mohl mít zpracované. Předem děkuji byť tuším, že kraje stejně budou mlžit co nejdéle, aby nikdo nic nemohl namítat.
Co bude? Bordel no. Záleží určitě na kraji. Bude 10 odpovědi. Ci kolik je krajů.
Nejde o finanční, ale o zpětný leasing. Je to způsob financování v situaci, kdy má podnik nadbytek majetku a nedostatek likvidity. Takže je i jasné, proč k této transakci došlo. jn by mne zajímala sazba diskontu ve srovnání s tržní úrokovou sazbou…
No jestli je pět souprav nadbytek majetku tak to já jsem ministr dopravy :-).
tak to jste ten ministr dopravy.
No když čtu zdejší diskusi, začíná mě jímat hrůza, jak budu od nového grafikonu jezdit do práce. Leoš má začít jezdit na trati Ústí nad Orlicí – Letohrad – Lichkov a cestující stále ubezpečují, že začnou jezdit tak, jak mají. Stejně tak ubezpečují radní Pardubického kraje. Zřejmě auto vše vyřeší.
Víš co se říká 🙂 “ vlk taky sliboval “ :-).
Jak by měli jezdit jinak ?
Nechci být zlým prorokem, ale toto skutečně nevypadá moc dobře…
Jako s Leošem?
Snad je nečeká stejný osud, jako jistého dopravce v Sasku.
Nad propastí!
Nedávno jsem četl že spěšně vlaky z Polska do Prahy objednané pardubickým krajem plánoval vozit polskými jednotkami, ty ale ještě nejsou u nás schváleny tak bude muset použít své stávající flitry. To jsem tedy zvědavý které vlaky bude muset zrušit.
To už jsem psal před časem a změna grafikonu se blíží.
O jaké vlaky na Olomoucku by se mělo jednat? Myslel jsem, že Olomoucký kraj má dopravu již vyřešenou.
Jedná se o vlaky vysoutezene arrivou prý to budou vozit společně.
Nejedná se spíše o Zlínský kraj? Ostatně i to je v článku uvedeno, že tam v prosinci vyjede. Spíše mě zarazila informace, že poptávají vlaky pro regionální dopravu na Olomoucku.
Ano také myslím že se jedná o zlínský kraj.
Co třeba soutěž Olomouc – Krnov – Ostrava/Opava?
Leoš pronajme Arrivě Linty .
Ne společně budou provozovat motorové výkony ve zlínském kraji. Alespoň jsem to tak slyšel. Repasuji na ně jednotky dovezené z Německa.
Nevím, co je to „společně provozovat“, ale dopravce těch vlaků bude Arriva vlaky.
Také nemám přesné informace jak to přesně je ale nějak spojily síly. Jestli založili společný podnik nebo jak to nevím. Pan Sůra to bude jistě vědět mnohem lépe.
Mám takový pocit, že Leo dodá vlaky a zařídí Arriva zbytek. Takže provozovatelem bude Arriva a Leo pouze pronajme své vlaky.
Není to společný podnik, LE bude subdodavatelem Arrivy (dle nové terminologie poddodavatel)
Dobrý den,
pane Sůro, já tomu přesně nerozumím.
Pro případ že by snad LEO Express byl v insolvenčním řízení (a byl by na něj vyhlášen konkurz), tak jaký bude mít vliv na dopravu ve Zlínském kraji, že LEO Express bude subdodavatel (Vy píšete poddodavatelem) Arrivy?
Znamená to, že Arriva přijde o vlaky subdodané LEO Expressem, pokud vlaky neponechá dál v nájmu Arrivě případný insolvenční správce LEO Expressu?
Jestli chápu správně, tak insolvenční správce má v konkurzu primárně prodat, nikoliv pronajímat majetek.
Nedávno jsem podobný příklad nadhodil v jiné diskuzi a byl jsem “ odborníky “ ujištěn že to se u nás stát nemůže tak nemá cenu to řešit. Tak bych se toho neobával :-))))).
Je to pak záležitost Arrivy, jak si to vyřeší, že přišla o dodavatele. Je to zhruba podobné, jako když stavíte někomu dám a zkrachuje vám například tesař, který vám dělá střechu (mimochodem, vozy Leo Express pro provoz ve Zlínském kraji nejsou Leo Express, ale leasingové firmy. A ta jistě bude mít zájem, aby jezdily a někdo za ně platil pronájem). Takže shrnuto, může dojít určitě k částečnému problému v případě, že bude vyhlášen konkurz, nicméně mezi zahájením insolvenčního řízení a konkurzem je obvykle dost dlouhá doba na to situaci řešit.
Pane Sůra již jsem dávno poznal že máte opravdu dobrý přehled a i zde mě v tom utvrzujete. Mohu se zeptat ? Zaslechl jsem že prý Arriva v Libereckém kraji skončila je na tom něco pravdy máte nějaké informace ?
Není.
Děkuji za informaci já zaslechl že si Arriva neustále kladla další a další podmínky že to bude vozit a to nebude a tak se na ni kraj vykašlal a vrátil to ČD. Tak to byla kachna.
Hrackalw: to byla modrá kachna, neboli kachna namodro.
To oni zneuznaní manažeři ČD takové fámy vypouštějí pravidelně, s blížícím se termínem jich bude spíše přibývat.
A co je mezi leasingovkou a LE? Nájemní smlouva? Smlouva o dlouhodobém operativním leasingu? Smlouva o (finanční) leasingu=tj. po dokončení leasingu má LE právo si koupit mašiny?
P.S. Souhlas, při eventuelním konkurzu by určitě uplynulo spousta měsíců před konkurzním prodejem mašin.
Nevím, ale není to důležité. Je to starost Arrivy. Arriva je dostatečně velká firma a korporace, aby si ošetřila všechna rizika, která ji ze spolupráce z LE vládnou. Jinak už uplynulo několik dat, o kterých jste mluvil, že se něco zásadního ve Zlínském kraji stane a stále nic. Jaké je další datum, kdy nastane dopravní Armagedon?
EDIT: smlouva s leasingovou společností řeší případné převzetí vozů Arrivou při problémech LE
Já nevím o žádném armagedonu. 1. S ohledem na dnes oznámený krok LE já položil logickou otázku. 2. Vy jste na ni bryskně a perfektně odpověděl. 3. Akorát z Vaší odpovědi vyplynula další nejasnost = pokud by šlo o finanční leasing (LE jako leasingový nájemce), tak případný konkurz by se patrně mohl vztahovat i na mašiny (záleželo by asi kolik % z leasingových splátek už proběhlo). Tj. možná by leasingová společnost nebyla/nemusela být považována za vlastníka mašin na finanční leasing.
Není to finanční leasing. Na jaře jste tu opakovaně psal různé datumy, že vše bude ve Zlíně jinak. Můžu vám to klidně dohledat:)
Pokud chcete dohledat, tak dohledávejte. Myslím, že patrně došlo k záměně s někým jiným. Já nemám info, že by na jaře mělo být vše jinak. A neřeším tak subjektivní faktory jako % zajištěných strojvedoucích které se tady v diskusích často objevovali, bo lidé se spíše nerozhodují racionálně takže ty spekulace nejde ověřit (zato ve finančním světě se spíše rozhoduje racionálně).
Omlouvám se, opravdu jsem si Vás popletl s jiným s podobným jménem.
Dovětek-proč se Vás ptám? Osobně se těším na Arrivu v ZLK. A v rámci rodiny/známých doporučuji zvážit, jestli po doježdění kupovat další auto na každodenní dojíždění. Protože doufám, že konečně začnou jezdit slušné mašiny (a díky dalším krokům regionálních politiků jako IDS), tak já tvrdím v mé sociální skupině, že nově bude možné spoléhat na veřejnou vlakovou/autobusovou dopravu a auto buď nějaké velmi ojeté na zvláštní příležitosti nebo carsharing…. Proto se tak pídím po případném riziku že já bych doporučoval blbě (= insolvence LE po dnešní zprávě mi nepřipadá úplně nereálná)
To je určitě zajímavá úvaha. Nicméně já ten krok LE nevnímám nějak negativně, je to prostě přefinancování, leaseback je běžná forma (dělalo to například s vectrony ČD Cargo). Auto můžete případně koupit kdykoliv:-)
Ale já netvrdím, že jde o negativní krok. Mě vadí to mlžení LE o tak zásadním kroku. Kdy se dočtu plno „žvástů“ jak je cosi výhodné, ale konkrétní zásadní detaily firma tají = jaká by byla odkupní cena po konci „zpětného leasingu“, jak konkrétně se změní ručení: jestli dosud za úvěr někdo mimo LE ručil svým majetek, tak kdo nyní ručí za závazky LE… snad ne cestující, kteří (jako já) si předplatili několik tisíc Kč jako Leo koruny. Nechci, aby to vyznělo že srovnávám Sazka a LE. Na to nemám dost detailů. Ale pár roků před insolvencí taky Sazka dělala… Číst vice »
To mlžení je u LE časté, nicméně stále je to soukromá firma, která už nemá veřejně obchodovatelné dluhopisy a tím pádem o sobě informovat nemusí. Za úvěr dosud ručil LE kromě vlaků také Leoš Novotný starší, to se dá ve starších výročních zprávách dočíst. Leo korunami neručíte, těmi jim pouze vylepšujete cash flow a v případě krachu byste byl jedním z věřitelů.
@JanSůra… přesně tak, v případě insolvence bych patrně přišel o peníze. A to mám u LE „předplaceno“ Leo Korun asi tak na rok ježdění (=při mé frekvenci do Prahy a z5)… To by pro mě byla informace, kdyby Vám LE vysvětlil jak to AKTUÁLNĚ je s ručením za dluhy LE (=kvůli nám, kteří jsme chtěli LE malinko podpořit a poslali jsme nadprůměrnou „zálohu“ na jízdenky u LE). Nechcete se v LE zeptat? Já totiž vážně uvažuju, že požádám o částečné vrácení, tak abych u nich neměl víc než cca tisícovku. Díky
Nemyslím si, že LE je nyní v nějakých existenčních problémech.
Já netvrdím, že má existenční problémy. A nechci, aby měl. Já mluvím o tom, jestli se chcete v LE zeptat aby k PR textům přibalili i tvrdé informace = kdo konkrétně nahradil ručení za dluhy LE (chápu-li správně, tak dříve ručil přímo pan Novotný starší a u něj vidím nějaký majetek = takže ručení mohlo pokrýt případné dluhy). Nejsem sám kdo chtěli LE podpořit a tak jim poslali dopředu přemrštěnou zálohu (Leo koruny) – já u nich mám zálohu kterou na jednotlivé jízdy spotřebuju tak zhruba za rok (a určitě už zálohu nebudu doplňovat na současnou výši)… LE škodí sám… Číst vice »
ja zacinam mit pocit, ze tady jen trolite a delate si z autoru legraci :))
@Jen tak: kolik tisíc Kč máte u LE předplaceno Vy? Proč je zpráva o refinancování LE tak neurčitá? Proč LE jasně nenapíše jestli došlo nebo nedošlo ke zrušení rušení panem Novotným starším za dluhy LE?
Zopakoval bych, že já (a nejen já) jsme se snažili LE podpořit a proto jsme posílali nadměrné zálohy. Já už žádné další zálohy posílat nebudu (a po dočerpání předplacených záloh-Leo korun, tak poté budu jednotlivé jízdenky platit až při nákupu jízdenek).
Pane Axel nechtěl bych byt zlým prorokem ale asi jste ty peníze neinvestovalo dobře firma Leoexpres byla od svého vzniku v r 2012 neustále ve ztrátě která dohromady podle oficiálních údajů činila přes půl miliardy korun. Až za loňský rok měla zisk ale jen 2.5 milionů . A ten zisk byl způsobený asi jen díky velikému nárůstu cestujících způsobeneho tím že určité lidi vozí zadarmo a platí mu to stát na doplatcich. Tuto praktiku již i silné kritizuje ministerstvo dopravy. Když firma s takovými výsledky provádí podobné finanční transakce jako teď Leoexpres asi na tom opravdu není moc dobře.
Ministerstvo dopravy silně kritizuje praktiku, kterou samo zavedlo. No to je gól.
Nevíš o čem mluvíš. Ministerstvo dopravy proplácí 75 procent jízdenky jako u všech ostatních dopravců ale Leoexpres ještě vrací zákazníkům kteří na tuto slevu mají nárok i těch zbývajících 25 procent a to ministerstvo kritizuje. Lidé jezdí vlastně zadarmo.
Jako ano, je to takové to „cimrmanovské“ „…postavil si hospodu u silnice na Písek, ale chodili mu tam lidi…“.
Ono ale MD bylo opravdu „překvalené“, jak dopravci pojali dilentantsky připravené slevy 😉
Se divím že ještě někoho nenapadlo ještě lidem platit za to že se se mnou svezou třeba k těm 25 co Leoš vrací ještě 5 procent. Bylo by stále plno a 70 procent od státu by mi ještě zbylo. No nekupte to za tu cenu :-)))))).
Předpokládám, že primárně by je nabídl Arrivě k odkoupení. Snad jedině že by ji konkurence (i třeba v zájmu Arrivu zničit) přeplatila. Pak by samozřejmě Arriva musela narychlo sehnat něco, čím lze zajistit provoz a pokud možno co nejrychleji i něco, co bude splňovat standardy stanovené krajem pro minimalizaci sankcí a udržení smlouvy (samozřejmě by bylo nejlepší zabít dvě mouchy jednou ranou, ale lepší jezdit s něčím, co standardy nesplňuje, než nejezdit vůbec, i kdyby to měl být motorák KŽC).
Na doplnění: tohle by samozřejmě platilo v případě, že by jednotky byly v majetku společnosti. Pokud budou v majetku leasingovky, insolvenční správce na ně nemůže, jen by s největší pravděpodobností ukončil pronájem (leasing). Předpokládám, že by Arriva rychle jednala o převod leasingové smlouvy na ně, ostatně i proto, že se bude jednat o vozidla splňující standardy stanovené smlouvou a navíc se podobná vozidla jen tak po republice nepovalují. Čistě teoreticky by mohla i ušetřit, protože LE si k tomu zcela jistě přidá nějakou marži. Nemluvě o stabilizaci.
Pokud myslíte operativní (dlouhodobý) leasing (bez práva na odkup), tak jo. Pokud ale by šlo o finanční leasing s následným právem LE na odkup, tak si nejsem jistý, jestli by fakt insolvenční správce neměl právo s jednotkami disponovat (=bo v rámci finančního leasing si jednotlivými splátkami splácí část kupní ceny).
P.S. Já se nebojím, že by nebylo s čím jezdit. Např. nepotřebných jednotek 845 v majetku DB je IMHO několik set. Spíš mi jde o nízkopodlažnost tam si úplně nejsem úplně jistý co by bylo k mání, řekněme za 5 roků.
Jenom doplním, že i případná nedostupnost Alstom Lintů by neznamenala nasazení 845 na 100% linek. Bo od 2021 by mělo cca 1/2 vozidel tvořit Stadler GTW… předpokládám půjde o ojetiny (vzhledem k ceně kterou si řekla Arriva), ale netuším odkud ty vlaky přijedou https://de.wikipedia.org/wiki/Stadler_GTW#Kunden_und_Betreiber
@Jiří 2:Kdo by je nabídnul Arrivě? Případný insolvenční správce firmy LE? Nebo jakási leasingová společnost (dle pana Sůry nejde o finanční leasing – nájem s následným odkupem najemcem)? Pro mě jde o debatu na téma jestli lze počítat na 100% že budou jezdit nízkopodlažní vlaky (Linty) nebo pouze řada 845. P.S. Z mého pohledu i nabídnuté 845 Arrivou jsou o dost lepší než to s čím na těch linkách dneska jezdí ČD (a v podstatě chtěli to samé zachovat, blbci). Akorát nevhodné na ježdění s dětským kočárkem nebo pro lidí, kteří kvůli kloubům chodí s hůlkou/berlemi. No a proto jsem… Číst vice »
Nic v Olomouckém kraji nemají, je to jen jejich přání v budoucnu třeba získat nějaké výkony v soutěži.
Na Olomoucku se snaží dostat na trať z Olomouce směrem na Uničov a pak dál na Šumperk na nově budované rychlostní trati.
Zpětný leasing obvykle nic dobrého nevěští. Sám jsem zvědav, co s LEOšem bude dál.
Mě jeho tramvaje chybět nebudou.
Není nad pořádný vlak, třeba třívozový Žabotlam. Nesmí to mít Jacobseny!
Zpětný leasing se používá k získání hotovosti za úrok. Vzhledem k tomu, že jednotky měli být zaplacené okolo roku 2020, tak to znamená prodloužení doby, kdy budou platit za jednotky. Čímž se jím opticky zvýší letos zisk.
Otázka je, zda jednotky Alstom Lint a nové jednotky od CRRC financují čistě z úvěru nebo části vlastních prostředků.
Nicméně úvěr u Credit Suisse kryl svým majetkem Novotný starší a tímto krokem je z toho vyvazán.
Každopádně to vypadá že na tom není moc dobře.
Takže když nědkdo refinancuje hypotéku, aby dosáhl na nižší úrokovou sazbu, protože má již 60 % splaceno, tak to znamená, že je na tom špatně.
Přečtěte si pořádně co psal pan noerf.
Toto je trochu jiný případ. Oni jenom natáhnou dobu, po kterou budou něco platit a navíc přesunou část platby na konec. A tato část platby může tvořit klidně 30 % z financované hodnoty. Tudíž místo relativně vysokých odpisů třeba na 10 let a nákladových úroků z původního úvěru budou dávat do nákladů jenom podstatně nižší splátku finančního leasingu na dalších 20 let, u nějž ale číhá ještě nezanedbatelná jednorázová částka na konci po těch 20 letech, kdy už budou mít pouze pojízdné vraky. Toto je opravdu ukázkový příklad toho, jak se uměle vyrábí okamžité účetní zisky. Ačkoliv nakonec zaplatí klidně… Číst vice »
Nejsem takový odborník jako vy to rozhodně ne ale z mého laického pohledu mi to připadá jako vytloukání klínu klínem že buď nemá na tak vysoké splátky nebo nutné rychle potřebuje hotovost nebo papírové vylepšit hospodaření. Tak teď bude platit méně ale déle a na konec zaplatí celkové o dost víc. Tak to chápu. A to asi nevěsti nic dobrého.
tomu se říká cash flow management. a je to docela velká věda. často může být výhodnější si něco pronajmout, nebo si na něco půjčit (je jedno jakou formou)… než to zaplatit keš. kdyz to zaplatíš keš, tak sice je to tvoje, nezaplatíš na úrocích, ale odhážeš se – ubyde ti spousta volné hotovosti. navíc – odhážeš se, ale náklady na pořízení se ti neobjeví v danovem priznání hned, ale teprve postupně v průběhu let (odpisy). takže se odhážeš za nákup, a ještě zaplatíš v daném roce daně, jako bys nic nekupoval. a ty peníze ti můžou chybět. kdyz to vemes… Číst vice »
pokud to dělá kvůli tomu, aby z toho vyrazil těch 60% v hotovosti, tak ano..
máš vůbec tušení, co to je refinancování hypotéky?
Pan Kocurek nezná základní ekonomické pojmy, je úplně mimo mísu. Hlavně, že si může kopnout do ČD (žabotlamy), pro které dříve pracoval krátkou dobu a ukázal se jako neschopný, a také do lidí z oboru a zájemců o obor.
CRRC nevyjede a Alstomy budou mít problém 🙂
CRRC už tu měly být a zde píšou že dorazí do konce roku. A to je chtěl od prosince nasadit na vlaky do Budapešti. To asi nestihne. Opět měl jen veliké oči.
No to nevěstí, proto má např. skupina ČD na zpětný leasing 750.7, 753.7, 363.5, atd. atd., vlastně je to div světa, že ještě nezkrachovala.
Mě to již bylo divné že si pan Tronda ještě nekopl a neplivl do a na ČD i když článek je o Leoexpresu. Ale on nezklamal :-)))).
spíš by ses měl naučit číst. a chápat psaný text.
Vzhledem k tomu, že ČD nemají zpětný leasing na 100% svého vozového parku, jako to má LE, tak je to vcelku logické. Hodně mizerný pokus o jízlivý žert, Trondo. 🙂