Leo Express má z kompenzací na cestujícího o polovinu více než konkurence
Jednotka Stadler Flirt. Foto: Leo Express
Společnost Leo Express, kterou minulý týden obvinili premiér Andrej Babiš a ministryně financí Alena Schillerová ze zneužívání systému státních slev
Nevím, netrápí mě to. Ty slevy jsou stejně naprosto neobjektivní a i kdyby celý Leo přestal slevy pobírat, nic by to nezměnilo. Řekl bych, že jsou v dopravě větší problémy (např. sama existence slev).
Černej byl očerňován co to šlo, ale pokud průměrná jízdenka vyšla na necelý 400, tak to mi nepřijde jako brutální přestřel, ale cena zcela odpovídající dané trase. Jednou chce kompenzaci za lístek za 129, jindy z 599, ale průměr je cena snad přiměřená a nižší než bude strop. Pokud by tedy chtěl tento systém ždímat, má ještě prostor, kterej od Andreje dostane.
Hlavně, že modrogumídci pořád rýpou zcela bezdůvodně do Relaxu u RJ, ač vychází často velmi podobně jako dvojka ČD. A naopak výrazně levněji než jednička ČD.
btw – nejsem příznivcem tohoto systému kompenzací, protože je to jen úplatek od Babiše. Ale je zajímavé, že teď vadí třeba ten RJ, ale že předtím v 1. třídě u ČD jelo dítě za 50%, to nikdo neřešil. Ani v byznysu RJ třeba. A paradoxní je taky to, že dítě do 6 let jede v jedničce zdarma pořád (bez „papírového“ nároku na místo u ČD), ale od 6 let pak platí plnou sazbu „díky“ kompenzacím ve dvojce 😉
Díky za zajímavá data k zamyšlení. 1. Pokles prodaných kompenzovaných jízdenek u Arrivy v prosinci 2018 asi na polovinu je zřejmě dán zahájením provozu na ML a tím pádem omezení provozu jinde? 2. Pozoruhodný je nárůst průměrné kompenzace u Arrivy od 145 až ke 200, což je o 38 %, při podobném počtu prodaných jízdenek (mezi 5500 a 6000). Přitom ceny byly během celé doby stejné: https://arriva.sk/wp-content/uploads/2018/11/Cenn%c3%adk-Praha-Nitra-CZK_EUR_SK_2018_11-1-pdf.jpg https://www.arriva.cz/file/edee/download-tariff-terms/cenik_cz_25_44.jpg To znamená, že průměrná cestovní vzdálenost cestujícího s kompenzací se prodloužila z cca Praha-Olomouc na Praha-UH. Jakto? 3. U Leo Expresu je nárůst měsíční průměrné kompenzace za rok (resp. 11 měsíců) o… Číst vice »
To je jednoduché:
Stát vyplatí kompenzace ve výši:
1) 75 % ceny běžného cestujícího
2) trojnásobku ceny slevněné jízdenky
3) zaplatí nižší částku z uvedených dvou bodů
A Leo by nedostal nic.
Protože na páteční/nedělní vlaky se mu vyplatí stanovit jízdné na 5000,- a studenti vlak stejně vyprodají – protože pojedou stejně zadarmo. Případně si majitel může z xy fake účtů kupovat stovky dětských jízdenek …
A co ty podvody u žluťáka? Sockám se nosí pod rypák kafíčko, voda, noviny a na tohle se berou kompenzace od státu, to nikomu nevadí?
Když je ta socka důchodce nebo student, tak to je přesně tak jak Andy chtěl.
Nesmysl: NIKDO NIKDY nechtěl platit kompenzace za občerstvení a další prebendy poskytované dopravcem, ale pouze za JÍZDNÉ, což je (nejen z logiky věci samé) poplatek za PŘEPRAVU, tedy dopravení osoby z místa nástupu do místa výstupu – to, že dopravně odborní negramoti na MD ČR nedokázali včas a řádně metodicky ošetřit, aby s kompenzace nevztahovala na „globální“ jízdné, ale pouze na ČISTÉ JÍZDNÉ, je obraz tragické úrovně rádoby kompetentních úředníků příslušných odborů MD ČR (a o jejich vedoucích zaměstnancích se raději nevyjádřím vůbec, aby to redakce nemusela smazat všechno).
No jo no, u jiného dopravce se zase doplácí v dotacích na ZDO na socky s režijkou, aby mohli jezdit křížem krážem po celé zemi sem a tam skoro zadarmo.
Tak Tronda naštěstí jezdí za jízdné tarifovane ZTP s průvodcem. Tak je to dobrý.
Ahá Alex asi bude takový ten elitní režista, který dovolenou tráví zásadně ve vlaku na FIP, přespává v čekárnách a jediná voda, kterou vidí je ta na nádražních záchodcích, když se pak vrací je kvůli smradu přes tři kupé mrtvá zóna.
A kvli čemu potřebuje průvodce? Že by snad kvůli slabomyslnosti?
Hm, blahoslaveni chudí duchem.
Kde je podvod, komediante? A že ten lístek s těmi věcmi stojí méně než u ČD, to už taktně zapomeneš, co.
Je to od Leoše PRASÁRNA s velkým P. A Köhler do televize ještě vyloženě LŽE, když říká, že to nezneužívají. Tu reportáž pro ČT, kde s ním byl rozhovor, jsem viděl. A tato společnost žalovala ČD pro údajně podnákladové ceny… Hnus tohle.
Kážou vodu, ale sami oje*ávají stát ažaž…
Pane Sůro, díky, že na to upozorňujete.
Dělá to, co mu umožňuje systém. Stejně jako Babiš.
Teď jsi ale napsal něco co obhajuje, že on to dělá správně. Pokud ČĎ jezdí pod náklady a on je fér, logicky musí být dražší a pokud je dražší, má vyšší kompenzace za to, co Andrej přikázal. 😉
A preplácanie troch rôznych taríf u RJ kedy začnete riešiť? Oh wait…
Taky bych čekal, že se víc bude řešit praxe RJ která jde úplně zjevně přímo proti vyhlášce („pouze ve 2. základní, ekonomické vozové třídě odpovídající nejnižšímu standardu nabízenému dopravcem“). Místo toho se tady pořád stříli do LE který se hezky nacpalo do stanovených mezí a ani ministerstvo s tím celý rok nemohlo nic udělat, protože vědělo, že všechno dodržují.
Nad RJ zřejmě drží ochranou ruku pan premiér coby přítel pana Jancury 🙂 .
To možná bohužel bude pravda. Ale že třeba ani tento server tento problém zdaleka tolik neřeší mi přejde trošku líto 🙁
Protože pak by se to stejné muselo řešit třeba i u ČD? Bude mít ve vlaku řazeny vagony 2. třídy různého typu, tak kompenzace hezky jen za lidi jedoucí v tom nejhorším a za nejnižší jízdné? Stejný princip jako u RJ.
Hmm… Ne. U ČD platíte stejně za 810 jako za pinďu.
To nejnižší jízdné bude ovšem u ČD stejné v 810 i v Bmz.
Možná kdybyste více četl a méně psal. Psalo se tu o tom, že ministerstvo samo vyhodnotilo, že Relax i Standard splňujou tu definici a tudíž se tam kompenzuje. Takže si nestěžujte tady ale na ministerstvu.
No ale přesně vo tom to je 🙂 . Ministerstvo rozhodlo že je to v pořádku. MD má ANO možná právě rozhodlo tak jak rozhodlo.
Stěžovat si na nedostatky někoho u jeho samého je hloupost, která nemůže fungovat: stěžovat si musíte u jeho nadřízeného, ne u toho, kdo ty chyby dělá, jinak žádné nápravy dosáhnout nemůžete. Ale přitom musíte dávat pozor, abyste si nevystřílel všechen prach zbytečně brzy a příliš vysoko, aby vám zbyly (nadřízené) odvolací instance v případě, že vám stížnost někdo v prvním kole zamítne. takže v tomto případě ne na Ministerstvu dopravy ČR jako instituci, ale přímo konkrétně osobně ministrovi dopravy jako ministrovi na nekompetentnost úředníků jím řízeného ministerstva, ale ne jako „ministerstvu“ obecně, a když ten to uspokojivě nevyřeší, (což lze… Číst vice »
Tady se jasně ukazuje jak se chová soukromník. Oje..vat co nejvíce. Pro soukromé přepravce bych žádné dotace nebo kompenzace na provoz nedával.
Asi ti nedochází co píšeš.
Ale soukromníci pouze využili toho, že súdruh Babiš uvedl v život nedomyšlený paskvil.
Pozor – nikoli súdruh Babiš ale jeho předpokálení poskoci a občany ČR zvolený parlament, který jim k tomu dal pravomoc.
Jenže to právě není vůbec pravda, protože parlament té vládě vyslovil nedůvěru.
Babiš se jen zajišťoval pro případ předčasných voleb.
Proč? U ČD taky může člověk je za „různé tarify“ a v různých typech vlaků / vagonů / sedaček (služeb ne, ty jsou u ČD prakticky nulové, uznávám). Kde je rozdíl?
Podle mě by po zavedení jednotného státního tarifu měly být vypláceny kompenzace pouze za jízdenky vydané v rámci právě tohoto tarifu. Nikomu z těch, kteří jezdí na komerční riziko (ČD, Leo, RJ, Arriva), jistě nikdo nebude bránit se do tohoto tarifu připojit. A pak bude na nich, jestli budou nabízet studentům vlastní jízdenky na za své peníze, nebo státní jízdenky s možností kompenzace 🙂
Komunismus zpět? Díky nechci.
A jako v čem je to komunismus? Že stát doplácí jen to, co si objednal. Proboha, nebuďte tím komunismem tak posedlý a otevřete oči…
Už jenom to, že vám to ani nedochází. Centrální stanovení jednotné ceny lístku pro všechny dopravce, navíc z kapsy pracujícího. Omezení konkurence. Co tam máte dál v mošničce nápadů?
Promiňte, ale vy byste se skutečně měl jít s tím Vaším problémem se léčit. To je skutečně neuvěřitelné, co produkujete. 1) Centrální stanovení jednotné ceny lístků je v případě objednávání služby státem samozřejmě v pořádku. On je objednavatelem, on stanovuje cenu. Kdo nechce na tyto podmínky přistoupit, nemusí se do soutěží hlásit. Velmi demokratické. 2) Naopak mi přijde, že já jsem mnohem liberálnější, než jste Vy. Já říkám, že stát má nařizovat slevy dopravcům (tedy regulaci) pouze u státem zajišťovaných spojů. Komerční spoje ať si slevy či neslevy řeší jak jen uznají za vhodné. Stát do toho nijak nezasazuje. Pokud… Číst vice »
A kdo nesouhlasí, dostane přes držku, čest!
Nerozumím, nechápu… takže znovu. Až se vrátíte z toho léčení, tak si pro prosím pročtěte znovu, abyste pochopil, jaké nesmysly z Vás padaly a můžeme dále debatovat o možných podobách slev na jízdném 🙂
Nemám pocit diskuze a přesvědčování, to je plýtvání časem, pouze okomentuji to co kam povede, nákaza dobou před 89 je stále vůdčí ieologií a já to respektuji, hlavní jsou volby a lidé to tak v ČR chtějí. Taky jsem si vybral jiný stát a tam žiji.
Jenom upozorňuji před jednoduchými nápady na jejich nezamýšlené důsledky.
No a s tím léčením to je vidět, že máte mindrák v životě a není vás v ČR málo a je mi vás i trochu líto.
1) O soucit někoho takového skutečně nestojím 🙂 2) Jsem rád, že to vidíte tak, že „Nemám pocit diskuze“. Alespoň jde vidět, že Vám nejde o nic jiného než trolling. 3) Myslím, že nebudu jediný, komu se ulevilo, že takové individuum nežije s námi v jednom státě (stejně mě překvapuje, že takové individuum má potřebu se k naší zemi vyjadřovat). 4) Přesto tady položím několik otázek, aby to nebyl trolling z obou stran. a) Proč by měl stát přikazovat u komerčních spojů, jaké slevy mají dopravci poskytovat? b) Pokud se rozhodne u komerčního spoje dopravce dát někomu slevu, proč by… Číst vice »
Problém je s bodem a), kdy to jde proti oné henté všespásné liberalizaci Praha-Ostrava, kde v závazku jezdí minimum spojů.
A jaký problém by byl znovu je zavést? Klidně třeba i s nějakými ne zcela luxusními vozy a za cenu podoby „pomalých rychlíků“ zastavujících ve všech významnějších odbočných stanicích typu Přelouč, Červenka nebo Studénka? Kdyby tu dálkovou „neslevovou“ frekvenci odvozily především „komerční“ vlaky, pak by třeba ani současné „plívové“ zastávkové rychlíky do Brna či Luhačovic nemusely zastavovat například právě ve zmíněné Přelouči a dalších východočeských maloměstech, protože stejně vozí převážnou část frekvence z / do Prahy až z oblastí od Svitav na jih a od Zábřeha na východ (a i na sever), což by té převažující frekvenci aspoň zkrátilo cestovní… Číst vice »
Z dopravního hlediska snad ano, z ekonomického je to plýtvání…
Mimochodem, dle toho státního tarifu by Leoš očividně skasíroval na slevách ještě víc. Takže tu bojujete proti tomu, že teď na slevách dostal ještě málo a měl by dostat víc?
Podle toho návrhu by tento rok totiž ta jízdenka stála 523 korun, pokud by se prodávalo jen v něm, průměrná cena jízdenky Leo Expressu by byla 523 korun, nikoliv jen 376, tj. 147 korun na cestujícího navíc, což by znamenalo při počtu cestujících z tabulky jen za srpen 7 229 460 korun navíc pro Leoše a to samý mínus pro stát
Pokud by ovšem jeho vlaky jezdilo i na „státní tarif“ se „státními slevami“ stále tolik cestujících jako dosud, když jim vrací i to zaplacené čtvrtinové jízdné – vracel by jim je i potom? To je totiž dost zásadní záležitost
Ovšem ten SJT tarif bude výrazně vyšší, než dnešní jízdné na tratích, kde je konkurence. Takže tím ty vyplácené kompenzace spíše vzrostou.
Ano, to je pravda. Ale bude to alespoň jasné, za co a kolik se vyplácí. Navíc netvrdím, že má zůstat zachována současná výše. Osobně jsem pro 30 % na cesty do školy a u důchodců na 30 % na osobní a spěšné vlaky 🙂
Uvědomujete si, co jste napsal? Chcete nalít dopravcům další bezpracné peníze? S výjimkou zlomku jízdenek u LE jezdí komerční dopravci hluboko pod cenou jednotného tarifu.
Ano, uvědomuji a stále si za tím stojím. Hezký den 🙂
Jen tak mimochodem, už dávno neplatí, že se na konkurenčních trasách jezdí „za hubičku“. Myslím, že ČT dělala nějaký průzkum, kolik stály jízdenky na trase Praha – Ostrava nyní a před 2 lety. Za ty dva roky stouply ceny zhruba o 50 %. Takže se jen dorovnává situace. Konkurence je sice mocná, ale není všemocná, takže ten státní tarif rozhodně nebude rapidně dražší než za jaké ceny se budou prodávat „komerční“ jízdenky (ale nižší samozřejmě bude). Tedy stát sice něco málo možná prodělá, ale bude to vykompenzováno možností jezdit v integrovaném tarifu i v rámci komerčních spojů, což by podle… Číst vice »
To jenom ukazuje, jak „osvícené“ zásahy ovlivňují trh. Kdyby se tržně zachovali všichni dopravci, tak nesmyslná dotace privilegovaným bude o 10 mld. výš minimálně. Článek spíše ukazuje na pokračující rovnostářství ve společnosti, které přetrvává z dob nákazy komunismem (všichni stejně málo). Rozdávaná dotace ve výši 6 mld ročně, která zvýšila obloženost vlaků o 2% (tedy o nic) a fakticky znamená, že privilegovaní jezdí za peníze neprivilegovaných, kterým navíc jízdné podražilo je na okraji veřejného zájmu, ale běda aby se někdo lišil. Já myslím, že celé to spěje k tomu, že další článek bude oslava, že až Bureš ohlásí, že naši… Číst vice »
Ta dotace je vyšší u Leoxpresu, protože ten má malou kapacitu soupravy, a tak nemá problém některé spoje vyprodat prakticky jen studenty. Obecně to nefunguje, protože aby dopravce dostal víc, musel by zdražit i pro plně platící a ty by mu odešli.
Půlka „rychlíků“ ČD mají menší kapacitu to na okraj. Samozřejmě, že se mu vyplatí zdražit, také to všichni udělali, to je jasné, zdražení těch co platí 25% plně vykompenzuje ztráta těch cestujících co platí plné, zbytek dolije stát.
Kdyby platilo co jste napsal, znamenalo by to, že dotace nemají žádný vliv na trh, popř. pouze blahodárný, tedy dotace je principem perpetum mobile a to tak není!
Leošovi pomáhá ten jeho fígl s vracením peněz na konto. Ideální pro studenty, co jezdí pravidelně. Ti pak neřeší cenu jízdenky.
Samozřejmě. Ale tento trik právě funguje jen pro ty studenty. Takže musíte vozit hlavně studenty.
Někde jsem četl že paní ministryně financí prohlásila že se na Leoexpres podívá “ berňák “ to budou možná zajímavé výsledky.
No nevím. Ne že by se mi líbilio, jak LE „těží“ z blbě nastaveného systému, ale berňák není něco co by mělo sloužit jako buzerační nástroj. Bohužel, co chtít od byrokracie.
Paní ministryně je hloupá nána o Andrejova podržtaška.
Zpátky do komunismu, skvělá práce. :)))
Obzvlášť Leo Express prokázal chamtivost a zneužití slev.
Neni ani nutne se ptat podle zak. 106. Obdobna cisla jsou k dispozici volne na webu MD. Otevrena data-faktury. Staci si v tabulce vyfiltrovat fa. za kompenzace jizdneho dle firmy.
Pravdou je, že všichni dopravci po zavedení velkorysých kompenzací na studenty a důchodce mírně zvýšili své ceny. Ale díky nenažranosti LeoExpresu se o tomto problému alespoň začalo mluvit.
Mě by ani nevadilo, kdyby LEO opravdu bral kompenzaci 800 z jízdenky, pokud si ten student nebo důchodce ten zbyte kopravdu doplatí. Holt, mají letecký tarif, chápu to. Ale když jim tu jejich část vrátí, tak bych jim počítal kompenzaci z ceny jízdného ve výši 0kč.
To máte pravdu. Ale mě by to stejně vadilo a to z toho důvodu, že ty ceny jsou mířeny jasně na studenty. Přeci jen chápu, že student by třeba byl ochoten mezi Prahou a Ostravou někdy dát těch 250 Kč (to podle mě není moc). Ale chtít po někom 1000 Kč je nehoráznost, která ukazuje, že LeoExpresu jde jen o to podojit stát (za což ale samozřejmě může Babiš, že to dovolil).
Celý je to to tom, že Leo nerefunduje část kompenzací na ty správné účty. Pak by se patrně žádné zemětřesení a stropování nekonalo…
Leoexpres používal dynamický tariv již dávno před zavedením slev jak tvrdí. Ano to je jistě pravda ale také je pravda že po celou dobu co začal provozovat své vlaky byl ve ztrátě a teprve teď po zavedení slev se přehoupl do mírného zisku. Každý si jistě udělá obrázek sám.
Ale v zisku byl za minulý rok, kdy kompenzace byly tři měsíce, a když by ty peníze nedostali jako kompenzaci od státu, tak by stejnak většinu z nich dostali od cestujících, kteří by platili plnou cenu. Možná, že by to bylo o pár desítek tisíc jinde, ale pořád by byli v zisku, ne?
Ty peníze by nedostal, protože studenti by s jeho předraženým jízdným nejeli. A ostatní s jeho současnými cenami vlak nezaplní.
Možná se pletu, zas tak často s nimi nejezdím, ale i před slevami mi přišlo, že ty jejich vlaky stejně byly často vyprodané a lidi si i tehdy stěžovali, že jsou drahý. Takže si myslím, že většinu těch peněz by stejně dostalia v zisku by byli, zvlášť když se jim vrátil ten nabouranej vlak.
Ano, byli drazí. Ale za 800 prodávali ve špičce pár posledních míst, ne celé vlaky.
Ale to nedělali ani teď, koneckonců ta průměrná kompenzace by v tom případě byla daleko vyšší, než je ta, kterou pan Sůra uvádí ve článku. Nevím kde to bylo, ale někde jsem zaslechl, že tyhle ceny byly u 1% jízdenek.
Jak z toho ČD umí vybruslit…:-D Třeba Plzeň se najednou skoro celý pátek a neděle jezdí za 139, k tomu se zkrátila trať o 6 km, ale data taky určitě „nepůjde nalézt“…
Proč by ve špičce měl dopravce poskytovat slevu ze základního tarifu (mimochodem pořád ji poskytuje, mohly by ČD klidně účtovat plné TR10 a nikdo by nemohl říct nic)?
A proč by nemohl nic říct? Tr10 není žádná modla, pokud na dané relaci jezdí jiní dopravci, kteří jsou výrazně levnější není důvod kompenzovat jednomu dopravci o mnoho víc, ať už je to modrý nebo černý. Ono si mnoho lidí neuvědomuje, že ještě v roce 2011 stál lístek do Ostravy 483 Kč, to je dokonce víc, než kolik je průměrná výše lístku u LE.
Dobrej nápad. Dotace by byla pouze do výše ceny nejlevnější jizdenky ze všech dopraců 🙂
Protože účelově zdražil z obvyklých 95 – 105 Kč na eshopu (bez in-karty)?
Vůbec nechápu co tím chcete říct.
Cena 139 Kč je stále nižší než cena podle platného ministerského tarifu TR 10, která za 107 km stanoví cenu 160 Kč.
A o kolik Vám dráha zlevní akční jízdenku je čistě její věc. Především v pátek a v neděli.
TR 10 je tarif ČD, ne ministerstva a v základním ceníku jsou ceny pro cestující beze slev. Tyto ceny jízdného dle TR 10 beze slev ale stejně nedosahují maximální možné ceny dle cenového výměru MFČR. Ceny se slevou I n 25, In 50, Flexi zvýhodněné nebo Vázané jízdenky jsou obchodní nabídky ČD a rozdíl je nákladem ČD, který není hrazen rámci prokazatelné prokazatelné ztráty ani u vlaků v závazku, tedy objednávaných státem či krajem. Tolik k upřesnění.
No princip je stejný , po zavedení slev se najednou zdražilo o 30%… Inflace nebyla 30%…
můžete to dokázat na konkrétním případě?
Pokud vnímáte to, že se upravila výše poskytované slevy jako zdražení tak asi ano. Ale pochybuji, je to je globálně o 30%.
Ono logicky všichni zvedli ceny, hlavně ve špičkách a samozřejmě za tím stojí burešné. V objemu plateb na tom nejvíce profitují ČD, protože mají nejvíce spojů, takže tu přihodit desetikačku, tu pajdu a stovky milionů navíc se kutálejí.. Jako páteční a nedělní cestování u nich podražilo fest… Ale ohejtíme fujleo s 5-ti vlaky…
Nemáte úplně pravdu, ČD sice loni zvedli mírně ceny základního jízdného v TR 10 o inflaci, ale to nijak nesouvisí s touto problematikou. Kromě toho se změnil systém poskytováni zlevněných jízdenek, který již není fixní, ale je dynamický. Ale cena uvedená v ceníku v TR10 je cenou maximální.
Toto je prostě bordel..dopravci sežerou 6 miliard ročně a pak nejsou peníze pro řešení kritických úseků, hlavně dědečkovi ať zbývají peníze na koblihy z Kauflandu..a dětem pár Kč za cigarety..
Souhlas. Dopr.infrastruktura podfinancovana, penize z EU na infrastrukturu netezeny v max. mire, ale nehoda v Malesicich ochromi nakladni dopravu na tyden, jelikoz nemame kudy ji vest. Most inteligence 60let bez druhe koleje, ackoli by byla treba. Ale na slevy v jizdnem pro svoji volicskou zakladnu se najdou penize hned. Ucebnicovy priklad od pana „ridim stat jako firmu“, jak si prozrat budoucnost…
… jak nám prožrat…
…jak si prozrat… protože 30% z nas ho porad voli = nase chyba
Ten bordel zavinil vítěz voleb. Koho si lidi zvolili, ten rozhazuje jejich peníze i peníze jejich potomků. Ten vítěz voleb tvrdil, že bude stát řídit jako firmu. Žádná firma nedá slevy těm, kteří jsou nuceni koupit jejich produkt. Kde je dítě jako doprovod nebo je vlastně množstevní slevou, je sleva logicka. Kde je dítě primární zákazník (napr. Disneyland), nemá sleva na dítě co dělat. Kdo nemá auto nebo jej nemůže řídit, využívá veřejnou dopravu. Těm dávat slevu 75%, tak manažer firmy neletí na hodinu, ale na sekundu. Slevy na děti, studenty a seniory si měli dopravci řešit sami, zvlášť na… Číst vice »
Nadpis tabully se moc nepovedl: …provozující vlaky mezi Českem a Moravou.
Tak nevím, jestli to nebylo již mezitím opraveno. teď je tam „…mezi Čechami a Moravou“ což je správně.
Bylo,panu Svačinovi děkujeme za upozornění.
Ne že bych se slevami souhlasil, ale zrovna Andrej by měl o zneužívání systému mlčet, dělá to samý s korunovými dluhopisy, docacemi a reklamou na čapáku, svým daňovým příznáním, jak nakupuje firmy, … Prostě využívá to, co mu blbej systém dovolí.
Nojo, když nejlevnější jízdenka dva měsíce předem stojí u LE 398 Kč a u ostatních od 169 Kč, tak je jasné, že bude kompenzováno dvakrát tolik a nemusím mít na to vysokou školu. Problém bych viděl spíš v tom, že studenti/důchodci tam jezdí zadarmo…
Cože? To těžko. Schválně jsem se podíval na 6.1.2020 a jízdenky jsou umělé navýšené na 839Kč a to oběma směry (Praha – Ostrava) Ten vlak je aktuálně skoro prázdný (třeba nějaký ráno) To fakt na dynamický tarif vůbec nevypadá.
6.1. je pondělí a každé pondělí ráno jsou vlaky docela plné kvůli lidem, kteří si trošku prodloužili víkend a jedou do Prahy/z Prahy na poslední chvíli. Asi se dá očekávat, že s tím při nastavení cen na ten konkrétní spoj budou počítat.
Tarif je dynamický oběma směry. Já jsem kupoval jízdenku 2 měsíce předem za 449, po čase ji zlevnili na 379, pak na 349, a teď už stojí zase 449. Takže i u těch spojů za 839 (což jsou nyní všechny cca od 20.12. do 6.1.), které nevykoupí studenti, půjde cena dolů.
„Data Českých drah ministerstvo neposkytlo kvůli tomu, že chybí údaje o počtu přepravených cestujících z důvodu problematiky integrovaných dopravních systémů.“
Tohle je ubohý argument. Tak poskytnu neuplná data s hvězdičkou a uděláme si představu sami. Spíš by to vypadalo, že ČD chtějí za jízdenku oproti konkurenci par korun. Přitom by šlo o neporovnatelná data.
Jinak strop má být nějakých 385,-… Takže se bude dotovat vesele dál :)) (hodil by se přepočet na základě průměrné přepravní vzálenosti LE, ale myslím, že to vyjde)
Existuje totiž vyhláška o maximální ceně kilometrickeho tarifu. Z této částky vychází pro trasu Praha – Ostrava maximální cena ve druhé třídě 519 Kč pro rok 2019. Takže pokud LE účtoval více, pravděpodobně tito vyhlášku porušil. Pak je otázka, proč toto úředníci neřešili již před rokem.
Nebyla nějaká vyhláška, že je zakázáno provozovat komerční dopravu tam kde se jezdí v rámci ZDO? Taky to nikdo neřešil a přitom to porušily jako první ČD s pendolinem.
Mohu poprosit o odkaz na tu vyhlášku? Protože maximální cena jízdného podle kilometrů byla v železniční dopravě zrušena už někdy kolem roku 2002.
1. 1. 2001 byla železniční osobní doprava přeřazena z regulace maximálními cenami do volnější formy věcného usměrňování cen.
https://www.mfcr.cz/cs/soukromy-sektor/cenova-regulace-a-kontrola/vyvoj-cenove-regulace-v-jednotlivych-odv/osobni-doprava-vnitrostatni-zeleznicni-28756
Neexistují data ČD jen za provoz na linkách, kde je konkurence, jen souhrnné číslo. V podstatě by šlo o naprosto neporovnatelné číslo.
Přesně tak, za druhé s ČD i na komerčních linkách jezdí mnohonásobně víc lidí krátké relace. Například Pardubice – Praha, Kolín – Pardubice, Zábřeh – Olomouc. Když vidím nástupy cestujících do vlaků soukromých dopravců, tak jsou to jednotky, zatímco u ČD kolikrát desítky až stovky. Takže i tak by byla částka u ČD za jednoho cestujícího diametrálně nižší.
Jan Sůra: Nicméně by ČD měli mít čísla o cestujících na nedotovaných linkách. Pokud je nemají, tak to zavání financováním z dotovaných linek.
A mají to takto i ostatní dopravci? Jak vlakový tak autobusový? Pokud ne, tak proč to vyžadujete jen po ČD?
A hlavně jak u ČD poznáte cestujícího, který jede dotovaným a nedotovaným vlakem? Koupím si jízdenku Pardubice – Kolín a můžu jet čím chci. A i kdyby to bylo na průvodčích, když jízdenku načtou, tak třeba zrovna mezi Pardubicema a Kolínem mě ve špičce za těch 18 minut zkontrolují tak jednou za tři jízdy. Takže opět zkreslená čísla.
Arnošt: To pak znamená, že si ČD mohou zvyšovat tržby na nedotaných linkách a snižují na dotovaných, čímž si zajištují větší dotace od státu.
Většina nedotovaných linek je sice s povinnou rezervací, ale místenka vyjma nákupu jizdeny +místenky v eshopu není svázana s jízdenkou. Takže přesný Údaj nelze zjistit.
… Na první pohled by neporovnatelná byla, ale s dalšími přepravními údaji (hlavně zmiňovaná průměrná přepravní vzdálenost) si už dokážete udělat lepší obrázek. A ano, zde by byla data trochu zkreslena integrovanými systémy.
Bohužel se zveřejňují jen data, která jsou potřeba z politických důvodů zveřejnit. A dělají to všichni… (v tomto případě MD, ČD, RJ, LE, Arriva). Ostatně, kdyby byla průměrná přepravní vzdálenost u LE o 50% větší než u RJ, tak je LE ještě frajer.
Kdyby…zveřejňují se data, o která jsme zažádali a která považujeme za relevantní. Nic Vám nebrání podat jinou žádost.
Mimochodem, na základě čeho dovozujete, že má LE vyšší průměrnou přepravní vzdálenost?
Neodvozuji, jen jsem chtěl vysvětlit provázanost mezi daty a průměrnou přepravní vzdáleností, která je neznámá … Ale mate pravdu, je to samosebou nesmysl.
Takže jste požádali o data ČD a ministerstvo Vám je nedalo … a mě je jako dají?
Tak trochu podobná data tu byla v článku o kompenzacích ze kterých se dá udělat přibližný obrázek. ČD na kompenzacích za rok braly 2.5 miliardy a RJ tuším něco kolem 900 milionů ale ČD přepravily asi třicetkrát více cestujících než RJ. Jsou to celková celorepubliková data takže pro úplné srovnání jdou jen těžko použít to je jasné protože RJ bude mít jistě naprosto jinou průměrnou vzdálenost přepravy na cestujiciho. Ale i tak si myslím že by ČD bylo srovnatelné s ostatními mimo Leoexpresu. Zajímavé číslo by ovšem bylo spočítat kolik procent u kterého dopravce z celkového počtu cestujících tvoří ti… Číst vice »
Pokud se sníží strop, tak i průměrná částka půjde dolů. 😉
Já se tomu nedivím.spis mne zaráží že tahle banánová republika nespadla na hubu jako Řecko.komunisti byli kurvy svině ale tohle co předvádí vláda ano ,bude líp.. to je do nebes volající.uz si vytahnete hlavy z prdele a volte kohokoliv jen ne tyhle krivaky.
Zjevně jste nepochopil, že článek pojednává o zneužívání systému soukromými dopravci.
Proč zneužívání? Stát to tak nastavil a tak se jako správní podnikatelé chovají – chtějí vydělávat – a proč ne na státu, když si takové podmínky nastavil….. To že slevy jsou špatně a je to jen Babišovo kobliha pro voliče bylo jasné hned a to, že díky tomu poroste obyčejné jízdné také. Jednoduché počty na příkladu : jízdné bylo 100,- , pro studenty za 50,- – stát doplácel 50,-. Nyní 160,- – student platí 40,- takže je na tom lépe než byl, stát doplácí 120,-
Proč zneužívání? Spíše využívání. Oni využívají systém stanovený státem na samé hranice možností, nedělají absolutně nic nelegálního. Můžeme říkat, že to je nemorální, ale když si stát neumí nastavit pravidla co sám vymýšlí, je to známka značné nekompetence a liknavosti. A takový, nebojím se řící, bordel a nejasnosti jsou ve spoustě zákonů a nařízení.