Ledovka zastavila provoz na prvních tratích, vlaky mezi Lysou a Milovicemi opět nejezdí
Námraza na trakčním vedení. Ilustrační foto: Sudop Brno
České dráhy již včera oznámily přípravu na možnou kalamitu.
České dráhy již včera oznámily přípravu na možnou kalamitu.
Ledovka 1. prosince 2014 vyřadila z provozu prakticky všechny trakční soustavy o napětích 600 V – 3 kV. Na soustavě 25 kV se jezdilo. Osobně jsem toho rána jel prvním RailJetem z Prahy do Vídně. Z Prahy nás táhl až do Letovic Čmelák. Jakmile jsme přejeli styk soustav u Svitav, Taurus začal odebírat z troleje proud, byť s jiskřením, a topit a z Letovic jel vlak již v elektrické trakci. To rozhraní ledovky tedy nebylo dáno geograficky, ale napěťově.
na Voltech záleží 😉 Nechápu proč s tím SŽ nepohne…
Protože to nejde. V článku se o tom píše
nejde urychlit to přepínání na 25kV? nebo co nejde?
Přepnout z 3kv na 25kv? No jsou to maličkosti – jako předrátovat celou síť na menší průřez trolejoveho vedení, nebo přestavět napájecí stanice…. no pár stovek miliard a roky výluk to spraví.
A víte, že předrátovat celou síť na menší průřez trolejoveho vedení není vůbec, ale opravdu vůbec nutné?
Otázkou jsou izolátory. Lana samozřejmě mohou zůstat stejná. Spíš mne napadá možnost dělat to jako u energetiků kde prostě pošlete víc proudu do úseku a námrazu rozpustíte. Ale to by v případě trakčního vedení v každém úseku muselo být něco co by to umožňovalo. A to by bylo asi trošku drahé. Minimálně když se tento problém vyskytuje párkrát do roka.
Ledovka 7. února 2021 zase vyřadila tratě 25 kV na jižní Moravě. Netrvalo to tak dlouho jako v roce 2014, protože se brzy oteplilo. Jak už zde bylo napsáno, napětí na to nemá velký vliv a nejvíce to záleží na počasí.
A kolik z těch problémů je na 3 kV a kolikpak na 25 kV…?
Těžko říct, nejvíc srážek je tam, kde jsou 3 kV.
Stejně jako v tom roce 2014 byly problémy z převážné části jen na 3 kV tratích, ale i tehdy to mohlo být způsobeno geografií.
A ta pozdější kalamita ve Slovinsku byla čistě náhodou také v zemi se soustavou 3 kV, ale tady by asi 25 kV nepomohlo, namrzly tam všude tak velké kusy ledu, že se to zbortilo.
1. 12. 2014 si vybavuji odpolední jiskření u brněnských šalin, zato vlaky v okolí Brna i navečer O. K.
Z toho by mohlo vyplývat, že voltáž tehdy skutečně hrála roli.
** Myšleno z hlediska sjízdnosti elektrizovaných tratí – něco jiného bylo, když vlak od Prahy měl X hodin zpoždění nebo když vlivem námrazy popadaly stromy na (neelektrizovanou) trať mezi Zastávkou a Rapoticemi a nesjízdnost pak trvala další 2 dny.
V Lysé je 3kVDC
Seděl jsem ve vlaku R 924, který jako jediný uvízl u výhybky u Mstětic. Rád bych ocenil práci jeho posádky. Byli jsme informováni o všem důležitém, co se dělo, a to zjevně bezprostředně po tom, co se informace dozvídala sama posádka. Následný přestup na Os v Počernicích proběhl také ukázkově (rychlík se otáčel zpět na HK). Jediné, co chybělo, byly informace o postupu v případě ujetí posledních přípojů. Hodně lidí stále neví, co s tím dělat, a tak až zbytečně panikaří. Problém s výhybkou byl nakonec nějak vyřešen, v Praze bylo výsledné zpoždění skoro přesně 2 h. Nicméně kvůli tomu,… Číst vice »
Co je prosím správný postup v případě ujetí posledního přípoje? Děkuji.
Taxi.
Pro neznale nutno podotknout, ze je potreba to konzultovat s pruvodcim a ten potom zaridi, aby byla castka za taxi zpetne kompenzovana.
Posádka vlaku 924 děkuje za milá slova a my zase musíme ocenit všechny cestující v tomto vlaku za úžasný přístup k celé situaci, za pochopení a zachování dobré nálady v rámci možností. Byla to první mimořádná situace, kdy jsme před cestujícími doslova smekli klobouk.
Ona má dráha ještě nějaké diesly?? Dyt je pred lety nechala všechny Cargu vyjma těch pár zamracenych
Nevím, co přesně myslíte „dráhou“, ale ČD diesely samozřejmě mají a mimo to se v minulosti už stalo, že při ledovce nebo poruše vedení pomohl vlaku ČD právě diesel od Carga.
Prý dráha…. otázka jaká dráha. Jinak ČD si pujči od carga neni problém.
ČD samozřejmě diesely mají. Např Hradec Králové, kde brejlovci tahají rychlíky do Trutnova.
„Trať do Milovic není o víkendu zásadně vytížena.“
To by mě zajímalo, co tím chtěl básník říci. On se snad provoz o víkendu od provozu v pracní dny nějak zásadně liší? Osobní vlaky zde jezdi víceméně 2 páry vlaků celotýdenně, celodenně.
Také jsem se tomuto tvrzení divil. Milovice jsou i o víkendu pořád stejně veliké a do Prahy se odtud jezdí každý den.
Ve všední dny vlaky z Milovic do Prahy jezdí podstatně více lidí. Váš básník.
Pokud se básníkem píše o vytíženosti tratě, tak si opravdu každý představí počet spojů na dané trati, ne počet cestujících.
Kdyžtak vhodné slovo je třeba využitost
Pěkně blbé slovo, sorry.
Někdo by měl SŽ říct, že na tramvajových a trolejbusových drahách v České republice je běžné, že se troleje před ledovkou ošetřují ochranným postřikem a troleje tak nenamrzají. Taky mají hezky zpracované postupy, jak to řešit. No a na SŽ klasický přístup. My nic, to počasí 🙁 Nějakou lokálkou s trakčním vedení chápu, ale neudržovat hlavní tah je fakt blbě …
Postřik je fajn, ale když v kuse tři hodiny prší, tak to i přes postřik namrzne. Zítra se oteplí, tak to roztaje, ne jako v roce 2014.
Tak k čemu je zimní údržba dopravní cesty? Na jaře přeci jen sníh roztaje 🙂 otázka je, zda preventivní zásah a postřik trolejí nezabrání větším hospodářským škodám. Za úklid sněhu SŽ šetří, protože žádný nepadá, tak bude muset řešit čím dál běžnější ledovkou na trolejích. Pan Sůra by se mohl na SŽ na tuto problematiku zeptat 🙂
Preventivní ošetřování TV proti námraze je celkem alchymie a jeho účinnost je omezená. Hodně zjednodušeně se dá říct, že je potřeba „mazat“ včas a po ošetření nesmí pršet. V případě deště dochází ke smytí nanesené směsi, čímž je ošetření neúčinné.
Ošetřování trolejí proti námraze/mrznoucímu dešti/ ledovce není ničím novým a v praxi se v České republice používá. Jen ne na SŽ. Přípravků na ošetření je samozřejmě vic a každý má nějaké plusy a mínusy. Ale rozhodně to není tak, že to nemá smysl. Dokáže si někdo představit situaci, že kvůli námraze na trolejích nebudou jezdit tramvaje v Praze? Pro zájemce je internetu k dohledání bakalářská práce:
SYSTÉMY PROTI NÁMRAZE TROLEJOVÝCH VEDENÍ, VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V BRNĚ
FAKULTA STROJNÍHO INŽENÝRSTVÍ
ÚSTAV KONSTRUOVÁNÍ. Je tam i zmínka o snaze SŽ v dané problematice 🙂
Nic novýho. Tram v Praze už kvůli námraze stály.
Samozrejme, ze dokaze: http://www.metro.cz/v-praze-uz-funguji-vsechny-tramvajove-linky-vetsina-dodrzuje-jizdni-rady-151-/praha.aspx?c=A141203_080201_co-se-deje_jbs
dieslovou lokomotivu s plamenometem už zkoušeli?
Srovnejte délku tratí MHD a elektrických železnic.
My nic v praxi.. Máme toho hodně, tak nestíháme..
V článku jsou několikrát zmíněna preventivní opatření u ČD.
Nevíte někdo, připravují se podobně také jiní dopravci? Nebo ti nechávají vše osudu, jak je častu třeba u „žlutého“ zvykem? (poskytovat minimální servis či NAD při mimořádnostech)?
Až budete mrznout někde uprostřed pustiny, tak vás bude hrát vzpomínka na kavu zdarma.
Něco jako v 2014 v Hutníku (6 hodin bez topení) alebo v Landeku (17 hodin v Drahotuších)?
no vidíte, a já jsem tehdy do Brna, byť s 20-ti minutama dojel – a to proto, že jsem měl klasický eso, který něco snese
No, to je pravda, ty novotou vonící a elektronikou prošpikované banány nesnesou vůbec nic…
Mě by zajímala taky příprava SŽ. Mají taky posílené směny?
..nemají.. oznámili dopravcům, že bude námraza (na jejich TV) aby si vytvořili autonomní opatření a počítali s tím.. tím jsou z obliga…
Co chcete? vetsina diselu ve smelcu…….
Uhlí…
Nápad hodný génia, přitom by tomu pomohla náhrada předpotopní trakce 3kV za 25 kV.
Můžete mi prosím vysvětlit, proč je (v tomto konkrétním případě) střídavina lepší?
Elektrický kontakt se udrží i v případě, že sběrač klouže po vrstvě ledu. Dělá to hezké efekty. 🙂
https://www.youtube.com/watch?v=PEreht7pL20
a uhlí je dobrý v tom, že horký vzduch z kotle to rozmrazí a pak už může jet trakce 😀
No a nehrozí i tady riziko přetavení vodiče? Jinak mi fyzikální princip je jasný, vyšší napětí udělá svoje.
Asi spíš ne. Vypadá to dramaticky, ale v téhle rychlosti to roztavit kov nezvládne – zvlášť když ten kov je chráněn ledem
Jo a mám podezření, že krom vyššího napětí může pomáhat i elmag indukce (kterou samozřejmě DC nedělá)
To máte opravdu jen podezření.
Ono i ta „popotopní“ trakce není výhrou…
25kV se sice přenese lépe ale jen na nizoučké vrstvě. Pokud je vrstva silnější, nepřenese úplně stejně.
Navíc při jízdě ve fakt blbé ledovce hrozí, že se ti smykadla nalepí ledem tak, že sběrač vlivem nižšího přítlaku oproti DC stejně vahou kecne na střechu.
Vrstva tlustší než nizoulinká už v sobě stejně nese riziko stržení troleje a-nebo polámání sběrače.
Ono udržovat v provozu sto dieselů, aby vyjely jednou za 10 let, když uhodí ledovka, je něco jiného, než mít doma pár svíček a sirky, když vypnou proud.
Tak každy rok je něco, MSK elefanty snad každy rok, tento rok bylo jen malo případů, ale minulý rok to byla katastrofa
To ale nebylo kvůli ledovce. Elefantům nedělá dobře prachový sníh. Tam diesel nepomůže.
Ona má dráha ještě nějaké diesly?? Dyt to skoro všechno předala Cargu
Které diesely ČD předaly cargu, vyjma ty, které pod Cargo přešly už při dělení?
714: 29x
743.2: 12x
749: 1x + muzejní
750.7: 18x
754: 48x
Vše podle atlasvozu.cz
Abych to upřesnil:
750.7 je 19 ks, samozřejmě některé jsou toho času neprovozní z důvodu oprav a instalace ETCS
754 je hodně kusů dlouhodobě odstaveno a z toho některé již nevyjedou, taktéž 714
Na druhou stranu rychlíky přetahovaly nedávno i takové muzejní kousky, jako Sergej a Čmelák, a to při napěťové výluce u Chomutova.
Zdravím z R924 stali jsme přes hodinu přes Mstěticemi kvůli poruše výhybek. Ted se už pár minut pokoušíme rozjet, ale trojel je namrzlá a jen to jiskří.
Poroučení větru dešti zase selhalo, protože přišel mráz.
Problém není mráz, problém je mrznoucí déšť, pak jaksi nefunguje trolej a výhybky.
Hlavně nepřišla konverze.
Která by to stejně nevyřešila… 😁
Proč ne, resp. proč by to aspoň výrazně nezlepšila?
jako s vectronem, nebo taurusem si ani neškrtnete
Ledovku chápu, ale nechápu, že se tam za hodinku dvě nepovede poslat nějakou Regionovu z Nymburka, Kolína anebo Prahy.
Regionova jaksi nejezdí sama, chce to také strojvedoucího. Panťákáři často 814 neumí, takže strojvedoucího navíc, co to tam bude drhnout. Snazší je sehnat ten autobus.
autobus taky nejezdí sám 🙂
Řidičů autobusu je víc, než řidičů vla.. pardon, strojvůdců 🙂
Viz vedle článek https://zdopravy.cz/nejsou-strojvedouci-rok-pojedou-autobusy-na-dvou-tratich-kvuli-nedostatku-personalu-nejezdi-vlaky-232278/ (OK, jde o Německo, ne Česko)
Naivně bych se domníval, že může alespoň ve větších uzlech existovat něco jako pohotovostní strojvedoucí (v Praze snad i pohotovostní souprava). Jinak autobus sehnán také nebyl, bylo řečeno využijte pravidelné linky BUS.
Však v Praze zrovna dispečerská záloha (celá souprava) je. To samé různí střídači strojvedoucí v depech. To byste se právě divil, kolik situací tyto soupravy a lidé „zachrání“. Jen to vy jako cestující kolikrát ani nepoznáte.
Nevím jak jinde, ale Praha má myslím na Libni (nebo v Malešicích? teď si nejsem jistej, jem vím, že ji stěhovali pryč z vysočan) jednu Regínu a jednu nějakou elektriku
no, když mě chcípla mašina v Mohelnici, tak pro mě musel dojet borec až z Brna, protože v Olomouci nebylo
Navíc autobus přej vychází levněji!
..to je hloupost, o penězích to není, ale někdy je to snadnější a rychlejší řešení..
814 a 810 není povinná u každeho firy z ČD?
Kterou lokálku byste zavřel? Nejsou žádné kolony vlaků navíc.
.. nechápete, protože nemáte ponětí, jak to funguje.. to nejsou PIKO vláčky, které vezmete ze skříně a nasadíte na koleje…když už je volná 814, není strojvedoucí
V ty ledovce a sněhu musí být super jít čekat na vlak někam do polí.
Poté co se silnice od rána plošně zmítá v problémech, kamiony mají problém vyjet kopce a osobáky kloužou na letních gumách. https://www.novinky.cz/clanek/domaci-zpravy-kralovehradecky-kraj-ze-silnic-na-horach-je-curlingova-draha-ridici-ignoruji-retezy-40503173#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=novinky.sznhp.box&source=hp&seq_no=4&utm_campaign=&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz
Kde jste vyčetl ty letní gumy? Ne, nemít sněhové řetězy vážně neznamená mít obuté letní pneu.
Ano, ale nikdy jsem tahle trapně neviděl klouzat, třeba šukafon, nebo kocoura.
Prý trapně 🙂
Jinak opět: Za tvé selektivní vidění, Dominiku, kamiony ani jejich řidiči nemohou.
Tak do takových kopců raději koleje nevedou , šotouši. 😉
Ale vedou …
Příklad
Harrachov, Kubova Huť, Moldava v Krušných horách, Kovářská (Vejprty)
To jsou jiné kopce, než co jela ta auta…
La Rhune, koleje až na vrchol 😄.
Jo a na jakým nejvyšším stoupání jste sukafon viděl? Asi to nebylo cokoliv přes 6%, což? I mimo roviny nějak přežívají lidí bez vlaků.
To jste toho ještě moc neviděl …. ono když se to utrhne na 40+ promilích tak je to stejně ´trapné‘ . Tedy aspoň pro vzdáleného pozorovatele.
https://di.gov.cz/files/uploads/Zpravy/MU/DI_Kdyne_200909.pdf
To trapné klouzání je zpracované i Drážní inspekcí…
Vlaky stojí, autobusy jedou …
Mno často do pangejtu takže radši nikam než se rosekat v buse
A jak často že to ty autobusy v pangejtu končí?