Konec zbytečného zpomalování. Jediný tunel na D1 se připravuje na zvýšení rychlosti

Klimkovické tunely na D1. Foto: ŘSDKlimkovické tunely na D1. Foto: ŘSD

Tunel Klimkovice se zmodernizuje, aby v něm řidiči mohli jezdit až 100 km/h. Vymění se světla, kamery i software.

Odebírat
Upozornit na
guest
115 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
vojta.tydli

Mezitím v Itálii v nových tunelech na A1 před Florencií se jezdí 130. O starých a úzkých, špatně osvětlených tunelech ani nemluvě .

Jirka

Kilometr za tunelem je omezení na 110 a kousek dále na 80 kvůli zvlněnému povrchu. Jaký má smysl teď zvyšovat rychlost? Nedávno tam ŘSD instalovalo novou UPS – proč nepočkají a neudělají všechno najednou? Poslanci by měli do ŘSD povolat NKÚ ať prověří toky peněz a veřejné zakázky, protože to co tam ŘSD poslední 1-2 roky předvádí je neuvěřitelné.

Milan Žárský

Německo Kohlberg tunel bez osvětlení a určitě užší. 100 vkou se jezdí nejméně 10 let . Nevím co ještě zlepšit na Klimkovicích, vyprat peníze.🤑

David

Konec zbytečného zpomalování si umím představit i u jiných dálničních tunelů.

Luboš Beneš

Jo takový podjezd Valík a co to stálo milionů zvýšení z 80 na 100, přitom 130 by tam bylo v pohodě.

Jan

Sebeukájení tunelářské legislativy…

Rudolf

100? proc ne 130?

PetrN

protože 100 se jezdí všude v dálničních tunelech v rámci EU s výjimkou Itálie kde spousta starších tunelů je zkoulaudovaných podle staré legislativy na 130, ale v nových tunelech podle nové legislativy již mají také jen 100…

hroch.obojzivelny

„Protože 100 se jezdí všude“ není platný důvod.

To, že se v tunelu povoluje rychlost v závislosti na tom, jak jsou nastavené kamery a světla, dokazuje, že se jedná o rozhodnutí od stolu, které má pouze úřední, nikoli však reálný základ. A proto může být z principu jakékoliv.

Jiří Kocurek

Důvody jsou dva:
a) rozhledové poměry
b) nižší rozdíl rychlosti mezi vozidly snižuje riziko nehody

hroch.obojzivelny

A jak se z pohledu těch vašich dvou důvodů změnily podmínky ve Valíku, když v něm přenastavili proměnné značky a radar z 80 na 100 km/h? Odpovím si sám. Nijak.

Je to stejná písnička, jako když se dělá dočasná úprava provozu. V jednom kraji ČR do zúženého pásu už po mono let dávají 80 a v sousedním kraji 100. Přičemž jak technické řešení omezení, tak i parametry původní silnice jsou naprosto stejné.

Přestože byrokracie má tu krásnou vlastnost, že umí z absurdity usvědčit sama sebe, obhájců protiřečících si nařízení se najde pořád dost.

Pako

Vážený, nadávání na zbytečnou byrokracii končí v okamžiku, když se něco semele a vy za to máte zodpovědnost. Pokud nechceme fungovat jako nejmenovaný správce dopravní sítě, kde je zodpovědnost sprosté slovo, tak je potřeba reflektovat, že tunel je místo s vyšší pravděpodobností vzniku nehody a horšího přístupu v rámci záchrany a hlavně hašení požáru. Z tohoto důvodu je prostě preventivně rozhodnuto a legislativně ukotveno zde rychlost snižovat. Můžete tu stokrát prskat, ale tak to je.

Petr Drozda

Všechny české byrokraty a alibisty by v pohodě nahradil jeden chytrý telefon. Přebujelost aparátu je kámen na noze Evropy a také na to dojede. Větší problém v tunelech nastává ne výší rychlosti, ale její náhlou změnou a šikanou rychlostního měření, kterou vždy nejslabší řidič nezvládne a způsobí nehodu nečekaným manévrem.

hroch.obojzivelny

Asi to měl být argument proti mému příspěvku, ale ve skutečnosti jste uhodil hřebík na hlavičku a dávám plus. Řidič (a nikdo jiný) je povinen přizpůsobit jízdu podmínkám a počínat si tak, aby nehodu nezpůsobil. (V podstatě by stačilo, kdyby zákon o provozu na pozemních komunikacích obsahoval jen tuto jedinou větu.) Pokud tak neučiní, mají následky jít k jeho tíži. Přenášením odpovědnosti na úřady a instituce totiž vzniká jen a pouze alibismus a vzájemné si krytí zad. Nevyboural jsem se přece proto, že mi tam pan úředník nedal značku a pan policajt mě málo hlídal. Nýbrž proto, že jsem jel… Číst vice »

mimochodem

To je v nasem pravnim prostredi hezka myslenka, ale….

Stret s realitou:
Noc, mokro, v obci neoznacena dira jako krava a v ni kaluz. Zniceny kolo. Zavolana PCR, aby pojistovna plnila z havarijka a mohla pak skodu vymahat po spravci komunikace.
Sofer vola PCR, PCR mu zkousi dat pokutu, protoze tim, ze si znicil kolo v dire jako krava, prece evidentne neprizpusobil…
Mezitim pojistovna bez problemu plni.

Spravni rizeni jeste bezi, ale tohle je teda neco neuveritelnyho…

hroch.obojzivelny

Jsem si vědom toho, že doslovná aplikace toho, co jsem prve napsal, by v daném případě způsobila velkou nespravedlnost.

Přesto si dovoluji poukázat na to, že návrh dopravních opatření (o kterém byla původně řeč) a zanedbaná údržba vozovky až do havarijního stavu jsou dvě různé věci i odpovědnosti…

Leinad

V případě jednotlivé nehody je viník řidič. Nicméně pokud z nehod nevyplývají další poučení, je příčinou statistiky (místa s největším počtem nehod) i chyba infrastruktury.

hroch.obojzivelny

Souhlasím.

V podstatě bychom mohli převzít empirický model. Na novém úseku nechat lidi jezdit po zkušební dobu bez omezení, následně nastavit doporučenou rychlost na určitý percentil a případně ošetřit zjištěná kritická místa. Bylo by to mnohem spravedlivější a hlavně podložené.

Tomáš Jirák

Je to platný důvod, prostě se tak společnost většinově „dohodla“ že to tak bude, odborná veřejnost to určila jako nejlepší poměr mezi komfortem, bezpečností a jednoduchosti tu rychlost vnímat a udržet.

Petr Drozda

Pokud by se jednalo o dlouhé tunely tak budiž. U nás je to jen kasírovací místo radarů.

hroch.obojzivelny

Nic takového se nestalo.

Ve skutečnosti je to tak, že jedna instituce vytvoří normu, která má formu doporučení a druhá instituce z ní jednoduchým postupem udělá závazné opatření. Počet lidí, kteří jsou v procesu přímo zapojeni, je velmi omezený. Veřejnost laická ani odborná se k ničemu nevyjadřuje, o ničem nehlasuje a nad ničím tudíž nemůže hledat či snad dokonce projevit shodu.

vojta.tydli

V nových tunelech na A1 před Florencií se jezdí taky 130.

Jan

Někdy si říkám jak mohli naši předkové v Alpách před 150 lety provozovat tunely bez elektřiny a klimatizace..

Aussiger

Možná s povozy bylo výrazně nižší nebezpečí vzniku požaru..kdo ví…

Jiří Kocurek

Nechal bycho to koňovi, ten má větší hlavu.

Jiří Kocurek

Nejezdili přes 30 km/h. A nic jiného jim nezbývalo, nedělejte z nouze cnost.

Black

Před 150 lety se psal rok 1874. Kolik si myslíte, že tehdy jezdilo těmito tunely aut? Zkuste si to dohledat.

Jan

Myslel jsem hlavně na železniční…

Pako

A my tu probíráme železnici?

Jan

Jezdili tam silně kouřícími parními lokomotivami, a v naprosté většině případů přežili…

Míša

Většinou ano, ale často ne. Koukněte třeba na „Balvano train disaster“ kde zemřelo 500 lidí v tunelu na otravu oxidem uhelnatým. Vám se mluví, když jste nikdy žádnou obdobnou nehodu nezažil a s největší pravděpodobností nezažijete. A víte proč? Protože je pevná legislativa a nerozhodují neznalí lidé, kteří si neváží životů lidí, jako jste Vy.

Black

Na fotografii je Klimkovický tunel pro auta a toho se týká i článek. Vlaky tím tunelem neprojíždí.

Swariner

Klasika, jakmile článek trochu štrejchne tunel, hnedle je 3/4 příspěvků o tunelech pod Brennerem. No, za mě je v IT dost tunelů, kde se rozhodně necítím úplně cajk, levý pruh končící obrubníkem a faktický rozdíl rychlostí mezi levým a pravým pruhem kolem 50 km/h, rozhledové poměry nic moc. A to dálnice v IT (a vlastně celé Evropě snad kromě Beneluxu) znám líp, než bych sám chtěl. A čím víc jezdím (momentálně jsem někde na 1,6 M km), tím víc ten pocit mám. Za mě je kilo dobrý kompromis a u nás bylo včera pozdě. A k těm řidičům, tam i… Číst vice »

Pako

👍

KarelI

To je neskutečná šaškárna, co se u nás nadělá kolem těch pěti tunelů v celé síti. Kdyby se takhle drbali s každým tunelem v Itálii nebo Rakousku, tak na to budou potřeba tři ministerstva a tady by musela být speciální sekce jen o modernizaci tunelů, protože by v tom zbytek zpráv zanikl.

qěcy

Oni se drbaj taky. Akorát tam mají desítky starých tunelů kdysi zkolaudovanych na až 130. Zrovna minulý týden jsem si je užil z Brenneru až do Říma.

Pako

Přesně záleží na tom, na jakou rychlost byl tunel zkolaudován a jaká legislativa byla v době schválení provozu. Dokonce bych se vsadil, že pokud ty černé tunely za Brennerem projdou nějakou významnou rekonstrukcí, tak po ní půjde rychlost dolů.

Jan Sova

No tak dopravní progresivisti tam mohou protlačit třeba středové ostrůvky a pak nepochybně rychlost dolů….

PavelM

Rakousko bych jako vzor úplně nedával. Těch mrtvých v jejich tunelech, obousměrné tunely (a ještě k tomu placené) na dálnicích (ještě nedávno na A9) …
A omezení rychlosti v tunelech tam mají taky.

KarelI

Ano, je tam omezení, ale přesto se zvládá jet rychleji než u nás. A když to jsou stovky km, tak je jasné, že tam nějaké nehody budou.
Jde mi o to, že u nás se řeší, jestli povolit 100 v místech, kde je úplně banální provoz a tam se tak jezdí v mnohem horších podmínkách, kolony v obou pruzích…

Změna je na dohled

V současnosti máme na pražském okruhu prostředí, kde máte většinou buďto 130 km/hod nebo 80 km/hod v tunelech a nyní na Radotínském mostě a také částečně na jeho krátké staré východní části. To je rozdíl 50 km/hod! Proč proboha? Řítit se jak blázen a pak se nesmyslně šourat. Brzda, plyn, emise zbytečně létají a je to celé nebezpečné. Na celém Pražském okruhu bych nastavil 110 km/hod, protože vzhledem k provozu a zatáčkám a blízkosti sjezdů to tam stejně většinou stotřicítkou mastit nejde a v tunelech, kterých hlavně na severu bude hafo 100 km/hod. Jedná se o rychlosti, které nejvíce odpovídají… Číst vice »

Změna je na dohled

PS. omlouvám se mírnej offtopic, když se píše o tunelech a 80 km/hod v hodině, tak mi vždy naskočí Pražský okruh, kterého se ale článek přímo netýká.

Kuba - Dopravní videa.cz

Z principu souhlasím, ale podotkl bych, že 130 se na okruhu úplně v pohodě jet dá. Mnohokrát osobně ověřeno. (Samozřejmě ne kolem Slivence v ranní špičce apod., ale často to jde krásně.)

Ta 100 v tunelech by tam být podle mě mohla, nemám pocit, že by tam byly nějak špatně rozhledové podmínky. Jen by se více přejížděly kamiony (zpravidla jezdící 90 km/h být to mají v ČR zakázáno) osobními auty.

Ing. Vladimír Bílý

Co si budeme povídat, jiná technologie osvětlení a kamerový systém s lepším rozlišením nemají na reálnou bezpečnost v tunelu vliv větší, než malý. Je to bohužel jen trapná papírová válka.

peter

Je

Pako

Ale na rozdíl od železnice zde funguje pud sebezáchovy a všichni zodpovědní jedou přesně podle not. Buďme rádi. Kdyby se o silnice starala SŽ tak bude veškeré zabezpečení odinstalované a klidně vám pošlou kamióny zcela nelogicky a nahodile v protisměru. A řeknou: “ Smůla, měl jste sledovat značky“.

Pako

Mínusáři mi vysvětlí jak to bylo košer se zabezpečením v Pardubicích.

krteček

V Itálii dálniční tunel ve skále na 130 a u nás betonová roura na až 100. Za 10 let tam dáme další 4 kamery a bude tam až 115 za x milionů

Tomáš Flaška

V Itálii mám nejradši dálnici mezi Florencií a Bolognou. Stará nestačila, postavili novou. Obrovská podzemní katedrála, 3 pruhy, odstavný pruh 100km/hod.
Ale starou nechali. Když se to větví, dají vám na výběr, jestli chcete jet panoramaticky (starou) nebo přím (novou).
A v té staré kroutící se tunely, dva pruhy bez odstavného, zrcátko skoro na skále, a žádné omezení, tedy 130 km/hod.
Prostě panoramatická vyhlídková jízda se vším všudy jak na pouti na horské dráze :-).

hor411

A dali aspoň tu starou zadarmo?

Tomáš Flaška

Nedali.

PetrN

tak při cenách italských dálnic, kdy platíte za osobní auto přibližně 2Kč/km by po nové prakticky nikdo nejezdil, kdyby byla stará zdarma (dle navigace je stará o 3km a 4 minuty delší)

qěcy

Ne. Zato je furt v přestavbě. Zpevnění mostů, modernizace tunelů.

DavidS

No jo vidíte, oni narovnali dálnici. Zajímavé, to jsem vůbec nevěděl.

qěcy

Nenarovnali. Postavili třetí pás. Jeden směr jede celý po nové, druhý po obou starých pásech, nebo je jeden uzavřen. Někde jsou nové dva pásy. Prostě těch úseků je několik a různé se mění. A není to dokončeno. Některé tunely se teprve staví (někde u Florencie, myslím).

Luboš Beneš

Je to dávno hotové, nová dálnice narovnaná, delší tunely. Postavili komplet 3 pruhovou novou dálnici.

Zlámalík

Souhlas, vždy přes kopce!

PetrN

Jen tak mimochodem, A1 Panoramica (stará) i A1 Direttissima (nová) mají obě jen po dvou pruzích v každém směru, před rozvětvením a po spojení pak 3+3. To platí pro severní 35km část: https://mapy.cz/s/mecagefada
V jižní části pak na výběr nemáte, to ve směru na Florencii jedete vždy po novém třípruhu a ve směru na Bolognu pak po staré A1 ale můžete si vybrat jestli v pravém nebo v levém (původně protisměrném) dvoupruhovém pásu s následným průpletovým úsekem a větvením na starou či novou A1 v severní části: https://mapy.cz/s/laroredoko

mimochodem

Hmm, to mi nevychadza.

Stara dalnice nestacila a oni postavili jeste druhou? No to je naprosto nemyslitelne, nebo se jim tam snad porouchala indukce?!
(Jo, vidim, ze tam jsou i dve kapacitni zeleznicni spojeni. 🙂 )

Jiří Kocurek

Jsou tam dokonce 3 železniční tratě. Až se divím, že stavěli VRT, když tam mají kochací lokálku. Nákladní doprava se na ni taky mohla rozprostřít, aby bylo co šotit. 😀

qěcy

Staré a VRT.

Zlámalík

V Itálii ovšem mají asi tak desetinu pitomců, co u nás. Ten národ automobilismus miluje a i když nejsou všichni svatí, tak se tam cítím na silnici o mnoho líp, jak u nás nebo v Rakousku, kde je o taky už jak u blbejch.

mimochodem

A cim to je? Tim, ze tam pravidla sice jakoze jsou, ale v podstate jsou jen doporuceni? Nebo dostatecne sirokyma cestama ve mestech, kde je prirozene pocet jizdnich pruhu taknejak fluidni a vzdycky se vedle mne jeste nekdo vleze? Vetsi toleranci vuci jednostopym vozidlum (samozrejme motorizovanym), protoze nejakej skutr ma doma kazdej a tedy nikoho neprekvapi, ze se pred nim najednou zprava nekdo na skutru zhmotni, protoze on to prece dela taky… Jak je mozny, ze tam tenhle prirozenej chaos funguje a u nas by absolutne zarucene nefungoval, protoze jedine silna represe zajisti ten spravnej Ordnung, akorat, ze tomu vysledky… Číst vice »

qěcy

Jenže Italové po dálnicích jezdej divně. V pravém kamiony, když kamiony nejezdí, tak tam je úplně prázdno. Ve středním se jede tak 110 a 90 % aut jede v levém. Vždy, všude a pořád i o víkendech a v noci. Zásadně nikdo nepodjízdí. 120 jet v levém a nereagovat na blikání Italů, je úplně normální. Když má dálnice ještě víc pruhů, 90 % aut jede v levém. Já tam jezdim v klidu velké dálku, ale tento způsob dopravy mi přijde poněkud nešťastný.

mimochodem

Na dalnicich je tam divne uplne vsechno. Treba takova dekorace, znacky v modrym krouzku, 50 v pravym, 70 uprostred, 90 vlevo na useku, co je jak podle pravitka smerove i vyskove… to prece nemuze byt znacka doporucene rychlosti, ze ne? Ze ne? 😀

PetrN

To si zjevně pletete význam zanček… Značka v modrém kroužku znamená „Nejnižší dovolená rychlost“, doporučená je ve čtverci, a to i v naší legislativě.. Na italských dálnicích je to hádám uplatnitelné hlavně pro pomalejší kamiony v pravých pruzích, ale viděl jsem i čtyřpruhový úsek v jednom směru, kdy v úplně levém byla takto značená min. rychlost 110, tzn. že pomaleji v tom pruhu jet nesmíte…
https://www.bezpecnecesty.cz/cz/autoskola/dopravni-znacky/prikazove-znacky/c-6a-nejnizsi-dovolena-rychlost

mimochodem

Aj, pardon, jsem se spletl. Posledne jsem tam byl dva roky zpatky a v nasich koncinach je bezne clovek nepotkava, tak se mi nejak popletly. Dik za opravu, takhle uz to dava vetsi smysl.

PetrN

jo u nás si ji asi nikde nevybavuju, ale modré kulaté značky jakožto „příkazové značky“ jsou běžné např. v podobě přikázaného směru jízdy: https://asig.cz/prikazove.php

qěcy

Ale ale. Ono se to tam totiž řídí trochu jinými pravidly a nejzásadnější stavby byly postaveny v šedesátých letech. Tehdy se nikdo s nikým nesral. Autostrada Panoramica by dneska nevznikla ani náhodou.

Pako

A proto jim padají mosty, že? Nechte toho, co mají jinde lepší…

Luboš Beneš

Za posledních pár let od té doby co mafie pochopila, že výběr pokut za rychlost je terno, tak se už tak pěkně po Italii nejezdí.

qěcy

Kdy byl ten tunel na 130 zkolaudován? Já znám desítky velmi starých.

Tomáš Flaška

Pokud si dobře vzpomínám, tak ve 400 m dlouhém Valíku toto přeprogramování kamer a výměna osvětlení stála několik set milionů. Prostě někdo se musel napapat.
Za pár let se zjistí, že by konkrétně v tomto krátkém skoro rovném tunelu s odstavným pruhem těch 130 taky šlo. A zase někdo dobře vydělá.

Luboš Beneš

Je to podjezd pod lesní cestou….

Jirka

Nevite nekdo, proc se posledni vikendy na D8 v tunelu Panenska jezdi max 60? Dekuju

libor

no aby bylo co zvyšovat. nejprve za nějaký miliónek na 80, pak další na 100

Tom

Tento zbytečný tunel neměl nikdy vzniknout, vyřvaly si ho Klimkovice, že prý by bylo příliš hluku. Docela dobrá státní investice…

Jiří Kocurek

Dvacetimetrový zářez?

Froggy

Ne, dálnice měla vést podél trati přes Polanku – mrkněte na mapu, tam jde vidět to podivné vyhnutí k tunelu.

Pako

Budíček! Podívejte se, jak vypadají nové úseky dálnic v Rakousku. Jakmile se objeví byť jen jedno stavení hned je tunel, v blízkosti obcí a měst automaticky vše pod zem. Víte kolik by už toho bylo schváleného a možná i postaveného, kdyby se v místech dotyku se zájmy stěžovatelů zakopala dálnice nebo silnice pod zem? Podívejte se jek se postupně zakopává severní část SOKP, jak se vychází vstříc tlaku odpůrců. A co teprve VRT a obec Líbeznice?

Jan Sova

No tak logika v tom je. Než 20 let běhat po soudech kvůli pár set m2, tak trochu přitlačit na začátku a zavrtat se pod zem. A hele, stavba je v termínu…..

Froggy

Naprosto souhlasím. Zbytečně to prodloužilo a prodražilo dálnici a to znamená tuny CO2 navíc.

Libor

Tragédie, pochopil bych nižší rychlost ve směru do kopce ( emise) Ale z kopce klidně 130… Třeba Valík…

Zlámalík

Největší emise by vznikly při opětovném zrychlování. Stovku chápu z titulu omezeného prostoru, i když víc nervů a zla udělá „dodržování stovky“ než volná jízda 130, ale určitě kvůli emisím to nebude.

libor

tak ona ta 100 ve Valíku dost pomohla, je to více plynulé, ale v případě jízdy směr Německo se vlastně brzdí. opačný směr stačí ubrat a dojet to setrvačností…

hroch.obojzivelny

Uf. Představte si, že jedete do celkem příkrého kopce. V jeho půlce začnete brzdit, snížíte rychlost o 30 km/h. Po ujetí 400 m přejdete do plné akcelerace a před dosažením vrcholu opět zrychlíte na původní rychlost. A tím se omezí emise?

Jo a zapomněl jsem říct, že těch prostředních 400 m pojedete s přidušeným motorem, protože máte manuál a nechce se vám řadit (každé druhé-třetí auto).

Petr

Nechtělo by to celkovou rekonstrukci za X stamilionů? Vždyť to je tak obrovská změna z 80 na 100, ze si to zaslouží vlastní cely tunel hned vedle toho současného!
To je opravdu k smíchu…

Karafiát

Taky si myslím, že by stačilo dát pryč jen zákazovou značku a žádná apokalypsa by se nestala.

K nebezpečnosti hlavně přispívá úsekový radar, který měří až uvnitř tunelu – kdo tam už někdy jel tak brzdí až v tom tunelu.

Míša

Jak jste správně podotkl – nebezpečí není v radaru, avšak v lidech, kteří vidí značku desítky metrů předem, ale prudce brzdí na poslední chvíli, protože jim jde o pokuty víc, než o bezpečnost ostatních.

Petr Drozda

A nejméně dva roky omezení.

hor411

Proč se vlastně nemůžou stavět na 130km/h, když třeba v Itálii to problém není? (fakt to nevím)

PetrN

ano, ale pouze v Itálii, všude jinde v civilizovaném světě se jezdí v tunelech stovkou… Zejména v klikatějších tunelech vám při vyšší rychlosti nemůžou vycházet rozhledové vzdálenosti pro zastavení. Itálie je svět sám pro sebe byť jsou součástí EU…

Míla

…ale třeba Valík je v podstatě eko-koridorový tunel…krátký a rovný a jestli si vzpomínají někteří, tak příšerně drahý, protože musel být kvůli ekologům ražený a nikoliv hloubený a nehomogenní a nízké nadloží bylo výzvou pro stavbaře.
Výsledkem je několik stovek metrů krásného, širokého a přehledného tunelu. Co jediný hovoří proti vyšší rychlosti než 100kmh, jsou speciální klimatické podmínky…když z relativně suchého a teplého tunelu vyjíždíte rovnou na prostydlý most. Ale na to jsou proměnné značky…

Martin

Můžu se zeptat proč není Itálie civilizovaná??

PetrN

Nikde netvrdím že by nebyla civilizovaná, jen poukazuju na běžnou praxi „všude jinde na západě“ tak proč bychom měli být výjimkou a měli zavádět něco co funguje jen a pouze v Itálii?? na těch pár tunelů co tu máme a mít budeme?? Tunel je prostě obecně rizikovější místo než otevřená dálnice s odstavným pruhem. Stovka je naprosto adekvátní.

Jan Sova

A není náhodou norma, že když jsou oddělené protisměrné tubusy, tak se může víc (resp. není to tak nebezpečné) ? Tím nemyslím různá zakřivení atp.

Air Traveller

A to je takový problém bejt o deset sekund pomalejší?

To, že někde něco maj, ještě neznamená, že je to tak super a nejlepší.

V itálii maj mýto 2 kačky za km plus minus – tak ho taky zavedem, když ho maj oni?

Trošku mi připomoináte jednu slavnou scénu ze slunce seno ..“ „Předsedo, voni mají bazény! Předsedo, voni mají záchod!“ „

Pako

Ale je. Staré černé tunely v Itálii byly zprovozněny za jiné legislativy. Nové už mají omezení, myslím že na těch 100.

Kebab

Civilizace dorazila.

Otto

Pouze castecne … v Italii bezne 130 v tunelech mnohem horsich parametru a hromadne se tam lidi nezabijeji…

PetrN

ano, ale pouze v Itálii, všude jinde v civilizovaném světě se jezdí v tunelech stovkou… Zejména v klikatějších tunelech vám při vyšší rychlosti nemůžou vycházet rozhledové vzdálenosti pro zastavení (měl byste být schopen zastavit před překážkou jakmile ji spatříte, což při ve 130 v některých italských tunelech fakt nehrozí). To že se tam nezabíjejí je věc jiná, ale OK ta 130 někde rozhodně není, příkladem je třeba A23 z Tarvisia na Udine, tam jsem se při rychlostí vyšší než 110 v tunelech fakt necítil dobře, tam rozhledy nevycházejí ani na tu stovku…, a to si třeba v Královopolském tunelu hlavu… Číst vice »

Pavel

Zajímavý, že nejlépe se mi s přehledem řídí v Itálii, ty „civilizovaný světě“ 😀 Třeba na starou A1 z Bologni do Firenze rád vzpomínám , ta je parádní

PetrN

netvrdím že Itálie není civilizovaná, jen poukazuju na běžný stav všude jinde, Itálie je výjimkou, proč bychom měli být výjimkou zrovna my, když máme těch tunelu fakt jen pár v porovnání s Itálii, kde v tunelech strávíte na některých dálnicích podstatnou část trasy… Na italských dálnicích se jezdí dobře, ale už jste někdy řídil v Palermu? jestli ne, tak doporučuju, možná budete i pochybovat jestli se jedná o civilizovaný svět 😀 to bylo asi to nejhorší co jsem v Evropě zažil, zlatá Albánie či Makedonie…

Pavel

To, že je ve většině zemí nějaký běžný stav, ještě neznamená, že je to dobře nebo bysme se tím měli řídit. Většina států taky tvrdě prosazuje Green Deal… Dle jednoho regionu bych neposuzoval. Na Sicílii jsem nejezdil (nijak mě to tam ani neláká), ale půl roku na Sardínii bylo úplně v pohodě:-)

Kebab

A v čem je problém? Jízda podle rozhledových poměrů je naprostý základ, bohužel utopený v často nesmyslných paušálních omezeních. To, že značka nebo obecné pravidlo teoreticky povoluje určitou rychlost, přece neznamená, že ji nemůže omezovat něco jiného, zde právě rozhledové poměry.

PetrN

Samozřejmě, ale s touto teorií by mohla být na běžné silnici mimo obec neomezená rychlost a nemyslím si že by to přispělo bezpečnosti… Já podle rozhledu víceméně jezdím, ale dělají to tak všichni? Nemyslím si, problém je hlavně v lidech a ty jen tak nenapravíte

Jiří Kocurek

Němci na dálnici neomeznou mají. Kupodivu se nestává, že by jim tam vzlétla Avia jedoucí 250 km/h.

Kebab

Uberou všichni za mokra, v mlze, na sněhu nebo dál pojedou “legálních” 90? Většina ano, ty ostatní opravdu nenapravíte. Těm je prostě jen potřeba nikdy nedávat řidičák.

Cikcak

Odpověděl jste hlavně poslední větou. Osobní odpovědnost jedince je nahrazována nařízenými pravidly, nejen v tunelech.
Často bohužel kvůli menšině, která zmíněný pojem nezná nebo jej považuje za slabost.

Zlámalík

A tím to všechno je. Takhle my si tady žijem.

mimochodem

Muzete mi vysvetlit, co presne vam brani v tom, abyste jel tunelem s povolenou rychlosti 130 km/h dle svych rozhledovych podminek, tj. treba 90 km/h?

Predpokladam, ze Italove nejaky pud sebezachovy maji a tech 130 km/h tam bez dostatecneho rozhledu nelitaji, nakolik tam evidentne k zadnym zasadnim problemum pri stavajicim nastaveni nedochazi…
jinak by tam tu rychlost prece uz davno omezili, ne?

Honem, prosim, omezte mi rychlost a dejte mi sem radar, nebo se vam tady neprimerenou rychlosti zrakvim!

PavelM

Ano. Přesně jako když se baví někdo z Besipu nebo Vize0 s někým kdo říká, jak je možný že v Německu může být neomezená rychlost na dálnici a není tam žádný armagedon.

Kebab

BESIP a Vize0 mají jednu společnou noční můru – že se opravdu ta 0 vyplní. Co budou potom dělat? Jaký bude smysl jejich existence? Nezruší je a nebudou muset jít pracovat? Podobný princip je často k vidění i u jiných organizací, které mají něco nebo někoho chránit.

Petr Drozda

Podobný princip v Česku existuje u všech nesoukromých organizací. Oni všichni tak myslí jen na blaho a bezpečnost nás obyčejných občanů, že by nám nejraději nedovolili ani dýchat.

Míša

Neomezená rychlost je pouze na 70% useků a smrtelnost dopravní nehody je nesrovnatelná s úseky mimo dálnice. Z dat z minulé dekády vyplynulo, že mimo dálnice připadá 4,7 úmrtí na 1000 nehod (stalo se ~200k nehod ročně) a na „bezpečnou“ dálnici připadlo 19,7 úmrtí na 1000 nehod (ročně ~9700). Já raději pojedu pomaleji ale dojedu. Armagedon to není, ale 3x vyšší pravděpodobnost úmrtí je víc, než dost.