Konec zbytečného zpomalování. Jediný tunel na D1 se připravuje na zvýšení rychlosti

Klimkovické tunely na D1. Foto: ŘSDKlimkovické tunely na D1. Foto: ŘSD

Tunel Klimkovice se zmodernizuje, aby v něm řidiči mohli jezdit až 100 km/h. Vymění se světla, kamery i software.

Odebírat
Upozornit na
guest
64 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
KarelI

To je neskutečná šaškárna, co se u nás nadělá kolem těch pěti tunelů v celé síti. Kdyby se takhle drbali s každým tunelem v Itálii nebo Rakousku, tak na to budou potřeba tři ministerstva a tady by musela být speciální sekce jen o modernizaci tunelů, protože by v tom zbytek zpráv zanikl.

qěcy

Oni se drbaj taky. Akorát tam mají desítky starých tunelů kdysi zkolaudovanych na až 130. Zrovna minulý týden jsem si je užil z Brenneru až do Říma.

Pako

Přesně záleží na tom, na jakou rychlost byl tunel zkolaudován a jaká legislativa byla v době schválení provozu. Dokonce bych se vsadil, že pokud ty černé tunely za Brennerem projdou nějakou významnou rekonstrukcí, tak po ní půjde rychlost dolů.

PavelM

Rakousko bych jako vzor úplně nedával. Těch mrtvých v jejich tunelech, obousměrné tunely (a ještě k tomu placené) na dálnicích (ještě nedávno na A9) …
A omezení rychlosti v tunelech tam mají taky.

Změna je na dohled

V současnosti máme na pražském okruhu prostředí, kde máte většinou buďto 130 km/hod nebo 80 km/hod v tunelech a nyní na Radotínském mostě a také částečně na jeho krátké staré východní části. To je rozdíl 50 km/hod! Proč proboha? Řítit se jak blázen a pak se nesmyslně šourat. Brzda, plyn, emise zbytečně létají a je to celé nebezpečné. Na celém Pražském okruhu bych nastavil 110 km/hod, protože vzhledem k provozu a zatáčkám a blízkosti sjezdů to tam stejně většinou stotřicítkou mastit nejde a v tunelech, kterých hlavně na severu bude hafo 100 km/hod. Jedná se o rychlosti, které nejvíce odpovídají… Číst vice »

Změna je na dohled

PS. omlouvám se mírnej offtopic, když se píše o tunelech a 80 km/hod v hodině, tak mi vždy naskočí Pražský okruh, kterého se ale článek přímo netýká.

Ing. Vladimír Bílý

Co si budeme povídat, jiná technologie osvětlení a kamerový systém s lepším rozlišením nemají na reálnou bezpečnost v tunelu vliv větší, než malý. Je to bohužel jen trapná papírová válka.

peter

Je

Pako

Ale na rozdíl od železnice zde funguje pud sebezáchovy a všichni zodpovědní jedou přesně podle not. Buďme rádi. Kdyby se o silnice starala SŽ tak bude veškeré zabezpečení odinstalované a klidně vám pošlou kamióny zcela nelogicky a nahodile v protisměru. A řeknou: “ Smůla, měl jste sledovat značky“.

krteček

V Itálii dálniční tunel ve skále na 130 a u nás betonová roura na až 100. Za 10 let tam dáme další 4 kamery a bude tam až 115 za x milionů

Tomáš Flaška

V Itálii mám nejradši dálnici mezi Florencií a Bolognou. Stará nestačila, postavili novou. Obrovská podzemní katedrála, 3 pruhy, odstavný pruh 100km/hod.
Ale starou nechali. Když se to větví, dají vám na výběr, jestli chcete jet panoramaticky (starou) nebo přím (novou).
A v té staré kroutící se tunely, dva pruhy bez odstavného, zrcátko skoro na skále, a žádné omezení, tedy 130 km/hod.
Prostě panoramatická vyhlídková jízda se vším všudy jak na pouti na horské dráze :-).

hor411

A dali aspoň tu starou zadarmo?

Tomáš Flaška

Nedali.

PetrN

tak při cenách italských dálnic, kdy platíte za osobní auto přibližně 2Kč/km by po nové prakticky nikdo nejezdil, kdyby byla stará zdarma (dle navigace je stará o 3km a 4 minuty delší)

qěcy

Ne. Zato je furt v přestavbě. Zpevnění mostů, modernizace tunelů.

DavidS

No jo vidíte, oni narovnali dálnici. Zajímavé, to jsem vůbec nevěděl.

qěcy

Nenarovnali. Postavili třetí pás. Jeden směr jede celý po nové, druhý po obou starých pásech, nebo je jeden uzavřen. Někde jsou nové dva pásy. Prostě těch úseků je několik a různé se mění. A není to dokončeno. Některé tunely se teprve staví (někde u Florencie, myslím).

Zlámalík

Souhlas, vždy přes kopce!

PetrN

Jen tak mimochodem, A1 Panoramica (stará) i A1 Direttissima (nová) mají obě jen po dvou pruzích v každém směru, před rozvětvením a po spojení pak 3+3. To platí pro severní 35km část: https://mapy.cz/s/mecagefada
V jižní části pak na výběr nemáte, to ve směru na Florencii jedete vždy po novém třípruhu a ve směru na Bolognu pak po staré A1 ale můžete si vybrat jestli v pravém nebo v levém (původně protisměrném) dvoupruhovém pásu s následným průpletovým úsekem a větvením na starou či novou A1 v severní části: https://mapy.cz/s/laroredoko

mimochodem

Hmm, to mi nevychadza.

Stara dalnice nestacila a oni postavili jeste druhou? No to je naprosto nemyslitelne, nebo se jim tam snad porouchala indukce?!
(Jo, vidim, ze tam jsou i dve kapacitni zeleznicni spojeni. 🙂 )

Jiří Kocurek

Jsou tam dokonce 3 železniční tratě. Až se divím, že stavěli VRT, když tam mají kochací lokálku. Nákladní doprava se na ni taky mohla rozprostřít, aby bylo co šotit. 😀

qěcy

Staré a VRT.

Zlámalík

V Itálii ovšem mají asi tak desetinu pitomců, co u nás. Ten národ automobilismus miluje a i když nejsou všichni svatí, tak se tam cítím na silnici o mnoho líp, jak u nás nebo v Rakousku, kde je o taky už jak u blbejch.

mimochodem

A cim to je? Tim, ze tam pravidla sice jakoze jsou, ale v podstate jsou jen doporuceni? Nebo dostatecne sirokyma cestama ve mestech, kde je prirozene pocet jizdnich pruhu taknejak fluidni a vzdycky se vedle mne jeste nekdo vleze? Vetsi toleranci vuci jednostopym vozidlum (samozrejme motorizovanym), protoze nejakej skutr ma doma kazdej a tedy nikoho neprekvapi, ze se pred nim najednou zprava nekdo na skutru zhmotni, protoze on to prece dela taky… Jak je mozny, ze tam tenhle prirozenej chaos funguje a u nas by absolutne zarucene nefungoval, protoze jedine silna represe zajisti ten spravnej Ordnung, akorat, ze tomu vysledky… Číst vice »

qěcy

Jenže Italové po dálnicích jezdej divně. V pravém kamiony, když kamiony nejezdí, tak tam je úplně prázdno. Ve středním se jede tak 110 a 90 % aut jede v levém. Vždy, všude a pořád i o víkendech a v noci. Zásadně nikdo nepodjízdí. 120 jet v levém a nereagovat na blikání Italů, je úplně normální. Když má dálnice ještě víc pruhů, 90 % aut jede v levém. Já tam jezdim v klidu velké dálku, ale tento způsob dopravy mi přijde poněkud nešťastný.

mimochodem

Na dalnicich je tam divne uplne vsechno. Treba takova dekorace, znacky v modrym krouzku, 50 v pravym, 70 uprostred, 90 vlevo na useku, co je jak podle pravitka smerove i vyskove… to prece nemuze byt znacka doporucene rychlosti, ze ne? Ze ne? 😀

PetrN

To si zjevně pletete význam zanček… Značka v modrém kroužku znamená „Nejnižší dovolená rychlost“, doporučená je ve čtverci, a to i v naší legislativě.. Na italských dálnicích je to hádám uplatnitelné hlavně pro pomalejší kamiony v pravých pruzích, ale viděl jsem i čtyřpruhový úsek v jednom směru, kdy v úplně levém byla takto značená min. rychlost 110, tzn. že pomaleji v tom pruhu jet nesmíte…
https://www.bezpecnecesty.cz/cz/autoskola/dopravni-znacky/prikazove-znacky/c-6a-nejnizsi-dovolena-rychlost

mimochodem

Aj, pardon, jsem se spletl. Posledne jsem tam byl dva roky zpatky a v nasich koncinach je bezne clovek nepotkava, tak se mi nejak popletly. Dik za opravu, takhle uz to dava vetsi smysl.

qěcy

Ale ale. Ono se to tam totiž řídí trochu jinými pravidly a nejzásadnější stavby byly postaveny v šedesátých letech. Tehdy se nikdo s nikým nesral. Autostrada Panoramica by dneska nevznikla ani náhodou.

Pako

A proto jim padají mosty, že? Nechte toho, co mají jinde lepší…

qěcy

Kdy byl ten tunel na 130 zkolaudován? Já znám desítky velmi starých.

Tomáš Flaška

Pokud si dobře vzpomínám, tak ve 400 m dlouhém Valíku toto přeprogramování kamer a výměna osvětlení stála několik set milionů. Prostě někdo se musel napapat.
Za pár let se zjistí, že by konkrétně v tomto krátkém skoro rovném tunelu s odstavným pruhem těch 130 taky šlo. A zase někdo dobře vydělá.

Jirka

Nevite nekdo, proc se posledni vikendy na D8 v tunelu Panenska jezdi max 60? Dekuju

libor

no aby bylo co zvyšovat. nejprve za nějaký miliónek na 80, pak další na 100

Tom

Tento zbytečný tunel neměl nikdy vzniknout, vyřvaly si ho Klimkovice, že prý by bylo příliš hluku. Docela dobrá státní investice…

Jiří Kocurek

Dvacetimetrový zářez?

Pako

Budíček! Podívejte se, jak vypadají nové úseky dálnic v Rakousku. Jakmile se objeví byť jen jedno stavení hned je tunel, v blízkosti obcí a měst automaticky vše pod zem. Víte kolik by už toho bylo schváleného a možná i postaveného, kdyby se v místech dotyku se zájmy stěžovatelů zakopala dálnice nebo silnice pod zem? Podívejte se jek se postupně zakopává severní část SOKP, jak se vychází vstříc tlaku odpůrců. A co teprve VRT a obec Líbeznice?

Libor

Tragédie, pochopil bych nižší rychlost ve směru do kopce ( emise) Ale z kopce klidně 130… Třeba Valík…

Zlámalík

Největší emise by vznikly při opětovném zrychlování. Stovku chápu z titulu omezeného prostoru, i když víc nervů a zla udělá „dodržování stovky“ než volná jízda 130, ale určitě kvůli emisím to nebude.

libor

tak ona ta 100 ve Valíku dost pomohla, je to více plynulé, ale v případě jízdy směr Německo se vlastně brzdí. opačný směr stačí ubrat a dojet to setrvačností…

Petr

Nechtělo by to celkovou rekonstrukci za X stamilionů? Vždyť to je tak obrovská změna z 80 na 100, ze si to zaslouží vlastní cely tunel hned vedle toho současného!
To je opravdu k smíchu…

Karafiát

Taky si myslím, že by stačilo dát pryč jen zákazovou značku a žádná apokalypsa by se nestala.

K nebezpečnosti hlavně přispívá úsekový radar, který měří až uvnitř tunelu – kdo tam už někdy jel tak brzdí až v tom tunelu.

Petr Drozda

A nejméně dva roky omezení.

hor411

Proč se vlastně nemůžou stavět na 130km/h, když třeba v Itálii to problém není? (fakt to nevím)

PetrN

ano, ale pouze v Itálii, všude jinde v civilizovaném světě se jezdí v tunelech stovkou… Zejména v klikatějších tunelech vám při vyšší rychlosti nemůžou vycházet rozhledové vzdálenosti pro zastavení. Itálie je svět sám pro sebe byť jsou součástí EU…

Míla

…ale třeba Valík je v podstatě eko-koridorový tunel…krátký a rovný a jestli si vzpomínají někteří, tak příšerně drahý, protože musel být kvůli ekologům ražený a nikoliv hloubený a nehomogenní a nízké nadloží bylo výzvou pro stavbaře.
Výsledkem je několik stovek metrů krásného, širokého a přehledného tunelu. Co jediný hovoří proti vyšší rychlosti než 100kmh, jsou speciální klimatické podmínky…když z relativně suchého a teplého tunelu vyjíždíte rovnou na prostydlý most. Ale na to jsou proměnné značky…

Martin

Můžu se zeptat proč není Itálie civilizovaná??

PetrN

Nikde netvrdím že by nebyla civilizovaná, jen poukazuju na běžnou praxi „všude jinde na západě“ tak proč bychom měli být výjimkou a měli zavádět něco co funguje jen a pouze v Itálii?? na těch pár tunelů co tu máme a mít budeme?? Tunel je prostě obecně rizikovější místo než otevřená dálnice s odstavným pruhem. Stovka je naprosto adekvátní.

Air Traveller

A to je takový problém bejt o deset sekund pomalejší?

To, že někde něco maj, ještě neznamená, že je to tak super a nejlepší.

V itálii maj mýto 2 kačky za km plus minus – tak ho taky zavedem, když ho maj oni?

Trošku mi připomoináte jednu slavnou scénu ze slunce seno ..“ „Předsedo, voni mají bazény! Předsedo, voni mají záchod!“ „

Pako

Ale je. Staré černé tunely v Itálii byly zprovozněny za jiné legislativy. Nové už mají omezení, myslím že na těch 100.

Kebab

Civilizace dorazila.

Otto

Pouze castecne … v Italii bezne 130 v tunelech mnohem horsich parametru a hromadne se tam lidi nezabijeji…

PetrN

ano, ale pouze v Itálii, všude jinde v civilizovaném světě se jezdí v tunelech stovkou… Zejména v klikatějších tunelech vám při vyšší rychlosti nemůžou vycházet rozhledové vzdálenosti pro zastavení (měl byste být schopen zastavit před překážkou jakmile ji spatříte, což při ve 130 v některých italských tunelech fakt nehrozí). To že se tam nezabíjejí je věc jiná, ale OK ta 130 někde rozhodně není, příkladem je třeba A23 z Tarvisia na Udine, tam jsem se při rychlostí vyšší než 110 v tunelech fakt necítil dobře, tam rozhledy nevycházejí ani na tu stovku…, a to si třeba v Královopolském tunelu hlavu… Číst vice »

Pavel

Zajímavý, že nejlépe se mi s přehledem řídí v Itálii, ty „civilizovaný světě“ 😀 Třeba na starou A1 z Bologni do Firenze rád vzpomínám , ta je parádní

PetrN

netvrdím že Itálie není civilizovaná, jen poukazuju na běžný stav všude jinde, Itálie je výjimkou, proč bychom měli být výjimkou zrovna my, když máme těch tunelu fakt jen pár v porovnání s Itálii, kde v tunelech strávíte na některých dálnicích podstatnou část trasy… Na italských dálnicích se jezdí dobře, ale už jste někdy řídil v Palermu? jestli ne, tak doporučuju, možná budete i pochybovat jestli se jedná o civilizovaný svět 😀 to bylo asi to nejhorší co jsem v Evropě zažil, zlatá Albánie či Makedonie…

Pavel

To, že je ve většině zemí nějaký běžný stav, ještě neznamená, že je to dobře nebo bysme se tím měli řídit. Většina států taky tvrdě prosazuje Green Deal… Dle jednoho regionu bych neposuzoval. Na Sicílii jsem nejezdil (nijak mě to tam ani neláká), ale půl roku na Sardínii bylo úplně v pohodě:-)

Kebab

A v čem je problém? Jízda podle rozhledových poměrů je naprostý základ, bohužel utopený v často nesmyslných paušálních omezeních. To, že značka nebo obecné pravidlo teoreticky povoluje určitou rychlost, přece neznamená, že ji nemůže omezovat něco jiného, zde právě rozhledové poměry.

PetrN

Samozřejmě, ale s touto teorií by mohla být na běžné silnici mimo obec neomezená rychlost a nemyslím si že by to přispělo bezpečnosti… Já podle rozhledu víceméně jezdím, ale dělají to tak všichni? Nemyslím si, problém je hlavně v lidech a ty jen tak nenapravíte

Jiří Kocurek

Němci na dálnici neomeznou mají. Kupodivu se nestává, že by jim tam vzlétla Avia jedoucí 250 km/h.

Kebab

Uberou všichni za mokra, v mlze, na sněhu nebo dál pojedou “legálních” 90? Většina ano, ty ostatní opravdu nenapravíte. Těm je prostě jen potřeba nikdy nedávat řidičák.

Cikcak

Odpověděl jste hlavně poslední větou. Osobní odpovědnost jedince je nahrazována nařízenými pravidly, nejen v tunelech.
Často bohužel kvůli menšině, která zmíněný pojem nezná nebo jej považuje za slabost.

Zlámalík

A tím to všechno je. Takhle my si tady žijem.

mimochodem

Muzete mi vysvetlit, co presne vam brani v tom, abyste jel tunelem s povolenou rychlosti 130 km/h dle svych rozhledovych podminek, tj. treba 90 km/h?

Predpokladam, ze Italove nejaky pud sebezachovy maji a tech 130 km/h tam bez dostatecneho rozhledu nelitaji, nakolik tam evidentne k zadnym zasadnim problemum pri stavajicim nastaveni nedochazi…
jinak by tam tu rychlost prece uz davno omezili, ne?

Honem, prosim, omezte mi rychlost a dejte mi sem radar, nebo se vam tady neprimerenou rychlosti zrakvim!

PavelM

Ano. Přesně jako když se baví někdo z Besipu nebo Vize0 s někým kdo říká, jak je možný že v Německu může být neomezená rychlost na dálnici a není tam žádný armagedon.