Lávka za cenu železničního mostu přes dálnici. Hradec má novou spojku přes Labe za 175 milionů

Nová lávka přes Labe v Hradci Králové. Foto: Hradeckralove.orgNová lávka přes Labe v Hradci Králové. Foto: Hradeckralove.org

Podle obhájců drahé lávky jde o mimořádné architektonické dílo.

46 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vít Jůza

Tak když spojuje strategické lokality, tak musí unést i kolonu tanků … a to se prodraží.

DavidS

Hradec Králové opět na scéně s architekturou a opět to má velmi „kotasovské“ rysy, tudíž se té ceně ani nedivím.

dannero

lávka stojí přesně tolik aby bylo dostatek každému „zainteresovanému“ do kapsy, jinak by stála třetinu.

marek hudec

drahé a ohavné…
škoda slov

Granja

Porovnávat obyčejnou trámovou konstrukci s tímto mostem bude přece jen rozdíl. Nehledě na atypické konstrukční řešení. Pokud je cena opravdu přestřelená (je to fakt hodně drahé), pak lze snad její výši zrevidovat.

Honza

Pokud má stát na takové předražené absurdní monstra tak to se státním dluhem nebude zas tak kritické.

geras

To nefinancoval stát, ale Hradec za cenu deficitního rozpočtu.

Honza

Honza

Karl vB.

Nejsem architekt, ale nějak se nemůžu zbavit laického dojmu, že toto originální dílo architektů Kábrt – Elich – Elichová má (alespoň opticky) „staršího bráchu“ v žebrovaném řešení chodníkové části Dlouhého mostu v Českých Budějovicích…
https://ceskobudejovicky.denik.cz/galerie/foto.html?mm=dlouhy_most_cb&back=1631661515-219-5&photo=1

Štěpán Matějka

To není až taková náhoda, arch. Kábrt byl dlouholetým spolupracovníkem Romana Kouckého, autora Dlouhého mostu v ČB.

Karl vB.

Děkuji Vám za racionální vysvětlení té podobnosti.
Už jsem si začínal připadat mírně paranoidní…

Štěpán Matějka

Aaa, dokonce na něm pracoval koukám: https://koucky-arch.cz/035/

Vojta_7

Trojská lávka stála podobně, ale je 3x delší. Tahle mohla stát pod 50 mio. jako ta v Pardubicích. Asi se hodilo vytunelovat dotace EU…
Dle mě nemusí být každá nová stavba architektonický skvost za 3x vyšší cenu. Třeba u dálnic bych preferoval jednotný styl alespoň pro danou dálnici a ne, aby se každých pár km měnil typ svodidel atd…

M19

Prostě ať je to levné. Hnusné nevadí, naopak to je znak racionality, ne?

J.A.RYN

Co je levné nebo spíš přiměřeně drahé, nemusí být hnusné.

Klondajk

Pozitiva: ty snad by měla jakákoliv lávka na tomto místě… Je něco pozitivního na té lávce samé oproti jiným? Kromě toho, že se.tam budou srocovat milovníci architektury?

Surio Mario

Lávka se určitě bude líbit pracujícím z Aldisu a okolních administrativních budov, protože výrazně zkrátí cestu do Malého Růžku, kultovní hradecké hospody. 🙂
A teď vážněji – je to užitečná stavba, protože po obou labských nábřežích je krásná procházka, ale když pak člověk musí přecházet přes Labský most, tak to dost zkazí dojem. Jednak cesta betonovým koridorem není žádná krása, jednak tam smrdí výfukové plyny a za mokra ani ty betonové rantly neochrání před nahozením špinavou vodou z vozovky.

IBM

Nemůžeme stavět jen účelové stavby. občas je dobré postavit něco hezkého, i když to stojí víc. A toto je např. ve srovnání s lávkou přes štvanici super…

Jiří Kocurek

Víc, ale víc jak 3x tolik? Co už je trochu moc a co ještě není, toť otázka.

Někdy se dá za hodně peněz pořídit noční můra pro údržbu.

Mengo

Stavba zajimava ale k cemu vlastne? Do oblasti Aldisu se jezdi auty ci busem. A Prumyslovka je bezna ctvrt. Nic zajimaveho tam neni. Hlavni proud lidi prichazi z centra a pro ne je ta lavka nepotrebna.

yxc

Ten obrovský nárust ceny byl jasný od začátku. Lávka mohla fungovat jen s vysokopenostními drahými betony. Nacenění do architektonické soutěže, ale proběhlo klasicky naceněním dle cenových normativů za m2. Ten ale s vysokopenostními betony nepočítá, proto se to mělo pronásobit adekvátním koeficientem , co to zohlední. Jenže to by pak návrh neměl šanci vyhrát. A to nemluvím o tom, že návrh měl být z architektonické soutěže rovnou vyloučen, protože nesplňoval zadávací podmínky ( v tomto případě ornitologů). řešení se pak upravovalo dodatečně a jistě mělo i vliv na cenu. A házet nárust ceny na inflaci je taky nesmysl, protože od… Číst vice »

Šťoural

Lávka je to hezká a taky brutálně předražená. nejhorší je že je absolutně zbytečná, když 130 m dále (fakt jsem to měřil) je stávající most pro auta, pěší i cyklisty. Myslím si že Hradec potřebuje investice do úplně jiných věcí (Rekonstrukce severních teras, Rekonstrukce Velkého náměstí, a dle mého chybějící kruháč na křižovatce ulic ČSA a Nezvalova).

yxc

Zbytečná není. Ale kdyby stála 50 milionů, tak se za ušetřené peníze mohla postavit daleko potřebnější lávka zde: https://mapy.cz/zakladni?mereni-vzdalenosti&rm=9k0CWxYdyxXJ2s&x=15.8236319&y=50.1968184&z=17 Tzn. lávka spojující největšího zaměstnavatele a největší sídliště na JV města s reálným centrem města mezi nádražím a historickým centrem. A zároveň by se tím vyřešil problematický provoz cyklistů v podchodu/pojezdu pod Rašínovou. Za zbytečnou, či spíše škodlivou se dá označit okružní křižovatka u Koruny a za zbytečnou orkužní křižovatka u Fortny. Tam stačilo upravit zastávky a doplnit SSZ. Okružní křižovatku by to naopak chtělo u evangelického kostela pod malým náměstím. A největším zločinem bude plánovaná okružka na křížení Rašínovy s… Číst vice »

Petr Erik Kroupa

Jeden most je vzdálený 130 metrů, na druhou stranu podél nábřeží je po 425 metrech další most. Ta lávka je pouze zbytečný tunel za přemrštěné peníze. 🙁

Ondros

Hradec byl a bude „salónem republiky“. Za mě palec nahoru před krásným a ikonickým mostem. Pokud bychom stavěli vše v nejlevnější variantě, tak bysme se daleko nedostali.

Rochličák

A je to skutečně architektura odpovídající „salónu republiky“? A nebo je to spíš předimenzovaná… „kotasovina“? Pokud se nepletu, tak autorský tým navrhoval také Trojskou lávku dvojnásobné velikosti, vzhledově subtilní za srovnatelné (pravda předinflační) peníze. Je to adekvátní, není to adekvátní? Nebyla by praktičtější trochu méně prohnutá mostovka? Kladu si tyto otázky, nikoli zda je lepší „inženýrská úspornost“, nebo „architektonické krásno“. To jsou úplně trapné a pitomé dělení, které vede ke srovnávání nesrovnatelného, tyhle stavby v cenném urbánním prostředí mají mít multioborové kvality. Což ale vyžaduje kvalitní zadání zakázky, není to nákup papírů do kopírky.

Ryk Mat

HK už rozhodně salónem republiky není. Strašlivé odpornosti, které město dovolilo postavit mezi Sukovými sady a Lidlem Na Okrouhlíku, jej tohoto titulu navždy zbavily. Přestože by se mohlo zdát, že je řeč o soukromé investici, která dnes nese jméno Aupark, město ve skutečnosti zničila díla dopravní. Nesmíme také zapomínat, že Kotasovo násobení cen staveb bylo vždy provázeno všemi myslitelnými formami „politického sponzoringu” a tak dnes musíme konstatovat, že Hradec se ze salonu republiky změnil penězovodný tunele republiky. Zrůdná cena této lávky a její vášnivá obhajoba kmotrODS to jen potvrzují. Mimochodem, věděl jste, že u Koruny máte jediný známý kruhový objezd,… Číst vice »

Projektnat

Jen na okraj, okružka s jedním pruhem bude mít vždy horší propustnost, než dynamicky světelně řízená křižovatka s dvěma pruhy na každém vjezdu, takže to zas takový unikát není. Smutné je, že do toho prostoru by se vešla okružka i v turbínovém uspořádání (např. jako u kampusu v Brně), pak by to s kapacitou bylo úplně jinde.

yxc

Okružní křižovatka má vždy menší kapacitu než světelně řízená. Pouze velice dobře navržená turbookružní křižovatka se muže křižovatce se SSZ přiblížit. Pravdu byste měl při srovnání s neřízenou průsečnou křižovatkou, ale ta tam nebyla. Původně tam byla světelně řízená a kolony na ní byli max 1/4 délky i když v té době tam jezdilo o 50% víc aut než dnes (hlavní příjezd do HK od Prahy už není přes Kukleny, ale od dálnice od Opatovic). OK u Koruny splňuje všechny body u kterých je okružní křižovatka nevhodná. Tedy s výjimkou velkého podélného sklonu, který tam není. Největší problém je velké… Číst vice »

jan v

Salon republiky se odstěhoval do Litomyšle.

Karl vB.
Původní Aleš

Proboha, co to je? :-(((

Jan z Rokycan

Holt tady to byla cena spíš za „krásno“ než za přemostění řeky. Jestli to za to stojí, to si musí sáhnout do svědomí každý, kdo takovému projektu dal zelenou. Obhájit se lávka dá, stejně tak jsou validní argumenty, že se mohlo ušetřit a zafinancovat i jiné projekty.

Pak zde ale máme i rozšířený syndrom věčného nespokojence, který by si v případě realizace nějaké fádnější betonové nebo příhradové konstrukce naopak stěžoval, že lávka nezapadá do panoramatu a na město je ošklivá.

Peeetr

To není lávka, ale blokáda pro větší říční dopravu.

původní Jakub P

Kde by se něco takového v Hradci vzalo? 1 km po proudu a pár km proti proudu jsou jezy bez plavebních komor, v samotném městě je několik mostů, které nebudou zásadně vyšší.

Hans

Fotbalisti 800 mega, lávka 175 mega, nasvícený úzký kruháč u Auparku 120 mega
Jsou to všechno pěkné stavby, tak snad zbyde i na jiné projekty

kik

No, když vezmu v potaz stav hradeckých chodníků a komunikací tak bych pro ty peníze lepší využití. Některé ulice se už léta podobají tankodromu, to samé platí často i o chodnících, ale na kruhák s vodotryskem a další zbytečné drahé stavby – např. tato lávka – se peníze najdou. O nové fotbalové aréně raději nemluvím.

Jan Kavan

Hele, a reko náměstí má stát kolik, že na to prachy nejsou?

Jan T.

Říkám si, kolik by se toho dalo opravit za ušetřených 100 milionů…

Ryk Mat

Třeba spousta chodníků a cyklostezek, třeba od stoleté do Svinar nebo ze Slezského do Slatiny. Ta Slatina je do očí bijící příklad. Ze Slezského se do ní dá jet i jít jen po frekventované silnici a na konci Slatiny hned za cedulí začíná cyklostezka do Černilovu. Také by asi zyblo na opravu zdí padajících do Žižkových sadů. A asi milion další věcí mnohem potřebnějších, než tohle.

Mech

Že bych si z toho sedal na zadek…
A i když je mi jasné, že nějaký výrazný lodní provoz tam nejspíše nebude, tak mě dráždí to prohnutí dolů, které snižuje podjezdnou výšku.

Původní Aleš

Tomu nerozumíte. Je to mimořádné architektonické dílo, nějaká funkčnost není důležitá 🙂

Pája

😃

Pája

Proč má mimořádně drahé dílo být placeno z veřejných zdrojů, když na potrebnější věci se nedostává? Jasně, je to jiná kapsa, ale kabát je stejný.

Paolo

Mimoradne dilo a osklive mista zustavaji. Trocha na hlavu. Coz takhle funkcni lavka s levnou udrzbou a zadna kotasovina a misto toho se podivat na nekolik docela ohavnych mist v HK? Ale co si obyvatele HK zvolili to maji.

Karl vB.

Myslím, že kdyby tam byla naprosto jednoduchá, funkční a architektonicky nezajímavá lávka za 50 a těch dalších 100 vrazili do Dopravního podniku, nebo oprav/ obnovy chodníků, dávalo by mi to větší smysl.
Takto to vytváří nepatřičný dojem, že v HK mají už vše vyřešeno a splněno a dále se mohou věnovat pouze estetičnu.