Lávka za cenu železničního mostu přes dálnici. Hradec má novou spojku přes Labe za 175 milionů
Podle obhájců drahé lávky jde o mimořádné architektonické dílo.
Obyvatelé a návštěvníci Hradce Králové mohou od včerejška využívat novou lávku přes Labe pro pěší a cyklisty. Jde o jednu z nejvíce diskutovaných staveb ve městě za poslední desítky let, především kvůli její ceně.
Ta se z původních odhadů nákladů kolem 45 milionů vyšplhala až na konečných 174,76 milionu korun včetně daně. Jen pro srovnání nákladů: ŘSD aktuálně staví nový dvoukolejný železniční most na koridoru přes budoucí dálnici D35 u Svitav za prakticky shodnou cenu. Česká televize náklady srovnala i s jinými stavbami: delší lávka přes Labe v Pardubicích vyšla před třemi lety na 41 milionů korun.
Lávka propojuje dvě strategické lokality v centru města, tedy Smetanovo nábřeží a oblast kolem kongresového centra Aldis. Samotná stavba byla zahájena v září roku 2021 a dokončena o osmnáct měsíců později, zakázku získala společnost SMP CZ.
Město si od lávky slibuje rozvoj pěší a cyklistické dopravy v Hradci Králové. Lávka přes Labe je postavena ze segmentů tvořených vysokohodnotným betonem (UHPC). Ten umožňuje použití velmi subtilních prvků a zaručuje dlouhodobou trvanlivost. Tenkou mostovku z vysokopevnostního betonu drží nosná ocelová lana, nosná žebra pak vizuálně přechází ve sloupky zábradlí s výplní z ocelových lanek. Samotný návrh lávky vytvořil tým architektů Libor Kábrt, Martin Elich a Gabriela Elichová.
Výběr dodavatele na čtvrtý pokus
Kromě stavby lávky vznikla na obou jejích stranách nová předpolí. Stavební firma se v těchto oblastech musela potýkat nejen s vysokým množstvím inženýrských sítí, ale také nestabilním podložím kvůli blízkosti vody a přítomnosti jílu a písku. Obě předpolí byla upravena, na Smetanově nábřeží nově přibyly lavičky a zeleň.
„Lávka u Aldisu je mimořádná svým všesměrně zakřiveným pilířem, který jsme vyrobili na speciálním stroji v berounské provozovně. Most je dlouhý více než 100 metrů a je zajímavý také svými ocelovými žebry, které přechází ve sloupky nerezového zábradlí se zabudovaným osvětlením,“ popsala společnost SMP novou stavbu na svých stránkách. Dodavatele se povedlo vysoutěžit až na čtvrtý pokus.
Lávka se stala terčem řady politických sporů ve městě. „Jedná se o nádherné architektonické dílo, které zcela jistě proslaví, a nejen v odborných kruzích, město Hradec Králové,“ uvedl zastupitelský klub ODS. Za vlády ODS došlo k zahájení stavby.
Pojďme na naší nové Lávce najít pozitiva:
👉 je cyklistickou spojnicí západní a východní části města🚲
👉 propojuje oblast Škroupovy ulice a Aldisu
👉 je impulzem pro oživení obou nábřeží
👉je začátkem revitalizace ošklivé vnitřní periférie ulic Škroupova a Průmyslová.🙌 pic.twitter.com/PR8din2yUH
— Lukáš Řádek (@lineluke1) March 2, 2023