Latécoère proměňuje svůj závod v Letňanech, získal nové zakázky
Firma přesouvá část výroby dveří do letadel z Prahy do Bulharska. Letňanský závod bude hlavním výrobcem dílů z tvrdých kovů a hliníku, zajistí povrchové úpravy pro ostatní závody.
Pražský závod společnosti Latécoère zažil loni jeden z nejhorších roků ve své historii. Důvodem byla pandemie koronaviru, která na dodavatele dílů pro letecký průmysl dopadla velmi tvrdě. Výrobce dveří do letadel a prvovýrobků z kompozitů a tvrdých kovů musel ve své továrně v Letňanech omezit produkci nejen kvůli zpomalení výroby letadel, ale i transferu v rámci skupiny. Část výrobních činností – výroba dveří – se začíná přesouvat do Bulharska.
Ředitel firmy Patrick Bernard věří, že i přes zeštíhlení firmy má pražský závod před sebou velkou budoucnost. „Přišli jsme o některé zakázky, ale získali jiné, které jsou zaměřeny na větší přidanou hodnotu,“ řekl Bernard. Pandemii firma využila k zásadnímu přeskupení a vylepšení pražského závodu. Bernard věří, že od roku 2023 začne celý obor opět růst. „Krizi jsme přežili a nyní je hlavní být připraveni na další růst,“ dodal.
Latécoère – největší závod skupiny – zažíval v Praze nejlepší časy před pár lety, vyráběly se tu dveře pro Embraer 170-190 a rodinu Airbus A380/A320. Týdně to bylo až 40 dveří. S výrobou největšího osobního letadla je ale konec a dveře z Letňan se tak nově objevují i ve zcela jiném segmentu: privátních jetech. Firma dodává dveře do kompletní modelové řady Dassault, nově získala kontrakt pro další producenty na výrobu dveří z kompozitů.
V Praze se ještě vyrábí část dveří pro A320, produkce a finální montáž se přesouvá postupně do Bulharska. Kompletní přesun má být hotový do konce příštího roku.
Český závod bude v rámci skupiny Latécoère hlavním výrobcem dílů z tvrdých kovů a hliníku, bude zajišťovat povrchové úpravy pro ostatní závody. Výrobky z Prahy se tak objevují ve větších kompletech pro další závody a končí u finálního zákazníka. Kromě Airbusu například u Boeingu nebo Embraeru.
Finální montáž dveří zůstane už jen pro malá letadla. „Původně v plánu bylo, že se veškeré montáže přesunou pryč, podařilo se nám ale ukázat, že se vyplatí alespoň malou část výroby zde ponechat. Zákazníci totiž vnímají výrobu v našem závodě jako záruku kvality,“ dodal Bernard.
Před krizí zaměstnával závod v Letňanech kolem osmi set lidí, nyní je to 450. Podle P. Bernarda propouštění skončilo, zmizeli hlavně agenturní zaměstnanci. „Začali jsme shánět nové zaměstnance, hledáme nyní CNC operátory,“ podotkl. Firma během krize výrazně omezila objem outsourcovaných zakázek.