Cestovní ruch Doprava ve městě Infrastruktura Lanovky

Lanovka na Petřín loni pokořila rekord, teď ji čeká jarní odstávka a revize

Petřínská lanovka. Autor: DPP
Petřínská lanovka. Autor: DPP

Provoz lanovky z pražského Újezda na Petřín bude od pondělí na téměř tři týdny přerušen. Důvodem je pravidelná jarní revize a údržba. Oznámil to Dopravní podnik hl. m. Prahy. Zároveň doplnil nejnovější pasažerskou statistiku, lanovka loni přepravila 2,23 milionu lidí, což je nový rekord.

Během nastávající odstávky plánuje DPP například revizi trafostanice, opravu dilatačních styků kolejnic, údržbu strojovny či výměnu nápravy na voze číslo 2. „V posledním týdnu proběhnou kontrolní a ověřovací zkoušky, nakonec strojní i elektro revize za přítomnosti revizních techniků a inspektorů,“ dodal vedoucí lanovky Pavel Kejha. Vozy opět vyjedou v sobotu 28. března v 9:00.

Lanová dráha mívá pravidelnou odstávku na jaře a na podzim. Provozně nejvytíženější je během letní sezóny (duben až říjen), kdy v průměru přepraví 250 tisíc cestujících za měsíc. V zimní sezóně to je v průměru 120 tisíc cestujících měsíčně. Během zimy má lanovka oproti letní sezóně interval o pět minut prodloužený a jezdí každou čtvrthodinu. Loni jejích služeb využilo rekordních 2,23 milionu cestujících, což je dáno i zatím nejvyšší turistickou návštěvností Prahy.

Lanová dráha Újezd – Petřín začala sloužit veřejnosti 25. července 1891. Od roku 1920 měla dvanáctiletou přestávku. Následně sloužila 33 let do roku 1965, kdy rozsáhlé sesuvy půdy trať zničily. Současná lanovka vozí cestující na Petřín a dolů od roku 1985 a od té doby je také součástí pražské sítě MHD. Od zahájení provozu v červnu 1985 do konce roku 2019 přepravila lanová dráha na Petřín přes 54 milionů cestujících.

Počet cestujících v lanovce na Petříně

Rok

Počet cestujících (v mil.)

2019

2,23

2018

2,03

2017

2,07

2016

1,75

Pramen: DPP, Prague City Tourism

6 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
pozorovatel

V minulosti využívali petřínskou lanovku i vysokoškoláci ubytovaní na strahovských kolejích – ví někdo, zda je tomu tak i teď, a pokud ano, tak jak mnoho?

selverob

Používame ju, ale nie nejak veľa, 1-2 študenti pri každej jazde. Dá sa použiť ako náhrada kombinácie 9+176 pri ceste z hlaváku na Strahov, kde sú vo večerných hodinách krátke časy na prestup na Švandovom divadle (2-3 minúty) a 176 jazdí s dlhými intervalmi. Na Újezde je namiesto toho cca 7 minút na prestup na lanovku. Počas dňa je hlavne v lete jej použitie problematické, pretože v smere nahor na ňu turisti často stoja rady.

Martin Votava

Jako student (do roku 2018) jsem ji používal často (naše škola je v centru), protože je to bezkonkurenčně nejrychlejší spojení ze Strahova, ale ne tolik, jak bych potřeboval (tedy minimálně 2x denně) a to z těchto důvodů: 1) začátek provozu až v 9 hodin, když výuka většinou začíná v 8 (přitom v ranní špičce by byla výhoda ještě větší kvůli pravidelným dlouhým kolonám na l. 176) 2) nedostatečné intervaly – při 15 minutách v zimě se málokdy povedlo, že bych přijel na stanici akorát před odjezdem a při ujetí nemá smysl čekat na další 3) časté a dlouhé výluky (nejen… Číst vice »

fensterglaser

Pane Šindeláři,
mám nastavenou Kategorii Železnice. Proč je mně nabízen tento článek, který s tématem vůbec nesouvisí?

Dáda

Že by proto, že lanovky patří papírově pod železnice?

Ondrys

Lanovky nespadají pod železnice, maximálně tak pod dráhy, resp. Drážní úřad a řídí se zákonem o drahách stejně jako trolejbusy a tramvaje.