Lanovka jako přistávající UFO. Zastupitelé vybrali podobu kabiny na Ještěd
Lanovka na Ještěd, varianta 2. Foto: Anna Marešová designers
Soutěž na zhotovitele plánuje město vypsat příští rok.
Soutěž na zhotovitele plánuje město vypsat příští rok.
Na Ještěd už nepůjdu, bojím se, že mě to světlo vcucne.
Třeba to bude fungovat oběma směry a naopak by na vás mohlo i něco spadnout…. 🙂
Jen se pro jistotu zeptám:
Na vizualizacích chybí tažná lana nebo je lanovka poháněná nějakou neznámou sci-fi technologií?
On je rozdíl mezi vizualizací a technickou dokumentací.
Ano, chápu, že se na vizualizacích zjednodušuje, ale to není důvod části podstatné pro funkci zařízení nezobrazit vůbec.
Tipnul bych si ,že designérka obšlehla kabinu funiforu od Doplîku…samozřejmě přidala zespodu nesmyslné světlo a jeho příběh..
Jak se dá obšlehnout něco, co vypadá jinak?
Škoda, že nemá uvnitř schody na střechu. Patrová kabina lanovky s otevřeným horním patrem – to by teprve byla atrakce pro návštěvníky Ještědu. Dnes se za ní musí do Alp.
No, jako tvar dobrý ale to světlo dole, alias ufo, to už je krapet přehnaný.
Na te presentaci to vypada dobre, ale chce to aby byla mlha a sero (rano ci vecer). Predpokladam, ze vetsina lidi bude jezdit behem dne a tak napr v poledne to svetlo nebude vubec videt.
Fascinuje mě diskuze o financích. Lanovky jsou zlatý důl. A tahle obzvlášť. I když obec dokáže prodělat i tam kde jiní vydělávají.
Právě, že jsme zvyklí, že erár moc vydělávat neumí a to i na věcech, kde má monopol…
Lanovky ve spojení s lyžováním možná může být zlatý důl, ale zde to končí u hotelu s restaurací (alespoň zatím).
Pokud město s vlastníkem hotelu a provozovatelem skiareálu mají strategii jak tam nalákat to množství turistů jak v zimě, tak i v jiné roční období, tak jedině dobře. A aby tento záměr byl akceptovatelný orgány ochrany přírody, to je důležité.
Když jsem byl různě po světě, většinou to mělo soukromého vlastníka. Ono pokud to chce vlastnit veřejný sektor, nejlepší je někomu prostě dát koncesi na provoz.
Ovšem pokud se tím koncesionářem stane obdoba Luftjardy, protlačen politicky namísto vyhozeného ředitele …
S nejvetsi pravdepodobnosti to dopadne tak, ze pokud bude lanvka prodelecna, coz si nemyslim, bude ji dotovat mesto. Pokud bude lanovka vydelecna, tak mesto za 1KC proda koncesi (samozrejme bude platit udrzbu a revize) a bude rejzovat soukromnik (kamos hejtmana).
„Je to takové propojení mezi reálným světem a Ještědem,“ uvedla Marešová.
To by nebylo poprvé, že se liberecký realný svět zadržuje nad své poměry.
zadlužuje
Mně se ta věta moc líbí. Taková výstižná.
Lanovka na Ještěd jednoznačně ano. Jen myslím, že by to nemělo platit město. Jak do toho zapojit soukromý kapitál nevím, ale proto taky nesedím na radnici. Za mě má město spoustu bolavych míst a za ty peníze by se dalo udělat hodně parády. A to zdaleka nemyslím jen tramvaje, ale třeba nedostatečné odkanalizovani, naprosto tristní stav některých ulic, apod.
Jestli chcete zapojit soukromý kapitál, tak tu je vyzkoušená forma PPP.
Tady není problém, aby tu lanovku provozoval a inkasoval. To u doteď vyzkoušeného modelu PPP je poněkud jinak. Zde již byla zmíněný model koncese, to by při správném nastavení parametrů bylo vhodnější.
Vím, že i to je čistě subjektivní věc…….ale…….:
Docela se bojím, jak bude vypadat nosný sloup od této lanovky. Obzvláště při takové velikosti samotné kabiny. To asi nebude vypadat moc pěkně.
Tak namalujte lepší.
Nepodceňujme technologii stealth, nedávno navrženou pro známý pražský železniční most. I panoramatu Ještědu by takto pojatá konstrukce sloupů mohla slušet.
Já si taky myslím že pokud něco někdo prezentuje, tak i s prvky, bez které se lanovka neobejde. On chce vidět sloup, já vedení a napojení tažných lan. Obzvláště pokud se jedná o Ještědskou lanovku.
Tak si napište do googlu funifor.
To je náhodou dobrý dotaz. Funifor je technologie Doppelmayr (proč zrovna bylo vybrána tato technologie, to bych si rád prostudoval) a sám Doppelmayr udává jen jeden referenční projekt, a tam i na jiných obrázcích jsou podpěry poněkud mohutného vzezření.
Funifor si vybralo liberecké zastupitelstvo na základě této tabulky jako nejvýhodnější řešení. https://www.liberec.cz/cz/obcan/aktuality/zpravy-z-mesta/liberec-ma-sest-moznosti-obnovy-lanovky-jested.html
Ta podpěra na stránkách Dopplemayeru je na vrcholu hory, proto je tak monstrózní. Myslím, že ta liberecká by mohla vypadat takto
https://de.isr.at/fileadmin/_processed_/2/d/csm_Bild_Carvatech2_62054c3702.jpg
Určitě bude mohutnější, než ta od staré lanovky, to asi není překvapivé.
Proč ta kabina nemůže být taky tak pěkná jako na tomto webu? Proč ta na Ještěd musí vypadat jako z levného scifi filmu z 80. let?
Tot otazka, funifor ma mohutnejsi sloupy, ale obvykle se predpoklada, ze tam jezdi dve cabiny a tudiz ten sloup podporuje dve. Sloupy stare lanovky podporovaly dve male kabiny. Nove sloupy budou podporovat jednu vetsi kabinu a tak by nemusely byt o tolik vetsi.
A proč jako. Jednou se tady někdo prezentuje s návrhem, tak ať zveřejní všechny nezbytné prvky. Mám vám poslat fotku „nového“ letadla bez křídel, a doporučit najít si zbytek na Google? To snad nemyslíte vážně.
Neobhajuju, proč to Liberec prezentuje tak, jak to prezentuje, jen nabízím alternativní zdroj informací.
Souhlasím s vámi. V poslední době se vizualizace dělají tak možná pro potěchu naivního oka, ale zcela jistě nepodávají realistický obrázek o tom, jak to bude ve skutečnosti vypadat – viz Pergola, neviditelná 3. kolej pod Vyšehradem, nebo i toto na Ještěd. Lana a vzpěry u lanovky jsou, na rozdíl od osvětlené díry v podlaze, zdá se, nepodstatná banalita.
Video k tomu jednomu projektu Funifor od Doppelmayra je zde:
https://www.doppelmayr.com/referenzprojekte/referenzprojekt-100-fuf-falginjochbahn-3-113-m/
Dal jsem Vám palec nahoru. Za svou reakci si ho právem zasloužíte. 😉
A bude to ve výsledku taky vypadat úplně jinak, když je to design&build? 🙂
Nevím proč ty mínusy, podívejte se například na pardubický fotbalový stadion nebo podchod pod Strakonickou.
Pokud to tak investor bude chtít, tak si dodržení toho návrhu může vydupat – ať už nastavením smluvních podmínek na začátku, tak i při posuzování prováděcí dokumentace při průběžných kontrolách.
Druhá věc je, zda existuje posouzení jak ten architektonický návrh je reálné a ekonomické realizovat.