KŽC Doprava podá ve věci ETCS rozklad. Způsob zavádění považuje za diskriminační
Měli jsme odvahu ten prapor zvednout, říká majitel KŽC Doprava Bohumil Augusta.
Společnost KŽC Doprava podá rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) ve věci zavádění zabezpečovacího systému ETCS na českou železnici. KŽC Doprava považuje způsob zavádění výhradního provozu pod ETCS za diskriminační, což ale ÚOHS v první instanci odmítl. Podání rozkladu potvrdil deníku Zdopravy.cz šéf KŽC Doprava Bohumil Augusta.
„Právníci již na něm pracují. Rozhodnutí považujeme za nesprávné jak věcně, tak po právní stránce. ÚOHS se navíc dopustil i řady procesních chyb,“ sdělil Augusta, jehož podrobnější vyjádření je pod článkem.
KŽC Doprava ve svém podání k ÚOHS namítala rozpor Prohlášení o dráze pro jízdní řád 2025 (a jeho přílohy G) se zákonem o drahách, konkrétně paragrafem 33 (odst. 1), kde se mluví o „nediskriminačních pravidlech pro přidělování a odnímání kapacity dráhy“.
Postupně ji přitom podpořily (a staly se účastníky řízení) i další menší firmy, například Kladenská dopravní a strojní, MBM Rail, IDS Cargo nebo Railway Capital.
Úřad dal ale v první instanci za pravdu Správě železnic. „[…] oznámení zavedení výhradního provozu pod dohledem ETCS bylo oznámeno všem dopravcům stejně a bez rozdílu, přičemž možnosti spolufinancování byly dostupné pro všechny také bez rozdílu, je třeba konstatovat, že se všemi subjekty bylo zacházeno rovnocenně a nemohlo tak dojít v souvislosti se zaváděním výhradního provozu pod dohledem ETCS k diskriminaci […],“ uvedl mimo jiné ÚOHS ve svém rozhodnutí.
Vyjádření majitele KŽC Doprava Bohumila Augusty:
Tohle není žádný boj proti ETCS. Zavádění ETCS bereme jako realitu a chápeme, že může být pro bezpečnost na železnici možná i přínosné. Bráníme se ale způsobu, jakým je u nás zaváděn výhradní provoz. Ten považujeme za protiprávní, svévolný, diskriminační a netransparentní. Žádný jiný okolní stát takto nepostupuje.
Není to ani osobní boj KŽC, ani osobní boj Bohouše Augusty. Celá negativní situace kolem zavádění výhradního provozu pod dohledem ETCS se bytostně týká desítek českých dopravců. My jsme jen měli odvahu ten prapor zvednout. Teď slyšíme podporu ze všech stran a řada dopravců se už do řízení i aktivně připojila. Jsou i tací, kteří nevědí, co si mají myslet a nemají názor, resp. mají ho, ale bojí se.
Přehledně: Kde se bude v příštích letech povinně jezdit pod ETCS