Dopravci Železnice Železniční průmysl Zprávy

KŽC Doprava po pěti letech oprav zprovozní krokodýla, měl prasklý rám

Krokodýl 851 na trati Kadaň - Podbořany. Autor: Radim Říha
Krokodýl 851 na trati Kadaň - Podbořany. Autor: Radim Říha

Společnost KŽC Doprava vrátí v dubnu na koleje motorový vůz řady 851 (M286.1) přezdívaný krokodýl.  Vůz prošel od roku 2014 opravou v rozsahu hlavní vyvazovací opravy, a to včetně opravy prasklého rámu. K vidění by měl být od půlky dubna.

Motorák má za sebou pohnutou historii. Firma KŽC Doprava jej v roce 2006 koupila jako šrot v Dubnici nad Váhom. V letech 2007 až 2012 prošel dvěma vyvazovacími opravami spalovacího motoru, slabinou však stále zůstávaly trakční i nápravová převodovka.

„Spalovací motor jsme dvakrát měnili kanibalistickou metodou za jiný z jiného vyřazeného krokodýla. Ani to nepomohlo, mazací tlak byl stále nižší a nižší, trakčně se vozidlo horšilo každým rokem a museli jsme přistoupit ke generální opravě, při níž bylo zjištěno, že vozidlo má navíc prasklý rám, což je průšvih a obvykle konečná,“ líčí šéf KŽC Doprava Bohumil Augusta.

Konečná to ale nakonec nebyla; rám se nakonec podařilo opravit za pomoci švýcarské svařovací technologie. Hlavní část generální opravy absolvovalo vozidlo v ŽOS Zvolen. Společnost KŽC Doprava ale nebyla spokojena s kvalitou práce, takže se vozidlo dodělávalo v Čechách v dílnách KŽC i subdodavatelsky.

„Jde de facto o novostavbu a stálo nás to dohromady tolik, jako hodnota 3,5 zamračených a to ještě nevidím na konec účtenky,“ uvedl Augusta. Motorák bude k vidění zejména na Posázavském motoráčku a bude k dispozici pro ad hoc výkony typu zájezdových vlaků.

Vůz byl vyroben v roce 1968 ve Vagónce Tatra Studénka. V Čechách je jediný svého druhu, další čtyři (851.005 – Přerov; 851.032 – Brno; 850.022 – Brno; 850.044 – Brno) jsou u spolků na Moravě. „Kdybych byl věděl, jaké problémy nám 851-008 přinese, asi bych ho nikdy nebyl pořídil. Jsem ale hrdý na to, že jsme ho dokázali nepohřbít,“ doplnil Augusta.

45 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Přemek

Hluboký respekt, oprava stojí za to.

Skinheads & Punks united

Hádám, že důvod nekoupit zdravý Krokodýl po ČD a místo toho do něj investovat čtyřnásobek ceny lokomotivy je ten, že by za jeho provoz pak nemohli brát prachy.

Vbb

Zdravého krokodýla byste chtěl koupit kde? Na šrotišti v ČT?

Skinheads & Punks united

Tak jako zdravé je tam dovážely, v roce 2012, kdy to zjistili, byly ještě i provozní.

Vbb

Zdravé rozhodně nebyly. Byl problém (v tom roce cca 2012) najít nějaké funkční, či lépe řečeno najít několik kusů a z nich poskládat něco, co by šlo dále předělat na měřicí vozy.

Skinheads & Punks united

Tak to jsem netušil, že v této době tedy už ani nebyly nikde 850/851, které by měly zdravé rámy a motor..

xyz

Připomenu, že posledním provozním krokodýlem ČD byl vůz 851.028, odstavený (a později vybrakovaný + i sešrotovaný?) počátkem března 2014, a to nikoliv kvůli neopravitelné závadě, ale prý pro nadbytečnost.

xyz

Také připomenu, že původním předpokladem po návratu tohoto vozu ze Zvolena bylo jeho nasazení na „Pošumavském rychlíku“ z Prahy do Volar. Nakonec (poté, co Jihočeský kraj potvrdil nezájem spolufinancovat tento spoj) tento motoráček jezdil pouze z Prahy do Blatné (a tedy nakonec s jiným vozidlem než 851.008). Pro rok 2019 již bylo předem avizováno (viz web KŽC, zpráva z počátku listopadu 2018) vedení nikoliv Pošumavského rychlíku, ale tzv. Blatenského Motoráčku Praha – Blatná, a to nikoliv (jak tomu bylo v roce 2018) o víkendech od začátku června do konce září, ale v sedmi dnech v roce různě rozptýlených od 2.… Číst vice »

ladas

Dále jestli náklady na opravu byly jako platby za remízu v Zásmukách SŽDC ,kde se pan Mgr ..vychloubal kolik platí ročně statisíců za remízu ,kterou zničil a nikdy to nepřiznal a nakonec se ukázalo ,že platil SŽDC 30000kč ročně!Dále krokodýl stál léta v Lysé n l v Kovoně ,teklo do něj ,netěsnila okna ,převodovka na sračku z motoru chcalo, do oprav se ale nedávalo nic a jezdilo se s ním do chcípnutí.Zde také vznikla přezdívka pro tento stroj Pan Krokochcíp.Jinak ,že nasmlouvané vlaky KŽC někdy nejezdí vystihl nejlépe při akci závodu pákových drezín v Děčíně jistý výpravčí ,který KŽC pojmenoval… Číst vice »

Romanero

Přeji vozu, ať slouží! Vždyť je taky nás všech, každý jsme dílem přispěli na jeho opravu skrz položky S24 a S34 😉

VRT

LOL. Svatá pravda.

Pražák

Bohužel máte pravdu. Ten vůz za to sice nemůže, ale přesto nevidím důvod sponzorovat „šoto hrátky z veřejných peněz, speciálně takto netransparentně.

Komarek

A peníze na historické vozy a jejich opravy mají padat z nebe? Měl byste ocenit, že si na to do určité míry vydělávají.

Y.K.

Akorát že pak po Praze jezdí řada přetížených linek na jejich posílení nejsou peníze (dle slov ROPIDu). Nemyslím si, že by se tyhle položky měly míchat (základní obslužnost a péče o historická vozidla v soukromých rukou).

Skinheads & Punks united

Na posílení čeho nejsou peníze?

Y.K.

Vždy něčeho. Nedávno jsem četl na stížnosti na přetíženou linku 2 a odpověď ROPID byla, že soupravy by stály moc peněz.

Skinheads & Punks united

Přestat někomu dotovat šotovinu ještě vážně nanajde peníze na nové sedmivozové jednotky.

Y.K.

Hm? Tady jde o účelné vynakládání prostředků z rozpočtu přesně na to čemu mají sloužit. Obslužnost obyvatelstva.

Přemek

A kapacita tratí je šotoušský výmysl?

Pražák

Pokud stát chce podporovat obnovu historických vozů v soukromých rukou (jakoby nestačilo to co je NTM a v Lužné), tak má vyhlásit grant a financovat to transparentně. A nikoliv, že se to bude oklikou sponzorovat z krajských peněz určených na ZDO.

xyz

Připomenu, že provozní soubor turistických/nostalgických linek KŽC je rovněž financován Středočeským krajem (tzn. právě z těchto peněz by primárně mělo docházet k údržbě/obnově vozidel určených pro tyto výkony), viz https://smlouvy.gov.cz/smlouva/5122288.

Komarek

To je tak hezkej vůz…
A co krokodýl AŽD?

Vbb

A co s krokodýlem AŽD?

Asdfg

Prej si opravili sami a subdodavatelsky… Proč není na přímo napsáno, že se již 4 měsíce podrobuje opravě v depu Trutnov, depu ČD? Dělá se tam HD převodovka, napravova převodovka, a spalovací motor,…

Romanero

Vždyť jste to krásně doplnil. Tak spokojenost ne 🙂

Přemek

Rozvedl jste původní obecnou informaci, děkujeme.

Pavel

Žádný „krokodýl“ NIKDY na Vindoboně nejezdil…. 🙁

Nosek Martin

To fakt Bohoušek napsal? No že mne to neudivuje 😀

Jan Sůra

Ano, napsal. Ostatně, když si to dáte do googlu, vyjede vám to i v jiných médiích:-)Bereme to jako poučení a příště si budeme historická tvrzení pana BA verifikovat u lidí, kteří tomu skutečně rozumí.
https://boleslavsky.denik.cz/z-regionu/zeleznicni-jaro-nastava-od-soboty-poprve-vyjedou-sezonni-turisticke-vlaky-20190320.html

MichalM

A to sami nevíte, co jezdilo na Vindoboně? To jste šotouši? 😀

Neuwelt

Od KŽC je bohužel třeba prověřovat vše. Překroucených informací, polopravd a lží už jsme od nich slyšeli tolik, že by to dalo na román. Smutné je to, že vždy najdou někoho, kdo jim opět skočí „na špek“.

xyz

Přesně tak. Ostatně i v „kauze“ tzv. Pošumavského rychlíku – na jaře 2018 tvrdil KŽC, že spoj bude zkrácen do Blatné kvůli nezájmu Jihočeského kraje tento spoj spolufinancovat. V listopadu téhož roku KŽC tvrdil, že ono zkrácení do Blatné bylo učiněno kvůli neočekávané půlroční nesjízdnosti tratě u Lipky (pokud by toto bylo příčinou, nic nebránilo, aby onen motoráček jezdil aspoň Praha – Vimperk). Ostatně, sesuv byl odstraněn, přes Lipku znovu vlaky jezdí, zato motoráček nepojede ani do Volar, a nakonec ani do Blatné. Přičemž KŽC ještě v 11/2018 tvrdil, že v onom roce 2019 se bude do Blatné (kam tedy… Číst vice »

Petr Novotný

Pan Augusta s tím svým mravenčín a weekend provozem potřebuje být světovej…

Hans

To je pravda, jezdil tam ale jeho nástupce M296, který je s ním téměř shodný,jen v něm jsou komponenty pro mezinárodní provoz, jako dveře,okna a pod. Ale soustrojí pohonu a základní uspořádání je totéž. Bohužel je na nich poznat Made in socialismus. Vinou toho na většině spojů namísto nich jezdily kraksny 830.

xyz

Ze Zvolena se vůz vrátil už na jaře 2018, ale aniž by do provozu vyjel, oznámil KŽC, že je na voze tolik nedodělků, že v roce 2018 vůbec nevyjede a vrátil se do Zvolena do dílen. Odtud se do ČR opět vracel počátkem listopadu 2018 (v rámci třídenního „Výletu s motoráčkem“ tohoto klubu) a hned v první den tohoto výletu jej zastihla porucha, vlivem níž se stal nepojízdným.

Stepig20

A zase se vrátil do Zvolena a po nějaké době dohadování se Zvolenem se prý dotáhnul 20 km/hod přes celou ČR do Trutnova. Nechtěl bych bejt tím strojvedoucím co to táhl.

Jan

Ja mám za to, že tento typ na Vindobone nikdy nejazdil. To boli M296.0 (dnešné 854), a tie majú ešte všetky ČD a jazdia.

Roman

Máte pravdu. Krokodýli nikdy na Vindoboně nejezdili. Navíc mají oproti 854 dost subtilní konstrukci. Jsou určené naprosto k jinému druhu provozu než 854. Subtilnost konstrukce byl také jeden z důvodů, proč se nikdy nedočkaly na Slovensku rekonstrukce, nebo přestavby. Jednu dobu se uvažovalo, že by Krokodýli jezdili v Push -pull soupravách jako 854 u ČD.

X 1

Krokodýla si pamatuju na spěšňákách Brno – Jeseník.
Jó, ten zvuk byl nezaměnitelnej.

Jarda

Jarda

Jarda

Libeňské 296.1-9, nově 853009-9, např. jiný čísla si celý nepamatuju. Tzn. první série s elektrickými brzdiči do původního vybarvení Vindobony byla uvedena 001.
Krokodýli v Libni jezdili, ale ne Vindobony.

Vbb

A to psali kde o té Vindoboně? Někde v textu a už je to smazáno?
Jinak na Vind. jezdily M 296.1, nikoliv 0.

Kubrt

Ano, bylo v původní verzi článku.

Vbb

Děkuji, z následné diskuse jsem to pak také pochopil.