KŽC Doprava po pěti letech oprav zprovozní krokodýla, měl prasklý rám
Společnost KŽC Doprava vrátí v dubnu na koleje motorový vůz řady 851 (M286.1) přezdívaný krokodýl. Vůz prošel od roku 2014
Společnost KŽC Doprava vrátí v dubnu na koleje motorový vůz řady 851 (M286.1) přezdívaný krokodýl. Vůz prošel od roku 2014 opravou v rozsahu hlavní vyvazovací opravy, a to včetně opravy prasklého rámu. K vidění by měl být od půlky dubna.
Motorák má za sebou pohnutou historii. Firma KŽC Doprava jej v roce 2006 koupila jako šrot v Dubnici nad Váhom. V letech 2007 až 2012 prošel dvěma vyvazovacími opravami spalovacího motoru, slabinou však stále zůstávaly trakční i nápravová převodovka.
„Spalovací motor jsme dvakrát měnili kanibalistickou metodou za jiný z jiného vyřazeného krokodýla. Ani to nepomohlo, mazací tlak byl stále nižší a nižší, trakčně se vozidlo horšilo každým rokem a museli jsme přistoupit ke generální opravě, při níž bylo zjištěno, že vozidlo má navíc prasklý rám, což je průšvih a obvykle konečná,“ líčí šéf KŽC Doprava Bohumil Augusta.
Konečná to ale nakonec nebyla; rám se nakonec podařilo opravit za pomoci švýcarské svařovací technologie. Hlavní část generální opravy absolvovalo vozidlo v ŽOS Zvolen. Společnost KŽC Doprava ale nebyla spokojena s kvalitou práce, takže se vozidlo dodělávalo v Čechách v dílnách KŽC i subdodavatelsky.
„Jde de facto o novostavbu a stálo nás to dohromady tolik, jako hodnota 3,5 zamračených a to ještě nevidím na konec účtenky,“ uvedl Augusta. Motorák bude k vidění zejména na Posázavském motoráčku a bude k dispozici pro ad hoc výkony typu zájezdových vlaků.
Vůz byl vyroben v roce 1968 ve Vagónce Tatra Studénka. V Čechách je jediný svého druhu, další čtyři (851.005 – Přerov; 851.032 – Brno; 850.022 – Brno; 850.044 – Brno) jsou u spolků na Moravě. „Kdybych byl věděl, jaké problémy nám 851-008 přinese, asi bych ho nikdy nebyl pořídil. Jsem ale hrdý na to, že jsme ho dokázali nepohřbít,“ doplnil Augusta.