Italské kyvadélko. Pendolino je v Česku už 20 let, ideální využití stále nenašlo
Pendolino na IV. koridoru při testech rychlosti 200 km/h. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Soupravy jsou v polovině životnosti. Za pendolina naší doby lze označit ComfortJety, uvedly České dráhy.
Pokud to někdo nenabourá tak tu budou s námi dalších 20 let.
Úžasný stroj ! Jízda první třídou do Plzně nemá žádný dopravce.
Skvělý servis.
No, u ČD jako nástupce bývalých ČSD to není nic nového. Už mezi válkami vůz M290.0 Slovenská strela ( já mu říkám Kopřivnická střela) dosáhl při zkouškách na tratí Olomouc – Zábřeh na Moravě rychlosti 148 km/ h!!! A tuto rychlost nikdy v provozu nevyužil. Poté ukořistěné Létající Hamburcany, které jezdily na trase Ostrava- PRAHA ( expres Ostravan) byly konstruovány pro rychlost 160km/ h, ale dosáhly nejvyšší rychlost 193km/h, pod označením M297.0 s názvem Maybach samozřejmě svou rychlost nikdy nevyužily. A taktéž legendární Krysy ES499.0, stavěné na 160km/ h, touto rychlostí mohly jezdit až posledních cca 10 let ( přestože… Číst vice »
A smí už jednotky řady 680 jezdit pod ERCS alespoň ve zkušebním provozu?
Pod ETCS už minimálně jeden stroj běžně jezdí.
Však my jsme tenkrát s tím těch 231km/h jeli😉když se to poprvé zkoušelo, ještě bez lidí, to byl fofr. Taky se to tenkrát rozmazlovat v mediich😂
Rozmazlo
237
Rád vzpomínám na to, když jsem si v začátcích udělal radost a koupil si zpáteční lístek Praha-Ostrava za litr a ještě jsem byl tehdy na svíčkové v jídelním voze 🙂 Obrovský skok tehdy na železnici, pač jezdili v té době jen koženky. Za mě je tohle pořád vlak, který má u nás na železnici místo.
Nejezdily jen koženky. Jezdil i EC Manažer a pár IC (Detvan, Odra) s reko vozy.
Také mám stejný názor, že italská Pendolina mají i oproti Komfort Jetum , Railijetum a podobně stále nejlepší, nejpříznivější a nejhezčí interiér, překonávající mnohdy i dálková letadla, ve kterých člověk sedí i několik hodin na jednom místě. Takže: pokud daným směrem, kam chci, jede 680 Pendolíno, dám mu přednost i za příplatek. Co do interiéru je u nás stále NEJ!
Tohle mne právě štve, ze lidé, kteří vymysleli koridory a koupili pendolina, nešli nikdy před soud za to, ze nebyli schopni ty koridory, po kterých měla jezdit pendolina, uvést v praxi. Tedy že dotyční nedotáhli projekt do konce.
Je mi líto, že už se nikdy nesvezu Františkovy Lázně – Košice, moc na to vzpomínám. Je to už šest let a pro mně to bylo probuzení z běžné reality ČD.
A pro nás to bylo v roce 1990 podobné…
https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php?zeme=%C4%8CSD&cislo=121&rok=1990
Jeďte Pendolinem do lázní s kufrem na tři týdny a pravděpodobně nebudete sami,to nechcete!
Pendolino sice asi nebyl nejchytřejší nakup, ale mám ho docela rád. Po liberalizace ovšem degradovali. Když se musel třeba z Olomouce někde do Hranic držet za verglem jedoucím 140. Víme od koho. Tak by to nemělo být. Je to naklápěcí vozidlo, mělo by mít přednost. Proděláváme na tom, že Praha Ostrava se pak jezdí pomalu. Jinak by slovenská strela taky nikdy nebyla tak rychlá. Bohužel. Velké negativum „české“ liberalizace. A hrozné časy, které dnes do Ostravy jsou. Jinak jsem ale názoru, stále do kola, že management čd neměl kupovat různé kraviny 2 – 3 vozové kraviny a pak luxusy. Ale… Číst vice »
S takovýmhle materiálem ty německé platy opravdu nebudou.
Než najde ideální využití, nejspíš i ta poslední souprava bude zničena vinou nějakého „krále“ silnic….
Proč nejste ve svém vyjádření neutrální?
Jedna souprava byla zničena v Bohumíně díky strojvedoucímu.
https://zdopravy.cz/vsichni-se-drzte-jede-na-nas-pendolino-drazni-inspekce-popsala-lonskou-tragickou-srazku-v-bohumine-165392/
ComfortJet má 555 míst. Pendolíno má pouze 332 míst, což je podle mne jeho největší slabina. Mi u nádraží schází dostatečný počet parkovacích míst za rozumnou cenu (30 Kč/den = 210 Kč/týden).
ComfortJet má bohužel tu nevýhodu u jedničky, že není na konci ale před (za) restauračním vozem, takže přes jedničku furt někdo courá do toho jidelaku a zpět:-)
Hlavně to mělo mít 9 vozů a ne jen pitomých 7 a ještě uspořádání 2+1 i ve 2.vozové třídě namísto 2+2. Třeba řada ETR 480 má 480 sedadel a 9 vozů – ta finanční profitabilita je pak někde logicky úplně jinde.
To samé by se dalo říct o Railjetech, tzn. v tomto není rozdíl.
Ale dobře si na ten rok 2005 pamatuju – jak úplně v tichosti, bez větší medializace, najednou namísto původně plánované trasy Vídeň – Berlín (ostatně proto tři systémy a proto naklápění) byly nasazeny téměř/zcela výhradně na trasu Praha – Ostrava, kde nevyužijí 2 ze 3 systémů a to naklápění taky moc ne.
Na něco takového už se tehdy daly pořídit docela jiné jednotky.
Aj gorily, ktoré odchádzajú do dôchodku, prvých pár desaťročí nemali kde jazdiť 160 km/h. Infraštruktúra zaostáva za schopnosťami vozidiel dlhodobo.
Gorily byly stavěné na 140. Na 160km/h byly rekonstruované, tuším ne všechny.
Nebolo to tak iba u banánov, t.j. jednosmerných „goríl“? Tie boli tuším na 140, ale dvojsystémové boli od výroby 160 ak ma pamäť neklame. A tých 140 km/h mohli jazdiť kde v 70. a 80. rokoch?
Od Zábřeha po Olomouc v některých úsecích, od Brna do Břeclavi v některých úsecích.
ES 499.0 z výroby na 160 km/h, TBZ na 120 km/h, v osmdesátkách nová TBZ na 140 km/h.
Jak se liší ty ve Slovinsku, které vypadají vlastně totožně? A využijí tam rychlost?
Slovinské mají 3 vozy jsou jen na 3 kV a max rychlost 160 km/h jezdí vnitro Maribor – Lublaň – Koper (přístav)
pro zajímavost, stejný typ Pendolina je stale v provozu ve Finsku
Stejný typ není úplně vhodný popis, spíš bych to nazval stejnou generací. Ty finské jsou nejen širokorozchodné ale i celkově o dost širší. Vevnitř je to hodně poznat. Navíc mají dost úprav, aby snesly finskou zimu. Jsou taky o něco silnější a díky tomu jezdí v provozu 220km/h. U těch českých bude problém se na těch krátkých úsecích dostat na slibovaných 200km/h.
nesliboval někdo že rychlostí 200km/hod se v příštím roce svezeme?
Již brzy!
Taky se za to zastydí a bude vymalováno. 😀
Vyčkejte! Dělá se studie, jak to oznámit veřejnosti 😉
Pokud bude umožněna rychlost 200 km/hod v tunelu Ejpovice, tak pravděpodobně tam.
Co se týká životnosti tak myslíte že to vydrží ještě 20 let? Nedávno asi tak možná kolem 5 let zpět se tu psalo životnost na maximálně 30 let. Ale je otázka jak dlouho to skutečně vydrží ale asi možná 20 let spíš ne. Záleží na tom jak budou náhradní díly a kolik ještě dráhy budou do toho ochotní investovat. Ale podmínka je že to musí jezdit delší trasy než jen Ostrava a zpět. A musí být z větší části naplněná kapacita celého vlaku. Pendolino se hodí perfektně na trať která je klikatá. Trať Praha – Františkovy lázně pro pendolíno byla… Číst vice »
Trať Praha – Františkovy lázně byla, alespoň v některé dny, nevhodná proto, že tam to Pendolíno bylo přeplněné. A být tam na stojáka na představku bylo o dost nepříjemnější, než v klasice. Ale ano, dalo by se to řešit i zahuštěním intervalu, tam kde jezdí přeplněné spoje by se mohlo jezdit častěji, než jednou za dvě hodiny.
Comfortjet je sice staveny na 230, ale nema naklapeni, tudiz na tu rychlost musite mit vetsi polomery oblouku nez u pendolina… a napr. na IV koridoru je 200 jen pro klopidla… podobne je to i na ostatnich koridorech kde je pro klopidla vyssi rychlost na nekterych usecich..
Naštěstí se 200 připravuje aspoň v úseku Praha Uhříněves – Bystřice u Benešova a snad i u Českých Budějovic.
Obávám se, že priorita stavby je někde za VRT.
…Přičemž ani na těch 200 nemá cenu se pro těch ušetřených pár sekund rozjíždět, protože jde jen o velmi krátké úseky.
Zajímalo by mě, jak by se počet cestujících změnil, když by se za ty peníze místo toho modernizovaly a kupovaly klasické vozy a zvedla tak kvalita na mnohem více vlacích.
Pendolinwm jsem jel párkrát a moc se mi v něm nezalibilo. Objektivně vzato klasické soupravy na tom nejsou hůř (WiFi, zásuvky); voda a obsluha na místo je věc rozhodnutí, ne technické kvality. Subjektivně mi apendolino přijde dost klaustrofobicke, zvlášť když je plno.
Těch několik minut jízdní doby nemám za podstatné.
Už 20 let zde máme soupravy tak dobré, že jejich ploný potenciál ani nejde využít.
To je dost smutná vizitka SprŽel, že je se železniční infrastrukturou tak pozadu za dopravcem.
(jasně, od ČD to byl tehdy výstřel do tmy a těch souprav má jen pár, ale pořád.. pořád je už 20 let ČD napřed, oproti SŽ)
Je to přesně naopak – ta infrastruktura je lepší, než se čekalo.
Naklápěcí technika se v 90. letech vybírala proto, aby naklápěním kompenzovala klikaté tratě, jejichž přestavba se jevila jako sci-fi. (Nenapadlo to ČD jen tak z ničeho nic, naklápěcí jednotky byly tehdy móda.)
Pednolina se určitě nekupovala proto, aby se s nimi jezdilo 200 km/h, ostatně na to nemají ani moc velký výkon.
Dopravce ČD byl vždy pozadu za infrastrukturou. Do letoška strašily na koridoru pantografy s max. rychlostí 110 km/h, půlka rychlíků jezdí jen 140 km/h (obvykle je v poznámce napsáno „stavba vozu“). Až v letošním roce masivním nasazením vectronů a regiopanterů začaly ČD své zpoždění za infrastrukturou dohánět.
Nejvetsi problem pendolin je, ze juch je malo a na zadne trati s nimi nebylo mozne vytvorit plnohodnotny dopravni model. Pendolin melo byt mnohem vice o ruznych poctech vozu reflektujici potreby vsechny klicove trate.
Jakože bysme těch nadbytečně technicky vyspělejch vlaků teď měli víc?
Ano. Mělo jich být 10 v první sérii a 10 ve druhé, takže celkem 20.
Objednáno bylo deset. Pak chtěli Italové vyšší cenu a místo toho se dohodli na sedmi. Taky byl problém s termínem.
Italove nechteli vyssi cenu, ale miliarda Kc zmizela nenavratne v CKD, tudiz za zbytek rozpoctu se koupil nizsi pocet jednotek, ktere naopak vysly docela levne diky tehdy rychle roustoucimu kurzu Kc vs Euro.
Ta analogie s Comfortjetem nefunguje. Když se poprvé objevilo pendolino, bylo to pro spoustu cestujících zjevení z jiné galaxie. Dráhy tehdy masivně tlačily marketing, včetně vlastního brandu, webu, kooperace s ČSA atp. Prostě to byla událost desetiletí. ComfortJet je „jen další souprava“ a většina lidí, co doteď jezdila v Bdmpee, reálně moc nepozná rozdíl. Je to i důkaz toho, jak moc se železnice celkově posunula. Nechci tím říct, že nákup cj nebyl nutný nebo užitečný, jen že už to není „nadvlak“, jakým bylo na začátku pendolino. Když na to přijde, ComfortJet nijak extra komfortem nevybočuje a i oproti pendolinu je… Číst vice »
Dobrý den,
souhlasím, že problém tkví především v marketingu. Značka SuperCity byla skvěle vybudována a je velká škoda, že se na ni nenavázalo. Podobný úspěch by se dal vytvořit i u jiných produktů, jako je například Railjet.
Bohužel se zdá, že marketingové oddělení Českých drah není dostatečně silné, aby takové příležitosti využilo naplno.
Klidne bych znacku SC [puzil na prime spoje po VRT…
A nepřímým spojům po VRT byste dal jaké jméno?
SV jako Supervíska. A mohla by se s tím marketingové svézt SW neboli Superwhiska. Zajíci ve speciálních nádobách někde v podpalubí nebo kdekoliv jinde. Aneb Ochutnejte nejzcestovalejsi whisku na světě!
Původně jsem napsal zrající, ale zajíci taky nejsou špatní. Vylosovany cestující dostane macerovanou zaječí pacičku pro štěstí.
Namarketingu teď nemají čas, musí se věnovat tvorbě jiných „skvostných“ věcí:
https://www.instagram.com/ceskedrahy/reel/DByhAFLokjE/
https://www.instagram.com/ceskedrahy/reel/DAizuDJIymR/
https://www.instagram.com/p/C_X2Y9dNFZH/
Nezlobte se, ale to je otřesné.
Je. Já z toho vnímám, že marketing vymýšlí čtyřicátníci, co si myslí, že tohle je hrozně cool pro lidi pod 25. Ale obávám se, že to je totálně odtržené od reality… mě by fakt zajímalo, koho osloví lidi zabalení do prostěradla v railjetu nebo rádoby meme s výletem místo školy. Ta zamýšlená cílovka si o tom tak max. řekne, že to je fakt cringe, no cap. 😀
Zdá se, že na nábřeží pod kancelářemi útvaru marketingu vede nějaká velmi silná geopatogenní zóna. Jinak si nedokážu vysvětlit, že někoho napadlo takto amatérsky presentovat „národního dopravce“.
Zajímala by mně smyslová skupina osoby, která rozhodla tohle uvolnit do veřejného prostoru.
Už před dvaceti lety jsem říkal, že je to dobrý vlak na Vysočinu, kde se v těch obloucích naklápěcí skříně smysluplně využijí.
Ano, Havlbroďáky. Ale i tam by ve špičkách asi byly málo kapacitní.
Tenkrát i dnes jsem to považoval jen za prvotní myšlenku, která potřebuje další rozpracování.
Jejich hlavní problém je to, že jich je 6. Jo, kdyby to bylo jako s ICN SBB, tak to je jiná, s tím se dá něco dělat a má smysl je modernizovat. Tady fakt nevím.
Její hlavní problém je, že jsou neuvěřitelně drahé.
Pendolina ČD mají oproti klasikám zase nižší výkon, takže by ztrácely na častých rozjezdech (na R přes Vysočinu). Ale po dokončení zárodků VRT Praha – Světlá a Brno – Bíteš by molo být zajímavé nasazení jako posilové Ex Praha-Brno, využily by 200 na VRT i naklápění u HB…
Taky by nebylo marný rychlejší otvírání/zavírání dveří. Ale nemyslím rychlejší o 2 cm/hod.
Budou někdy tyto hezké vlaky opět jezdit na jižní Moravu? Třeba přes Brno do Vídně?
prvniho prosince se (jedno?) pendolino podivalo do Brna, takze cas od casu se tam objevi
Do Brna jsem s nim jezdival, bezkonkurencne nejrychlejsi spoj z Prahy a klopeni vyuzilo, i vicesystemovost…
Vídeň už je definitivně zabitá kvůli kapacitě a unifikaci produktu s ÖBB. Na Ostravě to docela funguje jako open access produkt, protože nabízí konzistenci a předvídatelnost.
Na nějakou nostalgickou linku s propagací VRT by to šlo.
celý ten hon za rychlostmi je slepá kolenj.na našich tratích ,kde je cca každých 30 km stanice jsou rychlosti přes 200km/hod.nesmysl.
nehledě na to,že všemi odborníky je na jakékoliv železnici doporučená rychlost do 60km/hod. jakákoliv vyšší je nebezpečná
a je to hazard!
Nesmíte se ptát pouze odborníků SŽ, na jejich síti je nebezpečná jakákoliv rychlost.
A hlavní napřátelé jsou jaro, léto, podzim a zima.
Plus cestující.
Kterými „všemi odborníky“?
To je nějaká vánoční forma sarkasmu či parodie?
Pane „mojsa“, je takové nepsané pravidlo, že ironie/ sarkasmus/ recese, se pro méně chápavé jedince, jako jsem já, označuje tímto grafickým symbolem: 🙂
Ano, máte prevdu – je prokázáno, že rychlost přesahující 30 km/h vysaje z vagonů všechen vzduch a cestující se udusí. Kdo by chtěl být spojován s takovými masakry, že?
Ideální využití je Kozí dráha, s pohonem brejlovec.
Na trať Praha hl. n. – Praha Vršovice – Tábor – České Budějovice – Linz bez zastávek by bylo ideální. Konečně by pak šlo v Linzi přestupovat na vlaky dal do Alp a k moři
Z Prahy to půl trasy jede Posázavím rychlostí 80 – 90 km pres vsechny ty satelitní zadky napojené na hlavní město a další mordor začíná za koncem modernizované trati z Votic do Sudoměřic a před Budějovicemi je kozí draha lesem na jediné koleji. Než tahle trať bude plně funkční, ještě to potrvá…
tojo, 20 let to budujou a ještě nejsou v Budějovicích …
Teda nevim jestli se s tim ComfortJet da srovnavat.. Z pohledu cestujiciho jsou ComfortJet nove a pekne, ale normalni vagony, nenabizi nic, co by uz na kolejich nebylo.
Pendolino bylo sice predrazene, ale ve sve dobe to byla revoluce, nejen v komfortu, ale i rychlosti. Neco takoveho se v nasledujich desitkach let nemuze opakovat.
Ale muze…
Tak třeba vzduchotesná skříň, taky žádná novinka…?
Ta barva Pendolina je už za zenitem. Chtělo by to nějaké oživení.
To jo, třeba Najbrta 🙂
Možná by to prospělo…
až se protáhne PID po celé ČR, tak může jít i do pyžama
Cestující v anketě ČD změnu nátěru odmítli.
Unifik s čárou ponoru.
Jen pro upřesnění: Pendolino má maximálku V = 200 km/h a nikoliv V = 230 km/h. Schvalování totiž probíhalo dvoufázově – první fáze do V = 200 km/h a teprve až následně měly být provedeny potřebné jízdy na VRT v Německu rychlostí V = 230 km/h + 10 % = čili 253 km/h – k tomu však z finančních důvodů nikdy nedošlo a dneska – po změnách TSI Loc&Pas to už ani není možné.
chtěl jsem napsat to stejné, schválení jen na 200.
možná by stálo za to si přečíst Původní verzi z ČTK
https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/pendolina-jezdi-v-cr-20-let-stale-nemaji-trat-pro-vyuziti-maximalni-rychlosti/2612180
A neprznit nadpis holým nesmyslem!
Naprostý souhlas. Nadpis je nesmysl, pendolino se „kýve“ každý den na každém vlaku, naklápění se aktivně využívá.
Tak to jste smysl nadpisu nepochopil, protože ta první věta se nevztahuje k pendolinu, ale k soupravám ComfortJet. Teprve ta druhá věta je o pendolinu.
???
Nadpis článku byl mezitím změněn.
původně vypadal nadpis takto
https://www.rajce.idnes.cz/anduts/album/ruzne/1662651299
Jak se nekýve. Co lžete??? Jde vidět, že autor článku neseděl nikdy vedle strojvedoucího. Ano max. 230 není nikde využitá, ano přijde mi, že SŽ se bojí dvoustovky, ale pendolino se kýve až moc. Na úseku Ostrava – Praha, by se s přehledem mohly jízdní doby zkrátit i pod 3 hodiny, jenže to by to pendolino nesměl pravidelně za Pradubicemi brzdit žluťák a jeho rujny co vozí na háku. A teď mě za pravdu můžete lynčovat.
Jj, protože Jančura musi na trati vytěžit kazdou mez, aby si mohl hrát na levného dopravce.
Krapinec by předvším napřed vylézt ze své služební audiny a napřed si sednout do sedačky ve 20 let starém pendolinu a potom do sedačky v interjetu nebo panteru a 847, aby přestal plácat takové bláboly, jako že to co objednává on je stejně komfortní jako sedačka v pendolinu.
Co klopici se reinkarnace 810? Pokud by na lokálkách vzrostla rychlost z 40kmh na 60, tak to bude znát hodně.
Něco jako PendoSukafon? To by byla světová rarita.
Raději o tom nemluvte, nebo se toho jeden progresivní kraj ještě chytne!
A rovnou k tomu přidat i vodík, ať je to rarita na ntou!
Chápu, že je to ironie, nicméně vás musím i tak zklamat (nebo uklidnit? 🙂 ). Pro využití naklápění musí být na trati aspoň 70km/h pro klasiku, takže na typických lokálkách o oblouky o poloměru cca 190 m naklápěcí reinkarnace nehrozí.
Dobrý den, jako dlouholetý cestující na trase Praha – Ostrava, kde jsem s oblibou využíval vlaky kategorie SuperCity, bych rád poděkoval Českým drahám za mnoho let spokojeného cestování. Bohužel, současná situace mě přiměla vrátit se k cestování vlastním autem. Děkuji za výrazné omezení spojů Pendolino, které mě k tomuto kroku dovedlo. Co mě na Pendolinu vždy přitahovalo? Byl to především spolehlivý provoz – vždy jsem věděl, že dorazí Pendolino. Nebude tím pádem jakýkoliv kompromis v sezení, typu vozu apod. Dále neodmyslitelně patří perfektní servis na palubě, výborné občerstvení v podání JLV a profesionální přístup celého personálu jak JVL tak skvělý… Číst vice »
Je to tak. V současné době nabízí pendolina na trati Praha – Ostrava jen velmi náhodné výstřely, dřívější pravidelný dvouhodinový takt je pryč. Člověk by si myslel, že po všech opravách, revitalizacích a instalaci ETCS se počet spojů opět zvýší, ale zatím to vypadá, že ty jednotky jen více stojí v depu.
Že mě lepší, pendolino vytváří po celé soupravě neskutečný hluk a vybrace, nemá jidelni vůz, jen nepovedený bistro vůz, a platit 200, Kč za mistenku, byla skoro zlodejna, na počátku provozu pendolina byly všechny mistenky za 200 a do 1. třídy za 400 Kč.
Tyhle pohádky o zhrzeném cestujícím, který byl nucen utéct z vlaku do svého auta, ty mě vždycky spolehlivě pobaví. Děkuju, dneska jste se toho úkolu zhostil spolehlivě vy. 😂
Já bych spotřebitelský návyk, v situaci, kdy se nabízí i jiné řešení (auto), vůbec nepodceňoval.
Poukazuje to mj. na prales různých komerčních názvů vlaků ČD, které jsou jen produktem marketérů, ale v žádném případě nejsou pro cestujícího nějakým etalonem cestovního standardu, aby se mohl podle svých nároků rozhodnout, čím pojede.
Nepodceňuju. Každému přeju, ať cestuje ke své spokojenosti tak, jak mu to vyhovuje. Jenom nevěřím pohádkám, že navzdory kontinuálně se zlepšující železnici se někdo naprdne a začne jezdit autem. To jsou fakt jenom emocionální báchorky.
Uvedu pár příkladů, toho co vadí třeba mně, a pokud by se nejednalo o výjimku, ale častý výskyt, nebo dokonce o setrvalý stav, rozhodl bych se pro auto: – ostré světlo, jehož intenzitu nelze individuálně regulovat – záležitost především nejnovějších velkoprostorových vozů – suchý klimatizovaný vzduch a nepříjemný nepřetržitý „komáří“ tón, patrně od klimatizace – neustálé syčení pneumaticky ovládaných automatických dveří při častých průchodech (DB) – chybějící prostor na nohy – pokud je přední/ protější sedačka umístěna na jakési kysně, nebo odpadový koš ze strany Dále mi vadí taková drobnost, jako je chybějící boční opěrka hlavy. Dříve to byl nedostatek… Číst vice »
Nie je sam, co sa vykasle na nejake spoje.
3 krat som cestoval z Bratislavy do Vrutok Zemplinom, je to posledny spoj z Bratislavy na vychod, odchadza tak 22:30 – 22:55 a stacilo. Prvy raz to asi nebolo take zle. Druhy raz prdla lokomotiva – takze namiesto 3 hodin som cestoval 4.5 hodiny. Treti raz vlak dokazal schytat 20 minut mestania a celu cestu vagon obstatnovala svojim spevom skupina
podgurazenych tiez cestujucich.
Takze ano, ked nabuduce budem vediet, ze pojdem z Bratislavy neskoro, tak radsej pojdem autom.
Dobre ale Slovenské železnice jsou jiná liga. Srovnávat je s Českými (což mnoho Slováků stále mimochodem dělá) je trochu zcestne.
Z Bratislavy do Vrútok jezdí Pendolino nebo InterJet? To je totiž téma článku a předmět této diskuse.
Dobrý den, pane Jablonecký, rád bych se podělil o několik zkušeností z letošního roku. Je to příspěvek jen pro Vás. Opakovaně se mi stalo, že dorazila jiná souprava, než kterou jsem měl rezervovanou přes aplikaci Můj vlak. Také jsem několikrát narazil na absenci jídelního vozu, přestože byl řazen podle plánu. Spoléhal jsem na jeho přítomnost a záměrně si nic nepořizoval předem. Jsem zvyklý na určitý standard komfortu a servisu, který nabízí Pendolino, zejména v první třídě. Oceňuji přesnou organizaci – vždy vím, kde si koupit místo, a nestává se, že by vůz byl otočený jinak. Bohužel s novým jízdním řádem,… Číst vice »
Na základě tohoto vašeho doplňujícího příspěvku si možná určití jedinci uvědomí, že ne všechny cestující lze strčit do přihrádky s pohrdavým označením „substrát“.
Najdou se i tací cestující, kteří dovedou pregnantně formulovat a uplatňovat své požadavky na cestování prostředky VHD, pokud tedy lze. Pokud ovšem nelze, tak mají v záloze jiná řešení.
Problémy s kvalitou služeb na českých nádražích a přístupem k cestujícím bohužel přetrvávají. Již samotný základ, jako je dostatek parkovacích míst u každé stanice, často chybí. Moderní doba však vyžaduje více – nádraží a čekárny by měly být příjemné, funkční a odpovídat standardům 21. století. Například ČD Lounge v Ostravě sice nabízí hezčí prostředí, ale přístup na zvonek je zcela nevhodný. Situace, kdy zaměstnanci působí otráveně, že musí přijít otevřít, a ještě vás osloví stylem „Co máte za lístek?“ nebo „Kam jedete?“, rozhodně nepřispívají k dobrému dojmu. Čekárna na hlavním nádraží v Praze je bohužel příkladem toho, jak by to… Číst vice »
Bylo by přínosné, kdybyste měl možnost vaše trefné postřehy osobně probrat s jedním náruživým hráčem pokeru, nejlépe po dobu jízdy „jeho vlaku“ mezi Prahou a Ostravou a neškodilo by, se s ním sejít tak hodinu před odjezdem na hlavním v té jejich „čekárně“. Osobní (někdy i trapné) zážitky, odbourají provozní slepotu mnohem účinněji, než sterilní souhrnné analýzy mystery shoppingu v PC, který v terénu podle nějakého checklistu dělají zpravidla ti nejlevnější pěšáci. Možná by pak u ČD mohl být za nějaký čas zřetelný tah na branku i v této, neprávemi přehlížené, zóně.
Pokud máte na mysli Michaela Krapince, velmi rád se s ním setkám a podrobněji proberu celou situaci. Pokud čte tyto komentáře, rád bych ho požádal, aby se ozval a zanechal svůj e-mail pro další komunikaci. Nicméně pochybuji, že by byl ochotný se o těchto záležitostech bavit. Bohužel, České dráhy jsou poměrně byrokratický moloch, který postrádá flexibilitu a agilitu. Tato problematika by měla být v kompetenci obchodního ředitele, který má tento produkt na starosti. Kdo konkrétně nese odpovědnost za tento projekt SuperCity Pendolino ?
Současný pan řídící je z poněkud jiného těsta, než jeho předchůdci, odhaduji, že má rád adrenalin, možná i proto je na současné pozici a myslím, že dobře ví, že někdy neškodí „opustit bublinu“ a inkognito si projít svůj revír.
Tuhle praktiku uplatňovali už v historii takové osobnosti, jako např. Karel IV.
Pokud chcete panu Krapincovi napsat, tak email by měl být příjimení zavináč gr.cd.cz
No jo, v Ostravě vždycky dostanu od někoho vynadáno. Tam mozky zamrzly v roce 1988 a chování je příšerné. Nejen na dráze.
No dobře ale v autě nemáte už žádný servis, a ve výsledku ani čas. Musíte se zaobírat jízdou a z vašeho vyjádření vypadáte jako manažer tudíž bych očekával, že čas který nestrávíte řízení strávíte práci.
Ať si každý cestuje jak mu to vyhovuje. Pokud vás vykolejí náhradní vůz/souprava do té míry, že kvůli tomu jedete příště radši autem, pak je to vaše volba. Přeju vám, ať vaše cesty po silnici proběhnou vždycky hladce, nic se vám nestane a jste v cíli svěží a odpočatý.
To není žádná zhrzenost, ale čistě praktické rozhodnutí. Já jsem kvůli nespolehlivosti služeb ve vlacích, která je od covidu strašlivá, auto dokonce koupil.
V pořádku. Tak hodně štěstí.
Presne vystizeno!
Škoda že objednatelé nová klopidla nechtějí. Ex6, R8, Ex7/R17, tam všude by klopidla měla značný přínos.
To by ovšem na té trati muselo naklápět všechno, protože tvořitelům JŘ se vlak s kratší jízdní dobou nehodí do krámu.
Samozřejmě, celá linka by musela být v klopidlech. Proto píšu nová klopidla.
to byl jen doplňující komentář. Nikoliv výtka;-)
R8 a klopidla? Ve Vysokém Mýtě ani v Libchavách nic takového nenabízejí, nepletu-li se? Adekvátní vozidla na tu linku budou v následujících letech autobusy, doufejme tedy. 😁
Musím se přiznat, že se taky divím, proč jsme v Pendolínech nepokračovali. Jeví se mi, že péči o složitou naklápěcí techniku mají ČD docela zvládnutou (samozřejmě netuším, kolik je to stojí). Představuji si asi cca 5 – 6ti dílnou jednotku na 3 systémy, max. 200 km/h, jeden vůz s nízkopodlažním vstupem (výrazný konstruktérský oříšek) a nasazení na linkách: a) Praha – ČB – Linz / ČK po elektrizaci b) Praha – Plzeň – Cheb c) Praha – Ústí nad Labem – Cheb d) Praha – Děčín e) Praha – CETR/HB – Brno f) Praha – ČV – Wien g) Praha… Číst vice »
No on už dnes (resp. řekl bych že už od roku 2009) dopravce nerozhoduje (mimo komerční spoje), jaký model na lince bude a s jakými vozidly. Rozhoduje objednatel, no a ten o naklápěcí soupravy evidentně nemá zájem.
Fajn. A teď si řekněme cenu dopravního výkonu, za kterou by to dopravce nabídnul státu, protože jezdit tohle všechno komerčně je sebevražda.
Divné je, že se o to provozovatel dráhy i provozovatel drážní dopravy nepokusil, když máme všude nastrkané „klopící“ rychlostníky…
Karlovy Vary – Chomutov, tam je taky dost klikatá trať kolem řeky
Hlavní problém je cena odrážející komplikovaný naklápěcí systém (+ jeho údržba je také náročnější a dražší) a potenciálně nižší přepravní kapacita. Kvůli naklápění totiž vychází výpočtem obrysu užší skříň a s dostatečně komfortními područkami a adekvátně širokou uličkou nemusí být uspořádání 2+2 možné.
Tak tvrdit, že Pendolino je kyvadélko, které se nekýve, mi přijde poněkud zavádějící. Pendolino klopí pravidelně u každého vlaku tam, kde může, byť jen zatím do rychlosti 160 km/h. A díky tomu v těch místech může jet rychleji, než ostatní vlaky. A takových míst je na I. koridoru celkem dost, byť ideální pro nasazení klopidel ta trať taky není, mezi Prahou a Ostravou je dost úseků, kde můžou všeci valit 160 km/h.
Ale z nadpisu prostě vyplývá jako kdyby Pendolino neklopilo vůbec a tuto možnost vůbec nevyužívalo.
Já myslím že ne, že ten nadpis říká přesně to, co má. To jest, že potenciál pendolina prostě nebyl v ČR nikdy využit. Samozřejmě, že pendolino naklání, ale na trati, kde je stejně 160 km/h i pro neklopidla se prostě ztrácí ta výhoda naklápění. Pendolino „mělo*“ jezdit tam, kde je pro neklopidla vmax třeba 120 a jedna zatáčka za druhou, nebo prostě jezdit nad 160 i tam, kde oistatní můžou jen 160, pendolino je vozidlo pro tratě, kde se využije ten potenciál naklápění. Místo toho jezdí do Ostravy, kam to tolik nevyužije. Takže ano, nadpis je pravdivý ve smyslu, že… Číst vice »
Já vám nevím. Za mne spíše ne. Comfortjety nejsou zase tak špatné, ale… Bohužel nejsou ani nějaké výborné. Ostatně jsou to zcela okopírované Interjety, což taktéž (logicky) není žádná sláva. Railjet je za mne tedy podstatně lepší… Komfort, pohodlí jednotek Pendolino zůstává i nadále zejména jejich předností… A to i po 20-ti letech.
Na IV. koridor je Pendolino málo kapacitní. A pokud jde jen o to, aby se tam ti panáci vyfotili při rychlosti 200 km/h, tak to ať si to strčej do kecek.
Ani zdvojené by nestačilo?
Tady na jih by to chtělo v sezóně 1-2 vagony pro kola do každého vlaku. Jel jste tam někdy o prázdninách? A jestli má smysl dělat na Budějce novýho Manažera? Jak už jsem psal. S tímhle ať jdou někam.
Pokud by jízdenka na Pendolino na IV. koridoru byla za běžné jízdné, tak by Pendolino bylo zaplněné, pokud by se ale platilo jízdné jako ve vlacích z Prahy do Ostravy, tak ne.
Byl by to Budějcký Manažer. Takže by jel tak, aby byl na 8 v Práglu. Povinná rezervace a tak.
No, věřím, že tuhle dobu už máme za sebou.
Jak zásadní úpravy potřebuje trať, aby se tam mohlo jezdit (naklápěcí soupravou) 200 km/h?
Vím, že úseky IV. koridoru jsou na to stavěny, ale ptám se proto, že ten rekord 237 km/h dalo Pendolino na běžné trati na 160 km/h mezi Brnem a Břeclaví.
Tam jsou úrovňové přejezdy/přechody…
Potřebujete splnit víc podmínek naráz: 1. geometrie koleje. Pro naklápěčky zpravidla vychází rychlosti vyšší, než pro klasické soupravy, ale nemusí to tak být vždy. Např. oblouky bez přechodnic a bez převýšení (typicky kolejová S pro zvětšení osové vzdálenost před stanicí) neumožňují využít naklápění. Tedy na stávajících tratích to nějak vychází, koridory se se na Vk připravovaly. 2. prostorové uspořádání – pro rychlost 161-200 km/h je potřeba mít širší bezpečnostní prostor na nástupiších (vzdálenost žluté čáry od okraje) a na mostech/v tunelech – 3,5 m od od soy koleje namísto 3,0 m pro 121-160 km/h. Toto lze lokálně upravit přestavbou, ale… Číst vice »
A je ten Comfort Jet aspoň taky naklápěcí, nebo v současném parku vozidel našich dopravců je Pendolino jediné, které je schopné dosáhnout maximální plánované povolené rychlosti na velmi draze upgradovaném IV. koridoru pro Vmax=200 km/h? Protože pokud SprŽel nalil ohromné peníze do pár kilometrů kolejí, po kterých pojede touhle rychlostí jeden pár vlaků denně (a ušetří tak kolik, desítky sekund?), tak to byly vyhozené prachy. Ano, bez naklápení to bude myslím 185 km/h, takže ještě méně ušetřených sekund.
Děláte si srandu? Simens až na výjimky naklápění nvyrábí. Jediné co nyní klopí v okolí je 612 DB na trati Norimberk – Cheb tam se svezte! Možná si DB objedná nějakou náhradu s naklápěním za dosluhující 612 jinak máme smůlu.
Ještě ICE T