Italské kyvadélko. Pendolino je v Česku už 20 let, ideální využití stále nenašlo
Soupravy jsou v polovině životnosti. Za pendolina naší doby lze označit ComfortJety, uvedly České dráhy.
Od první jízdy rychlovlaku pendolino v Česku uplynulo letos v prosinci 20 let, ale stále není v zemi trať, kde by mohly využít svou maximální rychlost 230 kilometrů za hodinu. Pro ČTK to uvedl generální ředitel Výzkumného ústavu kolejových vozidel (VÚKV) Zdeněk Malkovský.
Vysokých rychlostí může pendolino dosáhnout díky systému naklápění v obloucích, který dal vlakům i své jméno – podle italského výrazu pro „kyvadélko“. Své konstrukční rychlosti ale může v Česku využít jen výjimečně. Naposledy letos v létě na IV. koridoru na pomezí středních a jižních Čech, kde pendolino testovalo trať pro rychlost 200 km/h.
Série zkušebních jízd ověřovala rychlostníky pro naklápěcí jednotky. Pouze na IV. koridoru v úsecích Votice – Sudoměřice a Soběslav – Doubí ale došlo až na rychlost 200 km/h. Jinde to bylo maximálně 160 km/h.
Pendolino s cestujícími míří na Budějovice, odhady mluví o září příštího roku
Právě IV. koridor mezi Prahou a Českými Budějovicemi je horkým adeptem na zavedení rychlosti až 200 km/h. Šéf Českých drah Michal Krapinec se v rozhovoru pro deník Zdopravy.cz nechal slyšet, že ČD tuto rychlost „doručí svým cestujícím“ už příští rok, a to v pravidelné dopravě na vnitrostátním úseku. Podrobnosti nesdělil, nevyloučil přitom právě pendolina na IV. koridoru.
V polovině životnosti
Pendolino začalo zkušebně vozit zákazníky ČD v prosinci 2004. Do běžného provozu se soupravy zařadily 28. listopadu 2005. Dráhy koupily od mezinárodnímu koncernu Alstom zhruba za 4,4 miliardy korun sedm souprav těchto rychlovlaků.
Podle Malkovského tehdy nabídla cestujícím vyšší kvalitu přepravy a díky pendolinu se v Česku zvýšil zájem o železniční dopravu. Životnost pendolin je 40 let, vyřazovat se tedy ještě 20 let zřejmě nebudou, uvedl Malkovský.
„Bohužel kvůli nehodám je jich v provozu pouze šest,“ řekl Malkovský. Dráhy z provozu vyřadily pendolino, které se v roce 2022 srazilo ve stanici Bohumín na Karvinsku s posunovací lokomotivou. Při kolizi zemřel opilý strojvedoucí, který nehodu podle vyšetřování zavinil.
Všichni se držte, jede na nás Pendolino! Drážní inspekce popsala loňskou tragickou srážku v Bohumíně
Podle Malkovského by měli čeští dopravci v nákupu nových vlaků pokračovat. „Jen tak bude zajištěna příjemná železniční doprava i v delším časovém horizontu. Úprava ze zahraničí nakoupených a již delší dobu provozovaných vozidel v sobě skrývá mnoho úskalí,“ uvedl.
Pendolina naší doby
„Za pendolina naší doby lze označit zbrusu nové soupravy pro dálkovou dopravu ComfortJet,“ řekl předseda představenstva a generální ředitel ČD Michal Krapinec. ComfortJety jsou stejně jako pendolina stavěny na rychlost až 230 kilometrů v hodině. Mají restaurační vůz, wi-fi, klimatizaci, speciální okna pro snazší průchod mobilního signálu do vozu nebo možnost napájení elektroniky, v první třídě i bezdrátově. Podle mluvčího národního dopravce Filipa Medelského dráhy aktuálně investují přibližně 13 miliard korun do nákupu 20 devítivozových vlaků ComfortJet.
Za posledních 20 let ČD do pořizování nových vlaků a modernizace stávajících investovaly více než 100 miliard korun. Letošní rok byl rekordní, na nové vlaky daly dráhy podle Medelského téměř 19 miliard. V příštích deseti letech plánují do nákupů investovat dalších více než 160 miliard korun.
Na vlastní kůži: ComfortJet není žádná revoluce. A to je dobře
Obdobný komfort jako u dálkových vlaků podle mluvčího ČD nyní nabízejí i nové regionální vlaky RegioPanter a RegioFox. „Služby, které ještě před pár lety byly vyhrazeny jen těm nejlepším dálkovým vlakům, se stávají běžnou normou i na regionálních vlacích,“ doplnil ředitel drah Krapinec.
I přes nové vlaky dráhy v novém jízdním řádu nasadily 8619 vlaků, což je zhruba o stovku méně než v předchozím řádu. Podle Malkovského národní dopravce obnovuje vozový park rychlým tempem. „Neuspěl však v některých výběrových řízeních, kde ho nahrazují soukromí dopravci,“ dodal.