Kvůli zavřenému přechodu Děčín – Bad Schandau kolabuje mezinárodní železniční doprava
Dopravci stále od Správy železnic nevědí, kdy bude trať sjízdná.
Až na pár výjimek nesmí nákladní dopravci stále vyjet na trať z Děčína do Bad Schandau. Zastavení provozu na jediné trati kvůli sobotní bleskové povodni ukazuje, jak zranitelná železnice je: přes Děčín míří drtivá většina nákladních vlaků mezi Českem a Německem.
Aktuálně je v Německu trať již sjízdná po jedné koleji, a to bez omezení hmotnosti. Po české také, ale s takovým omezením hmotnosti, že nákladní vlak neprojede. „Vlaky stojí od Rumunska po Děčín, je to vskutku obrovský problém,“ řekl Oldřich Sládek, výkonný ředitel ŽESNAD.cz.
Největší komplikace působí současná situace společnostem ČD Cargo a Metrans. „Odstavených vlaků na síti Správy železnic je nyní 56. S manažery infrastruktury a zákazníky jednáme o náhradních trasách. Další vlaky nevyjíždí, nebo jsou pozastaveny v okolních zemích,“ řekl předseda představenstva ČD Cargo Tomáš Tóth. „Stojí nám 35 vlaků a každých 24 hodin jich přibude 24. Je to mimořádně kritická situace,“ řekl šéf Metransu Martin Hořínek.
Dnes ráno jsme přes pohraniční přechodovou stanici Cheb odvezli první odklonový vlak – prázdnou soupravu pro nakládku pohonných hmot v Hamburku. Kromě Chebu jednáme s našimi partnery o využití dalších odklonových tras přes Vojtanov nebo Horní Dvořiště. pic.twitter.com/lMxWX7ue95
— ČD Cargo, a.s. (@CDCargo) July 19, 2021
Podle něj je na současné situaci nejhorší, že stále neví, kdy bude provoz obnoven. „Ani po 36 hodinách od události není Správa železnic schopna říct, kdy bude trať průjezdná,“ dodal Hořínek. Objevují se přitom informace, že stopka může platit až dva týdny. Správa železnic včera uvedla, že je nutná sanace podemletého mostního pilíře v Dolním Žlebu.
Dopravci obtížně hledají alternativní trasy do Německa. Problémem je především kapacita jiných přechodů, jde o jednokolejné tratě, navíc neelektrifikované. Část nákladů jede přes Cheb a dál do Bad Brambachu nebo Schirdingu. Na německé straně ale situaci komplikují výluky v této oblasti. „Pro vlaky z České Třebové zkoušíme trasu přes Lichkov a Polsko do Německa, z Dunajské Stredy přes Rakousko. Výpadek Děčína to ale nenahradí,“ dodal Hořínek.
Dnes dopoledne jsme převezli první vlak odklonem mimo uzavřený Děčín přes Cheb a nyní přijel do Hofu. Cílová stanic Hamburg pic.twitter.com/mlUr3r58rt
— Martin Hořínek (@MetransGroup) July 19, 2021
Na trať se dnes kolem poledne vrátily alespoň osobní vlaky.