Kvůli stavbě dálnice D4 se bude u Mirotic bourat most, hlavní tah se zavře

Bourání mostu u Mirotic v rámci stavby D4 (červen 2022). Pramen: Via SalisBourání mostu u Mirotic v rámci stavby D4 (červen 2022). Pramen: Via Salis

Je to v krátké době druhá mostní bouračka kvůli stavbě D4 u Mirotic, první most zbourali stavbaři rovněž za úplné uzavírky v červnu.

12 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Dantex

Škoda mostu, mohla po něm vést železnice pro drezíny nebo alespoň cyklostezka.

David

Proč se ty mosty bourají? Obchvat Mirotic byl postaven jako dálnice v polovičním profilu. Tento most tak byl dostatečně široký aby se tam další dva pruhy vešly. Stejně tak ten co byl zbourán dříve byl navržen jako polovina dálnice a počítalo se s přistavěním druhého vedle. K čemu se pak ty mosty stavěly tak dlouhé / široké, když se stejně při rozšíření bourají?

blue

Most 4-036 u Rakovických chalup sice měl čtyři pruhy, ale nedostatečnou šířku pro středový pás a odstavné pruhy. Navíc technický stav už nebyl nic moc, dálniční provoz by neunesl.
Most 12110-1 u Mirotic má stejný problém, pojme sice čtyři pruhy, ale bez středového pásu a odstavných pruhů.
D4 nebyla navržena jako dálnice, ale jako silnice pro motorová vozidla, kde nemusely všechny parametry odpovídat parametrům současných dálnic.

David

U mostu 12110-1 to asi chápu, ale ten most 4-036 u Rakovnických chalup byl plánován jen pro jeden jízdní pás (+odpojovací pruh) a předpokládala se stavba nového mostu pro druhý jízdní pás. Nicméně vysvětlení SaulGoodman zde smysl dává, a ten most by asi nemusel vydržet 25 let. Mohl ale třeba vydržet 10 let a pak se vyměnit, jenže takhle smlouva o stavbě D4 napsaná není a tak je to svým zbůsobem plýtvání.

Jan

To by pro zhotovitele bylo ekonomicky nevýhodné. Stát bude platit za dálnici, (počínaje od roku 2024) která bude bez omezení. Pokud by tam za 10 let omezili provoz na dva roky, tak by jim ty dva roky stát nic neplatil. Proto to dělají teď.

David

Souhlasím, z hlediska smlouvy je to logické, ale ze společenského hlediska je to trochu plýtvání veřejných peněz.

Jan

Myslím si, že veřejných peněz se to nedotkne. Stát po dokončení dálnice zaplatí dohodnutou cenu. Stavba nového mostu by měla být již započtena v PPP projektu. Měl by jste pravdu, kdyby to byla další stavba, která by byla financována z veřejných peněz mimo PPP projekt, což podle indicií tak není. Opravte mě, pokud se pletu.

blue

Ten most byl na hraně přesunu mezi „špatné“ už teď, nedovedu si představit, co by s ním provedl dálniční provoz při vyšších rychlostech.

Pavel

Tipnul bych si, že důvod bude stejný jako u všech mostů z té doby, které se v dnešní době bourají. Nějak se to postavilo, nikdo neví jak dobře/kvalitně a následovala neexistující údržba.

Georg

sirka mostu nemusi vyhovovat dnesnim normam. a taky se zelezobetonove stavby za komunistu ne vzdy povedly diky technologicke nekazni a most uz ma sve odzito.

SaulGoodman

Nevím, jestli je to i tento případ, ale o jednom z mostů na této stavbě psal na známém fóru člověk z ministerstva, že se ho koncesionář rozhodl proti původnímu plánu zbourat a postavit znovu proto, že se obával, že by po těch 25 letech nemusel již splňovat požadavky téměř bezchybné kondice, v níž stavbu bude muset státu předat. Tahle stavba je zkrátka specifická tím, že (zjednodušeně řečeno) zhotovitel bude poměrně dlouho i správce a na konci toho období to musí předat státu v přesně dané dobré kondici. No a zkrátka asi si spočítali, že se vyplatí jim rovnou postavit nový… Číst vice »

Jan z Rokycan

Pokud vím, tak zrovna ten 12110-1 byl už v DSP plánován na demolici. Ale z hlavy si to nepamatuji.