Kvůli ETCS hrozí zánik řady lokálek. Zachránit je může přeměna na vlakotramvaj
Regionova. Ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Hustá železniční síť v České republice může v příštích letech výrazně prořídnout, a to především kvůli masivnímu rušení lokálek. K
Mohli by ste mi vymenovať pár lokálok v ČR, kde je povolená traťová rýchlosť väčšia ako 100km/h?
Lebo do 100 km/h EU nevyžaduje ETCS, alebo som to zle pochopil?
Místy 238
ale bude to dobý biznis pre kamošov
Nad povinném zavádění ETCS není třeba kroutit hlavou. Prostě stačí jen přímo v návěstidle do žárovek povolujících znaků zařadit jeden napětový/proudový snímač, který bude snímat svícení povolujícího znaku a druhý, který bude snímat Stůj na následujícím návěstidle. No a těmito dvěma relátky budete ovládat magnet Indusi, Signum, ZUB a jistě mnohé další, a nebo také balízu ETCS. Celý problém zavádění ETCS v civilizované Evropě u stávajících zařízení spočívá v tom, vyměnit magnet za balízu, která znak zakóduje a pošle na lokomotivu, toť vše. A ještě přivést pro balízu trvalé napájecí napětí, ale to není podmínka, např. na SBB fungují balízy… Číst vice »
Jaké kódy má ta balíza vysílat? Kóduje jenom jízda/stůj, nebo přenáší i jednotlivé znaky? Ono to vyvedení signálu, jak to popisuje je zdá se otázka součástek za pár šupů. Jestli jsou žárovky v návěstech na AC, pak by stačila malá trafa přes žárovky, ca 50Kč/kus (moc) nějaká hradla (AND/OR) a případná kodér, což je „šváb“ na jehož vstupu polechtáte jednu z nožek napětím a on vyrobí binární kód, který se dá vyvést ven. Takto to ale nebude umět blikající znaky, na to už je třeba uC. Problém bych viděl v tom že se možná hledá nějaká komplikovaná neodzkoušená cesta řešení… Číst vice »
Na rýchlostnej návestnej sústave OSŽD (používanej aj na SŽDC) toto bez úprav ZZ zrealizovať NEJDE, pretože si neviem predstaviť, ako by sa so SIL4 bez úprav ZZ realizovalo snímanie NEPRÍTOMNOSTI napätia (nesvietiace dolné žlté svetlo). Vedel by som si predstaviť, že by ZZ periodicky posielalo nejaké veľmi krátke pulzy, ktoré by tá LEU detekovala (ale ešte by nestačili na rozsvietenie svetla), ale už je to na úpravu ZZ, a to nie zrovna malú. A keď už si aj ZZ upravíme, dostaneme sa do problému v každej stanici, kde bude cestové návestidlo. Tam to jednak bude zasa o tej neprítomnosti napätia… Číst vice »
človíčku, slyšel jste něco o režimu D3 na spoustě českých lokálek? Víte co je lichoběžníková tabulka nahrazující vjezdové návěstidlo? Jel jste někdy třeba motorákem z Boleslavi do Mělníka? Najděte mi tam jediné světlené návěstidlo … 🙁
Aha, takže česká klasika, EU řekne udělejte A, nic víc nemusíte, ale B C D by bylo hezké ale je to dobrovolné. ČR přijde a vymyslí si no tak krom A, je povinné i BCD a ještě M N O a X Z Y, jo a rohlíky fólijujte o jednom kuse. cituji I nadále ale bude platit i pravidlo, že trať NEMUSÍ mít zabezpečení, pokud se na ní jezdí do STO kilometrů v hodině. To ale lidi z FIREM, které se bezpečnosti věnují, NEUSPOKOJUJE. Takže myslím že vím odkud nám tu vane vítr, dodavatelé ZZ chtějí vyvolat paniku a tlak… Číst vice »
Tramvlak sice není špatný nápad, ale pak by bylo dobré vymyslet, jak jím jednoduše na trati zabezpečit i nákladní dopravu, abychom s ní nedopadli jako s hurá cyklostezkami místo kolejí a rozbitými souběžnými silnicemi. Fyzikálně vzato je nákladní doprava na silnicích mnohem větší problém než doprava osobní, pomineme-li kapacitní obtíže.
František: No v textu je psáno že na vlakotramvajových tratích by nákladní doprava zachována být mohla. Ovšem prezentovat to jak prezentují mi přijde jako zbytečné strašení, ostatně jsem to zvýraznil v citaci. Podle mne by se spíš než tato oddělující pravidla měla začít používat integrující a najít zase způsoby jak přiblížit tramvajové dráhy použitelnosti pro železniční přepravu, zejména nákladní. To ale bude vyžadovat pár věcí, jednak aby se v EU začali chovat rozumněji a zrušili požadavek oddělení provozů, což nevím jak přesně je formulováno. Provedlo se přizpůsobení okolků pro obojí provoz, navrhly se příslušné vozy a hnací vozidla, která zajistí… Číst vice »
Tohle je apríl?
Není. Ani v nejmenším. Ale dávám za pravdu K.S. Klíčové slovo je „Radioblok“…..
Nešlo by na toto žádat EU dotace? Vždyť se to přímo nabízí. Modernizace stávajícího zabezpečení, navíc vynucené EU, na to by logicky dotace měly být možné, ne?
(ale my radši vyplýtváme EU dotace na „modernizaci“ D1 kde o žádné vylepšení nejde, jen o opravu)
Z hlediska dotací je prý nyní výhodnější přestavět i funkční trať na cyklostezku, než ji udržovat… Nejdříve by se muselo obrátit myšlení a jako primární cíl stanovit zlepšení celkového stavu namísto pouhého utracení peněz.
Receno na konferenci v Ceskych Budejovicich.
Ono to nebude asi tak žhavé….
Jinak , některých tratí by jistě byla škoda.
Ale např. většině lidí v relaci Kralovice – Rakovník, by zastavení lokálky(os. dopravy) a překopání bus JŘ mohlo naopak dopravu výrazně zkvalitnit a přiblížit, včetně směru na Plzeň. A pro KU by to dražší taky nebylo….
Většiny tratí by byla škoda, pokud nevycházíme jen ze současného stavu. I autobusový vymeták se může vhodně doplňovat s páteřním vlakem, akorát je to pak úplně jiná úroveň veřejné dopravy. Z Rakovníka do Plzně těžko někdo pojede kombinací místního autobusu a vlaku a z Prahy do Plasů stejně tak, zvlášť při existenci dálnic…
František: Z Rakovníka by samozřejmě jel bus přes Kralovice až do Plzně. Určitě by jelo víc lidí, než šukafonem z Rakáče do Čisté a odtama busem směr Plzeň. Na trase je dost obcí, kde vlak ignorovali, nebo i teď ignorují(zejména kvůli docházkové vzdálenosti) a bus stejně jet musí.
Toto není relace, kde je potřebné udržovat oba druhy dopravy….
A se divím, že se někdo zbudil, až když je TSI crash norm protlačena taková jaká je a 4. balíček je taky přijatý. Přitom tam máme slavné europoslance za ANO a TOP v koalici.
Prahy Vysočan do Lysé nad Labem ze zabezpečovače? A chtějí neustále zuřivě všichni soutěžit dopravce? Myslím, že prostě máme nakročeno k Southall rail crash. https://en.wikipedia.org/wiki/Southall_rail_crash . Tam měl soukromý dopravce vypnutý zabezpečovací systém ve vlaku, protože byl prý poruchový, tak ho asi moc otravoval.
A další srandy okolo roku 97 v Anglii.
A tak ETCS1 je takový bodový zabezpečovač bez GSMR. A ve Švýcarsku bude dobrovolně všude ETCS.
To se divím. Nevím jak je to ve 4. balíčku. Ale přece dřív platilo, že když není trať v Tent T, interoperabilní (a ještě snad stavebně oddělená, což by se snad dalo nějak ojeb.) tak pak nemusela být podle pravidel EU.
Takže žádné těžké nesmyslné mastodonty TSI dělané na srážku kamionu do 110 km/h, které oproti Švýcarským „tramvajím“ pak váží málem dvojnásobek.
A tím pádem i bez ETCS si myslím.