Logistika Nákladní doprava Železnice Zprávy

KMV vypravily na Moravu už 500 vlaků s minerálkou, otestují další přepravy

Vlak s produkty KMV. Autor: KMV
Vlak s produkty KMV. Autor: KMV

Společnost Karlovarské minerální vody (KMV) slaví malé železniční jubileum, když tento týden vypravila už pětistý nápojový vlak z Kyselky na Karlovarsku do distribučního centra v Mostkovicích u Prostějova. Firma spočítala, že za šest let od zavedení železničních přeprav nahradily nápojové vlaky 11500 kamionů. Chce přitom vlaky využívat ještě více.

Vlak s produkty KMV. Autor: KMV
Vlak s produkty KMV.
Autor: KMV

„Náš projekt dokazuje, že i rychloobrátkové zboží lze přepravovat rychle a kvalitně po dnes spíše opomíjené železnici. Díky pozitivním zkušenostem s ekologičtější přepravou po železnici připravujeme další projekty na rozšíření železniční přepravy do dalších destinací,“ uvedl generální ředitel KMV Alessandro Pasquale.

V nejbližších týdnech hodlá společnost začít testovat vlakovou přepravu minerálních vod z Mnichova u Mariánských Lázní, kde vyvěrá magnesia. Ta se dosud vozí na vlak do zhruba 30 kilometrů vzdálené Kyselky autem, nově by měla putovat od zdroje na vagonech, které se cestou spojí s „moravským expresem“.

Společnost chce rovněž do konce roku vyhodnotit zkušební provoz vlaků mezi Kyselkou a skladem ve středočeských Tuchoměřicích, odkud se zásobuje Praha a okolí. První testovací vlak jel v únoru, zatím není jisté, zda firma zahájí příští rok i regulérní přepravu. „Možné přepravy do středních Čech totiž ovlivňuje více faktorů než u stávající přepravy z Kyselky nebo u uvažované přepravy z Mnichova,“ uvedl mediální zástupce společnosti Pavel Novák.

Vlak s produkty KMV. Autor: KMV
Vlak s produkty KMV.
Autor: KMV

KMV využívají železnici pro přepravu svých výrobků od léta 2012, kdy dokončily obnovu železniční vlečky z Kyselky do Vojkovic nad Ohří. Vlaky jezdí z Kyselky celoročně, v sezóně až třikrát týdně. Loni se rozšířila kapacita vlaku z 16 na 20 vagonů. Objem železničních přeprav činí 19 procent z celkové distribuce KMV v České republice. Manipulaci s železničními vozy na vlečkách a jejich dopravu do předávacích železničních stanic zajišťuje společnost Rail system s dieselelektrickými lokomotivami řady 749. V předávacích stanicích si vlakové soupravy přebírají elektrické lokomotivy řady 363 společnosti ČD Cargo, které je přepravují na další trase.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Vašek
Host
Vašek

Těch 20 vagonů a řekl bych že možná i někdy více, to už je na poměry lokálky mezi Kostelcem a Prostějovem velký vlak :-). Akorát jsem zvědav, jestli někdy pořádně opraví přejezd na vlečce do Mostkovic, kde je sklad. Ten se „flikuje“ už třicet let :-). Jenže se obávám, že na opravu toho přejezdu těch pár vlaků nevydělá… A na úseku z Prostějova až do Mostkovic bývá parádní přehlídka lokomotivního „šrotu“ (ale soudím pouze podle oprýskaného vzhledu) – řada 749 je tam poměrně často nahrazována jinými různými lokomotivami.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

A ono je v Prostějově nebo na místním nádraží tak málo místa na kolejích, že by tam delší vlaky nebylo možno dělit a na vlečku a z ní je dopravovat po kratších dílech?

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

„od léta 2012, kdy dokončily obnovu železniční vlečky z Kyselky do Vojkovic nad Ohří“
Ta vlečka vůbec není „obnovena“ ve smyslu toho slova, v jakém je užíváno jako odborný termín: byla pouze „vyčištěna“ a byla opravena nejhorší místa, aby ji bylo možno jakž-takž bezpečně provozovat aspoň nízkou rychlostí (tuším, že nejvýše snad 20 km/h) – pro tu minimální nákladní dopravu, která tam jezdí (+ pro letní víkendové motoráčky) to samozřejmě stačí, ale skutečná „obnova“ v pravém smyslu toho slova by znamenala náklady v řádu minimálně několika desítek milionů Kč.

Kubrt
Host
Kubrt

Netušítě někdo, kolikrát nakonec jely ty Tuchoměřice? Děkuji.

Lukáš Končický
Host
Lukáš Končický

Víte prosím někdo, jak budou řešit ten Mnichov?

Jeňýk
Host
Jeňýk

Budu jen hádat – ale do Poutnova to zas až tak daleko není a jsou tam minimálně 2 koleje, takže by to zas tak složitý nemuselo být

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Už jsem tudy sice dost dlouho nejel, ale těmi „minimálně dvěma kolejemi“ v Poutnově bych si vůbec nebyl jistý – SŽDC na té trati už totiž právě v nedávné minulosti dost „řádila“ …

Martin
Host
Martin

Jedna je v Poutnově dopravní + jedna manipulační

J.L.
Host
železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Díky za upřesnění – na ty obrázky jsem nenarazil (a vlastně mě ani nenapadlo je hledat).
Pro nakládku ale bude ta v podstatě jen odstavná kolej nevyužitelná, protože je až za dopravní kolejí, a že by se nakládalo na dopravní koleji u peronu, to bych i při té nevelké intenzitě osobní dopravy neočekával – takže Poutnov asi (bohužel) použitelný nebude.

Kubrt
Host
Kubrt

V Poutnově jsou dvě dopravní koleje a jedna manipulační, ale není u ní zpevněná plocha. Bečov nebo Teplá by byly schůdnější, i když je to dál.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

„V Poutnově jsou dvě dopravní koleje a jedna manipulační“
To už není pravda = viz odkaz na obrázky, který dodal „J.L.“. A jak to vypadá po nedávných zásazích SŽDC do té trati s možnostmi nakládky v Teplé a v Bečově, to ovšem netuším – snad aspoň tam nějaké možnosti zůstaly …

Kubrt
Host
Kubrt

Podívejte se na ten přeposlední snímek: manipulační kusá kolej je vlevo od staniční budovy. Ty dvě „dlouhé“, jasně viditelné na snímcích, jsou dopravní.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Aha, pravda: ten „šturc“ mně úplně unikl – takže Poutnov by asi přece použitelný opravdu byl.

Bolek
Host
Bolek

V Teplé jsem byl letos v létě. Je tam jedna nakládací rampa s příjezdem pro kamiony. Ještěrka by z ní krásně v jela rovnou do vagónu. Je to na opačné straně kolejiště než staniční budova. Pak je tam ještě druhá kusá kolej, u které je skladiště a nákladová ramps pro vlak i pro auto. Kamiony jsem na silnicích kolem Teplé také viděl.

Byl jsem i v Bečově, tam je velké kolejiště, ale rampy jsem nesledoval.

Ale téměř celá trať z Mariánských lázní do Bečova má sklony od 15 promile výše.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Předpokládám, že by to zboží (asi rovněž „exHanzalíci“) nevozili přes Mariánské Lázně, ale přes Karlovy Vary, kde by to (už „pod dráty“) předali ČDC a ty by jen ve Vojkovicích nad Ohří dobraly zátěž z vlečky od Kyselky – ale kdo ví …

P. K.
Host
P. K.

Do Bečova nevyhovuje silnice (malá světlost mostu 230-031).
Teplá by vyhovovala pouze při jízdě velkou oklikou (křižovatka u Závišína – to už by bylo jednodušší to vozit do ML), „přímá cesta“ moc nevyhovuje šířkově.
I ten Poutnov sám je na hraně schopností návěsové soupravy (téměř celou cestu v loženým směru klesání okolo 10 % – a co vůz, to jeden návěs).

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Silničky v té oblasti asi velkým nákladním automobilům příliš vyhovovat nebudou (a naopak), ale ta auta tam přece někudy musejí jezdit, i když se teď minerálky dopravují výhradně po silnici – a navíc teď auta jezdí po mnohem delších trasách. Na ty krátké přepravy na nádraží přitom není nutně třeba používat návěsů – na to by „v nouzi“ stačila třeba i „Avie“ se zdvihací plošinou, která by to otočila několikrát: těch vagonů přitom určitě nebude nijak mnoho a nějací malí dopravci, kteří by se na tom rádi „přiživili“, se tam v okolí určitě najdou také (třeba v Teplé je jakýsi… Číst vice »