Kvalita autobusů v PID. Všechny nároky plní tři dopravci z 33

Nový autobus SOR ICN 12 v barvách PID pro OAD Kolín. Foto: OAD KolínNový autobus SOR ICN 12 v barvách PID pro OAD Kolín. Foto: OAD Kolín

Podíl autobusů v nejnovějším standardu, kterým je červenošedý vzhled, na konci roku 2023 tvořil 18 %.

Autobusová doprava v Praze a okolí měla loni tři premianty. Všechny požadované standardy Pražské integrované dopravy (PID) plnily společnosti ČSAD POLKOST, Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) a Dopravní společnost Ústeckého kraje. Vyplývá to z aktuálního reportu organizátora dopravy ROPID, který sleduje všech 33 autobusových dopravců v systému.

Velmi kvalitní výkon podalo loni dle ROPIDu také dalších sedm dopravců s jediným nesplněným indikátorem: Autodoprava Lamer, ČSAD Česká Lípa, ICOM Transport, Lextrans Bus, Martin Uher, Pohl Kladno a Transdev Střední Čechy.

„Celkově došlo ke zlepšení plnění jednotlivých standardů. Nejvýraznější pokrok nastal u indikátorů Plnění grafikonu a Informování ve vozidlech, oba nově splnilo dalších pět dopravců,“ uvedl ROPID.

Zlepšené plnění registroval ROPID také u indikátorů Bezbariérovost vozidla, Garance bezbariérových spojů, Přesnost provozu a Ústrojová kázeň. Naopak zhoršení nastalo u indikátorů Čistota vozidel a Stáří vozidel. I přes zlepšení zůstává nejčastěji neplněným ukazatelem Informování ve vozidlech (splnilo 14 dopravců). Naopak všichni dopravci splnili – stejně jako v roce 2022 – indikátor Tepelná pohoda.

Na konci roku 2023 bylo průměrné stáří vozového parku všech dopravců 6,9 roku, dopravci provozovali 3 135 vozidel, z toho 2 761, tedy 88,1 % bezbariérově přístupných (v roce 2022 to bylo 84,7 %). Podíl autobusů v nejnovějším standardu, kterým je červenošedý vzhled, na konci roku 2023 tvořil 18 % (o rok dříve to bylo 5 %).

Hodnotí se celkem 21 ukazatelů, například Plnění jízdního řádu, Bezbariérovost, Informování ve vozidlech a na zastávkách, Stáří vozového parku, Čistota vozidel, Teplotní komfort nebo Ústrojová kázeň řidičů a Míra dodržování jejich povinností.

Standardy kvality PID jsou měřeny kontinuálně, a to jak automaticky ze sledovacího systému MPVnet, tak přímo v terénu za pomoci fiktivních zákazníků či pracovníků kontroly. Ti sledují například chování řidičů, čistotu vozidel nebo informování cestujících.

Podrobné výsledky plnění standardů PID dle jednotlivých dopravců jsou v této tabulce ve formátu pdf.

Tagy Pražská integrovaná doprava ropid standardy PID
63 komentářů