Kutnohorská MHD v novém. Po dlouhé době končí Arriva, Lutan vyjede s elektrobusy a novým jízdním řádem

MAN Lion’s City 10 E. Foto: MANMAN Lion’s City 10 E. Foto: MAN

Na hlavní lince 801 bude nově nástup všemi dveřmi.

Odebírat
Upozornit na
guest
32 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pavel Vavříček

Kam půjdou Rošera a EBN 11,1?

Richard

Nevíte někdo o zmíněném nástupu všemi dveřmi ve Středočeském kraji? Jestli to bude 1.7. nebo 1.8. anebo až příští rok2026, sice asi nebudou samoobslužné terminály u 2.dveří ale každý dopravní prostředek Tramvaj,Přívoz,Autobus,Trolejbus + stanice METRA,LD na Petřín a železniční stanice a zastávky= mají prostě označovače papírových jízdenek, ostatní mají aplikaci PIDLítačku nebo plastový nosič(IN-Kartu nebo plastovou Lítačku)… Každý Automat na Jízdenky od DPP i ve Středočeském kraji by měl být nový a chytrý jako třeba Pražské metro, Letiště. Mincové automaty jízdenek DPP v Praze i Středočeském kraji všechny bych pořídil namísto nich ty nové co umí VYHLEDAT CESTU/SPOJ- NÁKUP Jízdenek… Číst vice »

starší pán

Jízdenkové automaty v pražské MHD jsou tak skvělé, že neumí prodat jízdenku pro do vnějších pásem. Pražákům asi nedochází, co je PID.

Twix

Automaty ve vozidle? Ty by to i uměly, ale právě dokud to do vnějších pásem kontroluje a prodává řidič, nedávalo by to žádný smysl. Automaty ve stanicích to samozřejmě umějí od samého počátku své existence.

starší pán

Myslím ty v tramvajích například.

Emil

Již od 28.6 nástup všemi dveřmi

starší pán

Hlavní nádraží na znamení je dost úlet.

Anonymní alkoholik

Proč? U spojů jezdících do prázdna není neobvyklé, že na hlaváku nikdo nenastupuje/nevystupuje, tak proč tam povinně zastavovat? Jen proto, že to je nádraží?

Rabín

Už asi skoro rok jsou všechny zastávky příměstských linek PID na znamení. Dosud jste si nevšiml? Kdy jste jel naposled autobusem?

starší pán

Autobusem jezdím málo, ale vím to dobře. A co?

starší pán

Taky je to pěkný nesmysl.

borek.soukup

A v Kutné Hoře to máte rovinaté? Ptám se proto, že v Praze elektrobusy totálně selhaly. Praha nadále používá pouze ty, co v kopcích jedou jako trolejbus a po rovninkách mohou i na baterky. Kopce jako na Hanspulku nebo Malvazinky prostě baterkové nedají.

Jan Tichavský

Jak selhaly? Elektrobusy, které se objednaly, tak v Praze jezdí (po opravě výrobcem v případě nejnovější dodávky). U Budějovické už jezdí nějakou dobu, na linkách 213 a 154 se provozují pravidelně. Kopce byly problém pro starší modely, které měly omezený výkon, dnes už zvládnout jet rychleji než autobus se spalovacím motorem a po cestě zpět zase rekuperují energii, takže se tolik netratí. Navíc lze elektrobus zavést ihned místo aby se čekalo mnoho let na projektování, dohadování se s majiteli, povolení a stavění trakčního vedení (viz nedávný debakl do trojské ZOO). Když si poptáte dostatečnou kapacitu baterek, tak vám dají jakékoliv… Číst vice »

ZdendaP

AFAIK v těch kopcích nikdy nešlo o to, že by byly elektrobusy pomalé, ale o to že při jízdě do prudkých kopců dostává hodně za uši baterka a výrazně se tak zkracuje její životnost. To alespoň tvrdil dopravní podnik (nebo ropid nebo někdo takový). Jestli to platí (či jestli to vůbec někdy byla pravda) nevím, ale AFAIK je to jeden hlavních důvodů, kroč se v Praze používají místo čistých BEV busů parciální trolejbusy. Že se nevyplatí ve městě velikosti Kutné hory tahat troleje je nad slunce jasnější, ale jsou-li trasy linek v Kutné hoře výrazně kopcovité, tak se může stát,… Číst vice »

Dejf

Je to celý blbost, baterka v elektrobudu bude mít kapacitu minimálně 100kWh, pokud na jízdu do kopce půjde 300kW, což už je docela hukot, tak bude baterie namáhána výkonem 3C, což je stále těžká pohoda. Těch 100 je dost podstřelený a těch 300 je totální cihla při akceleraci do kopce, což stejně dlouho nevydrží, narazí to na rychlostní limity.

hradtom

Trasa MHD v Kutné Hoře obsahuje kopec a elektrobusy to dávají, již cca 5 let ji současný dopravce Arriva obsluhuje elektrobusy (ano, za tu dobu se nějaké poruchy vyskytly, ale to se občas stává i nafťákům).

Anonymní alkoholik

V KH jezdí elektrobusy už od roku 2019 – dvě Rošera a 3 SORy EBN11, a jízdu z kopce do kopce úzkými uličkami historického centra zvládají celkem na pohodu. Jejich největší problém je, že bylo objednáno málo SORů, a že vůbec byla objednána malá nekapacitní Rošera. 🙂 Je super, že to tam teď místní garnitura a koordinátor VHD udělali znovu a lépe.

Kuba1

Nevím přesně jak v KH, ale obvykle mají elektrobusy SOR naftové topení, což DPP nechce (protože to není ekologické), jak zaznělo ve zdejším podcastu z minulého týdne.

ZdendaP

Tak v HK hlavně AFAIK nesou kopce, která by stály za řeč.

MirekK1

V podcastu s panem Šurovským z Dopravního podniku se říká to samé, co říkáte vy. Takže ty mínusy nechápu, když to říká sám Dopravní podnik jako jejich provozovatel.

A. Mikulka

Pan Šurovský je těžce ovlivněn svým šotopohledem „vrátit do Prahy trolejbusy“. Ač mám sám trolejbusy rád a pár let jsem je i řídil, jeho pohled rozhodně není objektivní.

Nádražák

Musí se nechat, kam až se povedlo vypracovat systém MHD v Kutné Hoře. Přehledné linkové vedení díky jedné páteřní lince, návaznost na vlaky a provázanost s jinými druhy dopravy, to se opravdu jen tak nevidí a z Pardubic tiše závidím

Kubrt

Při porovnávání s jinými provozy je fér vzít v úvahu, že Kutná Hora je do značné míry „lineární město“, takže ta jedna páteřní linka s návazností na nádraží se tam realizuje snadno. To ve většině měst, včetně (mnohem větších) Pardubic nejde a organizátoři MHD to tam mají složitější.

Nádražák

To máte samozřejmě pravdu, avšak neříkám, že páteřní linka musí být jedna. V Pardubicích bohužel nic jako páteřní linka neexistuje, vše tu jezdí tak nějak náhodně, některé linky mají téměř identické trasy, avšak nejezdí v prokladu, ale kolikrát u pár minut za sebou.

dopravák

Tak to buďte rád, že neznáte MHD v Hradci Králové. To byste byl za Pardubice hodně, ale opravdu hodně rád.

liborvavrik82

Prý je to s intervaly a trasováním ještě horší v Chomutově.

MirekK1

Jako bývalý Chomutovák potvrzuji. MHD v Chomutově, to je něco, co nechcete zažít.

hradtom

Ano, hlavní trasa je „lineární“ tudíž umožňuje mít jednu páteřní linku přes celé město k nádraží. Ale dříve měla MHD Kutná Hora ještě další 4 linky, které v nepravidelných intervalech (=pouze několikrát denně) obsluhovaly okrajové relace (např. Kaňk, Karlov, Malín) často v souběhu s příměstskou dopravou. Tyto okrajové relace jsou nyní řešeny pouze příměstskou dopravou PID, které projíždějí skrz město v pravidelných intervalech (jedná se především o linky 381, 481, 705 a 805), tedy obsluha těmito průjezdnými spoji PID je častější než dřívější nepravidelné kombinace MHD/SID, tedy ty „okrajové“ linky MHD byly při integraci do PID zcela zrušeny a za… Číst vice »

Frantík

Bylo by dobré mít software, který by zvládl ze spojů/pokladny dát řidičům trasy nějak „live“ nebo aby je mohli mít v mobilu na navigaci.

Ale k tomuhle dochází tak jednou za deset let v každé oblasti, a třeba mapy.cz zrovna dobře ty trasy v prvních dnech provozu nevykreslují (občas je zastávka na opačné straně).

Pozorující

Ta „navigace“ už existuje, jmenuje se mapa.pid.cz, jen ty busy musí mít v provozu GPS 😀

Frantík

A aby to řidičům říkalo kudy jet.

A. Mikulka

Jako že bloudí nebo co?