Kutnohorská MHD v novém. Po dlouhé době končí Arriva, Lutan vyjede s elektrobusy a novým jízdním řádem
MAN Lion’s City 10 E. Foto: MAN

Na hlavní lince 801 bude nově nástup všemi dveřmi.
Na hlavní lince 801 bude nově nástup všemi dveřmi.
Kam půjdou Rošera a EBN 11,1?
Nevíte někdo o zmíněném nástupu všemi dveřmi ve Středočeském kraji? Jestli to bude 1.7. nebo 1.8. anebo až příští rok2026, sice asi nebudou samoobslužné terminály u 2.dveří ale každý dopravní prostředek Tramvaj,Přívoz,Autobus,Trolejbus + stanice METRA,LD na Petřín a železniční stanice a zastávky= mají prostě označovače papírových jízdenek, ostatní mají aplikaci PIDLítačku nebo plastový nosič(IN-Kartu nebo plastovou Lítačku)… Každý Automat na Jízdenky od DPP i ve Středočeském kraji by měl být nový a chytrý jako třeba Pražské metro, Letiště. Mincové automaty jízdenek DPP v Praze i Středočeském kraji všechny bych pořídil namísto nich ty nové co umí VYHLEDAT CESTU/SPOJ- NÁKUP Jízdenek… Číst vice »
Jízdenkové automaty v pražské MHD jsou tak skvělé, že neumí prodat jízdenku pro do vnějších pásem. Pražákům asi nedochází, co je PID.
Automaty ve vozidle? Ty by to i uměly, ale právě dokud to do vnějších pásem kontroluje a prodává řidič, nedávalo by to žádný smysl. Automaty ve stanicích to samozřejmě umějí od samého počátku své existence.
Myslím ty v tramvajích například.
Již od 28.6 nástup všemi dveřmi
Hlavní nádraží na znamení je dost úlet.
Proč? U spojů jezdících do prázdna není neobvyklé, že na hlaváku nikdo nenastupuje/nevystupuje, tak proč tam povinně zastavovat? Jen proto, že to je nádraží?
Už asi skoro rok jsou všechny zastávky příměstských linek PID na znamení. Dosud jste si nevšiml? Kdy jste jel naposled autobusem?
Autobusem jezdím málo, ale vím to dobře. A co?
Taky je to pěkný nesmysl.
A v Kutné Hoře to máte rovinaté? Ptám se proto, že v Praze elektrobusy totálně selhaly. Praha nadále používá pouze ty, co v kopcích jedou jako trolejbus a po rovninkách mohou i na baterky. Kopce jako na Hanspulku nebo Malvazinky prostě baterkové nedají.
Jak selhaly? Elektrobusy, které se objednaly, tak v Praze jezdí (po opravě výrobcem v případě nejnovější dodávky). U Budějovické už jezdí nějakou dobu, na linkách 213 a 154 se provozují pravidelně. Kopce byly problém pro starší modely, které měly omezený výkon, dnes už zvládnout jet rychleji než autobus se spalovacím motorem a po cestě zpět zase rekuperují energii, takže se tolik netratí. Navíc lze elektrobus zavést ihned místo aby se čekalo mnoho let na projektování, dohadování se s majiteli, povolení a stavění trakčního vedení (viz nedávný debakl do trojské ZOO). Když si poptáte dostatečnou kapacitu baterek, tak vám dají jakékoliv… Číst vice »
AFAIK v těch kopcích nikdy nešlo o to, že by byly elektrobusy pomalé, ale o to že při jízdě do prudkých kopců dostává hodně za uši baterka a výrazně se tak zkracuje její životnost. To alespoň tvrdil dopravní podnik (nebo ropid nebo někdo takový). Jestli to platí (či jestli to vůbec někdy byla pravda) nevím, ale AFAIK je to jeden hlavních důvodů, kroč se v Praze používají místo čistých BEV busů parciální trolejbusy. Že se nevyplatí ve městě velikosti Kutné hory tahat troleje je nad slunce jasnější, ale jsou-li trasy linek v Kutné hoře výrazně kopcovité, tak se může stát,… Číst vice »
Je to celý blbost, baterka v elektrobudu bude mít kapacitu minimálně 100kWh, pokud na jízdu do kopce půjde 300kW, což už je docela hukot, tak bude baterie namáhána výkonem 3C, což je stále těžká pohoda. Těch 100 je dost podstřelený a těch 300 je totální cihla při akceleraci do kopce, což stejně dlouho nevydrží, narazí to na rychlostní limity.
Trasa MHD v Kutné Hoře obsahuje kopec a elektrobusy to dávají, již cca 5 let ji současný dopravce Arriva obsluhuje elektrobusy (ano, za tu dobu se nějaké poruchy vyskytly, ale to se občas stává i nafťákům).
V KH jezdí elektrobusy už od roku 2019 – dvě Rošera a 3 SORy EBN11, a jízdu z kopce do kopce úzkými uličkami historického centra zvládají celkem na pohodu. Jejich největší problém je, že bylo objednáno málo SORů, a že vůbec byla objednána malá nekapacitní Rošera. 🙂 Je super, že to tam teď místní garnitura a koordinátor VHD udělali znovu a lépe.
Nevím přesně jak v KH, ale obvykle mají elektrobusy SOR naftové topení, což DPP nechce (protože to není ekologické), jak zaznělo ve zdejším podcastu z minulého týdne.
Tak v HK hlavně AFAIK nesou kopce, která by stály za řeč.
V podcastu s panem Šurovským z Dopravního podniku se říká to samé, co říkáte vy. Takže ty mínusy nechápu, když to říká sám Dopravní podnik jako jejich provozovatel.
Pan Šurovský je těžce ovlivněn svým šotopohledem „vrátit do Prahy trolejbusy“. Ač mám sám trolejbusy rád a pár let jsem je i řídil, jeho pohled rozhodně není objektivní.
Musí se nechat, kam až se povedlo vypracovat systém MHD v Kutné Hoře. Přehledné linkové vedení díky jedné páteřní lince, návaznost na vlaky a provázanost s jinými druhy dopravy, to se opravdu jen tak nevidí a z Pardubic tiše závidím
Při porovnávání s jinými provozy je fér vzít v úvahu, že Kutná Hora je do značné míry „lineární město“, takže ta jedna páteřní linka s návazností na nádraží se tam realizuje snadno. To ve většině měst, včetně (mnohem větších) Pardubic nejde a organizátoři MHD to tam mají složitější.
To máte samozřejmě pravdu, avšak neříkám, že páteřní linka musí být jedna. V Pardubicích bohužel nic jako páteřní linka neexistuje, vše tu jezdí tak nějak náhodně, některé linky mají téměř identické trasy, avšak nejezdí v prokladu, ale kolikrát u pár minut za sebou.
Tak to buďte rád, že neznáte MHD v Hradci Králové. To byste byl za Pardubice hodně, ale opravdu hodně rád.
Prý je to s intervaly a trasováním ještě horší v Chomutově.
Jako bývalý Chomutovák potvrzuji. MHD v Chomutově, to je něco, co nechcete zažít.
Ano, hlavní trasa je „lineární“ tudíž umožňuje mít jednu páteřní linku přes celé město k nádraží. Ale dříve měla MHD Kutná Hora ještě další 4 linky, které v nepravidelných intervalech (=pouze několikrát denně) obsluhovaly okrajové relace (např. Kaňk, Karlov, Malín) často v souběhu s příměstskou dopravou. Tyto okrajové relace jsou nyní řešeny pouze příměstskou dopravou PID, které projíždějí skrz město v pravidelných intervalech (jedná se především o linky 381, 481, 705 a 805), tedy obsluha těmito průjezdnými spoji PID je častější než dřívější nepravidelné kombinace MHD/SID, tedy ty „okrajové“ linky MHD byly při integraci do PID zcela zrušeny a za… Číst vice »
Bylo by dobré mít software, který by zvládl ze spojů/pokladny dát řidičům trasy nějak „live“ nebo aby je mohli mít v mobilu na navigaci.
Ale k tomuhle dochází tak jednou za deset let v každé oblasti, a třeba mapy.cz zrovna dobře ty trasy v prvních dnech provozu nevykreslují (občas je zastávka na opačné straně).
Ta „navigace“ už existuje, jmenuje se mapa.pid.cz, jen ty busy musí mít v provozu GPS 😀
A aby to řidičům říkalo kudy jet.
Jako že bloudí nebo co?