Kupte si továrnu na autobusy. Scania po ukončení výroby rozprodává vybavení v aukci

Aukce vybavení závodu na autobusy Scania v polském Slupsku. Foto: SurplexAukce vybavení závodu na autobusy Scania v polském Slupsku. Foto: Surplex

Výroba autobusů ve Scanii podlehla ostrému konkurenčnímu boji mezi výrobci.

Na konci roku 2023 vyrobila švédská Scania v závodě v polském Słupsku svůj vůbec poslední kompletní autobus. Dál už produkuje v sousedním závodě pouze podvozky pro externí nástavbáře a továrnu, která fungovala 30 let, tak muselo opustit všech 850 zaměstnanců.

Nyní Scania prodává většinu inventáře svého závodu ve Słupsku v aukci, kterou zprostředkovává aukční dům Surplex.

Další konec mezi evropskými závody na výrobu autobusů, po Volvu končí v Polsku také Scania

Od 13. srpna se po tři dny bude dražit přibližně 1 150 položek vyřazených v rámci rušení závodu. Aukční katalog neobsahuje velké stroje, ale spíše řadu malých položek, jako jsou ruční nástroje, elektrické nářadí a další. Zároveň se však nabízí i třeba zdvihací zařízení, pracovní plošiny, svářečky, CNC stroje, jeřáby, svařovací rotátory a vysokozdvižné vozíky.

Tahákem pro konkurenci může být nabízené karosářské obráběcí centrum Elumatec SBZ 150 na hliníkové nebo PVC profily.

Aukce vybavení závodu na autobusy Scania v polském Slupsku. Foto: SurplexAukce vybavení závodu na autobusy Scania v polském Slupsku. Foto: SurplexAukce vybavení závodu na autobusy Scania v polském Slupsku. Foto: Surplex

Výroba kompletních autobusů ve Scanii podlehla ostrému konkurenčnímu boji mezi výrobci a rychlémů přechodu k uhlíkové neutralitě. Kompletace podvozků a motorů se však pro firmu dál rentabilní. Podobný krok provedl loni i tradiční rival Volvo, který uzavřel svůj závod ve Vratislavi. Autobusy však dál vyrábí alespoň v partnerských závodech v Egyptě a Španělsku.

Ukončit výrobu celých autobusů bylo těžké rozhodnutí. Sázíme teď na podvozky a bioplyn, říká vedení Scanie

Vzhledem k tomu, že Scania je členem skupiny Traton, dostal ve výrobě autobusů přednost spřízněný MAN, který své výrazně prodejně úspěšnější autobusy vyrábí také v Polsku.

Trh se rychle mění a nutností jsou velké investice do vývoje. Dříve byl cyklus nabídky nových koncepcí podvozků 15-20 let. Tato perioda se nyní zkrátila na pouhé tři roky. Takže jsme si určili pilíře, kde jsme silní, a na ty jsme se zaměřili,“ vysvětlila konec vlastních celých autobusů v rozhovoru pro Zdopravy.cz ředitelka autobusové divize firmy Johanna Salomonsson Lind.

Tagy Scania výroba autobusů
7 komentářů