Kupka: tři koleje pod Vyšehradem jsou nutné, rozhodnutí o mostě slibuje do konce roku

Upravená podoba návrhu na nový Výtoňský most. Foto: Správa železnicUpravená podoba návrhu na nový Výtoňský most. Foto: Správa železnic

Demolici mostu kritizují památkáři.

133 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
bkv
Seibert

Tak nevím. Nejsem stavař, pouhý inženýr elektro, ale proč nepostavit repliku mostu (s třetí kolejí), když to dokázali naši předkové v 19. století, tak snad bychom to svedli i my ve století 21….

Jan Horny

Taky mě to napadlo

Alibaba

Ta třetí kolej je něco podobného jako když v elektrice změníte frekvenci. Prostě se změní poměry v elektrickém obvodě, a když chcete aby vám třeba tekl stejný proud (nějaký výkon na výstupu), tak musíte změnit parametry (R)LC obvodu.
Naši předci žádnou repliku nestavěli, starý jednokolejný most byl jiného tvaru (hranatý příhraďák) a na menších rozpětích pilířů.
Když chcete mít stále stejné průhyby při zatížení (pro bezpečnou jízdu vlaků) a nekmitání mostu, tak musíte zvětšit výšku nosníků. Čímž rozhodíte celkové poměry jednotlivých částí proti stávajícímu mostu. Funkce nemají přímou úměrnost.

bkv

> ale proč nepostavit repliku mostu (s třetí kolejí)
to je oxymoron. Vždyť vy také pokud se ve vedení zvýší proud, zvětšujete průřez vodiče…

Jack

Pořád se těším na to, kde spolek najde toho projektanta, který připojí svůj podpis na rozpisku a pak ji opatří svým autorizačním razítkem s doživotní odpovědností za tuto rekonstrukci. Protože bez toho žádná nebude. SŽ sice může vypsat nějakou akci s názvem „Revitalizace železničního mostu pod Vyšehradem“ (ty ZTPčka někdo taky připraví), ale tohle nebudou chtít na Olšanský, ani nikde jinde. Moc bych se divil, kdyby jo. Možná si pak bude muset pan profesor Brühwiller dodělat českou autorizaci a spolek mu povede ruku. Oh, wait…

Petr

Je skvělé, jak názor pár lidí, kteří dokázali sehnat celých 20 tisíc podpisů PETICE, kde za mě 90% aktérů vůbec neví, co podepsali a proč… a profesora Brühwilera .. ovlivňuje veřejné mínění a technické argumenty odborníků vůbec nemají žádnou převažující hodnotu… zastavme dopravu ze západu do Prahy a budem se koukat jak máme krásný most který je naprosto tuctová příhradovina a tech 20 tisíc lidí může založit účet kam budou posílat příspěvky na opravu starého mostu, protože pro dráhu bude zbytný a předá ho spolku Nebourat… Dopravu ze Smíchova do centra zajistí MHD, nové posílené linky zejména autobusy 👍💪🏿🥴

VB

Památkáři si nejsou jistí na kterou stranu vedle žel. mostu by měli chtít ten extra most s 3. kolejí, on jim také asi kazí to jejich panorama :-)))) Jsou to komici. Stačí se podívat jak reálně ochraňují bývalou budovu nádraží Vyšehrad…

Druid

..pres ten most jezdi minimalne o 2/3 mene vlaku jak za komára!
tzn. ze treti kolej netreba!
co je treba ? zase utratit zapujcene penize a stahnout si neco pro sebe!
a to same je pripad nadrazi Vysehrad!
vite o tom starou belu

R. Křivánek

Blbě si to pamatujete, soudruhu. Za vás končily všechny panťáky na Smíchově, na hlavák jen rychlíky a pár dálkových Os. I Semmerig končil na spol.n. Pravda, několik nákladních přetahů na spol. n. – to byla zátěž na smíchovské vlečky, případně manipuláky směr Hostivice a Rudná. Jinak nákladka přes Most inteligence. Za vás tedy asi 1/4 až 1/3 vlaků. V 70. a 80. letech byla rychlost přes most 20 km/h.
Schwarzenberg říkal, že komunisti jsou jako vajgly v hajzlu. Spláchneš a vyplavou. Třeba v podobě Druida, který ví, co bylo za komára 🙂

Jiří Kadlec

Jsem pro nový most z následujících důvodů:
1. pěší chodníky podél starého mostu jsou velmi úzké.
2. nejsou bezbariérové, u Výtoně se tam dá dostat jen po strmých úzkých schodech.
3. Smíchovský břeh Vltavy pod mostem a v jeho okolí je zanedbaný, je tam oplocená skládka se sutí a není průchozí pro pěší. Přitom to místo má velký potenciál pro rekreaci, šla by směrem k mostu a pod ním prodloužit smíchovská náplavka nebo by tudy měla vést aspoň průchozí cesta pro pěší a cyklisty! Nechápu proč chtějí památkáři a odpůrci nového mostu zakonzervovat současný neutěsený stav smíchovského břehu Vltavy.

Druid

nesmysl !
stavet most protoze cyklisti ? (stacil by najezd) teda kdyz uz cyklisti 🤮
mesto na to nema, neni treba noveho mostu!
stavajici uz stoji a za zlomek ceny noveho lze upravit k modernim vyuziti ( nehlede na to ze kousek dal v Podoli&Lihovar roste most novy )
vsechno kolem noveho mostu je lumparna

ZdendaP

Ta oprava za zlomek ceny by mě teda zajímala.

BTW: Ten most nepatří městu. Město ani nebude platit stavbu nového.

praktik

Podstatné je, aby nový (tříkolejný) most i návazné okolí co nejvíce pohledově odpovídalo všemu tomu, co je tam teď – pak by asi byli schopni „skousnout“ náhradu toho dosavadního mostu jak památkáři, tak i umanutí odpůrci jakékoli změny. Ale to by muselo chtít a zachovat se rozumně i vedení SŽ + MD ČR, jinak to dopadne podobně jako kauza Havránková versus ŘSD.

Dejf

Co je tam teď? Jako fakt? Viděl jste to tam? Jako ze současného stavu tak možná pilíře ve vodě zachovat a upravit, zbytek mírně řečeno esteticky neobstojí v kontextu doby. Asi jakékoliv doby od doby kamenné.

Petr Plhal

Také mi bude starého mostu líto, ale stačí se po něm projít a pozorně se dívat. Pak už se jeví nový most jako naprosto nutný

Vladimir

Památkový most je třeba snést a postavit jej jinde. Úzké hrdlo Prahy a vlastně i České železnice dneska není údolí Tiché Orlice ale most do Smíchova. Úkol a logika zní jasně, musíme jej za každou cenu nahradit ať nežijeme v 20. letech 21 jako v 19. století. Nemůžeme mít vše, neměnné, jinak bychom měli na železnici ještě nyni drozky a páru.

Petr Plhal

Myslím, že Váš názor má ne úplně velkou, ale přece jen většinovou podporu

Jaaa

To je asi možné, ale rozhodně ne tou postmodernou, kterou “vysoutěžila” SŽ.

Alibaba

Ále prd postmoderna. Tříkolejnou repliku ve starém hávu kvůli jiným poměrům v konstrukčních celcích neuděláte.

Singrovak

3 koleje řeší kapacitu nedostatečně

Leinad

Bude tunel (metro S). Ale není čas řešit ti systémově, musí se generovat spory s památkáři a budovat pergoly.

Alibaba

Víc jich do Jamrtálu stejně nedostanete, ale stále 3 koleje zajišťují dostatečnou kapacitu při opravě jedné koleje.
Jinak viz Leinad a NS2.

Polabský

3 koleje by být nemusely, pokud by zůstala dostatečná kapacita na Smíchově. Ten byl ovšem „prodán“ k jinému účelu.

ZdendaP

Jako podporu zachovaní toho tuctového mostu jsme už četl hromadu totálních nesmyslů, ale tato teda asi vede.

Jak Vám vyšší kapacita na Smíchově zvýší kapacitu propojení obou břehů Vltavy?

Trumway

Jako chápu potřebu třetí koleje, ale nechápu jak je možné, že předpoklad životnosti 30 let odhadovaný v roce 2015 se během 8mi let tak rychle změnil. Navíc se stále mluví o samotném mostě, ale neříká se jak to bude s jeho okolím a to zejména na Výtoni kde původně památkáři nesouhlasili s vybudováním zastávky a kde se nacházejí další památkově chráněné objekty. Prostě celý ten vývoj je více než zajímavý a když si člověk přečte plány jaké tady byly v roce 2015 snažícící se situaci (potřebu zkapacitnění, nikoliv havarijní stav) řešit a porovná je se současným stavem věci napadá ho… Číst vice »

mgr.pavel

Slova o tom, že třetí kolej je nutná, mi zní slibně.

Takovouto podmínku totiž stávající most splnit nemůže.

Lukáš F.

Kdyby byl opravitelný, tak může – přistavěl by se vedle něj nový.

mgr.pavel

To ale řada „nebouračů“ také odmítá, že by se tím narušilo panorama. (což je hloupý argument, ale.. ne můj).

Šalina na Špilas

A vznikl by železo-šroto-betonový paskvil, který by zneprůhlednil ono slavné panoráma. A když jsme u toho panorámatu, navrhuji po cimrmanovsku na zvolené dny nový most zahalit malbou starého jako ústupek nebouračům. A pokud by chtěli i moře… 😀

Michal M

Beru to jako úhybný manévr. V okamžiku vizualizace by druhý most nebyl schválen pro ohavnost.

ZdendaP

A architektonická soutěž by byla prohlášena za nikoliv skutečnou.

Granja

Což by bylo úplně na draka, protože opravený most už z valné části by stejně nebyl původní a při změně trakce na 25 kV střídavých by se musely udělat nezbytné úpravy. Takže „památkou“ by zůstal neopravený (nevyměněný) zbytek a před opravou toho dalšího zbytku/ů by památkáři mohli ztratit motivaci jej hájit, když celý nebude původní a šlo by jen o repliku. Není ale vyloučeno, že by „dusili“ SŽ dalšími výměnami a výlukami celé další století. Pokud by ustoupili, na řadě by byl nový, dvoukolejný most vedle mladšího jednokolejného. Že by to bylo řešení neekonomické je jisté, stejně jako je zcela… Číst vice »

Frantík

Je docela škoda, že přemístěný most bude sloužit akorát pro pěší a cyklisty. Dává však smysl, že vlak by se na něj moc lidí poslat neopovazilo.

mgr.pavel

A jak byste si představoval vlak na přesunutém zkorodovaném mostě, prosím?

Postavit na dané místo nové koleje, most nákladně opravit jen proto, aby na něm mohly jezdit turistické vláčky?

Frantík

To je otázka, jak moc nákladné to bude, ale památkáři argumentují tím, že by most už nesloužil svému účelu.
Blo by dobré ten účel zachovat – například takový Karlův most je v celé šíři po pěší, historické šuškafony umožňují přepravu cestujících v určité relaci…
ale pokud to je moc nákladné, není to třeba.

Granja

Nabízí se použít ten vláček na gumových kolech, co jezdí u zámků a v zoologických zahradách.

dizgrafy

Co kdyby všechny ty organizace a spolky napřely své síly k záchraně Vyšehradského nádraží? Jo aha, to vlastní soukromník, který je má na háku a okázale je ignoruje. Co kdyby se stejně zachovalo MD a SŽ? Nekomunikovat a dělat si co chci. U někoho to evidentně funguje…

Petr Herbrik

Tam je soukromník jen nastrčená figurka, aby se toho nádraží dalo zbavit a pražští politici se mohli vymlouvat, že onio s tím nic nezmohou. Kdyby se chtělo, dalo by se i s tím soukromníkem domluvit (jako v Kyselce s Mattonkou), ale tady je problém, že se prostě nechce a jen se čeká až statik nařídí demolici jako u smíchovského lihovaru a mnoho dalších památkově chráněných objektů.

standa

jestli to tak je, tak mají mojí podporu kluci ušatí.

Trumway

Když už prošel onen zákon o vyvlastňování proč ho nevyužít tady?

Petr Herbrik

Jó a srovnávání jiných mostů jinde není tak úplně fér. Třeba most Forthbridge v Edinburgu má úplně jinou historickotechnickou hodnotu, ten se s tím obyčejným pražským vůbec nedá srovnávat. Navíc co brání Britům, aby vedle něj postavili most nový? Ten náš se narozdíl od těch zmiňovaných v článku dá vzhledem ke své „malé“ velikosti relativně snadno přemístit o pár desítek metrů vedle a tím ho zachránit pro pěší a cyklisty, kterým může při jiném přístupu k údržbě než má SŽ(DC) sloužit dalších sto a více let.

Petr Herbrik

Apropó, já být jedním ze zachránců tohoto mostu (a jakýchkoli jiných technických památek), v první řadě budu chtít všechny technické památky dostat ze spárů SŽ, pokud bych chtěl, aby přežily. Jejich výklad pojmu „přístup správného hospodáře“ mi přijde poněkud nešťastný nejen pro památky.

Leštění

Taky by se měli snažit co nejrychleji převést provoz na jiný most, protože ten provoz ho ničí a zkracuje životnost. Stejně jako na Karlově mostě žádný silniční provoz není.

Petr Herbrik

Životnost mu v první řadě zkracuje (ne)údržba. Jeho problém by nebyla životnost (při správné údržbě), ale parametry, které už prostě modernímu provozu nestačí. Na silnicích už taky nejezdíme po prašných cestách pro dostavníky, ale po dálnicích. Ten most je prostě morálně a technicky zastaralý a musí být vyměněn. Ten by mohl sloužit na lokálce nebo na muzejní železnici, ale ne na panevropském koridoru.

Alibaba

Životnost mostu je primárně daná návrhem a u nás se počítá 100 let. Za tu dobu se staré materiály unaví a ztratí pružnost, čím se pak zhorší spolehlivost. Na lokálku se už taky nehodí, jednak ho v celku nikam nedostanete a druhák by po rozebrání se nemusel dát v pohodě dohromady.

PvvS

Ty praskliny a únavu materiálu nezastaví žádná údržba.

Nose Peak

No jo no, ten novej návrh není úplně šťastnej. Tu konstrukci by to chtělo udělat spíš jako trubkovou a ta barva by taky byla lepší RAL 5010, s tím to Nejlepší Správa umí…

Alibaba

Ten Forthbridge je tak mohutný, že by se mohl dát i opravovat (výměna starých součástí za nové) za provozu.

Petr Herbrik

A co zastavit stavbu dálnic, protože jsme nostalgicí a chceme jezdit po prvorepublikových jedničkách? A ještě bych tam vrátil kostky, aby ta nostalgie byla historicky věrná. Co myslíte, podepsalo by to těch stejných 20 000 lidí?

Petr Herbrik

Jó a abych předešel zbytečným dotazům: dělám si samozřejmě srandu.

MajsterN

Koně jsou docela fajn, zkuste to.

mgr.pavel

Zeptám se na to šéfa, až mne pošle na služební cestu na druhou stranu republiky.

😉

Vavrroch

Správně, kostky památkově chránit. Teprve s nimi je cyklistův den plný zážitků! Předrncáme-li příkladně Josefovem a okolím, případně úsekem Kropáčova Vrutice – Mělnické Vtelno (obzvlášť maso), po vjezdu na asfalt přepočítáme plomby v zubech, zacvakneme vyhozené plotýnky a můžeme si představovat, jak jsme vyhráli proslulé „peklo severu“ Paříž – Roubaix.

Martin

Podepsalo… Protoze nemaji rozum 💁

Trumway

Já to klidně podepíšu. A v případě 35 ky Úlibice – Turnov klidně hned dvakrát.

Karl vB.

Chování Národního památkového ústavu (NPÚ), nebo Českého národního komitétu ICOMOS mi přijde nekorektní, protože v něm vidím nevyváženost práv a odpovědnosti. Mají právo se vyjadřovat a napadat záměry jiných subjektů, ale nenesou žádnou odpovědnost, ani finanční tíži za následky případné realizace svých rozhodnutí. Na jedné straně je NPÚ 50 let jedno, že chátralo nádraží v Pardubicích, protože jako státní instituce, prý za celou dobu „neměli kapacitu“ na to, podívat se tam, v jakém stavu se památka reálně nachází a vejít do kontaktu s jinou státní institucí, které to patří, přičemž obě státní instituce sidlí v Praze. Na straně druhé se… Číst vice »

Granja

Bodejť by je zajímalo pardubické nádraží, když Výtoň a pohled na Hradčany je v porovnání s Pardubicemi z hlediska historických souvislostí státu někde úplně jinde a sami navíc možná bydlí v Praze. Je totiž nezajímá ani programová destrukce nádraží Vyšehrad, kam to mají jen malý kousek.

Jaaa

Jojo, památky nemají žádnou hodnotu, úřady nemají žádnou odpovědnost a všechny jenom obtěžují. Je to jejich hobby a měli by za to ostatním platit. 😀

83 kladných hlasů.

Přesně z těchto “obcanských dojmů” tady vzniká tenhle Kocourkov.

Uvědomujete si, že neustále vytváříte falešné dilema? Že chybou je jen a pouze postup SŽ, kdy nerespektují platné zákony a dělají si co chtějí? Že kdyby postupovali podle zákona, nemusíme žádný střet “nový most” versus “památka” řešit?

Alibaba

Tento tuctový most začíná mít hodnotu zápornou, protože ohrožuje bezpečnost a spolehlivost dopravy.

SŽ na rozdíl od památkářů za to odpovídá, že památkáři vyhlášením mostu památkou škodí dopravě jsem tu psal několikrát.
Památkáři nerespektují životnost mostu, který není navržen k tomu aby se dal opravit.
Postupovat podle zákona nejde, protože památkáři nechtějí mostu ochranu sejmout. A památkáři vyhlásili most památkou proti vůli správce.

Ech

Dočetl se někdo jaký mělo dopad na incoming turismus, když nějaké město/region přišlo o status UNESCO ?

https://en.wikipedia.org/wiki/Former_UNESCO_World_Heritage_Sites

Když jsem v Drážďanech, tak pusto tam nebylo ani za UNESCO a už vůbec tam pusto není v posledních letech.

Zatím o lázeňském trojúhelníku v KVK jsme jako rodina nikdy neuvažovali z pohledu UNESCO, ale z pohledu lázeňských procedur.

Podobně i Moravská poutní cesta na týden z Bradla do Lednice (přes Sv. Kopeček u Olomouce, Svatý Hostýn, Štípu, Velehrad, Sv..Antonínek, Mikulčice) dává smysl z pohledu dostatku služeb pro poutníky. Případné zapsání do UNESCO asi nebude hrát roli.

Marek

Strašení odebráním statutu UNESCO nemá reálný základ. Určitě ne kvůli druhořadému mostu.

Jirka Z

Ten návrh nového mostu vypadá, že bude nejen funkční, ale i hezký a že bude i dobře zapadat do svého okolí. Což u nových staveb není vůbec samozřejmost. Prosím postavit co nejdříve, už včera bylo pozdě.

Michal M

Hlavně tam obtýden neserve nějakej vůl tramvajovou trolej, bude se dát na most vyjet na kole a nebude to opičárna jako most vedle…

Jonáš

Kdyby byl u kormidla Karel, tak by nerozhodovali odborníci, rozhodoval by průzkum.

Frantík

Karel čí?

Granja

Že by IV.?

Ondra

Tak ještě pár týdnů a bude jasno

Jaaa

Opravdu nechápete, že ministr dopravy ke zbourání památky nemá kompetenci, byť je to památka dopravní?

Alibaba

Ale může dát politický pokyn (bude SŽ krýt) most zbourat, protože most ohrožuje bezpečnost dopravy, která má přednost před památkovou ochranou.

Karl vB.

…a navíc ohrožuje i funkčnost strategické infrastruktury, do které železniční spojení na druhý břeh Vltavy v Praze jednoznačně patří.

jamato

Jsme zeme nostalgiku, jen se divame dozadu. Nechcem most, nechcem nove Hlavni nadrazi, nechcem Knihovnu, nechcem Zahu Hadid. Aspon ze tu Penta protlacila, jinak tam maji pamatkari furt diru v zemi.

Gregyros

Sorry, ale pergolu nechci hlavně kvůli tomu, že je to pergola

mgr.pavel

To už je implementační detail.

Ať klidně vyberou jiný návrh, do kterého nebude foukat a který nebude (whatever vám vadí). NBÚ a ta vdova „můj nebožtík manžel nakreslil plán, takže tu budovu nesmíte zbourat, brutalismus forever!“ budou stejně proti.

TOTO je to špatné. Vše jen konzervovat, nic nezlepšovat.

Památkovou ochranu chápu, ale toto je extrém. Nechci žít ve skanzenu.

Honza Gajdoš

Já jsem jako kluk z periferie okresního města taky jezdil před padesáti lety, za padesátník, červeným ertéóčkem z betonové zastávky do centra. Zastávka víc jak třicet let zbouraná, 706RTO, jen nostalgické jízdy. Když obnovíme zastávku a nasadíme ertéóčko už mi opravdu opět osm let nebude. Ani když zavedeme zpátky pětníky, desetníky atd. Nikdy se nevrátí pohádka mládí.

Jaaa

Vycházíte z nepodloženého dojmu, že památkáři chrání památky proto, že brečí po svém mládí.

To dělají tak leda někteří důchodci…

Karl vB.

Ono ale nejde ani tak o fyzický věk, jako spíš o mentální starobu některých mladších kousků.

Stráťa

Mě neustále překvapuje co všechno může být památkově chráněno. Chápu a souhlasím s ochranou památek ale zase není potřeba chránit všechno starší než pár let. Doháje co je na tom mostě tak užasné aby bylo potřeba ho chránit?

Honza Gajdoš

Třeba to, že už v době svého vzniku to byl paskvil. Snýtovaný z co nejštíhlejších profilů. Takže památková péče o hnus, aby i budoucí generace nebyly o tenhle šrot připraveny a mohly mít možnost vidět, jak se nemají ocelové konstrukce dělat. Že je potřebný k dopravě? Poslední kritérium, Karlův most taky sloužil pár století k dopravě a teď už ne. Postavte si někde mimo památkovou zónu jiný. Ještě že neudělali památkou i Most inteligence. Celou dobu provozu byla jedna kolej a louka, tak to musí zůstat. Nové spojení z Libně na hlavák a Masaričku by teď asi taky neprošlo.

Granja

Já už jen čekám, až někdo přijde s tím, že nechce umřít a bude chtít také zpamátnit.

Jaaa

Myslíte Stalina?

P_V

To není Zaha Hadid, to je architektonická manufaktura která nese její jméno, aby se to lépe prodávalo.

Sopko

Kdybyste tam nezmínil pergolu, tak dám plus. Hlavak ale využívám denně a ten návrh se do mistnich klimatických reálií fakt nehodí.

VTT

Nový hlavák už nějakou dobu máme, sice s mizernou střechou, ale je. A modrogumové kvůli tomu řvali jak turové, že se z nádraží dělá obchoďák. Takže současný návrh je, až na tu pergolu, vlastně návratem ke starým pořádkům.

Zbourat a stavět a mlčet a nerozkrádat peníze

Proč někdo nezalozi spolek Bourat?! Podepsalo by ho mnohem víc lidi než ten jejich včetně mně!

Stejně jako pár lidí roky podporuje Alternativu D3 ale pro dostavbu přes Posázaví jen za pár dní hlasovalo lidí mnohem víc.

Petr Suchý

Už něco takového existuje.
https://vyton21.cz/

Bourat je nepopulárně negativní. Je potřeba být pozitivní. „Za nové pražské panorama.“

none

Původní most zachovat.
Ve vzpomínkách a na fotografiích.

Trumway

Bohužel tomuto mostu se nikdy nevěnovala nějaká větší pozornost. Asi proto, že byl brán jako samozčřejmost a tak těch fotografií příliš není. Ani od K. Plicky se mi nepodařilo najít jedinou fotografii tohoto mostu a pokud jde o staré pohlednice obvykle je most mimo jejich záběr.

PvvS

Jak je to možné ? Vždyť bez něj nejde nic fotit. Je to jedinečná a nedílná část panoramatu…

Trumway

Nevím jak je to možné, ale je to tak.

Tomáš M

Bouráme, stavíme!!! Na sentiment není prostor.

libor

Musíme ho vyměnit! 🙂

Václav Petrů

Souhlas, naprostý. Už včera bylo pozdě. Neschopnost SŽ ve spojení s očekávaným odbojem památkářů a „mistních“ obyvatel způsobily, že železnice z Prahy na Plzeň je de facto ve stádiu klinické smrti. Ani přes jeden most nelze jezdit, nebo nelze jezdit normálně. To je svět. Hlavně, máme panorama!

Ech

Sice s přestupem, ale v pražské aglomeraci kolejová doprava přes Vltavu funguje.

Pravdou, ale je, že bohužel to není řešení pro nákladní dopravu. Nebo?

Mluvím o tram a o metru

Honza Gajdoš

Jasně babička, která než jí umřel dědeček, jezdila autem, pojede třeba z Olomuce do Plzně na týdení návštěvu za vnoučaty, potáhne kufr do jednoho metra, pak do druhého a pak zase nahoru. Nebo to může vzít přes Ústí a Cheb, pak ho bude tahat jen přes podchody.

Frantík

A co teprve když bude stěhovat klavír…

Honza Gajdoš

Pianino, nebo nedejbože křídlo nikdo do vlaku netahá, ale kufr jo. Ale jo, ironii mám rád

Klondajk

By mě zajímalo, kolik z těch dvaceti tisíc, co podepsali tu petici, jezdí vlakem na trase Beroun – Praha

Jelen

Na Beroun se bude dát jezdit i po opraveném stávajícím mostě.

ToMa

Jak dlouho? Deset let než bude potřeba vyměnit druhou půlku mostu? Jak poté přepnete na 25kV?

Nose Peak

Jakejch 25kV??? Jste v zemi, kde se památkově chrání 1500 V v troleji, aby pod tou trolejí jezdil motorák…

Honza Gajdoš

Přepínačem,😝

Alibaba

A půjde to bez ohňostroje?

Honza V.

Do té doby, než modernističtí hipstři nahradí most taky pergolou nebo nějakým jiným nefunkčním nesmyslem.

ToMa

Tady je snaha nahradit téměř nefunkční věc novou, která bude funkční i za mnoho let. Současný most se rozpadá a i kompletní renovace mu prodlouží životnost o pár let. Přitom ta renovace bude dražší než nový most.

Honza Gajdoš

Vítězný návrh je hodně konstrukčně podobný mostu v Děčíně. Dokonce jsem se na protikorozní ochraně podílel, sic jen pochozích lávek a zábradlí. Horní trámce, kopírující původní panorama, plnostěnné(krabicového průřezu, svařené ze silného plechu), spodní samozřejmě taky. Svislice a diagonály štíhlé, ale taky z uzavřených profilů. Průběžné kolejové lože. Tohle půjde, za cca 50 let, nebo více, v pohodě otryskat(dřív než nastane korozní úbytek), nametalizovat a provést nátěrový systém. U buď snýtovaného, nebo svařeného nesmyslu, z mnoha volných pásnic a úhelníků, to kvalitně nikdo nikdy neudělá. A nejvíc mne baví odborníci, že prý betonové monstrum. Nejvíc řvou ti, co o tom… Číst vice »

Honza Gajdoš

Já vím, pro Tebe je cesta cíl, rychlost a pohodlnost cesty z bodu A do bodu B je vedlejší.

Alibaba

Most není navržen na to, aby se dal opravovat.

noerf

Chceme funkční železniční dopravu s možností dalšího rozvoje nebo chceme retromuzeum?
Pokud chceme snížit ve městech hluk, tak je potřeba snížit hlukovou zátěž, nikoliv zachovávat. Další věcí je, že pokud na stávající most nemohou nákladní vlaky a alternativní most prochází rekonstrukcí, tak výrazně omezujeme dopravu po železnici ve prospěch silniční dopravy stavem infrastruktury.
Máme stavební památky, které slouží svému účelu stále. Máme také stavební památky, jsou sice vyhlášeny památkou, ale nepřežijí dlouhodobě v řádu staletí, protože to jejich konstrukce neumožňuje a při přípravě se počítalo s jeho určitou životností.

Lokomoto.

Pokud do toho bude kecat ulice,tak můžeme tak akorát chodit pěšky.

LKB

Narodni pamatkovy ustav neni ulice, ale odborny organ statu zajistujici vykon statni pamatkove pece podle zakona c. 20/1987 Sb., o statni pamatkove peci, ktery uvadi: „Vlastník kulturní památky je povinen na vlastní náklad pečovat o její zachování, udržovat ji v dobrém stavu a chránit ji před ohrožením, poškozením, …“.

Nose Peak

NPÚ je něco jako ÚOHS. Záměr byl možná dobrej, ale výsledek je, že se utrácí víc peněz, všechno trvá dlouho a výsledek je nic moc…

LKB

UOHS je urad, tj. ustredni spravni organ. NPU je spravce majetku – nekterych kulturnich pamatek – a odborny organ, ktery uradum statni pamatkove pece (coz jsou obvykle odbory mestskych uradu, zde Magistrat Hlavniho mesta Prahy) podava odborne posouzeni, vyjadreni apod. NPU je de facto na urovni treba RSD nebo SZ, akorat v jinem resortu (Ministerstvo kultury a Ministerstbo dopravy).

Honza Gajdoš

A když prohlásí kulturní památkou moji maličkost, tak nesmím už chodit na pivo? Protože věk, chatrná hubená konstrukce, po cestě zpět pěšinka, někdy sníh či bahno, to se můžu taky ohrozit, nebo poškodit. Zavřou děti a vnoučata.

Nose Peak

Chátrat můžete, ale nesmíte se zbořit….

Honza Gajdoš

Sem tam se mi podaří i to. Být nalitý jak váza, zbořený jak stalinův pomník, navalený jak dekl, zkrojený, atd. Jsem asi už ten tři dny nepřítel. Ale znáš to, samozřejmě: „skočím si na dvě“, nechceš jít taky? Ne! Musím žehlit atd., posledně jsem se tam s tebou a tvou sebrankou zrušila jak Varšavská smlouva. Ale on tam hoří krb, k jídlu jen brambůrky a tyčky. Venku hnusně, domů 200 metrů. No uteč po dvou žejdlíkách. Vyloženě hospůdka páté cenové, všichni si tykají 18 až 85. Hrabal by nestačil chytat náměty na román.

Stráťa

Jo to je ten na celém systému ta největší prasárna. Jednostranně prohlásíme váš majetek za památku, určíme vám podmínky jak ji využívat a možnosti se o ni starat ale náklady a ušlý zisk vám samozřejmě platit nebudeme.

Honza Gajdoš

Tak nám tatíček před sto a něco lety zrušil šlechtu. Ale jaksi ho nenapadlo, že uvolněný prostor postupně vyplní nová šlechta. Státní úředník. Šlechta měla sice práva o kterých se plebsu ani nesnilo, ale zároveň i hromadu povinností se o svůj majetek starat. K vladaři, k předkům. Nová státní šlechta, vyzbrojena kulatým razítkem, není za nic odpovědná, potrestat ji lze jen za prokázaný trestný čin. Ale svoje práva, svojj nadřazenost plebsu, předvádí dnes a denně. A nejvíc příslušníky, už ctvrté a páté generace, těhle novodobých nadřazených vytočíš slovy, žijete z našich daní. Kdyby mohli, staví šibenici.

Jaaa

Tak tam jděte makat, když je to takový terno. Budete taky šlechta!

Laborec425

Já myslím, že na vše kašlou tito úředníci právě proto, že mají asi tak 20-25 tisíc čistého.

Jaaa

To je ale smůla, že vlastnictví není absolutní, jak vám strejcové kapitalismu v 90. letech tvrdili, že?

Navíc v tomto případě jde o majetek státní (v listu vlastnictví se jasně píše, že vlastnické právo drží Česká republika), tudíž váš argument nemá k mostu vůbec žádnou relevanci.

Alibaba

Ale stále prasárna to je. Je to prasárna vůči správci mostu, který počítal s výměnou ocelové konstrukce z důvodu ukončení její životnosti.

PvvS

Což je základní nesmysl.

Alibaba

NPÚ není odborníkem na mosty. Kulturní památku vyhlásil přes odpor správce, nemá odpovědnost za bezpečnost provozu. O most se pečovat nedá, skončila mu životnost (to odporuje zákonu o památkové péči), nevyhovuje současným potřebám a bezpečnostním normám. Jeho oprava je neekonomická a nic by nepřinesla, hlavně srovnatelnou životnost s novým mostem.

LKB

NPÚ není úřad, kulturní památky nevyhlašuje, pouze provozuje systém, ve kterém jsou evidované. Památky vyhlašuje Ministerstvo kultury nebo odbor památkové péče městského úřadu / magistrátu.

Alibaba

Mě je úplně jedno, ve které instituci ta škodná funguje 🙂 , ale dík za opravu.

Nose Peak

Retromuzeum. Jednoznačně. Nebýt toho, že už i komančům přišlo blbý v roce 1958 vyrábět parní lokomotivy, klepali bysme štokry dodneška.
Zeptejte se Čecha, jaký je nejlepší auto na světě – OII TDI PD sazomet…tu bysme taky nejraději klepali nafurt. A T3 si Praha bude u Pragoimexu objednávat ještě v roce 2100…

Honza Gajdoš

Starší čech samozřejmě řekne, že nejlepší a nejspolehlivější byly Spartaky-Octavie-Felicie. I řada 1000 malých bolestí až 130 byla dobrá. Favorit byla cesta do pekel a k prohnilému západu.

MajsterN

Je to fajn, že Češi světu dokázali, že i v muzeu se dá žít.
Něco jako když se ubytuješ v Disneyland resortu.

Jaaa

Disneyland je naopak centrum Prahy. Tam nikdo nežije…