Kupka: Odměny vedení ČD budou navázány i na úspěchy v soutěžích
ČD se podle ministra také ve vztahu ke konkurentům potýkají s některými handicapy. Například musejí jim poskytovat služby.
(Aktualizováno v 9:50) Konkurence železnici prospívá a musí se dále rozšiřovat. České dráhy by zároveň v soutěžích měly být úspěšné, což bude také jeden z hlavních ukazatelů pro odměny jejich představenstva. Tak pravil ministr dopravy Martin Kupka na dotaz deníku Zdopravy.cz, jak vnímá ztráty velkých souborů ČD z poslední doby.
Odpověď přitom rozdělil do dvou částí záměrně, neboť ministerstvo dopravy je dlouhodobě v otázce liberalizace ve schizofrenní situaci. Na jedné straně liberalizaci prosazuje a samo soutěže vypisuje, na druhé straně plní roli akcionáře Českých drah.
„Česká republika se dostala na špičku liberalizovaného železničního prostředí, málokterý srovnatelný evropský stát má tolik dopravců,“ řekl Kupka. Podle něj je konkurence potřeba a měla by být intenzivnější. „Mám zájem na tom, aby České dráhy byly v soutěžích úspěšné, ale soutěže probíhají naprosto nezávisle. Jejich výsledky ukazují, že soutěžní prostředí v tuzemsku je zralé,“ doplnil ministr.
Zájem akcionáře na úspěších ČD v soutěžích se nově projeví v parametrech, které jsou určující pro odměny představenstva. Napříště budou odměny pro představenstvo navázány i na úspěšnost v soutěžích.
„Tento parametr se u výše odměn objeví vůbec poprvé. Je to důležitý moment, ale zároveň nechceme vytvořit přílišný tlak na to, aby nabídky Českých drah byly nereálné. Extrémně významným kritériem proto zůstane hospodářský výsledek a spolehlivost spojů,“ řekl deníku Zdopravy.cz Kupka. „České dráhy se musejí také ještě vypořádat s tím, aby lépe zajistily vozidla a jejich servis,“ doplnil ministr.
Podle něj kritérium bude zpočátku nastaveno čistě na počet soutěží (ty musejí být uzavřené v příslušném roce). To znamená, že lokálkový motorový soubor bude postaven na roveň velkému elektrickému souboru na páteřní trati. Do budoucna se má kritérium zpřesnit a zohledňovat i velikost souboru. Ministerstvo očekává příští rok osm soutěží (tři na dálkovou dopravu a pět krajských).
Podle ministra se také historicky ve vztahu ke konkurentům České dráhy potýkají s některými handicapy. Například musejí poskytovat služby (třeba odsávání toalet, myčky, …) ostatním dopravcům, a často se tak podle ministra děje za podnákladové ceny. „To se musí změnit a změní se to příští rok,“ oznámil ministr zdražení v takzvaných zařízení služeb.
České dráhy v poslední době ztratily (reálně nebo zatím jen v soutěži) například dva soubory v Plzeňském kraji, některé spoje v Jihomoravském kraji, rychlíky Praha – Havlíčkův Brod – Brno a především takzvanou Elektrickou páteř v Ústeckém kraji.
Přehledně popsal deník Zdopravy.cz přesun výkonů k alternativním dopravcům na jaře.