Kupka: Chystaná emisní norma Euro VII je rizikem pro evropský autoprůmysl
Češi mají výhrady především k rychlému zavedení normy, dva roky jsou podle nich příliš krátká doba.
Ministr dopravy Martin Kupka tlumočil tento týden v Bruselu výhrady České republiky k chystanému zavedení nové emisní normy Euro VII. Stalo se tak při jednání s eurokomisařem Thierry Bretonem.
„Bereme normu Euro VII jako riziko pro evropský automobilový průmysl i spotřebitele, kterým by přinesla výrazné zdražení aut a omezení dostupnosti malých vozů. Norma také může přinést přesně opačný efekt, než bylo zamýšleno: lidé nebudou mít dostatek peněz na nákup dražších ekologických aut, což také poznamená přirozený technologický vývoj autoprůmyslu, který jde směrem ke snižování emisí,“ řekl Kupka.
Hlavní připomínka České republiky se podle něj týká navržených dat účinnosti, kdy zejména pro osobní a lehká užitková vozidla nebude dle českého postoje dostatek času na přípravu, testy a schválení typu. Stejně tak se prý během příštích dvou nestihne zajistit právní rámec.
Evropská komise počítá s tím, že pokud nová pravidla schválí členské země a Evropský parlament, měla by pro nová osobní auta platit od poloviny roku 2025, pro nákladní o dva roky později.
Euro VII má mimo jiné omezit zplodiny oxidů dusíku a pevných částic vypouštěných do ovzduší, čímž má podle komise zabránit řadě souvisejících předčasných úmrtí. Cílem je také sladit limity pro benzinová a naftová auta. Vozidla jí budou muset vyhovovat dvakrát déle než dosavadním standardům a kromě výfuků se bude vztahovat i na brzdy a pneumatiky. Vozy mají mít navíc čidla, která emise umožní kdykoliv zkontrolovat.
Norma Euro VII klade nové požadavky i na elektrická vozidla, jako je například aplikace OBM (On-Board-Monitoring), životnost baterií, měření emisí z brzd a oděr pneumatik. „Pro přechod k elektromobilitě je pro nás zásadní zajistit cenovou dostupnost elektrických vozidel. Proto žádáme a navrhujeme odložení aplikace uvedených požadavků a jejich zmírnění,“ uvedl Kupka.
Požadavky by podle něj měly být upraveny tak, aby bylo možné zajistit jejich plynulé splnění, a to „v návaznosti na probíhající technologický vývoj, odpovědný přístup ke správě veřejných rozpočtů a pokud možno bez zásadních sociálních dopadů na společnost“. „Cesta k ještě šetrnějším autům musí být sjízdná a nepoškozovat evropský autoprůmysl,“ dodal Kupka, který se nyní bude snažit získat podporu i dalších států.
Normu kritizují i některé další země, stejně tak výrobci aut. Komise odhaduje, že se norma do ceny nových aut promítne v řádu tisíců korun, výrobci mluví o desítkách tisíc.