Kunovice – Santiago. 19 tisíc kilometrů dlouhý dodávací let první L410 NG do Chile trval 15 dnů

L410 NG pro společnost Aircardal. Foto: Aircraft IndustriesL410 NG pro společnost Aircardal. Foto: Aircraft Industries

Chilský zákazník se stal současně partnerem pro prodej letadel českého výrobce v Jižní a Střední Americe.

Odebírat
Upozornit na
guest
51 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Miloš

LET Kunovice je jedna z mála kvalitních firem, které mají dlouhou historii na kterou firma dobře navazuje.
Také vzdělává novou generaci v mnoha dovednostech.
Snad každý Čech musí takovým firmám fandit. Už jenom, že nás reprezentuje po celém světě i zlepšují vzdělanost v ČR.

Observer

Právě taková firma by měla také myslet na budoucnost a neupínat se pořád k 50 let starému typu L-410. Na samostatný vývoj a certifikaci nového letadla peníze nejsou, tak aspoň nějaké smysluplné kooperace.

M19

Vyrábí to o co je zájem. Vaše dojmy a domněnky nejsou stěžejní. Taková Cessna 208 rozhodně také není nejnovější. A L-410 NG opravdu není 50 let stará varianta stroje. Možná kdyby to mělo jiný název, pak bystenic nepoznal abyl spokojen. 😉

Observer

A tušíte vůbec, že L-410 byl zkonstruován podle požadavků jediného dominantního zákazníka, sovětského Aeroflotu?Zatímco Cessna Caravan, kterou uvádíte, byla postavena podle požadavků trhu.

M19

🤣 Tak to je zoufalost. Trh tvoří zákazníci . Aeroflot byl také zákazník. A tušíte vy pseudoexperte, že dávno je Aeroflot nekupuje, ale jiní zákazníci a tedy trh je akceptuje. 😁 Nebo v Nepálu také kupoval Aeroflot. 🤣 Krásně jste předvedl, že je to od vás jen projev vašich mindráků. 😉 😁😁

bently

Čerstvý rozhovor s šéfkou Aircraft Industries na Forbesu: 😉

https://forbes.cz/vzkriseni-l410-ceskou-ikonu-zachranili-havovi-z-lasky-k-letectvi-rika-medova/

Otevřeně v něm přiznává, že někdejší LET v posledních 2 letech stál vícekrát před zavřením. Z krize odbytu se však fabriku mělo podařit dostat a už za letošek v Kunovicích předpokládají z pohledu počtu vyrobených letounů produkci na úrovni předkrizových let. Plán do budoucna pak počítá s kapacitou výroby 20(+) letounů/ročně.

insi

Takže tam dodali ojetinu.

Black

19 tis. km k zákazníkovi udělá z letadla ojetinu? A jinak se cítíte být zdráv?

Nemel

Letadla nejezdí, letadla létají.

Karel Mio

Pobavilo 😀 jinak s mínusy buďte v klidu, na zdopravy pro mírně sarkastické fórky není moc publikum.

Tom Matto

KLdyby pridal aspon smajlik, tak by to alespon cast pochopila 😉

Hrosak

Nee, olétaninu!

Augusto Pinochet

…ty budeš Motorista, co?

Observer

Aspoň tu příď by to chtělo trochu jinak vytvarovat, aby se potlačil ten dojem, že je to pořád stejné letadlo z konce šedesátých let minulého století. Konkurence nespí, třeba nová Cessna SkyCourier.

Bóbika

Jenže ta příď je právě úplně jiná než u těch původních L-410, Vy minulý století.

Observer

Je sice delší, ale na pohled vypadá velmi podobně, včetně čelních skel pilotní kabiny, která připomínají obrněný transportér. Zálet prototypu Turboletu proběhl na jaře roku 1969.

Surcuf

Dokonalé není třeba vylepšovat za každou cenu, důležití je funkčnost.
To jen dnes jste všichni zpovykaní z pořád nových a nových designů, kupujete mobily , co půl roku.

vlachjan

Dokonalé skutčně měnit netřeba. Nicméně k dokonalosti, nejen aerodynamické, má tento tvar jistě ještě kus cesty.
Nakonec, on ten design je jedna z věcí, která ta letadla prodává – jak leteckým společnostem, tak pak dále jeich klientům. Tato budka, která vypadala morlálně zastarale snad již v tom roce 1969. Schválně srovnejte tvar L410 proti například L 200 morava, a řekněte mi, které letadlo působí na první pohled modernějším dojmem.

Black

Píšete blbosti. Prodávají užitné vlastnosti. To není jako když Vy si kupujete auto podle vzhledu.

Augusto Pinochet

…prodává ekonomičnost provozu, dolet a náklady na údržbu…

Black

Kdybyste byl na dni otevřených dveří v Aircraft Industries v Kunovicích tento rok jako já, tak byste věděl, že: 1) jde o verzi NG, tedy jo jinou 2) že obrněný transportér opravdu nepřipomíná

Miloš

Ano vzhled je hodně podobný, ale konstrukčně už s původním letounem má málo společného.
Zmiňovaná skla byla zmenšená z více důvodů záměrně. Podle uživatelů jsou vyhovující.
Když by jste seděl v pilotní kabině letadel Boeing 737, tak by jste byl hodně zklamaný, jaký je výhled.

aaa

Přesně tak, zrovna jsem chtěl napsat, že to skoro kolmé čelní okno vypadá příšerně.

Modré zábradlí

Navrhuji čelo z lokomotivy 362.😅

Joe

A dozvíme se někdy, kolik objednávek na NG existuje? Kolem tohoto éra je takové tajemné ticho, občas se objeví zpráva o účasti na aerosalonu a občas podobná zpráva o dodávacím letu. Tím to končí a výroba jak kdyby byla u ledu a tajnější než aerácký 39NG.

Jiří Kohout

To úplně nezveřejňují. V novém rozhovoru ve Forbes však říkají, že mají objednávky které nahradí ruský trh a míří k pravidelnému výrobnímu taktu zhruba 12-14 letadel ročně. Plus vyrábí právě díly na L39NG, jehož výroba patří do stejné vlastnické skupiny.

Anonymní konstruktér Jirka

Jednoduchý počet myslím neexistuje, plánování výroby je složitější. Z pohledu konstruktéra máme na stávajících zakázkách práce víc než dost. Jinak výroba u ledu rozhodně není, výroba naopak jede na přesčasech.

Leonardo Da Vinci

Asi 16.

Jan

Když už letěli přes Grónsko a USA, proč neudělali demonstračku i tam?

Pavel

Let trval 15 dnů nebo necelé 2 týdny?

Jan

14 dnů plus časový posun do Ameriky…

Rebel

Celá slavná éra Kunovic začala za bývalého režimu a je dobře že éra pokračuje i dále. Kolik úspěšných podniků zůstalo zachováno a kolik je jich pochováno ? Odpověď ať si objektivní čtenář udělá sám. Jinak taková dobrá zpráva potěší, protože svědčí o „zlatých českých ručičkách“.

Jiří Kocurek

Stavba továrny jako součásti Škodovky začala v roce 1936.

Tolik wiki. Kdybyste alespoň nelhal …soudruhu…

Václav

Tak to do války asi toho moc vyrobit nestihli. On ten úspěch za minulého režimu byl dvousečný. Na jedné straně jim zajistil odbyt, na straně druhé je ten jistý odbyt zabil. A do toho centrální řízení a plánování.

Vojtěch

Právě naopak. V Otrokovicích, což je asi 25 km se vyráběl letoun Zlín…. Aspoň tak nas na SPS strojní v Uherskem Hradišti připravovali pro obě fabriky + ještě pro MeSIT

Bóbika

Na archivních ortofotomapách z roku 1950 jsou na místě této továrny jen pole.
Když už chcete dělat chytrolína, tak nevsázejte na Wikipedii, ju?

Jiří Kocurek

To by chtělo doložit odkaz, když rozporujete zdroj.

Ona totiž německá verze uvádí tohle:
Die Firma wurde 1936 als Reparatur-Werk von Avia-Flugzeugen (hauptsächlich Ba-33- und B-534-Jagdflugzeuge) gegründet.

Anglická je víceméně překlad české a francouzsky:
Let Kunovice (LET) est un constructeur d’avions civils tchèque (initialement tchécoslovaque) fondé en 1936

Že by to měli špatně v mnoha jazycích a vlastních stánkách Letu byla lživá informace o založení 1936?
https://www.let.cz/images/historie.png

orlita

Tady mam o historii tovarny vic a v cestine: https://www.orlita.net/tovarna_let/

oko

Že se jednalo o budovy na jiném místě vám asi uniklo.

Rebel

Pro rypáky opravím svůj článek, místo „bývalého režimu“ uvedu „v bývalé době“ a to je dost široký pojem. A toho soudruha si soudruhu strčte do kalhot tam, kde záda ztrácí slušný výraz.

Gunduľ neubiješ

Ano, některé ukradené továrny byli tak dobré a silné, že ani zločinný komunistický režim je nedokázal úplně zničit.

Dušan

On jaksi „starý Let“ která sloužil za války jako opravovna pro luftwafe je v ploše cca 5% „socíkového“ Letu…pokud jsem to v mapě dobře naklikal. (každý z nich je na jiné straně letiště) Pokud vím, budou 2025 vyrábět 3 kusy NG někam do Afriky, jeden nebo dva už letos prodali.

Jiří Kocurek

Firmu Ingnác Lorenz doslova rozmetali. Vyráběla spalovací motory pro pohon nejen zemědělských strojů, podpora rolníků jak řemen.

Petr C.

Takže tzv. lokomobily, jestli to chápu dobře.

Tom Matto

Lokomobila mela parni stroj. Spalovaci motory pro zemedelstvi bych spis videl na tzv. stabilaky.

Jenda První

Ono na uzavřeném státem regulovaném trhu to funguje trochu jinak. Co se pak stalo, když najednou po revoluci podniky začali bojovat na „skutečném trhu“ s konkurencí i s ekonomickou rentabilitou.

libor

přesně tak, každý plká, jak ty podniky byly úspěšné, ale už nikdo nekouká, co často v dobách komoušů produkovaly. Ta produkce se často dobře prodávala, že nebylo z čeho jiného a pořádného vybírat…

Tom Matto

Ono bych snad ani nepouzil slovo „prodavala“ spis dodavala. Prijemcem plateb byl stat a ten fabrice posilal penize na vyplaty, pripadne schvalene investice. A bezne, hlavne do SSSR casto nebyla predem ani dana cena, ta se resila az dodatecne a spis na urovni barteru za cely mezistatni obchod nez obchodnich jednanich o konkretnim vyrobku. Takto to fungovalo cca do pulky 80. let.
Tohle byl asi jeden z hlavnich duvodu, proc probuzeni do reality 90. let bylo skoro pro vsechny nase podniky tak bolestive.

Anonymní konstruktér Jirka

Jedna věc je stav fabriky a kvalita vyráběného produktu (kde L 410 skutečně spolehlivě létá po celém světě) a druhá věc je samozřejmě ta, jak se změnilo fungování firmy při přechodu na zmiňovaný skutečný trh s konkurencí. Dnes bych ještě řekl přechod do digitální doby. Za mě ani jedno nedopadlo moc dobře, ale zdá se, že po 30 letech by se to snad konečně mohlo povést.

Michal M

Tak kdyby podnik byl úspěšný – neměl 20 let staré letadlo a výhradně nenáročné a insolventní trhy RVHP a rozvojových zemí – tak určitě přežije.

Surcuf

tady je vymleto…