Kunovice – Santiago. 19 tisíc kilometrů dlouhý dodávací let první L410 NG do Chile trval 15 dnů
L410 NG pro společnost Aircardal. Foto: Aircraft Industries
Chilský zákazník se stal současně partnerem pro prodej letadel českého výrobce v Jižní a Střední Americe.
LET Kunovice je jedna z mála kvalitních firem, které mají dlouhou historii na kterou firma dobře navazuje.
Také vzdělává novou generaci v mnoha dovednostech.
Snad každý Čech musí takovým firmám fandit. Už jenom, že nás reprezentuje po celém světě i zlepšují vzdělanost v ČR.
Právě taková firma by měla také myslet na budoucnost a neupínat se pořád k 50 let starému typu L-410. Na samostatný vývoj a certifikaci nového letadla peníze nejsou, tak aspoň nějaké smysluplné kooperace.
Vyrábí to o co je zájem. Vaše dojmy a domněnky nejsou stěžejní. Taková Cessna 208 rozhodně také není nejnovější. A L-410 NG opravdu není 50 let stará varianta stroje. Možná kdyby to mělo jiný název, pak bystenic nepoznal abyl spokojen. 😉
A tušíte vůbec, že L-410 byl zkonstruován podle požadavků jediného dominantního zákazníka, sovětského Aeroflotu?Zatímco Cessna Caravan, kterou uvádíte, byla postavena podle požadavků trhu.
🤣 Tak to je zoufalost. Trh tvoří zákazníci . Aeroflot byl také zákazník. A tušíte vy pseudoexperte, že dávno je Aeroflot nekupuje, ale jiní zákazníci a tedy trh je akceptuje. 😁 Nebo v Nepálu také kupoval Aeroflot. 🤣 Krásně jste předvedl, že je to od vás jen projev vašich mindráků. 😉 😁😁
Čerstvý rozhovor s šéfkou Aircraft Industries na Forbesu: 😉
https://forbes.cz/vzkriseni-l410-ceskou-ikonu-zachranili-havovi-z-lasky-k-letectvi-rika-medova/
Otevřeně v něm přiznává, že někdejší LET v posledních 2 letech stál vícekrát před zavřením. Z krize odbytu se však fabriku mělo podařit dostat a už za letošek v Kunovicích předpokládají z pohledu počtu vyrobených letounů produkci na úrovni předkrizových let. Plán do budoucna pak počítá s kapacitou výroby 20(+) letounů/ročně.
Takže tam dodali ojetinu.
19 tis. km k zákazníkovi udělá z letadla ojetinu? A jinak se cítíte být zdráv?
Letadla nejezdí, letadla létají.
Pobavilo 😀 jinak s mínusy buďte v klidu, na zdopravy pro mírně sarkastické fórky není moc publikum.
KLdyby pridal aspon smajlik, tak by to alespon cast pochopila 😉
Nee, olétaninu!
…ty budeš Motorista, co?
Aspoň tu příď by to chtělo trochu jinak vytvarovat, aby se potlačil ten dojem, že je to pořád stejné letadlo z konce šedesátých let minulého století. Konkurence nespí, třeba nová Cessna SkyCourier.
Jenže ta příď je právě úplně jiná než u těch původních L-410, Vy minulý století.
Je sice delší, ale na pohled vypadá velmi podobně, včetně čelních skel pilotní kabiny, která připomínají obrněný transportér. Zálet prototypu Turboletu proběhl na jaře roku 1969.
Dokonalé není třeba vylepšovat za každou cenu, důležití je funkčnost.
To jen dnes jste všichni zpovykaní z pořád nových a nových designů, kupujete mobily , co půl roku.
Dokonalé skutčně měnit netřeba. Nicméně k dokonalosti, nejen aerodynamické, má tento tvar jistě ještě kus cesty.
Nakonec, on ten design je jedna z věcí, která ta letadla prodává – jak leteckým společnostem, tak pak dále jeich klientům. Tato budka, která vypadala morlálně zastarale snad již v tom roce 1969. Schválně srovnejte tvar L410 proti například L 200 morava, a řekněte mi, které letadlo působí na první pohled modernějším dojmem.
Píšete blbosti. Prodávají užitné vlastnosti. To není jako když Vy si kupujete auto podle vzhledu.
…prodává ekonomičnost provozu, dolet a náklady na údržbu…
Kdybyste byl na dni otevřených dveří v Aircraft Industries v Kunovicích tento rok jako já, tak byste věděl, že: 1) jde o verzi NG, tedy jo jinou 2) že obrněný transportér opravdu nepřipomíná
Ano vzhled je hodně podobný, ale konstrukčně už s původním letounem má málo společného.
Zmiňovaná skla byla zmenšená z více důvodů záměrně. Podle uživatelů jsou vyhovující.
Když by jste seděl v pilotní kabině letadel Boeing 737, tak by jste byl hodně zklamaný, jaký je výhled.
Přesně tak, zrovna jsem chtěl napsat, že to skoro kolmé čelní okno vypadá příšerně.
Navrhuji čelo z lokomotivy 362.😅
A dozvíme se někdy, kolik objednávek na NG existuje? Kolem tohoto éra je takové tajemné ticho, občas se objeví zpráva o účasti na aerosalonu a občas podobná zpráva o dodávacím letu. Tím to končí a výroba jak kdyby byla u ledu a tajnější než aerácký 39NG.
To úplně nezveřejňují. V novém rozhovoru ve Forbes však říkají, že mají objednávky které nahradí ruský trh a míří k pravidelnému výrobnímu taktu zhruba 12-14 letadel ročně. Plus vyrábí právě díly na L39NG, jehož výroba patří do stejné vlastnické skupiny.
Jednoduchý počet myslím neexistuje, plánování výroby je složitější. Z pohledu konstruktéra máme na stávajících zakázkách práce víc než dost. Jinak výroba u ledu rozhodně není, výroba naopak jede na přesčasech.
Asi 16.
Když už letěli přes Grónsko a USA, proč neudělali demonstračku i tam?
Let trval 15 dnů nebo necelé 2 týdny?
14 dnů plus časový posun do Ameriky…
Celá slavná éra Kunovic začala za bývalého režimu a je dobře že éra pokračuje i dále. Kolik úspěšných podniků zůstalo zachováno a kolik je jich pochováno ? Odpověď ať si objektivní čtenář udělá sám. Jinak taková dobrá zpráva potěší, protože svědčí o „zlatých českých ručičkách“.
Stavba továrny jako součásti Škodovky začala v roce 1936.
Tolik wiki. Kdybyste alespoň nelhal …soudruhu…
Tak to do války asi toho moc vyrobit nestihli. On ten úspěch za minulého režimu byl dvousečný. Na jedné straně jim zajistil odbyt, na straně druhé je ten jistý odbyt zabil. A do toho centrální řízení a plánování.
Právě naopak. V Otrokovicích, což je asi 25 km se vyráběl letoun Zlín…. Aspoň tak nas na SPS strojní v Uherskem Hradišti připravovali pro obě fabriky + ještě pro MeSIT
Na archivních ortofotomapách z roku 1950 jsou na místě této továrny jen pole.
Když už chcete dělat chytrolína, tak nevsázejte na Wikipedii, ju?
To by chtělo doložit odkaz, když rozporujete zdroj.
Ona totiž německá verze uvádí tohle:
Die Firma wurde 1936 als Reparatur-Werk von Avia-Flugzeugen (hauptsächlich Ba-33- und B-534-Jagdflugzeuge) gegründet.
Anglická je víceméně překlad české a francouzsky:
Let Kunovice (LET) est un constructeur d’avions civils tchèque (initialement tchécoslovaque) fondé en 1936
Že by to měli špatně v mnoha jazycích a vlastních stánkách Letu byla lživá informace o založení 1936?
https://www.let.cz/images/historie.png
Tady mam o historii tovarny vic a v cestine: https://www.orlita.net/tovarna_let/
Že se jednalo o budovy na jiném místě vám asi uniklo.
Pro rypáky opravím svůj článek, místo „bývalého režimu“ uvedu „v bývalé době“ a to je dost široký pojem. A toho soudruha si soudruhu strčte do kalhot tam, kde záda ztrácí slušný výraz.
Ano, některé ukradené továrny byli tak dobré a silné, že ani zločinný komunistický režim je nedokázal úplně zničit.
On jaksi „starý Let“ která sloužil za války jako opravovna pro luftwafe je v ploše cca 5% „socíkového“ Letu…pokud jsem to v mapě dobře naklikal. (každý z nich je na jiné straně letiště) Pokud vím, budou 2025 vyrábět 3 kusy NG někam do Afriky, jeden nebo dva už letos prodali.
Firmu Ingnác Lorenz doslova rozmetali. Vyráběla spalovací motory pro pohon nejen zemědělských strojů, podpora rolníků jak řemen.
Takže tzv. lokomobily, jestli to chápu dobře.
Lokomobila mela parni stroj. Spalovaci motory pro zemedelstvi bych spis videl na tzv. stabilaky.
Ono na uzavřeném státem regulovaném trhu to funguje trochu jinak. Co se pak stalo, když najednou po revoluci podniky začali bojovat na „skutečném trhu“ s konkurencí i s ekonomickou rentabilitou.
přesně tak, každý plká, jak ty podniky byly úspěšné, ale už nikdo nekouká, co často v dobách komoušů produkovaly. Ta produkce se často dobře prodávala, že nebylo z čeho jiného a pořádného vybírat…
Ono bych snad ani nepouzil slovo „prodavala“ spis dodavala. Prijemcem plateb byl stat a ten fabrice posilal penize na vyplaty, pripadne schvalene investice. A bezne, hlavne do SSSR casto nebyla predem ani dana cena, ta se resila az dodatecne a spis na urovni barteru za cely mezistatni obchod nez obchodnich jednanich o konkretnim vyrobku. Takto to fungovalo cca do pulky 80. let.
Tohle byl asi jeden z hlavnich duvodu, proc probuzeni do reality 90. let bylo skoro pro vsechny nase podniky tak bolestive.
Jedna věc je stav fabriky a kvalita vyráběného produktu (kde L 410 skutečně spolehlivě létá po celém světě) a druhá věc je samozřejmě ta, jak se změnilo fungování firmy při přechodu na zmiňovaný skutečný trh s konkurencí. Dnes bych ještě řekl přechod do digitální doby. Za mě ani jedno nedopadlo moc dobře, ale zdá se, že po 30 letech by se to snad konečně mohlo povést.
Tak kdyby podnik byl úspěšný – neměl 20 let staré letadlo a výhradně nenáročné a insolventní trhy RVHP a rozvojových zemí – tak určitě přežije.
tady je vymleto…