Infrastruktura Silnice Stavebnictví Zprávy

Kultivace Hanácké dálnice bude na jaře pokračovat. Cena v tendru na křižovatku Drysice klesla

Výměna svodidel na D46. Foto: ŘSD
Výměna svodidel na D46. Foto: ŘSD
Dálnice D46 supluje nedokončenou dálnici D1, ŘSD se jí snaží modernizovat od roku 2011

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dovedlo do finále tendr na přestavbu křižovatky Drysice na dálnici D46. Nabídku podalo šest firem, s nejvýhodnější (pro stát) přišlo sdružení firem Kareta a Silnice Group. Nabídlo cenu 187,4 milionu, předpokládaná cena byla 202,3 milionu. Čtyřicetikilometrové dálnici mezi Olomoucí a Vyškovem se někdy přezdívá Hanácká dálnice; ŘSD se ji snaží v posledních deseti letech modernizovat.

„Stavba MÚK Drysice má pravomocné stavební povolení a její zahájení se předpokládá na jaře,“ uvedl šéf ŘSD Radek Mátl. Hotovo má být v roce 2022.

MÚK Drysice na D46. Pramen: ŘSD

Stavba zahrne především doplnění připojovacích a odbočovacích pruhů. Dnešní řešení křižovatky je z roku 1983, kdy se postavily jen připojovací klíny. Ty dnes představují závadu, neboť neumožňují bezpečný nájezd a sjezd. Dobudování připojovacích pruhů si vyžádá mimo jiné rozšíření dálničního mostu přes místní komunikaci, vyměněny a rozšířeny budou také protihlukové stěny.

Dálnice D46 supluje nedokončenou dálnici D1, ŘSD se ji snaží modernizovat od roku 2011. Kultivace spočívá především v přestavbě nevyhovujících křižovatek, kterým z dob výstavby před desítkami let chybějí hlavně připojovací pruhy. Zmodernizovány byly zatím čtyři křižovatky. Byla také instalována například nová svodidla.

Od září se za 200 milionů modernizuje křižovatka Prostějov-střed. Letos se chtějí silničáři vedle křižovatky Drysice pustit i do křižovatky Vyškov. Naposledy byla začátkem předloňského září zprovozněna křižovatka Olšany u Prostějova.

53 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr766

To je taky neverending story. Přes 10 let se tam pořád něco upravuje a pořád to není hotové. A o špuntu o kousek dál u Globusu v OL ani nemluvě.

Daniel

Může mi prosím někdo vysvětlit, proč se tato záležitost jmenuje „dálnice“? Bez ironie, fakt mě to zajímá. Není tam snad jediný kousek, kde by se mohlo jet 130 – na většině úseku 110, někde jen 90. Přesně pro tyto případy snad byla zavedena kategorie „silnice pro motorová vozidla“, ne? Jde o to, abychom měli lepší statistiky? Nebo se někdo bojí, že kdyby to nebyla dálnice, tak by tranzit začal jezdit přes Přerov?

Petr766

btw 130 se tam jezdilo v klidu před 10 lety, jen někde bylo omezení kvůli poloměru zatáček. Pak se začalo omezovat a přesunovat mezi kategoriemi silnic.
Ono se dá i teď, pokud člověk zná místní specifika 😉

kovec

Minulý týden jsem jel celý úsek a zmizely všechny 130 (minimálně ve směru do Olomouce, takže bohužel je všude jen 110

tomas

jel jsem dole prestavene MUK Olsany (myslim) a pripadalo mi ze pripojovaci pruhy ok, ale proc nerozsirili zrovna i krajnice na kategorii D(R)25?

Vnější pozorovatel

Když si to tak čtu, začíná tady mít spousta diskutujících přístup „okamžitě mi snizte rychlost nebo se fakt vybouram „

Jirka

Opravdu super nápad přeznačit přes noc nejstarší úseky R4, R7, R46 nebo R35 na dálnice, ačkoliv nebyly navrženy jako dálnice. Na mnoha z nich stále chybí připojovací a odstavné pruhy. R35 z Olomouce do Mohelnice je široká asi jen 22m….
Současnost v oblasti výstavby a modernizace dálnic je nejlepší období za posledních 25 let.
Předpokládám, že Piráti dají přednost fetu před řízením a hodí do toho vidle.
I tak je toho rozestavěno a připraveno tolik, že příští vládě spadnou do klína desítky rozestavěných úseků. Problém bude po roce 2025.

Roman

A? Přejmenování nic neměnilo na stylu provozu…

Rychlost 130 km/h tam byla i před změnou D… A podle zákona se provoz na R řidí stejnými pravidly jako na D

Nigieu

Jó, jenomže Dálnice byli bezpečnější než Rychlostky protože Rychlostni měli vyšší sklon vozovky a taky víc zatáček a ŘSD ještě ani nezačalo na úpravách D7 (jenom vyměnili povrch) jinak nic, mezi Prahou a Slaným žádné SOS hlásky, MÚK Kněževes a Středokluky bez připojováků a D7 mezi Chomutovem a Postoloprtama ani nevyměnili modré sedmičky na červené na značkách

Pezos

Nebo to udělat jako na Slovensku: „diaľnica je pozemná komunikácia označená dopravnou značkou ‚diaľnica‘ „. A je úplně jedno, jestli to má v rámečku D, R nebo cokoliv…

Petr766

Babiš a spol. za 7 let nepostavil prakticky nic.

buggs

Víte jak dlouho trvá příprava dálnice?Co mohl stavět když nebylo nic připraveno.To si stěžujte u Nečase.Na Babiše si můžete stěžovat až tak od letošního roku kdy se staví to co před sedmi lety začal připravovat.A letos asi 45km což při tý bídě ujde ne.Jako na něj se může házet cokoliv,ale tohle zrovna moc ne.

Původní Pražák

Tak hlavně držím palce, ať nové povrchy vydrží o něco déle než na 35 mezi Olomoucí a Mohelnicí, kde jen pár let staré povrchy jsou zralé na další generálku.

Vladimir

Tam je to vazne masakralni. Diry me donutily vytahnout Waze at mam aspon sanci se jim vyhnout. Ostatne nedaleky usek Hranice – Lipnik n. B. je zraly taky na vymenu, at jsem presny, tak myslim asfalt na mostnich konstrukcich.

Luboš Beneš

Ano D1 není hotová tak rozkopeme i alternativu.A aby si to řidiči užili tak každý rok jedna křižovatka….takže je budeme těšit v kolonách léta. To snad dělají schválně.

X 1

Ano.
Řidiče je potřeba stále udržovat ve střehu.
🙂

Vladimir

Je to nevdecne kdyz se neopravuje nadava se, kdyz se opravuje nadava se taky.

Doufam a verim, ze se do 10seti let rozroste dalnicni sit o D35, takze budeme mit alternativu k D1 a vlastne bych si pral at se dostavi i zbytek dalsich useku dalnic v CR. Taky doufam, ze do 10 let nebudeme projizdet namestimi, nebo sirsimi obchvaty mest. Mame stale co dohanet a co stavet.

Michael

Pokud letos začnou Drysice a Vyškov a do toho je rozdelany PV-stred, tak už bude zbyvat pouze PV-sever u tesca.. Ještě by se šiknul vybudovat připojovací pruh z 433 od Němčic na OL u Žešova, ale to už bych byl strašně směly.

MildaIV

D46 supluje nejenom nedokončenou D1, ale i nedokončenou D55.

Ondra

Řekl bych že také ani nezačatou D43..

Kodl

Chvályhodné! Ještě lepší by bylo konečně dokončit celou dálnici D1.

Otakar

To nepochybně, ale kolem Přerova vede extrémně vzácná rezervace křečků polních…

Luboš Beneš

Nebo si chce někdo nasyslit?

JanS

Já mám pocit, že výskyt jedinců rodu Idiotus Dluhonicitus je větší problém…

Jiří Kocurek

Taky se tam sezónně vyskytuje Patrikus Protestus, prý snad v jediném žijícím exempláři.

BND 30

Ten se tam právě nevyskytuje, neboť by mu mohla být většinou Přerovaků narušena fasáda…

X 1

Mám pár známých soukromých zemědělců, kteří mají potíže s přemnoženým škůdcem Křečkem polním. Pokud tedy bude na stavbě dálnice D1 okolo Přerova, těžce zraněn nebo dokonce usmrcen křeček polní, tak za každého jedince nabízíme 100 dalších. Aby se jim po dobu výstavby D1 nic nestalo, tak zajistíme jejich převoz a humánní uskladnění u pana Patrika doma nebo na příslušném úřadě. Abychom si udělali jasno, tak kolonie v úrodném trianglu Olomouc, Prostějov, Přerov, čítala už před deseti lety, přes 1 mil. zákonem chráněného škůdce Křečka polního. Pokud oblast rozšíříme na Kroměřížsko, Šternbersko, Litovelsko, Mohelnicko apod, tak další 1 milion. Dnes to… Číst vice »

Ketchup1970

Nekrmíte náhodou otrlý karbofuranem vy milovníci přírody?

Tomáš Gottschalk

D 46 si zaslouží být plnohodnotnou dálnicí, o tom žádná. Akorát by to mohlo jít rychleji, ale zaplať Bůh, že aspoň po kapkách. Když se to nedělá celoplošně, tak odstranění závad typu sjezdy a připojení je v pořádku.

Vladimir

Jenze s ohledem na polomer zatacek, na stoupani a klesani, uzky odstavny pruh z D46 nikdy nebude plnohodnotna dalnice.

Vnější pozorovatel

Ale jdi. Léta se tam jezdilo 130 bez problémů když to ještě bylo erko a v pohodě. Pak se někdo podělal a od té doby se tam akorát staví a všichni se tahnou jak smrad.

Luboš Beneš

Ano střídání 80, 100, 110, 130 a zpět na 100 je super zážitek. Ale svodidla jsou do 3m-:)

Jiří Kocurek

Mám nápad. Zavedeme 80 km/h na celé železnici z Prahy do Ostravy, aby se nemusely střídat rychlosti až 160 a zkrz Bezpráví jen 80 těch km/h.
Já vím, blbý nápad.

Vašek

No, v pohodě to bylo zdánlivě – dle statistiky nehod poklesla nehodovost po snížení rychlosti docela výrazně…
Stávající upravení rychlosti mi přijde adekvátní s ohledem na poloměry zatáček, horizonty a hlučnost – „obchvat“ Prostějova vede přímo městem a částečně bez protihlukových stěn. Na rozdíl od té 90ky co tam jednu dobu byla…

X 1

90 km/h je na estakádě stále.

Petr766

Byl by odkaz na tu nehodovost? Pokud vím, hodně nehod bývalo u Prostějova kvůli míchání místního provozu, většina drobné nehody. Tam se nezměnilo skoro nic. Pak byla jedna vážná nehoda, kdy tam nějaká ženská vyletěla ven nebo do někoho, tou se pořád argumentovalo, ale za to nemohla dálnice, ale ta baba.
Jezdilo se tam úplně v pohodě, pouze si člověk musel dát pozor na ty nájezdy, to moc příjemné nebylo. Možná jezdilo o něco méně kamionů v té době?

Jiří Kocurek

Podělala to tam ožralá baba v BMW, hodila to na střechu přes svodila v rychlosti přes 200 km/h. Tomu má omezení na 80 km/h zabránit…

X 1

Bába opilá nebyla.
Jen kombinace Mladá podnikatelka + Bmw + rozflákaná dálnice = let přes svodidla, náraz do protijedoucího auta = 2+5 mrtvých.

Jiří Kocurek

Tak se omlouvám, alkohol beru zpět.

„Viník nehody, devětačtyřicetiletá řidička BMW“
„Přítomnost alkoholu v její krvi vyloučila pitva.“
Zdroj: denník.cz

Vladimir

Jenze tento usek mel byt pouze docasne reseni, pouhopouha odbocka do Olomouce.
Bobuzel stale nemame dostavenou celou D1, tak se auta stahuji na kapacitu cesty, ktera k tomu neni urcena.
A vlastne, co si budeme rikat, za bolsevika moc penez nebylo a setrilo se na spatnych mistech. Misto dalnice do Ostravy vznikl kapacitni 4pruh Lipnik – Pribor – F-M. Cesta z Olomouce do Lipniku byla naprosta ubohost ve dvoupruhu mirena primo pres obce a stejne tak vypadal usek Pribor – Ostrava.

Marian Kechlibar

Bez problémů možná za optimálních okolností, ale někdy stačil začínající déšť, abyste se i ve stovce držel na silnici snad i očima.

Tam nešlo o tu jednu meganehodu se sedmi mrtvými, tam těch nehod bylo hodně odedávna.

Vladimir

Ti co nejezdi po teto ceste casto, nevedi, ze se pri najezdu na cestu jedna o klasicke T krizovatky, bez pripojnych pruhu. Je to vazne nebezpecne, stejne tak i rychlost 130 kmh v ostrych zatackach a stoupanich ktere tam jsou. Musime si uvedomit, ze 130kmh je bezoecna rychlost i pro ridice, kteri nejezdi denne.

Jéňa

Tojo, ale proč je tam v některých zatáčkách 90 teda nevim. Možná za deště bych to pochopil ale furt? Těch 110 mi na celou tu cestu (krom Prostějova) přijde adekvátních.

Petr766

Problematická je snad jedna zatáčka… značky skoro u všech.

Michael

R. 2006 pet mrtvých Poláků na estakade v PV, r. 2011 šest mrtvých v mirne zatáčce u starého Kauflandu, atp., ano to bylo jeste erko s „bez problemu 130km/h“..Vy to kalite i v obci 80, ze?

Vnější pozorovatel

Nemel kraviny o obcich

Petr766

Za ty nehody ovšem nemohl limit 130. Ty by dopadly úplně stejně i ve 110. Nehody se prostě někdy stávají a nemají s (povolenou) rychlostí nic společného. Daleko nebezpečnější než tahle „dálnice“ je leckterá silnice první třídy.

MildaIV

Na plnohodnotnou dálnici to předělat nejde, protože její stavba byla hodně low cost a zvolené trasování je pro dálnici nevhodné. Dálnice vede podél „staré“ přímo na středy obcí a ty pak buďto přímo prochází, nebo je celé objíždí dlouhými obchvaty. Dálnice prakticky kopíruje terén a nejsiou na ní žádné viadukt ani náspy, jenom pár nepříliš hlubokých zářezú.

Roman

Snaha o soustavné opravy se cení, ale jak už jsem dříve psal, ta vozovka nemá únosnost na současný provoz kamionů. A to nové nájezdy, ale ani nový (jen) povrch, nevyřeší.

Rosťa

Tak s tím tempem to vidím na dalších 10 let. To by stálo za sázku, zda nebude nakonec dříve dokončena D1 okolo Přerova.

Pe.tr

Jednoznačně …. pade na pade

Xapadlo

Třetí reálná varianta je, že ani D1, ani rekonstrukce D46 za 10 let dokončené nebudou

Otakar

To není třetí reálná, to je jediná reálná varianta. Bohužel.