Doprava ve městě Infrastruktura Stavebnictví Tramvaje Zprávy

Kulaťák získá novou podobu, tramvajová trať nebude přetínat střed náměstí

Návrh nové podoby Vítězného náměstí. Pramen: IPR Praha
Návrh nové podoby Vítězného náměstí. Pramen: IPR Praha

Vítězné náměstí v pražských Dejvicích by se mělo do pěti let dočkat dlouho očekávané proměny. Městský Istitut plánování a rozvoje (IPR) vybral vítěze architektonické soutěže o novou podobu takzvaného Kulaťáku. Podle vítězného návrhu bude mimo jiné přeložena tramvajová trať mimo střed náměstí. Autoři návrhu jsou Pavel Hnilička, Eva Macáková a Josef Filip.

„Po Malostranském a Karlově náměstí pokračujeme s potřebnou změnou i na Kulaťáku. S vítězným návrhem má Vítězné náměstí šanci stát se jedním z nejreprezentativnějších míst v Praze,“ uvedla končící pražská primátorka Adriana Krnáčová.

V návrhu tramvajová trať již neprotíná náměstí, ale střed nově objíždí po jeho západní straně (u Evropské ulice). Navrhované dopravní řešení má pojmout více aut než dnes a zároveň jim umožní plynulejší průjezd. Střed by se pak měl stát klidovou zónou obklopenou stromy, IPR mluví o proměně v opravdové náměstí s univerzálním využitím.

„Podařilo se vybrat takový návrh, který pokračuje v odkazu autora urbanismu Dejvic Antonína Engela a zároveň nabízí více možností využití pro občany. Zejména příjemnější pohyb chodců přes náměstí. Návrh mění Vítězné náměstí na zelenější a přívětivější místo, ve kterém budou lidé chtít trávit čas,“ doplnila náměstkyně primátorky Petra Kolínská.

Stromy oddělí vozovku od středu náměstí a vytvoří prostor pro chodce. Ti se na vzniklé náměstí dostanou díky novému výstupu z metra nebo přechodům. Právě rozmístění stromů mimo jiné ocenila porota. Výrazným prvkem návrhu je centrální monument v podobě obelisku, který byl i v původních plánech Antonína Engela. Porotci doporučili podobu monumentu přenechat výtvarné soutěži. Pomník zahraničním vojákům 2. světové války je kvůli nově vedené dopravě přesunutý na severo-západní část náměstí (směrem k Technické ulici). V návrhu jsou i pítka, nový mobiliář, okrasné kašny a vodotrysky.

Návrh se nyní dopracuje do finální podoby a realizovat by se podle IPR mohl za pět let. Do soutěže vyhlášené letos v dubnu přišlo 40 návrhů.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
a b
Host
a b

Soutěž chtěla podle zadání udělat z Kulaťáku náměstí.
Vítězný projekt zachovává status quo – je to pořád kruhový objezd s parkem uprostřed.
Náměstí uprostřed kruhového objezdu je náměstím jenom jménem.

Priorita byla opět přidělena autodopravě, ne chodcům.
Vítězný projekt je nakonec jenom „facelift“ s přeložením tramvaje za půl miliardy. Promarněná příležitost udělat opravdovou změnu, z dopravní křižovatky náměstí.

vydra
Host
vydra

A jak byste si tu přestavbu na náměstí představoval?

Drak
Host
Drak

Třeba dopravu zavést pod zem.

KL
Host
KL

Na projektu si cením hlavně to, že je tu snaha zachovat proporce budov (i těch nikdy nepostavených) podle původního návrhu Antonína Engela (půlka náměstí dokulata a půlka dohranata). Dát tramvaje blíže k budovám vypadá jako určitě dobrý nápad. ale křížení s auty nebude lepší než teď. Situace zdá se být těžko řešitelná najak opravdu kvalitně. Bude to stát hromadu peněz a výsledek nic moc. Z původního návrhu obkreslili i ten praštěný pylon. Je to úplná pitomost, ale lidu se to bude líbit, asi nezbude, než ho tam opravdu dát. Mimo jiné je z toho vidět, že současní projektanti mnoho úsilí… Číst vice »

Martin
Host
Martin

Me tam to krizeni neprijde spatny, je tam vic prostoru….
Jinak ano, je to puvodni navrch, defacto hodne podobny a prijde mi to prave jako dobre reseni – centralni namesti v Dejvicich – obelisk je lepsi nez nic, taky tam mohl byt nejaky jiny monument, ale bez nej je to prazdne, coz je dnes jen z vetsi casti nepristupna nevyuzita plocha s travnikem a par zahonky,…

KL
Host
KL

Mohl by tam stát na podstavci Křižík a v rukách držet konce převěsů od tramvajových trolejí.

Martin
Host
Martin

Planuje mesto v souvislosti s touto prestavbou prejmenovani zastavek a metra?
Dejvicka —> Dejvice?

Martin
Host
Martin

Akorat koukam, ze nejkratsi cesta pres kulatak pro pesi je primo pres stred ve smeru Dejvicka-Technicka a Buzulucka-Verdunska, …
Me to neprijde spatny… Mj. drive to byl i kruhak pro tramvaje…

Martin
Host
Martin

Je to krásné, takové podle pravítka. Škoda že taková ta naše ztebekoule není. Jo a kde jsou stojící dva proudy aut?

konrad
Host
konrad

Na tom projektu vidím několik věcí, které budou v budoucnu chybět. Nevím, jaký jsou v podzemí možnosti, ale bylo by fajn víc rozšířit vestibul metra a udělat vstupy klidně i na druhé straně náměstí. Na vizce vidím 15 znázorněných parkovacích míst, při letmém pohledu na letecké snímky jich je tam v současnosti okolo stovky, takže razantní snížení. Sice nemá být účelem náměstí být parkovištěm, ale lidi si nakonec vyřvou změnu a bude se parkování dodatečně dodělávat a tím vždycky původní projekt ztrácí svou kvalitu..

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

„Nevím, jaký jsou v podzemí možnosti, ale bylo by fajn víc rozšířit vestibul metra a udělat vstupy klidně i na druhé straně náměstí.“ Tomu názoru nějak příliš dobře nerozumím: myslíte prodloužit „východní“ vestibul(ek) nějakým novým (spíše jen) podchodem pod celým náměstím až někam k ulici Čsl. armády? Nápad na vybudování podchodu ze zmíněného vestibulu někam k Dejvické ulici, resp. aspoň ke stávající zastávce tramvaje ve směru z centra, aby bylo možno mimoúrovňově podejít vyústění Svatovítské ulice do „kruháče“, presentovala „radnice“ Prahy 6 už dříve (a bylo to asi to nejlepší, co z ní kdy vypadlo), ale nakonec místo toho nechala… Číst vice »

Martin
Host
Martin

Tak je to misto vhodne i pro podzemni garaze, at uz v novych objektech, tak pod namestim… Takze pokud to v projektu neni ani jako varianta, tak to realne hrozi… navic je to misto s propojenim na metro…
Na druhou stranu, bych spis parkovani pouze pro rezidenty, od zapadu po Evropske by se melo parkovat na oraji mesta u metra a zeleznice a od severu od Suchdola u tramvajove trati, ktera je tam v planu, …
Je skoda, ze se uprednostnila varianta tunelu Blanka, Dana by vyresila i problem s kulatakem a dopravu k nemu nepoustela…

KL
Host
KL

1) Pokud se nepletu, je pod kulaťákem dost rozsáhlý kryt, takže rozšiřování podchodu může být v konfliktu s jeho ochrannými vlastnostmi.
2) Proč rozšiřovat ppodchod na východ, když už tam není stanice, tj. není kam by ty lidi z podchodu chodili? Dolů není kam a k cílům na povrchu se příjemněji dostanou vrchem

Martin
Host
Martin

To samozrejme, ale vetsinou musite kulatak obchazet, ted je nekolik moznosti jak jit pres nej, coz je dobre, O vestibulu nic nepisu, ale v reakci, ja bych si jej dovedl predstavit jako obchodni vestibul a prima cesta z metra do ul. CS Armady, vrchem vas to smeruje do Verdunske a Dejvicke, ale ja v jeho neexistenci problem nevidim, bez tak tam budou velke zaklady pro obelisk…

konrad
Host
konrad

1. proto píšu, že nevim jaký jsou podzemní možnosti.. Každopádně to bude nejspíš nějaký kryt z obodí 50. let a podle mýho by téhle výstavbě měl případně ustoupit.
2. jak píše Martin v reakci, přejít všechny přechody na kulaťáku bude něco trvat, bude to v kolizi s pozemní dopravou a navíc by v té podzemní pasáži mohlo být pár obchůdků. Vzhledem k tomu, že by se to dalo celý pohodlně zahloubit z vrchu by to nemuselo být azas tak drahý… Navíc by se tam dalo udělat klidně i to podzemní parkoviště.

Panoramix
Host
Panoramix

Mám pocit, že návrh vytvářeli nějací „frantíci“ a inspirovali se okruhem kolem Vítězného oblouku v Paříži, akorát to přizpůsobili „očekáváním českého zákazníka“. Tzn. místo plynulého provozu kolem a přístupu pěších doprostřed náměstí pomocí podchodů jako v té Paříži, tam všude namalovali přechody. Společně s několikerým dáváním přednosti tramvajím to určitě zvýší plynulost provozu (sarkasmus). Podle čeho to chytráci na IPR vybírali? Podle líbivých obrázků? Ale do takového stavu se náměstí stejně dostane tak za 30 let, až ty stromy budou opravdu vzrostlé. Na začátek tam zasadí zakrslé mrzáky, u kterých se budou pár let bát, aby vůbec přežily zimu. Navíc… Číst vice »

Johny
Host
Johny

Návrh se mi v zásadě líbí až teda na to řešení tramvají…
Při vjezdu na okruh z Evropské se bude dávat jakože 2x přednost? Prvně tramvajím zleva, zprava, zezadu…. pak přejedu čtvery koleje na teda teď těm autům… Ta přednost na výjezdu bude taky super. No a jen o něco málo lepší je to na vjezdu z Jugoslávských… to že si budou furt přikážet je jasný… nebo to bude signalizované nějakým super algoritmem?!
Dneska je to určitě lepší — ale chápu ten záměr…

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

To řešení je asi vyvoláno logickou snahou nepřibližovat jízdní dráhu automobilů zbytečně blízko domům – ale nevím, co je z tohoto pohledu horší: zda téměř nepřetržitý proud automobilů, nebo občasná jízda tramvajové soupravy. Nicméně, jak už ostatně vyjádřil i „Kubrt“, bude-li nejpozději současně realizován i „obchvat Kulaťáku“, měl by na „Kulaťáku“ automobilový provoz výrazně poklesnout, takže pak by snad ani to dvojí křížení jízdních cest tramvají a automobilů tolik vadit nemuselo.

David
Host
David

Podle české legislativy není možné postavit přechod přes více jízdních pruhů bez toho aniž by tam byl semafor či ostrůvek. Předpokládám tedy, že bude kulaťák osazen semafory a to všude. Vytvořit kvalitní signalizační plán s preferencí tramvají by neměl být takový ořišek. Možná jen prvních pár dní bude třeba rozdávat pokuty za stání v zácpě na kolejích. Katastrova pak nejspíš nastane až když se kvalitní signalizační plán dostane na policii, která má řízení dopravy v Praze v gestci, a ta si začne diktovat a v nejhoším případě semafory i vzdáleně ovládat (jako v případě Blanky).

FlyingJ
Host
FlyingJ

Změna koncepce na turbo kruháč je potřeba jako sůl a stačí k tomu jen změna dopravního značení. Ale v návrhu rozhodně chybí dva výjezdy z kruháče na Evropskou a hlavně do Svatovítské ulice. Tam jezdí aut nejvíce a díky jedinému výjezdu blokuje denně část kruháče kolona aut když je na přechodu červená.

Kubrt
Host
Kubrt

Předpokládám, že autoři předpokládají, že v době realizace už bude hotový KES – bypass mezi Evropskou a Svatovítskou.

Autobusy – v souvislosti s nimi by bylo zajímavé vidět představy o řešení toho dnes volného prostoru mezi Evropskou a JugoPartyzánů, kde se někdy něco bude stavět a autobusy by mohly mít terminál kolem křižovatky Evropská-Šolínova.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Praha 6 ovšem na existenci žádného autobusového „terminálu“ na „Kulaťáku“ z principu nikdy nepřistoupí a ani jakoukoli „modernizaci“ těch dosavadních zastávek nepřipustí – na to můžete „vzít jed“.

Sch
Host
Sch

Odstavování bych viděl v Evropské na bývalých zastávkách na Kladno a z Kladna a nástup a výstup v zastávkách tramvaje. To je v souladu s moderními trendy. Navíc náměstí se dělá na dlouhou dobu a až jednou bude stát severní část Pražského okruhu, tak se postaví také tramvaj do Suchdola a autobusů ubude. Autobusy na Strahov odtamtud, ale nezmizí dokud tam bude universita a koleje na Strahově.
Z pohledu dopraváků to ideální není, ale myslím, že je to realizovatelné. Jen přechodné období do doby výstavby tramvaje na Suchdol bude asi krušné.

Martin
Host
Martin

Na Strahov je v planu tramvaj z Kralovky…

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

„Odstavování bych viděl v Evropské na bývalých zastávkách na Kladno a z Kladna a nástup a výstup v zastávkách tramvaje.“ Ve kterých zastávkách tramvaje si ten výstup a nástup z / do autobusů představujete? K TT na Suchdol se raději nevyjadřuji (i proto, abych tím redakci nenaznačil, co za skutečné vulgarity považuji já), ale TT na Strahov, protože kratší, nakonec možná ani ekonomicky tak velkým nesmyslem jako TT na Suchdol nebyla a byla by možná aspoň trochu užitečná – ale bylo by to stejně tak na asi jen jednu celodenní linku v „sóle“ (typu současné „dvojky“) někam přes Letnou +… Číst vice »

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

„Tam jezdí aut nejvíce a díky jedinému výjezdu blokuje denně část kruháče kolona aut když je na přechodu červená.“ Ten nesmysl spočívající v osazení semaforu na přechodu těsně za „kruháčem“ (+ zkrácení nástupního ostrůvku pro tramvaje) je ovšem jedno z mnoha hloupých řešení dopravy vymyšlených „radnicí“ Prahy 6 – dokud tam světelná signalizace nebyla, provoz byl mnohem plynulejší a k žádným úrazům nedocházelo. A podobně nesmyslná je i tvrdošíjná naprostá nevůle zmíněné radnice k odstranění duplicitního přechodu na opačné straně „kruháče“ u ústí třídy Jugoslávských partyzánů (kde by stačil jeden u zastávek autobusů): ten zase nesmyslně blokuje možnost plynulejšího vjezdu… Číst vice »

Kuba
Host
Kuba

Nevím, jak často se na Kulaťáku pohybujete, ale to, co píšete, prostě není pravda. Dokud tam nebyl ten semafor, tak pořád někdo přecházel a výjezd z kruháče byl blokován ještě víc. Teď je pohyb chodců usměrňován, takže aspoň ve vlnách můžou auta projíždět.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

„Nevím, jak často se na Kulaťáku pohybujete, ale to, co píšete, prostě není pravda.“
Dříve v podstatě téměř denně, teď už se „Kulaťáku“ (a zejména oblasti u toho přechodu) v denní době raději pokud možno co nejvíce vyhýbám – ale na tom, že ten semafor na přechodu situaci proti předchozímu stavu (kdy si řidiči a chodci museli, ale také často dobře dokázali vzájemně vyhovět) zhoršil a teď čekají všichni mnohem víc než dřív, trvám: zhoršení situace ostatně dokazuje i skutečnost, že přechod musel být následně znovu přebudován (a odsunut dále od „kruháče“), aby na něj mohli řidiči lépe a bezpečněji reagovat.

Milan
Host
Milan

Tvrzení, že „má pojmout více aut než dnes“ a zároveň se stát „klidovou zónou“ navzájem vylučuje!

Daniel Peukert
Host
Daniel Peukert

Návrh je bezva, ale přidávám se k otázce ohledně zastávek autobusů. Nenašel jsem ho ani na jednom návrhu (https://ct24.ceskatelevize.cz/regiony/2650805-podivejte-se-jako-prvni-takto-se-zmeni-prazske-vitezne-namesti), takže to vypadá, že jeho neexistence byla v zadání.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Samozřejmě – Praha 6 totiž existenci jakýchkoli zastávek autobusů (včetně a především konečných zastávek BUS linek MHD) dlouhodobě soustavně a vytrvale odmítá, a to napříč všemi kdykoli vládnoucími i opozičními partajemi.

D
Host
D

Jsou tam zakomponované, podívejte se třeba na materiály na stránkách IPRu.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Možná jako jakési „provizorium“, ale výhledově je tam Praha 6 nechce, a kdyby to bylo „veřejnodopravně“ schůdné, už by tam podle představ „orgánů“ Prahy 6 dávno žádné autobusy nejen nekončily, ale asi ani neprojížděly.

David
Host
David

Po dostavbě tramvajové trati do Suchdola a na Strahov nebude jediný důvod pro jakýkoli autobusový terminál MHD.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Než něco takového napíšete, tak si nejdřív přečtěte tu spoustu cholerických výlevů (vyskytujících se v debatách i na tomto webu) o naprosté nezbytnosti zavedení rychlého autobusového spojení „Kulaťáku“ a oblasti Kobylis „Blankou“ – já vím, že je to pitomost, ale tím spíše bude mít nakonec dobrou naději na realizaci (namísto například vybudování železniční zastávky v Libni „U kříže“ a zahuštění provozu „ML“) … Vybudování TT na Suchdol (pochopitelně v jen jediné trase po Suchdole) situaci adekvátně neřeší, protože tramvaj by kromě prodloužení intervalů proti stávajícím intervalům autobusů znamenala pro velké množství lidí používajících MHD i další přestup navíc a faktické… Číst vice »

vydra
Host
vydra

Návrh se mi moc líbí. Jak to ale bude se stanovišťmi autobusů?

Démon
Host
Démon

Krásný

babilon
Host
babilon

Kruhový objezd se čtyřmi přechody pro chodce, to plynulosti dopravy asi moc neprospěje.

Jirka
Host
Jirka

Plynulostí dopravy myslíte jenom rychlý průjezd aut? Já bych za dopravu považoval i chodce…

Vojta
Host
Vojta

Hlavně všechny ty přechody budou muset být řízené. Neřízené přechody přes více než jeden pruh v jednom směru se dnes již nově navrhovat nesmí. Tím pádem to omezí plynulost jak automobilové, tak pěší dopravy.

Johny
Host
Johny

To asi budou. Ve zpráve o nich nepíšou, ale v té situaci je tečka před přechody. Každopádně moc nechápu proč to musí být přes tři pruhy, ikdyž je to spirála… osobně bych to nechal přes dva a ten odbočovák začal až na přechody.

Kuba
Host
Kuba

Plynulost dopravy (aut i chodců) zajistí jedině mimoúrovňové křížení, které je navíc mnohem bezpečnější.
Jenomže dneska frčí dopravu blokovat, známé též pod eufémismem „zklidnit“.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Především asi bude nutnou podmínkou pro úspěšnost tohoto řešení vybudování plánovaného „obchvatu Kulaťáku“ přes areál bývalých vojenských pekáren (v souběhu s tratí „buštěhradky“) = viz například: https://zpravy.aktualne.cz/regiony/praha/problem-tunelu-blanka-jsou-chodci-a-precpane-vitezne-namesti/r~464c24b261d011e58c710025900fea04/ a obrázek = https://zpravy.aktualne.cz/planovany-obchvat-vitezneho-namesti-v-praze/r~9fb6fb0661d711e5b286002590604f2e/r~464c24b261d011e58c710025900fea04/ – ale kdo ví, kdy (a zda vůbec) k jeho výstavbě dojde …

Partneři